EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ДО ОЦІНКИ ЕФЕКТИВНОСТІ МАРКЕТИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ АГРАРНИХ ПІДПРИЄМСТВ
А. В. Тарасюк

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.9.153

УДК: 338.43:316

А. В. Тарасюк

МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ДО ОЦІНКИ ЕФЕКТИВНОСТІ МАРКЕТИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ АГРАРНИХ ПІДПРИЄМСТВ

Анотація

В статті представлено алгоритм оцінювання маркетингової діяльності в аграрному підприємстві. Показано як українські аграрні підприємства використовують оцінку фінансових та виробничих показників, що стосується оцінки ефективності маркетингової діяльності, нематеріальних активів, підбору кадрів. Зазначено про велику кількість методів оцінки ефективності маркетингової діяльності, і на погляд автора, найдоцільнішими є кількісні та якісні методи, а також соціологічні, бальні та інформаційні.
Наведено найбільш використовувані є кількісні показники оцінювання ефективності маркетингових заходів. За допомогою аналізу ефективності поточних витрат на маркетингове планування, ефективність маркетингових процесів та ефективність використання маркетингових ресурсів, надано більш повну оцінку ефективності використання маркетингових процесів в аграрному підприємстві. Автором проведено розрахунок рентабельності маркетингових інвестицій в маркетингову діяльність ТОВ «Україна» та ТОВ «Дніпро» за 2017 рік діяльності.

Ключові слова: ефективність маркетингу; оцінка ефективності маркетингової діяльності; рентабельність маркетингових інвестицій; маркетинговий відділ; маркетингові заходи; маркетингові ресурси; оцінка ефективності.

Література

1. Туган-Барановский, М. Маркетинг менеджмент [Текст]: научное издание / под ред. М. Туган-Барановского, Л. В. Балабановой. — Донецк: ДонГУЭТ, 2001. — 594 с.
2. Моисеева, Н. К. Управление маркетингом: теория, практика, информационные технологии [Текст]: учеб. пособ. / Н. К. Моисеева, М. В. Конышева; под ред. Н. К. Моисеевой. — М.: Финансы и статистика, 2002. — 304 с.
3. Ассэль, Г. Маркетинг: принципы и стратегия [Текст]: ученик для вузов / Г. Ассэль. — М.: ИНФРА-М, 1999. — 804 с.
4. Келлер, К. Л. Маркетинг менеджмент [Текст] / К. Л. Келлер, Ф. Котлер. — 12-е изд. — СПб.: Питер, 2008. — 816 с.
5. Ленсколд, Дж. Рентабельность инвестиций в маркетинге. Методы повышения прибыльности маркетинговых кампаний [Текст] / Дж. Ленсколд; пер. с англ. под ред. В. Б. Колчанова, М. А. Карлика. — СПб.: Питер, 2005. — 272 с.
6. Ольшанская, О. М. Маркетинг: теория и практические исследования [Текст]: учеб. пособ. в 3 частях / О. М. Ольшанская, Е. М. Лобачева, В. В. Живетин, М. Б. Кузьмичева. — М.: Российский заочный институт текстильной и легкой промышленности, 2008. — Ч. 3. — 97 с.
7. Пархименко, В. А. Количественная оценка уровня организации маркетинговой деятельности на машиностроительных предприятиях республики Беларусь [Электронный ресурс] / В. А. Пархименко // Маркетинг в России и за рубежом. — 2006. — № 4. — Режим доступу: \www/URL: http://mavriz.ru/ articles/2006/4/4287.html
8. Похабов, В. Методика оцінки системи управління маркетингом на підприємстві [Текст] / В. Похабов, І. Пономаренко // Маркетинг. — 2001. — № 5. — С. 102–120.
9. Шаповалов, В. А. Управление маркетингом и маркетинговый анализ [Текст]: учеб. пособ. / В. А. Шаповалов. — Ростов н/Д:Феникс, 2008. — 345с.
10. Lenskold, J. Pomiar rentowno ci inwestycji marketingowych [Text] / James Lenskold. — Krak w: Oficyna Ekonomiczna, 2004. — 237 p.
11. Каніщенко, О. Л. Міжнародний маркетинг в діяльності українських підприємств [Текст]: монографія / О. Л. Каніщенко. — К.: Знання-Прес, 2007. — 448 с.
12. Шоу, Р. Прибыльный маркетинг: окупается ли ваш маркетинг? [Текст]:пер. с англ. /Р. Шоу, Д. Меррик.— К.:Companion Group,2007. — 496c.

