EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

РОЗВИТОК ІНТЕРНЕТ-ТОРГІВЛІ В УМОВАХ СУЧАСНОГО БІЗНЕС-СЕРЕДОВИЩА
Е. Ю. Терещенко

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.9.53

УДК: 658

Е. Ю. Терещенко

РОЗВИТОК ІНТЕРНЕТ-ТОРГІВЛІ В УМОВАХ СУЧАСНОГО БІЗНЕС-СЕРЕДОВИЩА

Анотація

У статті представлена характеристика Інтернет-торгівлі як сучасного інструменту реалізації товарів і послуг, заснованого на застосування нових інформаційних технологій для укладення комерційних угод і управління процесами виробництва. Обґрунтовано, що Інтернет торгівля є важливою складовою електронної комерції, як специфічної форми торгівлі, яка має на увазі принципово новий спосіб придбання, реалізації та поширення товарів і послуг, регулюється визнаними в міжнародному праві багатосторонніми правилами торгівлі. Визначено і узагальнені функції Інтернет-торгівлі, представлені основні переваги її застосування. Доведено необхідність сегментування ринку Інтернет-торгівлі, яке дозволить підвищити ефективність формування товарної, цінової, збутової політики підприємства. Класифіковані види бізнесу, які здійснюються в рамках Інтернет-торгівлі за сферою діяльності, географічним охопленням, формі власності і стадії життєвого циклу.

Ключові слова: Інтернет-торгівля; інтернет-магазини; системи управління ресурсами підприємства; бізнес-процеси; сегментування.

Література

1. Федулова Л.І. Передумови формування інформаційно-технологічної інфраструктури торговельних підприємств // Маркетинг і менеджмент інновацій. 2015. № 1. C. 73-86.
2. Хижняк О.С. Недоліки електронного бізнесу в України і шляхи їх усунення // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Економічні науки. 2016. № 16. С. 90-94.
3. Ілляшенко С.М., Іванова Т.Є. Перспективи та основні проблеми розвитку інтернетторгівлі в Україні // Механізм регулювання економіки. 2014. № 3. С. 72-81.
4. Юдін О.М., Макарова М.В., Лавренюк Р.М. Системи електронної комерції: створення, просунення і розвиток: монографія. Полтава: РВВ ПУЕТ, 2011. 201 с.
5. Маловичко С.В. Аналіз сучасних тенденцій та динаміки розвитку електронної торгівлі на підприємствах України // Проблеми економіки. 2015. № 2. С. 71-77.
6. Криша В.В., Колєснік А.Р., Гессен А.Є. Ефективність діяльності підприємств в умовах розвитку електронних ринків // Молодий вчений. 2017. № 5. С. 642-646.
7. Юринець З.В. Інноваційні технології та інструменти розвитку сфери торгівлі // Науковий вісник НЛТУ України. 2016. Вип. 26.2. C. 125-129.
8. Павлова В.А. О проблемах развития онлайн-торговли в Украине // Економічний нобелівський вісник. 2014. № 1 (7). С. 349-354.
9. Дубовик Т.В. Інтернет-торгівля в Україні // Вісник Київського національного торгівельно-економічного університету. 2013. № 1 (87). С. 20-28.
10. Васильчак С.В., Куницкая-Ильяш М.В., Дубина М.П. Использование криптовалют в современных экономических системах Украины: перспективы и риски // Науковий вісник Львівського національного університету ветеринарної медицини та біотехнологій імені С.З. Ґжицького. 2017. № 76 (Т. 19). С. 20-24.

