DOI: 10.32702/2307-2105-2019.9.37
УДК: 658.8:339.137.2
Т. Р. Цалко, Т. О. Харченко, А. М. Хондока
ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ НА ПІДПРИЄМСТВІ
Анотація
У статті досліджено особливості формування конкурентних переваг на підприємстві та встановлено систему чинників, що формують конкурентні переваги на підприємстві. Автором виокремлені наступні чинники: самостійність та відповідальність підприємства, наявність конкуренції, наявність всіх видів ризиків, наявність договорних відносин між самостійно господарюючими суб'єктами, наявність правил, що регламентують поведінку підприємства та встановлені державою, застосування до підприємства-правопорушника вплив економічного та адміністративного характеру з боку держави. В роботі встановлено, можливі варіанти формування конкурентних переваг, а саме: концентрація на конкурентах; орієнтація на клієнтів і на задоволення їх потреб; орієнтація на ринкову перспективу. Також в науковій роботі визначено зовнішні та внутрішні фактори конкурентних переваг підприємства та їх вплив на конкурентоспроможність підприємства. До зовнішніх переваг, в першу чергу, відносяться маркетингове «ноу-хау», знання очікувань покупців. Внутрішні конкурентні переваги досягаються і реалізуються персоналом, серед якого особливу роль відіграють керівники. В роботі встановлено основні вимоги до конкурентних переваг, а саме вони мають бути: значущими, видимими, значущими для споживача, стійкими, унікальними, прибутковими для підприємства.
Ключові слова: конкурентні переваги; конкурентоспроможність; конкуренція; конкурент; конкурентна стратегія.
Література
1. Портер М. Стратегія конкуренції / М. Портер // Пер. з англ. А.Олійник, Р.Скільський. – К.: Основи, 1997. – 390 с.
2. Бондаренко С.М. Оцінка конкурентоспроможності підприємства / С.М. Бондаренко, А.А. Невмержицька // Технології та дизайн. – 2014. – № 2(11). – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/td_2014_2_15.pdf
3. Діденко Є.О. Модель управління конкурентоспроможністю підприємства / Є.О. Діденко, П.І. Жураківський // Електронне наукове фахове видання «Ефективна економіка». – Дніпропетровськ: ДДАЕУ, 2017. – № 5. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5590
4. Касич А.О. Управління конкурентними перевагами підприємства / Касич А.О., Харькова Ж.В. // Економічний аналіз. – 2016. – № 2, Том 25. – С. 79-85.
5. Касич А.О. Theoretical and methodical foundations of sustainable management in modern companies / А. Касич, М. Вохозка // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2017. – № 2. – С. 298-305.
6. Невмержицька С. М. Удосконалення стратегічного управління діяльністю підприємства // Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки, том 1. – Хмельницький:ХНУ, 2011. – №4, Том 1 (178) – С.168-171
7. Романко О. П. Чинники формування конкурентоспроможності машинобудівного підприємства // Актуальні проблеми економіки – 2009 - №3, с.113-125
8. Харченко Т. О. Інноваційне забезпечення конкурентоспроможності підприємства [Електронний ресурс] / Т. О. Харченко, Р. Л. Куфрик // Ефективна економіка. – 2016. – № 11. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5253
9. Kharchenko T. О., Rabenko D. V. Formation of personnel policy enterprise // Virtus: Scientific Journal / Editor-in-Chief M.A. Zhurba – May № 14, 2017. – С.213-215.
Tetiana Tsalko, Tetiana Kharchenko, Anastasiia Khondoka
FEATURES OF THE FORMATION OF COMPETITIVE ADVANTAGES IN THE ENTERPRISE
Summary
In the article the features of formation of the competitive advantages of the company and established a system of factors that make the company a competitive advantage. The author singled out the following factors: autonomy and responsibility of the company, the presence of competition, availability of all types of risks, availability dogovorn relationship between independent economic entity, availability rules governing the behavior of businesses and established state applications to enterprise-offender the impact of economic and administrative nature of the state. The paper found that competitive advantage is not always obvious. In practice, the differences between the company and its competitors can be very subjective depending on what leadership attaches importance to internal factors, clients or competitors. Therefore, in the formation of competitive advantage following options: concentration on competitors based on comparison of companies with its closest competitors; focus on customers and their needs when managers rely mainly on customer opinion on how the company is compared to the competition; focus market prospect when attention is paid to both consumers and competitors. Also in the scientific work the external and internal factors of competitive advantage and their impact on competitiveness. The external benefits primarily include marketing "know-how" knowledge of the expectations of customers. Internal competitive advantages are achieved and implemented staff, among which play an important role leaders. These advantages create value for the manufacturer. Components of benefits depends on the industry. But the general is to provide competitive advantages that are relevant for all sectors, significant, ie noticeably stand out from the competition; visible, is prominent buyers; meaningful to the consumer, that is to bring him tangible benefits; resistant, ie maintain its relevance in a changing environment; unique, that is special, that can not be obtained from other producers.
Keywords: competitive advantages; competitiveness; competition; competitor; competitive strategy.
References
1. Porter М. (1997) “Stratehiia konkurentsii” [Competition strategy], Osnovy, Kyiv, Ukraine.
2. Bondarenko S.М., Nevmerzhytska А.А. (2014) “Assessment of enterprise competitiveness”, Tekhnolohii ta dyzajn, [Online], vol . 2(11), available at: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/td_2014_2_15.pdf (Accessed 5 September 2019)
3. Didenko Y.О., Zhurakivskyi P.І. (2017) “The model of competitiveness management of the enterprise”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol . 5, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5590 (Accessed 4 September 2019)
4. Kasych А.О., Kharkova ZH.V. (2016) “Managing the competitive advantage of the enterprise”, Ekonomichnyj analiz, vol . 2, no. 25, pp. 79-85.
5. . Kasych А., Vokhozka М. (2017) “Theoretical and methodical foundations of sustainable management in modern companies”, Marketynh i menedzhment innovatsij, vol .2, рр. 298-305.
6. Nevmerzhytska S. М. (2011) “Improvement of strategic management of enterprise activity”, Visnyk Khmel'nyts'koho natsional'noho universytetu. Ekonomichni nauky, vol . 4, no. 1(178), pp.168-171
7. Romanko О. П. (2009) “Factors of formation of competitiveness of machine-building enterprise”, Aktual'ni problemy ekonomiky, vol . 3, pp.113-125.
8. Kharchenko T. О., Kufryk R. L. (2016) “Innovative maintenance of the competitiveness of enterprises”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol . 11 available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5253 (Accessed 5 September 2019).
9. Kharchenko T. О., Rabenko D. V. (2017) “Formation of personnel policy enterprise”, Virtus: Scientific Journal, Editor-in-Chief M.A. Zhurba, vol . 14, рр. 213-215.
№ 9 2019
Дата публікації: 2019-09-27
Кількість переглядів: 10143