EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

КОРПОРАТИВНА СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ТУРИСТИЧНОГО ПІДПРИЄМСТВА: СУТНІСТЬ ТА НАПРЯМИ ВПРОВАДЖЕННЯ
С. С. Кравцов, А. М. Клімова

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.10.62

УДК: 338.48

С. С. Кравцов, А. М. Клімова

КОРПОРАТИВНА СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ТУРИСТИЧНОГО ПІДПРИЄМСТВА: СУТНІСТЬ ТА НАПРЯМИ ВПРОВАДЖЕННЯ

Анотація

Метою наукового дослідження є визначення напрямів організації роботи суб'єктів туристичної діяльності України відповідно до вимог корпоративної соціальної відповідальності. У статті досліджено причини прийняття компаніями корпоративної соціальної відповідальності, визначена її сутність і існуючі концепції. Сформульовано сфери застосування соціальної відповідальності туристичного бізнесу. За сферами прояву корпоративна соціальна відповідальність поділена на внутрішню і зовнішню. Охарактеризована внутрішня складова корпоративної соціальної політики компанії. Результат дослідження туристичних агентів з різних регіонів України показав брак інформації про заходи зовнішньої корпоративної політики у переважній більшості розглянутих суб'єктів туристичної сфери. Якщо розглядати туроператорів, то вирішенням суспільно значущих проблем займаються лише провідні туроператори. Це доводить успішний досвід національного туристичного оператора Travel Professional Group. Запропоновано заходи, спрямовані на реалізацію зовнішньої і внутрішньої соціальної відповідальності туристичного підприємства.

Ключові слова: корпоративна соціальна відповідальність; туристичне підприємство; туроператор; турагент.

Література

1. Bhagwati Jagdish. Whose corporate social responsibility? Project syndicate : web site. URL: http://www.project-syndicate.org/commentary/whose-corporate-social-responsibility (last accessed 1.10.2019).
2. Weiser B. B. Business and economic development: the impact of corporate responsibility standards and practices. Business for Social Responsibility. URL: http://commdev.org/business-andeconomic-development-impact-corporate-responsibilitystandards-and-practices (last accessed 1.10.2019).
3. Котлер Ф., Лі Н. Корпоративна соціальна відповідальність Як зробити якомога більше добра для вашої компанії та суспільства; пер. з англ. Київ : Стандарт, 2005. 302 с.
4. Фрідман Мілтон. Капіталізм і свобода: пер. з англ. Київ : Дух і літера, 2010. 320 с.
5. Кретова А., Березовська Н. Розвиток корпоративної соціальної відповідальності в Україні за участі держави: механізм взаємодії. Удосконалення механізмів державного управління соціально-економічним розвитком підприємств і галузей економіки: зб. наук. праць. – Т. XІІ. Вип. 194. Донецьк: ТОВ «Технопак», ДонДУУ, 2011. С. 121–131.
6. Бондаренко С. М. Корпоративна соціальна відповідальність у концепції загального управління якістю на підприємствах легкої промисловості України. Економічний простір. 2016. №. 105. С. 154-163.
7. Zientara Piotr. "Socioemotional wealth and corporate social responsibility: A critical analysis." Journal of Business Ethics. 2017. 144.1. P. 185-199.
8. Ткач К. І. Еволюційні аспекти формування суті корпоративної соціальної відповідальності. Економіка, управління, фінанси: теорія та практика: тези доповідей міжнар. наук.-практ. конф., Херсон: Видавничий дім “Гельветика”, 2013. С. 63–66.
9. Doing Good in Society: A comparative study of the communication of the ethical aspects of Corporate Social Responsibility. Det digitale projektbibliotek : web site. URL: https://projekter.aau.dk/projekter/files/14556366/June_2_1_.doc (last accessed 1.10.2019).
10. Гальчак Х. Р. Соціальна відповідальність бізнесу в ринкових умовах господарювання. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2011. № 698. – С. 140–146.

S. S. Kravtsov, A. M. Klimova

THE CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY OF THE TOURISM ENTERPRISE: THE ESSENCE AND WAYS OF IMPLEMENTING

