РОЛЬ ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙНИХ КОМПАНІЙ У РОЗВИТКУ ПЛАТФОРМНИХ БІЗНЕС-СТРУКТУР
І. А. Кораблінова
DOI: 10.32702/2307-2105-2019.9.41
УДК: 330.342.24
І. А. Кораблінова
РОЛЬ ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙНИХ КОМПАНІЙ У РОЗВИТКУ ПЛАТФОРМНИХ БІЗНЕС-СТРУКТУР
Анотація
На фоні збільшення уваги до цифрової трансформації економіки та бізнесу у центрі наукових та ділових дискусій здебільшого знаходяться сучасні технологічні компанії. За своєю природою такі компанії представляють собою платформні бізнес-структури. Вони відрізняються великою інвестиційною привабливістю та мають перспективи подальшого розвитку у цифрову епоху. У той же час їх діяльність не може бути здійсненою без необхідної інфраструктури, яку на сьогодні для них створюють телекомунікаційні компанії. У статті надано визначення поняттю «платформна бізнес-структура», з’ясовано наявність різних видів платформних компаній та їх відмінність від традиційних телекомунікаційних компаній. Визначено роль телекомунікаційних компаній у розвитку платформних бізнес-структур нового покоління. Зазначено, що подальший розвиток платформних бізнес-структур у багатьох випадках буде залежати від якісних параметрів роботи телекомунікаційних компаній у кожній країні. Сформульовані рекомендації щодо подальших досліджень та розробок за цією проблематикою в Україні.
Ключові слова: інформаційні та комунікаційні технології; телекомунікаційні компанії; цифрові компанії; цифрові платформи; платформні бізнес-структури.
Література
1. Gawer A. Platform Leadership: How Intel, Microsoft and Cisco Drive Industry Innovation / A. Gawer, M. Cusumano. – Boston, MA: Harvard Business School Press, 2002. – 305 pp.
2. Gawer A. How companies become platform leaders / A. Gawer, M. Cusumano // MIT Sloan Management Review. – 2008. – Vol. 49. – № 2. – pp. 28–35.
3. Gawer A. (ed.) Platforms, Markets and Innovation. – New York: Edward Elgar Publishing, 2009. – 416 pp.
4. Boudreau K. Platform Rules: Multi-Sided Platforms as Regulators / K. Boudreau, A. Hagiu // Platforms, Markets and Innovation / Ed. A. Gawer. – New York: Edward Elgar, 2009. – pp. 163–191.
5. Parker G. G. Platform revolution: How networked markets are transforming the economy and how to make them work for you / G. G. Parker, M. W. Van Alstyne, S. P. Choudary. – New York: W. W. Norton & Company, 2016. – 352 pp.
6. Evans D. S. Matchmakers: The new economics of multisided platforms / D. S. Evans, R. Schmalensee. – Harvard Business School Publishing, 2016. – 272 pp.
7. Brynjolfsson E. Machine, Platform, Crowd: Harnessing Our Digital Future / E. Brynjolfsson, A. McAfee. – New York: W.W. Norton and Company, 2017. – 408 pp.
8. Осипов Ю. М. Цифровая платформа как институт эпохи технологического прорыва / Ю. М. Осипов, Т.Н. Юдина, И.З. Гелисханов // Экономические стратегии. – 2018. – Т. 20. – № 5. – С. 22–29.
9. Шеер А.-В. Компании платформы. Движущие силы цифровой трансформации бизнеса [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://itco.blog/kompanii-platformyi-silyi-czifrovoj-transformaczii.html.
10. Вишневський О. С. Цифрові платформи як ядро цифровізації економіки / О.С. Вишневський // Цифрова економіка: зб. мат. Національної наук.-метод. конф., 4–5 жовтня 2018 р., м. Київ. – К.: КНЕУ, 2018. – С. 63–66.
11. Гелисханов И.З. Цифровые платформы в экономике: сущность, модели, тенденции развития / И.З. Гелисханов, Т.Н. Юдина, А.В. Бабкин // Научно-технические ведомости СПбГПУ. Экономические науки. – 2018. –Т. 11. – № 6. –С. 22–36.
12. Раунио М. Платформы открытых инноваций как инструмент «треугольника знаний»: опыт Финляндии/ М. Раунио, Н. Нордлинг, М. Каутонен // Форсайт. – 2018. – Т. 12. – № 2. – С. 62–76.
