EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ФОРМУВАННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЯ СТРАТЕГІЇ УПРАВЛІННЯ БРЕНДОМ БУДІВЕЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ
К. А. Мамонов, В. І. Троян

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.9.2

УДК: 338.1.

К. А. Мамонов, В. І. Троян

ФОРМУВАННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЯ СТРАТЕГІЇ УПРАВЛІННЯ БРЕНДОМ БУДІВЕЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ

Анотація

Розглянуто питання щодо необхідності формування та реалізації стратегії управління брендом, як в економіці держави, так і на підприємствах будівельної галузі, зокрема. Визначено суттєву роль і значення стратегії управління брендом на будівельних підприємствах. Охарактеризовані та виявлені особливості застосування стратегії управління брендом на підприємствах будівельної галузі, враховуючи сучасні умови господарювання України. Застосовано метод експертних оцінок для формування та використання показників, що впливають на стратегію управління брендом будівельних підприємств. Визначено критерії оцінки для формування експертів щодо розробки та реалізації стратегії управління брендом будівельних підприємств. Для оцінки впливу показників на системний чинник формування та використання бренду, забезпечує його управління було застосовано метод аналізу ієрархій.

Ключові слова: бренд; будівельні підприємства; методи; експерти; стратегія.

Література

1. Андрощук Г. Найпотужніші бренди світу: стан і тенденції / Г. Андрощук // Інтелектуальна власність. – 2008. – № 12. – С. 19 – 31.
2. Бажал Ю. М. Знаннєва економіка: слово та діло / Ю. М. Бажал [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www. google.com.ua/url?sa
3. Довгань Л. Є. Ефективна модель корпоративного управління в умовах становлення економіки знань / Л. Є. Довгань, І. П. Малик // Проблеми науки. – 2006. - № 1. – С. 23 – 28.
4. Кендюхов О. В. Організаційно-економічний механізм управління інтелектуальним капіталом підприємства / О. В. Кендюхов [Електронний варіант]. – Режим доступу : www.lib.ua-ru. net/diss/cont/349143.html
5. Найвідоміші бренди України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://postup.brama.com/usual.php?what=16115
6. Edvinsson L. Intellectual Capital. Realizing Your Company’s True Value by Finding Its Hidden Brainpower / L. Edvinsson, M. Malone. – N. Y. : Harper Business, 1997. – 240 p.
7. Stewart T. A. Intellectual Capital: The New Wealth of Organizations / T. A. Stewart. – Doubleday : New York, 1997. – 278 p.

K. A. Mamonov, V. I. Troian

FORMATION AND IMPLEMENTATION OF BRAND MANAGEMENT STRATEGY FOR CONSTRUCTION COMPANIES

Summary

Currently, there is growing attention to the problem of formation of business image building of the organization. A favorable corporate image becomes a necessary condition that the organization will achieve sustained business success and is one of the factors of competitiveness. The greatest value added within the business's image can bring modern construction organization of its brands. This component may be fundamental in the structure of business image building of the organization and expresses its adaptive-developmental function.
At the present stage of economic transformations observed inhibition of the development of the economy in General and construction enterprises in particular. This is due to socio-economic strain, political instability, negative impact of external and internal factors. In such circumstances it is necessary to reconsider approaches to development of construction enterprises by applying modern tools, which based the formulation and implementation of strategy for brand management.
The question of necessity of formation and implementation of the brand management strategy, both in the state economy and in the enterprises of construction industry, in particular, is considered. Significant role and importance of brand management strategy in construction enterprises is determined. The peculiarities of application of the brand management strategy at the enterprises of the construction industry have been characterized and revealed, taking into account the current economic conditions of Ukraine. The method of expert assessments was applied to form and use indicators that influence the brand management strategy of construction companies. The evaluation criteria for the formation of experts on the development and implementation of the brand management strategy for construction companies are defined. A hierarchy analysis method was used to evaluate the impact of indicators on the systemic factor of brand formation and use, to ensure its management.

Keywords: and; construction enterprises; methods; experts; strategy.

References

1. Androshchuk, H. (2008), “The most powerful brands in the world: status and trends”, Intelektualna vlasnist, vol. 12, pp. 19-31.
2. Bazhal, Yu. M. (2008), “Economics of knowledge: the word and work”, available at: http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/328?show=full (Accessed 25 Aug 2019).
3. Dovhan, L. Ie., and Malyk, I. P. (2006), “Effective corporate governance model in the context of the establishment of the knowledge economy”, Problemy nauky, vol. 1, pp.23-28.
4. Kendiukhov, O. V. (2007), “Organizational-economic mechanism of management of intellectual capital”, available at: www.lib.ua-ru.net/diss/cont/349143.html (Accessed 25 Aug 2019).
5. Tykha, M. (2019), “The best-known brands in Ukraine”, available at: http://postup.brama.com/usual.php?what=16115 (Accessed 25 Aug 2019).
6. Edvinsson, L. and Malone, M. (1997), Intellectual Capital. Realizing Your Company's True Value by Finding Its Hidden Brainpower, Harper Business, New York, USA.
7. Stewart, T. A. (1997), Intellectual Capital: The New Wealth of Organizations, Doubleday, New York, USA.

№ 9 2019

Дата публікації: 2019-09-27

Кількість переглядів: 330

Відомості про авторів

К. А. Мамонов

Доктор економічних наук, професор Харківського національного університету міського господарства імені О.М. Бекетова

K. A. Mamonov

doctor of Economics, professorO.M. Beketov National University of Urban Economy in Kharkiv

ORCID:

0000-0002-0797-2609


В. І. Троян

аспірантка кафедри «Підприємництва та бізнес-адміністрування»Харківського національного університету міського господарства імені О.М. Бекетова

V. I. Troian

Phd student of the Department of Enterprise and Business AdministrationO.M. Beketov National University of Urban Economy in Kharkiv

ORCID:

0000-0002-2142-2873

Як цитувати статтю

Мамонов К. А., Троян В. І. Формування та реалізація стратегії управління брендом будівельних підприємств. Ефективна економіка. 2019. № 9. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7246 (дата звернення: 17.10.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.9.2

Mamonov, K. A. and Troian, V. I. (2019), “Formation and implementation of brand management strategy for construction companies”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 9, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7246 (Accessed 17 Oct 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.9.2

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.