EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ТУРИСТИЧНОЇ СКЛАДОВОЇ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
О. Й. Лесько, Л. П. Руда, І. В. Причепа, О. О. Адлер

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.10.47

УДК: 338.48

О. Й. Лесько, Л. П. Руда, І. В. Причепа, О. О. Адлер

ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ТУРИСТИЧНОЇ СКЛАДОВОЇ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ

Анотація

В статті досліджено сучасний туристичний комплекс як одну з найбільш прогресуючих галузей світового господарства. Досліджено показники міжнародних туристичних прибуттів Європи, ЄС-28, світу в цілому. За результатами проведеного аналізу визначено, що у розвинутих країнах і регіонах світу туризм є основним джерелом прибутків, пріоритетною експортною категорією та займає вагому частину національного ВВП.
Досліджено основні тенденції, специфіку та потужності розвитку туризму в Україні.
Проведено SWOT-аналіз туристичного сектору економіки України, за результатами якого зіставлено всі можливі комбінації показників зовнішнього середовища та внутрішніх можливостей туристичного сектору України, виявлено проблемні моменти, позитивні сторони та недоліки для окреслення перспективних напрямків зростання на цій основі за сучасних умов.
Пріоритетним напрямком розвитку вітчизняної туристичної галузі з урахуванням міжнародного досвіду та євроінтеграційних процесів визначено «розумне, стійке та всеосяжне зростання», яке ґрунтуватиметься на інноваційних технологіях і відповідних інфраструктурних зрушеннях в галузі.

Ключові слова: туризм; Україна; розвиток; економіка; проблеми; перспективи; євроінтеграція.

Література

1. UNWTO. Основні напрямки туризму 2013–2018. [Електронний ресурс] // Доступ: http://www2.unwto.org.
2. Алексєєва, Н., Дринь, О. Дослідження туристичних потоків в Україні / Н. Алексєєва, О. Дринь // Матеріали конференції «Актуальні наукові досягнення - 2014», 22 - 30 червня - Чехія. - 2014 . [Електронний ресурс] // Доступ: http://tourlib.net/statti_ukr/alekseeva2.htm.
3. Стойка, С. Проблеми та перспективи розвитку туристичного бізнесу України в умовах економічної нестабільності / С. Стойка // Інвестиції: практика та досвід, 2015. - Вип. 21. - С. 86–91.
4. Феодинець, Н. Організаційні аспекти діяльності вітчизняних туристичних підприємств в умовах кризи / Н. Феодинець // Серія економічна, 2016. - Вип. 50. - С. 182-186.
5. Шведун, В., Мельниченко, О. Особливості розвитку галузі туризму в Україні / В. Шведун, О. Мельниченко // Харків: НУЦЗУ, 2017. - 153 с.
6. Котлер, П., Боуен, Дж., Макенс, Дж. Маркетинг туристичного туризму / П. Котлер, Дж. Бауен, Дж. Макенс. - Англія. 6-е видання. - 2014. - 597 с. - ISBN 9780132784023.
7. Котлер, П., Боуен, Дж., Макенс, Дж. Маркетинг туристичного туризму / П. Котлер, Дж. Бауен, Дж. Макенс. - Англія. 6-е видання. - 2017. - 688 с. - ІSBN 978-0134151922.
8. Урядовий портал. Постанова КМУ про затвердження Стратегії розвитку туризму та розвитку курортів на період до 2026 р. [Електронний ресурс] // Доступ: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/249826501.
9. Грико, Ю. Вплив міжнародного туризму на розвиток країн світу / Ю. Грико // Студентський науковий вісник Луцького національного технічного університету. 2014. –Вол. 4. - С. 67–73.
10. Кифяк, В. Організація туристичної діяльності в Україні / В. Кіфяк // Книги XXI. - Чернівці. - 2003. - 300 с. - ІSBN 966-8029-31-3.
11. Мельник, А. Зарубіжний досвід готельного бізнесу та особливості його використання в Україні / А. Мельник. 2008. [Електронний ресурс] // Доступ: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_gum/aprer/2008_4_2/94.pdf.

