EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

УДОСКОНАЛЕННЯ АСОРТИМЕНТНОЇ ПОЛІТИКИ РЕСТОРАНУ
А. Ю. Могилова, М. Л. Шарафост

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.11.4

УДК: 658.5:338.439.5

А. Ю. Могилова, М. Л. Шарафост

УДОСКОНАЛЕННЯ АСОРТИМЕНТНОЇ ПОЛІТИКИ РЕСТОРАНУ

Анотація

Стаття присвячена дослідженню особливостей, тенденцій, проблем формування асортиментної політики сучасних ресторанів, а також пошуку шляхів його удосконалення. Виявлено типові проблеми асортиментної політики вітчизняних ресторанів. Визначено, які втрати може принести ресторану дефіцит та надлишок асортименту. Встановлено, що ефективна та оптимальна асортиментна політика ресторану є головною запорукою його успіху на ринку і результативності діяльності. З’ясовано, що завдяки вдалій асортиментній політиці ресторан може збільшити обсяги реалізації, досягнути конкурентних переваг завдяки унікальному асортименту, залучити нових груп споживачів, а також найголовніше підвищити прибутковість. Запропоновано авторські пропозиції щодо удосконалення асортиментної політики вітчизняних ресторанів на основі інноваційного підходу. Сформульовано головні принципи, дотримання яких забезпечить формування ефективної асортиментної політики ресторану.

Ключові слова: ресторан; асортиментна політика; споживачі; потреби; інноваційні продукти; інновації.

Література

1. Бутенко О.П. Стан ресторанного господарства України та перспективи його розвитку / О.П. Бутенко, Д.О. Стрельченко // Вісник економіки транспорту і промисловості. – 2016. – № 56. – С. 18-24.
2. Гринько Т.В. Проблеми та перспективи інноваційного розвитку вітчизняних підприємств сфери послуг / Т.В. Гринько, О.С. Максімчук. // Проблеми економіки. – 2015. – № 1. – С. 255-260.
3. Гросул В.А. Тенденції сучасного розвитку підприємств ресторанного господарства в Україні та Харківській області / В.А. Гросул, Т.П. Іванова // Науковий вісник Ужгородського університету. – 2017. – Вип. 1(49). Том 1. – С. 143-149.
4. Івашина Л.Л. Перспективи та проблеми кейтерингу в Україні / Л.Л. Івашина // Глобальні та національні проблеми економіки. – 2017. – Вип. 17. – С. 314-317.
5. Коваленко Л.Г. Асортиментна політика закладів ресторанного господарства України / Л.Г. Коваленко// Економіка та суспільство. – 2016. – №5. – С. 160-163.
6. Мальська М.П. Ресторанна справа: технологія та організація обслуговування туристів (теорія та практика): навч. посіб. / М.П. Мальська. – К.: ЦУЛ, 2013. – 304 с.
7. Офіційний сайт Державної служби статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/.
8. Прокопюк А. Сучасні тенденції розвитку ресторанного господарства України та Польщі / А. Прокопюк, Ю.Б. Феленчак // Науковий вісник НЛТУ України. – 2015. – Вип. 25.4. – С. 259-265.
9. П’ятницька Г.Т. Сучасні тренди розвитку ресторанного господарства в Україні / Г.Т. П’ятницька // Економiка та держава. – 2017. – № 9. – С. 66-73.