13. Ершова Т.В. Цифровые платформы для исследований и разработок / Т.В. Ершова, Ю.Е. Хохлов // Информационное общество. – 2017. – Вып. 6. – С. 17–24.
14. Купревич Т. C. Цифрові платформи в світовій економіці: сучасні тенденції і напрямки розвитку / Т.С. Купревич // Економічний вісник університету. – 2018. – Вип. № 37/1. – С. 311–318.
15. Тупчиенко В. А. Цифровые платформы управления жизненным циклом комплексных систем: монография / Тупчиенко В. А., Путилов А. В., Харитонов В. В. и др. – Москва: Науч. консультант, 2018. – 439 с.
16. Січкаренко К.О. Цифрові платформи: підходи до класифікації та визначення ролі в економічному розвитку / К.О. Січкаренко // Причорноморські економічні студії. – 2018. – Вип. 35. – С. 28–35.
17. Srnicek N. Platform Capitalism / N. Srnicek. – Cambridge and Malden: Polity Press, 2016. – 120 pp.
18. Srnicek N. The challenges of platform capitalism Understanding the logic of a new business model / N. Srnicek // Juncture. – 2017. – Vol. 23. – Issue 4. – pp. 254–257.
19. Langley P. Platform capitalism: The intermediation and capitalization of digital economic circulation / P. Langley, A. Leyshon // Finance and Society. – 2017. – №3 (1). – pp. 11–31.
20. Степнов И. М. Платформенный капитализм как источник формирования сверхприбыли цифровыми рантье / И. М. Степнов, Ю. А. Ковальчук // Вестник МГИМО-Университета. – 2018. – № 4 (61). – С. 107–124.
21. Drahokoupil J. The platform economy and the disruption of the employment relationship / J. Drahokoupil, B. Fabo // Research Paper – Policy brief, European Trade Union Institute. – 2016. – №5. – Brussels, 14 July 2016. – 6 pp.
22. Kenney M. The rise of the platform economy /M. Kenney, J. Zysman // Issues in Science and Technology. – 2016. – Vol. 32. – Issue 3. – pp. 61–69.
23. Kilhoffer Z. The Platform Economy and Industrial Relations. Applying the old framework to the new reality / Z. Kilhoffer, K. Lenaerts, M. Beblavý // CEPS Research Report. – 2017. – №12. – 52 pp.
24. OECD Digital Economy Outlook 2017 [Electronic resource]. – OECD Publishing, Paris. – Mode of access: http://dx.doi.org/10.1787/9789264276284-en.
25. Bamberger K.A. Platform market power / K.A. Bamberger, O. Lobel // Berkeley technology law journal. – 2017. – Vol. 32 – pp.1051–1092.
26. Trend 3. Platform Economy: Technology-driven business model innovation from the outside in [Electronic resource] /Accenture Technology Vision 2016. – Mode of access: https://www.accenture.com/fr-fr/_acnmedia/pdf-2/accenture-platform-economy-technology-vision-2016-france.pdf.
27. Березной А. Транснациональный бизнес в эпоху глобальной цифровой революции / А. Березной // Мировая экономика и международные отношения. – 2018. – Т.62. – №9. – С. 5–17.
28. PwC: Global Top 100 companies by market capitalization 2019 [Electronic resource]. – Mode of access: https://www.pwc.com/gx/en/audit-services/publications/ assets/global-top-100-companies-2019.pdf.
29. UNCTAD: World Investment Report 2017 [Electronic resource]. – Mode of access: https://unctad.org/en/PublicationsLibrary/wir2017_en.pdf.
30. Шнепс-Шнеппе М.А. Телекоммуникации как решающее звено цифровой экономики. Опыт США / М. А. Шнепс-Шнеппе, В. П. Куприяновский, Д. Е. Намиот, С. П. Селезнев // International Journal of Open Information Technologies. – 2017. – Vol. 5. – № 5. – pp. 25–33.
31. Mooney C. Industry Top Trends 2019 Telecommunications / C. Mooney, H. Madhav, A. Arden and al. // S&P Global Ratings. – 2018. – November, 15. – 16 pp.
32. The Mobile Economy 2019 [Electronic resource] / GSM Association. – 2019. – Mode of access: https://www.gsmaintelligence.com/research/?file=b9a6e6202ee 1d5f787cfebb95d3639c5&download.