О. Lesko, L. Ruda, I. Prychepa, O. Adler

PROBLEMS AND PROSPECTS OF TOURISM COMPONENT DEVELOPMENT OF UKRAINE ECONOMY

Summary

The article is devoted to the modern tourism industry as one of the most progressive sectors of the world economy, which is an independent type of economic activity in modern conditions. The indicators of international tourist arrivals of Europe, EU-28 and the whole world are considered. According to the results of the analysis, it was determined that tourism in the developed countries and regions of the world is the main source of income, a priority export category and a significant part of national GDP. It was determined that the growth of the international tourism sector is caused by global economic rise. Consequently, demand for tourism services is growing in virtually all tourism markets.
The basic tendencies and specifics of tourism development in Ukraine are investigated. It was determined that the main tourist capacities of Ukraine are convenient geographical location, favorable climate, diverse relief, unique combination of natural and recreational resources and cultural and historical heritage, branching of the sanatorium and resort base and unique architectural monuments.
The SWOT-analysis of the tourism sector of Ukrainian economy was conducted, it demonstrates all possible combinations of indicators of the external environment and internal opportunities of the tourism sector of Ukraine. The positives points and disadvantages for outlining the main trends on this basis in the current conditions are determined. However, the main problems are the unsatisfactory condition of domestic tourism service and information infrastructure of highways and international transport corridors; insufficient availability of specialists with the necessary level of tourism qualification; low level of financial, credit, methodological, organizational, informational support from the state; low level of popularization of Ukraine as an attractive tourism direction, etc.
The priority prospects for the development of the domestic tourism industry are determined as «smart, sustainable and comprehensive growth», which will be based on innovative technologies and related infrastructure changes.

Keywords: tourism; Ukraine; development; economy; problems; prospects; European integration.

References

1. UNWTO (2018), “Tourism Highlights 2013–2018”, available at: http://www2.unwto.org (Accessed 25 Sept 2019).
2. Alekseeva, N. and Drin, O. (2014), “Research of tourist streams in Ukraine”, Materialy konferentsii «Aktual'ni naukovi dosiahnennia – 2014 [Materials of the conference “Actual scientific achievements – 2014], Czech republic, available at: http://tourlib.net/statti_ukr/alekseeva2.htm (Accessed 25 Sept 2019).
3. Stoyka, S. (2015), “Problems and prospects for development of Ukrainian tourism business in the conditions of economic instability”, Investments: practice and experience, vol. 21., pp. 86-91.
4. Feodinec, N. (2016), “Organizational aspects of the activity of domestic tourism enterprises in the conditions of crisis”, The series is economical, vol. 50, pp. 182-186.
5. Shvedun, V. and Melnychenko, O. (2017), Osoblyvosti rozvytku haluzi turyzmu v Ukraini [Features of development industry of tourism in Ukraine], NUTZU, Kharkiv, Ukraine.
6. Kotler, P. Bowen, J. and Makens, J. (2014), Marketing for hospitality tourism, 4th ed., London, UK.
7. Kotler, P. Bowen, J. and Makens, J. (2017), Marketing for hospitality tourism, 6th ed. London, UK.
8. Government portal (2018), “Resolution of the CMU On approval of the Tourism Development and Resorts Development Strategy for the period up to 2026”, available at: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/249826501 (Accessed 25 Sept 2019).
9. Griko, Y. (2014) “Influence of international tourism on the development of countries of the world”, Students'kyj naukovyj visnyk Luts'koho natsional'noho tekhnichnoho universytetu, vol. 4, pp. 67-73.
10. Kifyak, V. (2003), Orhanizatsiia turystychnoi diial'nosti v Ukraini [Organization of tourism activity in Ukraine], Books XXI. Chernivtsi. Ukraine.
11. Mel'nyk, A. (2008), “Foreign experience of hospitality and especially its use in Ukraine”, available at: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_gum/aprer/2008_4_2/94.pdf (Accessed 25 Sept 2019).

№ 10 2019

Дата публікації: 2019-10-31

Кількість переглядів: 88

Відомості про авторів

О. Й. Лесько

к. е. н., доцент, завідувач кафедри економіки підприємства і виробничого менеджменту, Вінницький національний технічний університет

О. Lesko

Ph. D., Associate Professor, Head of the Department of Economic Enterprise and Production Management, Vinnytsia National Technical University

ORCID:

0000-0002-0120-4123


Л. П. Руда

к. е. н., доцент кафедри економіки підприємства і виробничого менеджменту, Вінницький національний технічний університет

L. Ruda

Ph. D., Associate Professor of the Department of Economic Enterprise and Production Management, Vinnytsia National Technical University

ORCID:

0000-0002-1598-8301


І. В. Причепа

к. е. н., доцент, доцент кафедри економіки підприємства і виробничого менеджменту, Вінницький національний технічний університет

I. Prychepa

Ph. D., Associate Professor, Associate Professor of the Department of Economic Enterprise and Production Management, Vinnytsia National Technical University

ORCID:

0000-0002-0805-2732


О. О. Адлер

к. т. н., доцент, доцент кафедри економіки підприємства і виробничого менеджменту, Вінницький національний технічний університет

O. Adler

Ph. D., Associate Professor, Associate Professor of the Department of Economic Enterprise and Production Management, Vinnytsia National Technical University

ORCID:

0000-0002-4673-366X

Як цитувати статтю

Лесько О. Й., Руда Л. П., Причепа І. В., Адлер О. О. Проблеми та перспективи розвитку туристичної складової економіки України. Ефективна економіка. 2019. № 10. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7317 (дата звернення: 14.11.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.10.47

Lesko, О., Ruda, L., Prychepa, I. and Adler, O. (2019), “Problems and prospects of tourism component development of Ukraine economy”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 10, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7317 (Accessed 14 Nov 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.10.47

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.