УДК: 330.1
Нуман Бшарат
МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ОЦІНЮВАННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ КОНКУРЕНТНОЇ СТРАТЕГІЇ ТОРГОВЕЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА
Анотація
Метою статті є розробка та опис методологічних засад оцінювання ефективності конкурентної стратегії управління потенціалом конкурентоспроможності торговельного підприємства.
В процесі дослідження використовувались: загальнонаукові методи, зокрема: методи теоретичного узагальнення – для дослідження теоретичних засад оцінювання ефективності стратегій та стратегічного управління торговельним підприємством; системний підхід – для обґрунтування методологічних засад оцінювання ефективності конкурентної стратегії управління потенціалом конкурентоспроможності торговельного підприємства, їх переваг та особливостей.
Обґрунтовано сутність та засади методології оцінювання ефективності конкурентної стратегії управління потенціалом конкурентоспроможності торговельного підприємства. Визначено основні її особливості та переваги на відміну від інших.
Наукова новизна полягає у розробці методологічних засад оцінювання ефективності конкурентної стратегії управління потенціалом конкурентоспроможності торговельного підприємства.
Отримані результати дослідження направлені на здійснення оцінювання ефективності конкурентної стратегії управління потенціалом конкурентоспроможності торговельного підприємства, що повинно проводитись в межах реалізації наступальної конкурентної стратегії управління потенціалом конкурентоспроможності для вчасного виявлення ймовірних відхилень фактичних результатів від запланованих та здійснення коригування управлінських рішень, стратегії та тактики управління потенціалом конкурентоспроможності, для забезпечення якісного управління діяльністю торговельного підприємства та забезпечення високого рівня його конкурентоспроможності протягом всього життєвого циклу у довгостроковій перспективі. Вони можуть бути використані для удосконалення засад управління на торговельних підприємствах.
Numan Bsharat
METHODOLOGICAL PRINCIPLES OF ESTIMATING THE EFFICIENCY OF A COMPETITIVE STRATEGY FOR A TRADE ENTERPRISE
Summary
The purpose of the article is to develop and describe methodological bases for evaluating the effectiveness of a competitive strategy for managing the competitiveness of a trading enterprise. After all, the problem of evaluating the effectiveness of a competitive strategy of a trading company pursues the task of determining the ultimate effectiveness of strategic management of the trading enterprise on the basis of actually achieved results and the fulfillment of the set goals and objectives, at the same time, a complex universal system of evaluation of the strategy implementation is not yet formed.
In the course of the research were used: general scientific methods, in particular: methods of theoretical generalization - to study the theoretical principles of evaluating the effectiveness of strategies and strategic management of a trading enterprise; systematic approach - to substantiate the methodological bases for evaluating the effectiveness of a competitive strategy for managing the competitiveness of a trading enterprise, their advantages and features.
The essence and principles of methodology for evaluating the effectiveness of a competitive strategy for managing the competitiveness of a trading enterprise are substantiated. Its main features and advantages are unlike any other.
The scientific novelty lies in the development of methodological bases for evaluating the effectiveness of a competitive strategy for managing the competitiveness of a trading enterprise.
The results of the study are aimed at evaluating the effectiveness of a competitive strategy for managing the competitiveness of a trading company, which should be carried out within the implementation of an offensive competitive strategy for managing the competitiveness potential for timely identification of likely deviations from the actual results and adjusting the management competitiveness strategy, to ensure quality Board activities and commercial enterprise to ensure a high level of its competitiveness throughout the life cycle in the long term. They can be used to improve management principles in trading enterprises.
№ 7 2018
Кількість переглядів: 9101