33. Кораблинова И.А. Анализ природы цифровой бизнес-сети в контексте глобальной экономической трансформации / И. А. Кораблинова, В. А. Коляденко, М. Б. Проценко // Наукові праці ОНАЗ ім. О. С. Попова: пер. наук. збірник з телеком. мереж, …економіки транспорту та зв’язку, організації та економіки й управління підприємствами. – Одеса: ОНАЗ ім. О. С. Попова, 2013. – С.159–164.
Iryna A. Korablinova
THE ROLE OF TELECOMMUNICATION COMPANIES IN DEVELOPMENT OF THE PLATFORM BUSINESS STRUCTURES
Summary
With growing attention to the digital transformation economy and business there is now in the center of scientific and business discussions are the modern technology companies. These companies by nature are platform business structures. They are different by great investment attractiveness and have prospects for further development in the digital age. Based on an analysis of recent research and publications has been proven, that the concept of platforms has become widespread in the world and is manifested in a variety of forms. With the development of platform companies in the global system of economic relations, in-depth transformations are taking place that still require theoretical understanding. Within the framework of the problem posed, the author in this article focuses on a specific issue. In this work justified, that the activities of platform companies new generation cannot be without the necessary infrastructure, which telecommunication companies create for them today. In the article formulated in general terms, that a platform business structure is a modern form of organizing a business, which operates based on digital ICTs and is the basis for the activities of other companies around the world. It turned out that there are platform companies of various kinds. In the article has been identified basic differences between digital platform business structures from telecommunications companies. The research shows that unlike traditional telecommunications companies, companies, which dominated in digital economy, have a large dummy component. The example of the emergence of a new type of telecommunication companies, which also turn into platform business structures through the intensification of partnerships with other participants of the digital industry, is considered. The paper shows to the general characteristic of the international telecommunications agenda, which is concentrated on the issues of building next-generation networks. The role of telecommunication companies in the development of platform business structures of new generation is determined. The author notes that the further development of platform business structures in many cases will depend on the quality parameters of the work of telecommunication companies in each country. This article contains the recommendations regarding further research and development on this issue in Ukraine.
Keywords: information and communication technologies; telecommunication companies; digital companies; digital platforms; platform business structures.
References
1. Gawer, A. and Cusumano, M. (2002), Platform Leadership: How Intel, Microsoft and Cisco Drive Industry Innovation, Harvard Business School Press, Boston, MA.
2. Gawer, A. and Cusumano, M. (2008), “How companies become platform leaders”, MIT Sloan Management Review, vol. 49, no. 2, pp. 28–35.
3. Gawer, A. (ed.), (2009), Platforms, Markets and Innovation, Edward Elgar Publishing, New York.
4. Boudreau, K. and Hagiu, A. (2009), “Platform Rules: Multi-Sided Platforms as Regulators”, Platforms, Markets and Innovation, Gawer, A. (ed.), Edward Elgar, New York, pp. 163–191.
5. Parker, G. G., Van Alstyne, M. W. and Choudary, S. P. (2016), Platform revolution: How networked markets are transforming the economy and how to make them work for you, W. W. Norton & Company, New York.
6. Evans, D. S. and Schmalensee, R. (2016), Matchmakers: The new economics of multisided platforms, Harvard Business School Publishing, Boston, MA.
7. Brynjolfsson, E. and McAfee, A. (2017), Machine, Platform, Crowd: Harnessing Our Digital Future, W.W. Norton and Company, New York.
8. Osipov, Yu. M., Yudina, T. N., Geliskhanov, I. Z. (2018), “Digital Platform as an Institution of the Technological Breakthrough Era”, Ekonomicheskie strategii, 5, pp. 22–29.
9. Scheer, A.-W. “Platform companies. Drivers of Digital Business Transformation”, available at: https://itco.blog/kompanii-platformyi-silyi-czifrovoj-transformaczii.html (Accessed 7 September 2019).
10. Vyshnevs'kyj, O. S. (2018), “Digital platforms as the nucleus of digitizing the economy”, Materialy Natsional'noi naukovo-metodychnoi konferentsii, [Conference Proceedings of the National Scientific and Methodical Conference], Tsyfrova ekonomika [Digital Economy], Kyiv National Economic University, Kyiv, pp. 63–66.
11. Geliskhanov, I.Z., Yudina, T.N., Babkin, A.V. (2018). “Digital platforms in economics: essence, models, development trends”, St. Petersburg State Polytechnical University Journal. Economics, vol. 11, no. 6, pp. 22–36.
