EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ МАРКЕТИНГОВОЇ СТРАТЕГІЇ МЕРЕЖІ ПІДПРИЄМСТВ РЕСТОРАННОГО ГОСПОДАРСТВА
О. В. Косар

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.9.150

УДК: 658.8:640.432

О. В. Косар

ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ МАРКЕТИНГОВОЇ СТРАТЕГІЇ МЕРЕЖІ ПІДПРИЄМСТВ РЕСТОРАННОГО ГОСПОДАРСТВА

Анотація

В статті здійснено аналіз теоретико-методичних підходів до формування маркетингової стратегії мережі підприємств ресторанного господарства шляхом систематизації існуючих теоретичних підходів до їх трактування, визначення основних принципів здійснення та характерних рис. Проаналізовано досвід формування стратегії управління маркетинговою діяльністю мережі підприємств ресторанного господарства на засадах врахування особливостей управління маркетинговою діяльністю підприємств, що надають послуги.
Розглянуто відносини між підприємствами ресторанного господарства в межах окремої мережі та виокремлено конкурентний, кооперативний та збалансований підходи до формування маркетингової стратегії роботи з постачальниками в межах мережі підприємств ресторанного господарства. Залежно від сили впливу постачальника в межах певної мережі підприємствам ресторанного господарства запропоновано використовувати стратегії “адаптації”, “контролю”, “контр-дій” та “відступу”.

Ключові слова: маркетингова стратегія; мережа підприємств ресторанного господарства; маркетингова стратегія мережі; маркетингове управління.

Література

1. Гладских Е. Обзор ресторанного рынка. URL: https://delo.ua/lifestyle/sytnyj-god-obzor-restorannogo- rynka-329410.htm
2. Стратегічний розвиток туристичного бізнесу : монографія / Т.І. Ткаченко, М.Г Бойко, С.В. Мельниченко, Г.І. Михайліченко, Н.І. Ведмідь, М.В. Босовська [та ін. ] ; за заг. ред. А.А. Мазаракі. – К: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2010. – 595 с.
3. Гірняк Л.І. Сучасний стан, перспективи та тенденції розвитку ресторанного господарства в україні / Л.І. Гірняк, В.А. Глагола // Випуск 16. 2018. URL: http://market-infr.od.ua/journals/2018/16_2018_ukr/13.pdf
4. Решетнікова І. Внутрішній маркетинг у системі маркетингу підприємства. – Маркетинг і менеджмент інновацій, 2015, № 1, http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/
5. Berry L. Services Marketing Starts From Within / L. Berry, A. Parasuraman // Marketing Management. – 1992. – P. 25-34.
6. Лавлок К. Маркетинг услуг: персонал, технология, стратегия. – 4-е изд. ; пер. с англ. / К. Лавлок. – М. : Издательский дом «Вильямс», 2005. – 1008 с.
7. Grönroos C. Internal Marketing: An Integral Part of Marketing Theory / C.Grönroos, J.H. Donnelly, W.E. George. – Marketing of Services. – Chicago : American Marketing Association Proceedings series, 1981. – P. 236-243.
8. Gummesson, Е. (1999) Total Relationship Marketing — Rethinking Marketing Management: From 4Ps to 30Rs, Oxford: Butterworth-Heinemann.
9. Войчак А. В. Маркетинговий менеджмент: підруч. / А. В. Войчак. – К.: КНЕУ, 2009. – 328 с.
10. Eiglier P., Langeard E., Lovelock, C.H., Bateson, J.E.C., & Young, R.F. (1977). Services as Systems: Marketing Implications in Marketing Consumer Services: New Insights. Cambridge, MA: Marketing Science Institute [in English]
11. Hollensen S. Marketing Management: A Relationship Approach. – N.Y. : Pearson Education, Prentice Hall, 2003. – 787 p.
12. Бутенко Н. В. Розвиток партнерства в національній економіці: монографія / Н. В. Бутенко; НАН України, Ін-т економіки пром-сті. – Київ, 2015. – 358 с.

