EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СВІТОВІ ТРЕНДИ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ: МІЖНАРОДНІ ПОРІВНЯННЯ І РЕАЛІЇ УКРАЇНИ
І. А. Островський, Б. Ю. Юхнов

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.10.69

УДК: 331.586

І. А. Островський, Б. Ю. Юхнов

СВІТОВІ ТРЕНДИ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ: МІЖНАРОДНІ ПОРІВНЯННЯ І РЕАЛІЇ УКРАЇНИ

Анотація

У статті розглянуто сучасні тренди розвитку людського капіталу та їхній вплив на стан системи освіти. Підкреслено актуальність реформування професійної освіти та навчання в контексті забезпечення національної безпеки та економічної безпеки господарських суб’єктів. Відзначено сучасні тренди розвитку освітньої системи на тлі розширення економіки знань. Наведено індикатори подальшого розвитку освіти в межах стратегії «Європа-2020». Систематизовано позитивні та негативні наслідки структурних зрушень у сучасному виробництві. Надано міжнародні порівняння на підставі індексу розвитку людського капіталу і різної середньої тривалості навчання в різних країнах. Проаналізовано головні інституційні заходи моніторингу системи професійної освіти в Україні. Узагальнено основні напрямки підвищення ефективності системи професійної освіти та навчання, від успішної реалізації яких залежить розвиток трудового потенціалу держави.

Ключові слова: «економіка знань»; людський капітал; моніторинг системи освіти; професійна освіта; тривалість навчання.

Література

1. Бузько І. Розвиток ринку освітніх послуг в Україні в умовах глобалізації // Економіст. – 2007. – №8. – С. 28–33.
2. Гриньова В. М. Управління кадровим потенціалом підприємства: монографія / В. М. Гриньова, Г. І. Писаревська – Х.: Вид. ХНЕУ, 2012. – 228 с.
3. Іщенко А. Ю. Освіта і людський капітал як складники національної безпеки: досвід США та висновки для України / А. Ю. Іщенко // Стратегічна панорама. ─ 2018. ─ №1. ─ С.50-57.
4. Пищуліна О. Розвиток людського капіталу: на шляху до якісних реформ / О. Пищуліна, Т. Юрочко, М. Міщенко, Я. Жаліло. ─ Київ, Видавництво "Заповіт", 2018. ─ 367 c.
5. Сімчера О. І. Наукові підходи до дослідження сутності трудового потенціалу підприємства / О. І. Сімчера // Економічний простір. – № 75. – Дніпропетровськ: ПДАБА, 2013. – 308 с.
6. Європейський досвід планування підготовки вищими навчальними закладами затребуваних спеціалістів. Аналітична записка // Сайт Національного інституту стратегічних досліджень при Президентові України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.niss.gov.ua/articles/1406/.
7. Глобальні тенденції і проблеми розвитку освіти: наслідки для України. Аналітична записка // Сайт Національного інституту стратегічних досліджень при Президентові України [Електронний ресурс] . – Режим доступу: http://www.niss.gov.ua/articles/1537/.
8. Освіта протягом життя як чинник людського розвитку. Аналітична записка // Сайт Національного інституту стратегічних досліджень при Президентові України [Електронний ресурс] . – Режим доступу: http://www.niss.gov.ua/articles/1865/.
9. Щербакова Е. Уровень образования в ЕС-28 повышается от поколения к поколению / Е. Щербакова [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://demoscope.ru/weekly/2016/0669/barom01.php#_ftn2.
10. The human capital index, 2018 [Електронний ресурс].// World Bank Group — Режим доступу: http://documents.worldbank.org/curated/en/816281518818814423/pdf/2019-WDR-Report.pdf.

I. Ostrovskyi, B. Yukhnov

GLOBAL TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF VOCATIONAL EDUCATION SYSTEM: INTERNATIONAL COMPARISONS AND REALITIES OF UKRAINE