A. Y. Mohylova, M. L. Sharafost

IMPROVING THE ASSORTMENT POLICY OF THE RESTAURANT

Summary

The purpose of the article is to investigate the features of the assortment policy of the restaurant and ways of its improvement.
In the article it is determined that the well-formed assortment policy plays an important role for the stable development of the restaurant. It is the leading factor in the competitiveness of a modern restaurant.
The authors found that the restaurant business around the world, as well as in Ukraine, is developing at a high rate, and the number of restaurants offering such an assortment is constantly increasing. In such circumstances, competition between them intensifies, in order to stand out from the large number of competitors restaurants need to have an effective assortment of policies and offer attractive products for the potential consumer.
It is found that the restaurant bears both a deficiency in the range and its excess. Therefore, an important task for a modern restaurant is to optimize the breadth and depth of the range of products offered. Restaurant managers must make all decisions in the context of assortment policy based on the results of market research and the use of research-based methods. Only under such conditions will the assortment policy of the restaurant meet the requirements of the market and satisfy the needs of consumers to the maximum.
It is identified that most Ukrainian restaurants offer a similar range of products. On the one hand, this allows them not to compete, and on the other, it does not allow them to stand out among a large number of competitors. In particular, according to statistical studies, it is found that in the assortment of about 80% of restaurants offer Ukrainian cuisine to consumers, another 74% also include Italian cuisine on the menu. At the same time, only 4% of domestic restaurants offer exotic cuisine.
In addition, it was found that the main problems of domestic restaurants include: weak level of innovative activity in the field of assortment policy; formation of assortment is carried out mainly on the basis of "intuition" of its owners and neglect of scientific and methodological approaches to it; offering most restaurants the same type of products. Exactly solving these problems will allow domestic restaurants to move to a much higher level of management of assortment policy.
It is established that effective assortment policy of a restaurant can provide the following: increase the volume of sales by optimizing the range; to achieve competitive advantages through a unique range; attract new consumer groups; increase inventory turnover and reduce costs associated with maintaining them, and increase restaurant profitability. Given this, it is extremely important for restaurants to formulate an effective assortment policy.

Keywords: estaurant; assortment policy; юююconsumers; needs; innovative products; innovations.

References

1. Butenko, O.P. and Strelchenko D.O. (2016), “State of the Ukrainian restaurant industry and prospects for its development”, Bulletin of the economy of transport and industry, vol. 56, pp. 18-24.
2. Grinko, T.V. and Maximchuk, O.S. (2015), “Problems and prospects for innovative development of domestic service industry enterprises”, Problems of economy, vol. 1, pp. 255-260.
3. Grosul, V.A. and Ivanova, T.P. (2017), “Trends in the modern development of the restaurant industry in Ukraine and Kharkiv region”, Scientific Bulletin of Uzhgorod University, vol. 1 (49), pp. 143-149.
4. Ivashina, L.L. (2017), “Prospects and problems of catering in Ukraine”, Global and national problems of economy, vol. 17, pp. 314-317.
5. Kovalenko, L.G. (2016), “Assortment policy of restaurants in Ukraine”, Economics and Society, vol. 5, pp. 160-163.
6. Malska, M.P. (2013), Restoranna sprava: texnologiya ta organizaciya obslugovuvannya turystiv (teoriya ta praktyka) [Restaurant business: technology and organization of tourist services (theory and practice)], Kyiv, Ukraine.
7. Official site of the State Statistics Service of Ukraine, [Online], available at: http://www.ukrstat.gov.ua/.
8. Prokopiuk, A. and Felenchak, Yu. (2015), “Contemporary trends in the development of the restaurant industry of Ukraine and Poland”, Scientific Bulletin of NLTU Ukraine. vol. 25.4, pp. 259-265.
9. Pyatnitskaya, G.T. “Contemporary trends in the development of the restaurant industry in Ukraine”, Economy and State. vol. 9. pp. 66-73.

№ 11 2019

Дата публікації: 2019-11-29

Кількість переглядів: 40

Відомості про авторів

А. Ю. Могилова

д. е. н., професор, професор кафедри маркетингу та міжнародного менеджменту, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара

A. Y. Mohylova

Doctor of Sciences (Economics), Professor, professor of Department of Marketing and International Managments, Oles Honchar Dnipro National University

ORCID:

0000-0002-8833-9505


М. Л. Шарафост

магістрант кафедри маркетингу та міжнародного менеджменту, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара

M. L. Sharafost

master-student of of Department of Marketing and International Managments, Oles Honchar Dnipro National University

ORCID:

0000-0003-3483-7282

Як цитувати статтю

Могилова А. Ю., Шарафост М. Л. Удосконалення асортиментної політики ресторану. Ефективна економіка. 2019. № 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7376 (дата звернення: 09.12.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.11.4

Mohylova, A. Y. and Sharafost, M. L. (2019), “Improving the assortment policy of the restaurant”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7376 (Accessed 09 Dec 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.11.4

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.