Summary

The purpose of the research is to determine ways of organising the activity of tourism subjects in Ukraine according to requirements of the corporate social responsibility (CSR). It has found that the main reason for the adoption of CSR by companies is the formation of a company's reputation, which gives a long-term economic effect. It has determined that CSR is a free choice of an enterprise in the field of obligations to improve the well-being of society by implementing appropriate approaches to conducting business and providing appropriate corporate resources. Three main concepts (theories) have been distinguished: corporate egoism, corporate altruism, and corporate egoism. The areas of practical using of social responsibility of tourism business have been formulated. The importance of developing CSR strategies by tourism enterprises is justified. According to the areas of realization, CSR is divided into internal and external. It has determined that the internal corporate policy of a tourism enterprise should be aimed at developing social capital by strengthening relations, including informal ones, within the company, as well as increasing the human capital of employees. It has envisaged that the external policy of corporate social responsibility of a tourism enterprise can be realized at two levels: at the level of the local community in territory where the enterprise is located, and at the level of a certain society. The result of the study of travel agents from different regions of Ukraine showed a lack of information on measures of external corporate policy in the vast majority of the considered subjects of the tourism field. If we consider tour operators, then only the leading tour operators are engaged in resolving socially significant problems. The successful experience of the national travel operator Travel Professional Group is shown. The results of a study of the activities of travel agents and partially tour operators prove that today CSR is not considered as an integral part of the strategy of Ukrainian travel companies. Based on this, we propose measures aimed at the external and internal social responsibility of the tourism enterprise. It is proposed to agents to realize external measures about social responsibility together with state and local authorities, and tourism operators. However, internal measures mainly require the enterprise to be more open to new staff and the whole society.

Keywords: corporate social responsibility; tourism enterprise; tour operator; tour agent.

References

1. The site of Project syndicate (2019), “Bhagwati Jagdish. Whose corporate social responsibility?” available at: http://www.project-syndicate.org/commentary/whose-corporate-social-responsibility (Accessed 1 October 2019).
2. The site of Business for Social Responsibility (2019), “Weiser B. B. Business and economic development: the impact of corporate responsibility standards and practices”, available at: http://commdev.org/business-andeconomic-development-impact-corporate-responsibilitystandards-and-practices (Accessed 1 October 2019).
3. Kotler F., Li N. (2005), Korporatyvna sotsial'na vidpovidal'nist' Yak zrobyty iakomoha bil'she dobra dlia vashoi kompanii ta suspil'stva [Corporate Social Responsibility. Doing the Most Good for Your Company and Your Cause], Standart, Kyiv, Ukraine
4. Fridman Milton (2010), Kapitalizm i svoboda [Capitalism and Freedom], Dukh i litera, Kyiv, Ukraine
5. Kretova A., Berezovs'ka N. (2011), “Development of corporate social responsibility in Ukraine with the participation of the state: mechanism of interaction”, Udoskonalennia mekhanizmiv derzhavnoho upravlinnia sotsial'no-ekonomichnym rozvytkom pidpryiemstv i haluzej ekonomiky, vol. XII (no. 194), pp. 121–131.
6. Bondarenko S. M. (2016), “Corporate Social Responsibility in the General Quality Management Concept at Light Industry Enterprises in Ukraine”, Ekonomichnyj prostir, №. 105, pp. 154-163.
7. Zientara Piotr. (2017), “Socioemotional wealth and corporate social responsibility: A critical analysis” Journal of Business Ethics, no. 144.1, pp. 185-199.
8. Tkach K. I. (2013), “Evolutionary aspects of essence forming of corporate social responsibility”, tezy dopovidej mizhnar. nauk.-prakt. konf. [Conference Proceedings of the International Scientific and Practice Conference], Ekonomika, upravlinnia, finansy: teoriia ta praktyka [Economics, management, finance: theory and practice], Vydavnychyj dim “Hel'vetyka”, Kherson, pp. 63–66
9. Official site of Det digitale projektbibliotek (2019) Doing Good in Society: A comparative study of the communication of the ethical aspects of Corporate Social Responsibility, available at: https://projekter.aau.dk/projekter/files/14556366/June_2_1_.doc (Accessed 1 October 2019).
10. Hal'chak Kh. R. (2011), “Corporate Social Responsibility in Market Economy” Visnyk Natsional'noho universytetu «L'vivs'ka politekhnika», no. 698, pp. 140-146.

№ 10 2019

Дата публікації: 2019-10-31

Кількість переглядів: 65

Відомості про авторів

С. С. Кравцов

к. держ. упр., доцент кафедри туризму та рекреації,Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ

S. S. Kravtsov

Candidate of Science (Public Administration), Associate Professor of the Department of Tourism and Recreation, Kyiv National University of Trade and Economics, Kyiv

ORCID:

0000-0002-2016-1974


А. М. Клімова

к. пед. н., доцент кафедри туризму та рекреації,Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ

A. M. Klimova

Candidate of Science (Pedagogic), Associate Professor of the Department of Tourism and Recreation, Kyiv National University of Trade and Economics, Kyiv

ORCID:

0000-0003-3162-5305

Як цитувати статтю

Кравцов С. С., Клімова А. М. Корпоративна соціальна відповідальність туристичного підприємства: сутність та напрями впровадження. Ефективна економіка. 2019. № 10. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7335 (дата звернення: 13.11.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.10.62

Kravtsov, S. S. and Klimova, A. M. (2019), “The corporate social responsibility of the tourism enterprise: the essence and ways of implementing”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 10, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7335 (Accessed 13 Nov 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.10.62

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.