DOI: 10.32702/2307-2105-2019.10.61
УДК: 338.48
З. М. Герасимів, О. І. Замора
ПРОБЛЕМИ І ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ТУРИСТИЧНОЇ ГАЛУЗІ В ТЕРНОПІЛЬСЬКІЙ ОБЛАСТІ
Анотація
У статті розкрито важливість розвитку туристичної галузі в Тернопільській області. Розглянуто передумови розвитку туризму. Зазначено галузі економіки, які залежать від розвитку туризму. Досліджено природно-заповідний фонд, динаміку туристичних потоків. Перелічено найважливіші туристичні бренди Тернопільщини. Розглянуто різні види туризму, що розвиваються в області. Проаналізовано основні проблеми розвитку туристичної галузі.
Розкрито можливості розвитку туризму в області. Розглянуто передумови залучення вітчизняних та іноземних інвестицій. Розкрито причини низької конкурентоспроможності вітчизняного туристичного продукту. Перелічено основні стримуючі фактори, які перешкоджають розвитку туристичної сфери. Наголошено на необхідності держаної підтримки та стимулювання розвитку туризму та споріднених із ним галузей. Охарактеризовано перспективи розвитку туризму. Запропоновано заходи, реалізація яких сприятиме ефективному розвитку туристичної галузі в області.
Ключові слова: туризм; туристична сфера; індустрія туризму; зелений туризм; туристичний потенціал; туристичний бізнес.
Література
1. Мережа природно-заповідного фонду. Управління екології та природних ресурсів Тернопільської обласної державної адміністрації : вебсайт. URL: http://www.ecoternopil.gov.ua (дата звернення: 8.10.2019).
2. Про проект розвитку туризму в Тернопільській області на 2016-2020 роки : Розпорядження голови обласної державної адміністрації від 29 грудня 2015 р. № 828-од URL: http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/catalog/main/ua/4503 (дата звернення: 15.10.2019).
3. Городиський Ю., Манько А. Проблеми і перспективи розвитку туризму у Тернопільській області. Вісник Львівського університету. Сер. Міжнародні відносини. 2012. Вип. 29. С. 36-42.
4. Пушкар Б. Основні напрями оптимізації розвитку рекреаційного господарства Тернопільської області. Вісник Львівського університету. Сер. географічна. 2014. Вип. 47. С. 224-234.
Z. Gerasymiv, O. Zamora
PROBLEMS AND PROSPECTS OF DEVELOPMENT OF THE TOURIST INDUSTRY ARE IN THE ТERNOPIL REGION
Summary
The tourism is a perspective and profitable industry. The social and economic increase, the steady development of rural territories are provide by tourism. The importance of development of tourist industry in the Ternopil region described in the article. The preconditions of development of tourism are considered. The comfortable economic and geographical location, the picturesque landscapes, the favorable climate, a large number of forests and parks, rivers and lakes, the mineral springs, the architectural, the archaeological, the historical, the culture sights are promote to development of tourism in the Ternopil region.
The different industries of economy are depend to development tourism. They marked in the article. A naturally protected fund and the dynamics of tourist streams investigated. The major tourist brands of Ternopil region enumerated. The different types of tourism of region are considered. The basic problems of development of tourist industry analyzed.
The not enough infrastructure, lack of skilled shots in the tourism, unsatisfactory state of many tourist objects, absence of the proper advertisement, imperfection of legislation, property incentives for development of rural green tourism are impede of realization of tourist potential of region. Possibilities of development of tourism in the region are exposed. Preconditions of bringing of foreign investments are considered. Reasons of short competitiveness of home tourist product are exposed.
Basic retentive factors of interfere of development of tourist sphere are enumerated. State support and promotion of tourism and related industries needed. The measures are the providing of realization of strategy of development of tourism as one of priority directions of national economy, optimization of legislation in the tourism, creation of preconditions for bringing in of home and foreign investments, providing of training of professional personnel in the tourism.
It is necessary to accept all measures for the increase of competitiveness of tourist product on internal and external markets, to stimulate development of perspective types of tourism, assist converting of tourist sphere into tourist business that will give an opportunity to heave up the economy of region and provide considerable receivables in a budget.
Keywords: tourism; tourist sphere; industry of tourism; green tourism; tourist potential; tourist business.
References
1. Department of Ecology and Natural Resources of Ternopil Regional State Administration (2019), “Network of nature reserve fund”, available at: http://www.ecoternopil.gov.ua (Accessed 8 October 2019).
2. Oblasna derzhavna administratsiia (2015), “Order of the Head of the Regional State Administration “About the project of development of tourism in Ternopil region for 2016-2020””, available at: http://www.oda.te.gov.ua/data/upload/catalog/main/ua/4503 (Accessed 15 October 2019).
3. Horodys'kyj, Yu. and Man'ko, A. (2012), “Problems and prospects of development of tourism in Ternopil region”, Visnyk L'vivs'koho universytetu. Seriia Mizhnarodni vidnosyny, vol. 29, pp. 36-42.
4. Pushkar, B. (2014), “Main directions of optimization of development of recreational economy of Ternopil region”, Visnyk L'vivs'koho universytetu. Seriia heohrafichna, vol. 47, pp. 224-234.
№ 10 2019
Дата публікації: 2019-10-31
Кількість переглядів: 10830