A. V. Tarasyuk

METHODICAL APPROACHES TO EVALUATION OF EFFICIENCY OF MARKETING ACTIVITY OF AGRARIAN ENTERPRISES

Summary

The marketing activity of the enterprise should ensure a constant sale of the product, its gradual increase, stimulation of frequency and volumes of sales. It is on this basis that an agrarian enterprise will be able to increase sales volumes, increase economic indicators of its economic activity.
The effectiveness of marketing activities is an indicator of the ability of marketing activities to provide a continuous process of generating demand reproduction for goods and services at a given level of marketing costs.
The purpose of the article is to analyze the methods of evaluating marketing effectiveness and determine the effectiveness of marketing activities in agricultural enterprises of Ukraine.
The proposed procedure for the objective evaluation of EMD is to evaluate its directions such as the implementation of management functions to the use of marketing tools, including the use of marketing resources.
In the article the algorithm of estimation of marketing activity in agrarian enterprise is presented. It is shown how Ukrainian agrarian enterprises use the estimation of financial and production indicators concerning the estimation of the effectiveness of marketing activity, intangible assets, recruitment. There are many methods of evaluating the effectiveness of marketing activities, and in the opinion of the author, the most appropriate are quantitative and qualitative methods, as well as sociological, ballroom and information.
The most commonly used are quantitative indicators for evaluating the effectiveness of marketing activities. By analyzing the effectiveness of current costs for marketing planning, the effectiveness of marketing processes and the effectiveness of marketing resources, a more complete assessment of the effectiveness of marketing processes in agrarian enterprise. The author calculated the profitability of marketing investments in marketing activities of LLC "Ukraine" and LLC "Dnipro" for 2017 activity.
The effectiveness of marketing activities is an important indicator of the activity of the enterprise, which shows the degree of implementation of the plan and the achievement of the goals of marketing activities. In order to objectively evaluate the effectiveness of a marketing activity, it is necessary to evaluate its directions, such as the implementation of management functions to the use of marketing tools, including the use of marketing resources.

Keywords: marketing effectiveness; evaluation of marketing activity effectiveness; profitability of marketing investments; marketing department; marketing activities; marketing resources; performance evaluation.

References

1. Tugan-Baranovskij, M. and Balabanovoj, L. V. (2001), Marketing menedzhment [Marketing Management]. DonGUE`T, Doneczk, Ukraine.
2. Moiseeva, N.K. and Kony`sheva M.V. (2002), Upravlenie marketingom: teoriya, praktika, informaczionny`e tekhnologii [Marketing Management: Theory, Practice, Information Technology]. Finansy` i statistika, Moskva, Russia.
3. Assel, G. (1999), Marketing: princzipy` i strategiya [Marketing: principles and strategy]. INFRA-M, Moskow, Russia.
4. Keller, K. L. and Kotler, F. (2008), Marketing menedzhment [Marketing management]. Piter, Sankt-Peterburh, Russia.
5. Lenskold, Dzh. (2005), Rentabel`nost` investiczij v marketinge. Metody` povy`sheniya priby`l`nosti marketingovy`kh kampanij [Return on investment in marketing. Marketing Campaign Profitability Methods]. Piter, Sankt-Peterburh, Russia.
6. Olshanskaya, O.M., Zhivetin, V.V. and Kuzmicheva, M.B. (2008), Marketing: teoriya i prakticheskie issledovaniya [Marketing: theory and practical research]. Rossijskij zaochny`j institut tekstil`noj i legkoj promy`shlennosti, Moskow, Russia.
7. Parkhimenko, V.A. (2006). “A quantitative assessment of the level of organization of marketing activity at engineering enterprises of the Republic of Belarus”, [Online], available at: www/URL: http://mavriz.ru/ articles/2006/4/4287.html (Accessed 24 Aug 2019).
8. Pokhabov, V. and Ponomarenko, I. (2001), Methods of evaluation of marketing management system at the enterprise, Marketynh. vol. 5, pp. 102–120.
9. Shapovalov, V.A. (2008), Upravlenie marketingom i marketingovy`j analiz [Marketing Management and Marketing Analysis]. Feniks, Rostov n/D, Russia.
10. Lenskold, J. (2004), Pomiar rentowno ci inwestycji marketingowych, Krakow, Oficyna Ekonomiczna, pp. 237.
11. Kanischenko, O. L. (2007). Mizhnarodnyj marketynh v diial'nosti ukrains'kykh pidpryiemstv [International marketing in the activity of Ukrainian enterprises]. Znannia-Pres, Kyiv, Ukraine.
12. Shou, R. and Merrik D. (2007), Priby`l`ny`j marketing: okupaetsya li vash marketing? [Profitable Marketing: Does Your Marketing Pay Off?], Companion Group.

№ 9 2019

Дата публікації: 2019-09-27

Кількість переглядів: 317

Відомості про авторів

А. В. Тарасюк

аспірант, Національний науковий центр “Інститут аграрної економіки”

A. V. Tarasyuk

graduate student, NationalScientific Center "Institute of Agricultural Economics"

ORCID:

0000-0002-5753-1377

Як цитувати статтю

Тарасюк А. В. Методичні підходи до оцінки ефективності маркетингової діяльності аграрних підприємств. Ефективна економіка. 2019. № 9. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7276 (дата звернення: 17.10.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.9.153

Tarasyuk, A. V. (2019), “Methodical approaches to evaluation of efficiency of marketing activity of agrarian enterprises”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 9, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7276 (Accessed 17 Oct 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.9.153

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.