12. Raunio M., Nordling N., Kautonen M., Rasanen P. (2018), “Open Innovation Platforms as a Knowledge Triangle Policy Tool – Evidence from Finland”, Foresight and STI Governance, vol. 12, no 2, pp. 62–76. DOI: 10.17323/2500-2597.2018.2.62.76
13. Ershova, T. V. and Khokhlov, Yu. E. (2017), “Digital platforms for research and development”, Information Society, vol. 6, pp. 17–24.
14. Kuprevich, T. (2018), “Digital platforms current trends and directions for the development in the world economy”, University Economic Bulletin, vol. 37/1, pp. 311–318.
15. Tupchienko, V. A., Putilov, A. V., Kharitonov, V. V., et al. (2018), “Digital platforms for managing the life cycle of complex systems”, Publishing House Scientific Consultant, Moscow, 439 p.
16. Sichkarenko, K. O. (2018), “Digital platforms: classification approacing and the role of economic development defining”, Prychornomorski ekonomichni studii [Black Sea Economic Studies], Vol. 35, pp. 28–35.
17. Srnicek, N. (2016), Platform Capitalism, Polity Press, Cambridge and Malden.
18. Srnicek, N. (2017), “The challenges of platform capitalism Understanding the logic of a new business model”, Juncture, vol. 23, issue 4, pp. 254–257.
19. Langley, P. and Leyshon, A. (2017), “Platform capitalism: The intermediation and capitalization of digital economic circulation”, Finance and Society, no. 3 (1), pp. 11–31.
20. Stepnov, I.M., Kovalchuk, J.A. (2018), “Platform capitalism as the source of digital rentier’s superprofit”, MGIMO Review of International Relations, no. 4 (61), pp.107–124.
21. Drahokoupil, J. and Fabo, B. (2016), “The platform economy and the disruption of the employment relationship”, Research Paper – Policy brief, European Trade Union Institute, no. 5, Brussels.
22. Kenney, M. and Zysman, J. (2016), “The rise of the platform economy”, Issues in Science and Technology, vol. 32, issue 3, pp. 61–69.
23. Kilhoffer, Z., Lenaerts, K. and Beblavý, M. (2017), “The Platform Economy and Industrial Relations. Applying the old framework to the new reality”, CEPS Research Report, no. 2, 52 pp.
24. OECD (2017), “Digital Economy Outlook 2017”, http://dx.doi.org/10.1787/9789264276284-en.
25. Bamberger, K.A. and Lobel, O. (2017), “Platform market power”, Berkeley technology law journal, vol. 32, pp.1051–1092.
26. Accenture Technology Vision (2016), “Trend 3. Platform Economy: Technology-driven business model innovation from the outside in”, available at: https://www.accenture.com/fr-fr/_acnmedia/pdf-2/accenture-platform-economy-technology-vision-2016-france.pdf (Accessed 7 September 2019).
27. Bereznoy, A. (2018), “Transnational business in the era of the global digital revolution”, World Economy and International Relations, no. 9, pp. 5–17.
28. PwC (2019), “Global Top 100 companies by market capitalization”, available at: https://www.pwc.com/gx/en/audit-services/publications/assets/global-top-100-companies-2019.pdf. (Accessed 15 September 2019).
29. UNCTAD (2017), “World Investment Report 2017”, available at: https://unctad.org/en/PublicationsLibrary/wir2017_en.pdf (Accessed 7 September 2019).
30. Shneps-Shneppe, M. A., et al. (2017), “Telecommunications as a crucial link in the digital economy. US experience”, International Journal of Open Information Technologies, vol. 5, pp. 25–33.
31. Mooney, C., Madhav, H., Arden, A. and al. (2018), “Industry Top Trends 2019 Telecommunications”, S&P Global Ratings, November, 15, 16 pp.
32. GSM Association (2019), “The Mobile Economy 2019”, (2019), available at: https://www.gsmaintelligence.com/research/?file=b9a6e6202ee1d5f787cfebb95d3639c5&download (Accessed 7 September 2019).
33. Korablinova, I. A., Koliadenko, V. A., and Protsenko, M. B. (2013), “Analysis of the nature of digital business network in the context of global economic transformation”, Zbirnyk naukovykh prats ONAZ im. O. S. Popova, pp. 159–164.
№ 9 2019
Дата публікації: 2019-09-27
Кількість переглядів: 8572