Summary

The article examines current trends in human capital development and their impact on the status of the vocational education system. Achieving a balance between the education system and the needs of the economy can only be achieved with the close cooperation of all stakeholders: public authorities, vocational education and training, employers and employees. The issues of taking into account the modern requirements of the knowledge-based economy, the adaptation of the European experience to Ukrainian realities, the definition of the main directions of economic policy regarding the demand of domestic specialists are urgent and need further development.
The urgency of reforming vocational education and training in the context of ensuring national security and economic security of economic entities is emphasized. The modern trends of development of the educational system are noted against the background of expanding the knowledge economy. Transformation of the education system is carried out in three main directions. Duration of training is extended, up to continuous. The network of educational institutions is expanding. The sphere of influence of inclusive education is increasing, which determines the intellectual, psychological, social and physical levels of people.
Indicators of further development of education within the framework of the Europe 2020 strategy are presented. Positive and negative consequences of structural changes in modern production have been systematized. International comparisons are made based on the index of human capital development and different average length of study in different countries. The main institutional measures for monitoring the vocational education system in Ukraine are analysed. In the process of assessment and certification of qualifications, a combination of work and education is carried out. Such interaction allows to increase efficiency of vocational education, quality and qualification of work resources. In this way, the mechanism of influence of employers on the process of improvement of vocational education by developing and implementing appropriate standards is launched. The main directions of increasing the efficiency of the vocational education and training system are summarized on the successful realization of which depends on the development of the work potential of the state: increasing the flexibility of the training system and its orientation to the final results of production; dissemination of new forms of education; personalization of training programs, taking into account the peculiarities of the employee's career and its prospects; transition of teaching functions from teachers to professional consultants on human resources development; enhancing the role of educational interaction in the implementation of educational programs; a sharp increase in the amount of information resources used in the learning process; the transition from standard training programs to flexible, problem-oriented development programs.

Keywords: “knowledge economy”; human capital; monitoring of the education system; professional education; duration of study.

References

1. Buz’ko, I. (2007), “Development of the market of educational services in Ukraine in the conditions of globalization”, Ekonomist, vol 8, pp. 28-33.
2. Hrynova, V.M. and Pysarevska, H.I. (2012), Upravlinnia kadrovym potentsialom pidpryiemstva [Management of personnel potential of the enterprise], Vyd. KhNEU, Kharkiv, Ukraine, p. 228.
3. Ishchenko, A. (2018), “Education and human capital as components of national security: the U. S. experience and lessons for Ukraine”, Strategichna panorama, vol. 1, pp. 50-57.
4. Pyshchulina, O., Yurochko, T., Mishchenko, M. and Zhalilo, Ya (2018), Rozvytok liudskoho kapitalu: na shliakhu do yakisnukh reform. [Human capital development: towards qualitative reforms], Vyd. Zapovit, Kyiv, Ukraine, p. 367.
5. Simchera, O.I. (2013), "Scientific approaches to the research of the essence of the labor potential of theenterprise ", Ekonomichnyi prostir, vol. 75, PDABA, Dnipropetrovsk, Ukraine, p. 308.
6. The official site of National Institute for Strategic Studies (2013), “European Experience in Planning Training of Sought-after Professionals in Higher Education Institutions. Analytical note", available at: http://www.niss.gov.ua/articles/1406/ (Accessed 2 June 2018).
7. The official site of National Institute for Strategic Studies (2014), “Global Trends and Problems of Education Development: Implications for Ukraine. Analytical note", available at: http://www.niss.gov.ua/articles/1537/ (Accessed 3 June 2018).
8. The official site of National Institute for Strategic Studies (2015), “Life-long education as a factor in human development. Analytical note", available at: http://www.niss.gov.ua/articles/1865/ (Accessed 3 June 2018).
9. Shcherbakova, E. (2017), “The level of education in the EU-28 increases from generation to generation”, [Online], available at: http://demoscope.ru/weekly/2016/0669/barom01.php#_ftn2 (Accessed 1 June 2018).
10. World Bank Group (2019), “The human capital index, 2018”, [Online], available at: http://documents.worldbank.org/curated/en/816281518818814423/pdf/2019-WDR-Report.pdf (Accessed 17 October 2019).

№ 10 2019

Дата публікації: 2019-10-31

Кількість переглядів: 77

Відомості про авторів

І. А. Островський

к. е. н., доцент, доцент кафедри економічної теорії та міжнародної економіки, Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, м. Харків

I. Ostrovskyi

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor, Associate Professor of Department of Economic Theory and International EconomicsO. M. Beketov National University of Urban Economy in Kharkiv, Kharkiv

ORCID:

0000-0002-7444-2560


Б. Ю. Юхнов

к. е. н., доцент, доцент кафедри менеджменту,Українська інженерно-педагогічна академія, м. Харків

B. Yukhnov

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor, Associate Professor of Department of Management, Ukrainian Engineering Pedagogics Academy, Kharkiv

ORCID:

0000-0002-8463-1744

Як цитувати статтю

Островський І. А., Юхнов Б. Ю. Світові тренди розвитку системи професійної освіти: міжнародні порівняння і реалії України. Ефективна економіка. 2019. № 10. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7345 (дата звернення: 14.11.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.10.69

Ostrovskyi, I. and Yukhnov, B. (2019), “Global trends in the development of vocational education system: international comparisons and realities of Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 10, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7345 (Accessed 14 Nov 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.10.69

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.