O. V. Kosar

THEORETICAL AND METHODICAL APPROACHES TO THE FORMATION OF THE STRATEGY OF MANAGEMENT OF MARKETING ACTIVITIES OF THE NETWORK OF ENTERPRISES OF RESTAURANT AGRICULTURE

Summary

The article analyzes the theoretical and methodological approaches to the formation of the marketing strategy of the restaurant business network by systematizing the existing theoretical approaches to their interpretation, defining the basic principles of implementation and characteristic features. It is concluded that the rapid change in consumer needs, rapid development of the services market and instability of the economy, substantiate the importance of the strategy of managing the marketing activities of the restaurant business network in general and the formation of their marketing strategy in particular.
The experience of forming the strategy of marketing activity management of the restaurant business network network on the basis of taking into account the peculiarities of the marketing activity management of the service companies is analyzed. It is emphasized that the process of servicing, direct organization of services and taking into account the needs and preferences of consumers is important for the organization of marketing at the restaurants.
The initial elements of forming the marketing strategy of the restaurant business network on the basis of relationships with suppliers are considered. The relationship between the distribution of the power of influence of the parties in the relations of partners is presented in the example of forming the supplier-restaurant relationship. The competitive, cooperative and balanced approaches to work with suppliers within the restaurant enterprise network are distinguished. Depending on the strength of the supplier's influence within a particular network, restaurant businesses are encouraged to use “adaptation”, “control”, “counter-action” and “retreat” strategies.
The initial principles of forming the marketing strategy of the restaurant business network are identified, including the individuality of individual restaurants, influence on the activity of other subjects of the network, the ability to maintain a constant process of adapting the activity to the activity of other subjects of the network, awareness of the need for relationships.

Keywords: marketing strategy; restaurant business network; network marketing strategy; marketing management.

References

1. Gladskih, E. "Review of the restaurant market", [Online], available at: https://delo.ua/lifestyle/sytnyj-god-obzor-restorannogo- rynka-329410.htm (Accessed 14 Aug 2019).
2. Tkachenko, T.I. Boy̆ko, M.H Melnychenko, S.V. Mykhay̆lichenko, H.I. Vedmid, N.I. Bosovska, M.V. and others (2010), Stratehichnyy̆ rozvytok turystychnoho biznesu [Стратегічний розвиток туристичного бізнесу], Kyïv. nats. torh.-ekon. un-t, Kyiv, Ukraine, P. 595.
3. Hirniak, L.I. and Hlahola, V.A. (2018), "The current state, prospects and tendencies of the development of restaurant industry in Ukraine", Market Infrastructure, vol. 16, [Online], available at: http://market-infr.od.ua/journals/2018/16_2018_ukr/13.pdf (Accessed 14 Aug 2019).
4. Reshetnikova, I. (2015), "Internal marketing in the enterprise marketing system", Marketynh i menedzhment innovatsiy̆, vol. 1, [Online], available at: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/ (Accessed 14 Aug 2019).
5. Berry L. Services Marketing Starts From Within / L. Berry, A. Parasuraman // Marketing Management. – 1992. – P. 25-34.
6. Lavlok, K. (2005), Marketing uslug: personal, tehnologija, strategija [Marketing services: staff, technology, strategy], – 4th ed., Izdatel'skiĭ dom «Vil'jams», Moscow, Russia, P.1008.
7. Grönroos C. Internal Marketing: An Integral Part of Marketing Theory / C.Grönroos, J.H. Donnelly, W.E. George. – Marketing of Services. – Chicago : American Marketing Association Proceedings series, 1981. – P. 236-243.
8. Gummesson, E. (1999) Total Relationship Marketing — Rethinking Marketing Management: From 4Ps to 30Rs, Oxford: Butterworth-Heinemann.
9. Voichak, A. V. (2009), Marketynhovyi menedzhment: pidruch. [Marketing management: textbook], KNEU, Kyiv, Ukraine, P. 328.
10. Eiglier P., Langeard E., Lovelock, C.H., Bateson, J.E.C., & Young, R.F. (1977). Services as Systems: Marketing Implications in Marketing Consumer Services: New Insights. Cambridge, MA: Marketing Science Institute [in English]
11. Hollensen S. Marketing Management: A Relationship Approach. – N.Y. : Pearson Education, Prentice Hall, 2003. – 787 p.
12. Butenko, N. V. (2015), Rozvytok partnerstva v natsionalnii ekonomitsi [Development of partnership in the national economy], NAN Ukrainy, In-t ekonomiky prom-sti, Kyiv, Ukraine, P.358.

№ 9 2019

Дата публікації: 2019-09-27

Кількість переглядів: 351

Відомості про авторів

О. В. Косар

аспірант, кафедра готельно-ресторанного бізнесу,Київський національний торговельно-економічний університет

O. V. Kosar

Kyiv National Trade and Economics University

ORCID:

0000-0002-4610-170X

Як цитувати статтю

Косар О. В. Теоретико-методичні підходи до формування маркетингової стратегії мережі підприємств ресторанного господарства. Ефективна економіка. 2019. № 9. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7273 (дата звернення: 18.10.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.9.150

Kosar, O. V. (2019), “Theoretical and methodical approaches to the formation of the strategy of management of marketing activities of the network of enterprises of restaurant agriculture”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 9, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7273 (Accessed 18 Oct 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.9.150

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.