Eleonora Tereshchenko

THE DEVELOPMENT OF E-COMMERCE IN THE MODERN BUSINESS ENVIRONMENT

Summary

The rapid development of information technology has led to the formation of a fundamentally new environment for business. Electronic transactions using computer networks have become known as e-commerce and have come to be regarded as one of the essential features of the global Internet. Today, there are tens of thousands of corporate portals in the country, and big business has almost completely switched to using its own or industry-based trading sites. The comparative pace of development is demonstrated by the retail segment of e-commerce, represented not only by e-shops, but also by e-casinos, law firms, paid information resources, the number of which increases tenfold annually. In this connection, it seems necessary to determine the benefits, factors of development of Internet commerce and functions in today's business environment. Globalization trends have led to an increase in the competitiveness of business structures in the trade and economic space. The Internet has become an integral part of commercial activities that affect the global economy. The problem of the development of Internet commerce in today's business environment is becoming more urgent and needs its further development. The problems of systematization and generalization of the factors, functions and classification of segments of the modern Internet commerce market, which require further development of the theory and methodology, remain relevant. Despite research in recent years, identifying the level of development in modern conditions and identifying ways to improve online commerce remain debatable and underdeveloped.
The characteristic of Internet commerce as a modern tool for the sale of goods and services based on the use of new information technologies for concluding commercial transactions and managing production processes is presented. It is proved that Internet trade is an important component of electronic commerce, as a specific form of trade, which implies a fundamentally new way of acquiring, selling and distributing goods and services, is regulated by multilateral trading rules recognized in international law. The functions of Internet commerce are defined and generalized, the main advantages of its application are presented. The necessity of segmenting the Internet commerce market has been proved, which will increase the efficiency of the formation of the product, price, and marketing policies of the enterprise. The types of business carried out in the framework of Internet commerce are classified by field of activity, geographical scope, form of ownership and stage of the life cycle. The value of e-commerce is that it is one of the most important technologies of the present, providing high economic growth of the country. For today's business e-commerce solves a very important task of increasing the competitiveness of companies, because it allows you to use the achievements of modern science in the field of information and communication technologies, thus providing the ability of business entities to find a commercial partner quickly and without intermediaries with minimal transaction costs.

Keywords: Internet commerce; online stores; enterprise resource management systems; business processes; segmentation.

References

1. Fedulova, L.I. (2015), “Prerequisites for the formation of information and technological infrastructure of trade enterprises”, Marketynh i menedzhment innovatsij, vol. 1, pp. 73-86.
2. Khyzhniak, O.S. (2016), “The disadvantages of e-business in Ukraine and ways to eliminate them”, Naukovyj visnyk Khersons'koho derzhavnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky, vol. 16, pp. 90-94.
3. Illiashenko, S.M. and Ivanova, T.Ye. (2014), “Prospects and main problems of development of Internet trade in Ukraine”, Mekhanizm rehuliuvannia ekonomiky, vol. 3 pp. 72-81.
4. Yudin, O.M. Makarova, M.V. and Lavreniuk, R.M. (2011), Systemy elektronnoi komertsii: stvorennia, prosunennia i rozvytok [E-Commerce Systems: Creation, Promotion and Development], RVV PUET, Poltava, Ukraine.
5. Malovychko, S.V. (2015), “Analysis of current trends and dynamics of e-commerce development at Ukrainian enterprises”, Problemy ekonomiky, vol. 2, pp. 71-77.
6. Krysha, V.V. Koliesnik, A.R. and Hessen, A.Ye. (2017), “Efficiency of activity of enterprises in the conditions of development of electronic markets”, Molodyj vchenyj, vol. 5, pp. 642-646.
7. Yurynets', Z.V. (2016), “Innovative technologies and tools of trade development”, Naukovyj visnyk NLTU Ukrainy, vol. 26.2, pp. 125-129.
8. Pavlova, V.A. (2014), “On the problems of the development of online trading in Ukraine”, Ekonomichnyj nobelivs'kyj visnyk, vol. 1 (7), pp. 349-354.
9. Dubovyk, T.V. (2013), “Internet trade in Ukraine”, Visnyk Kyivs'koho natsional'noho torhivel'no-ekonomichnoho universytetu, vol. 1 (87), pp. 20-28.
10. Vasil'chak, S.V. Kunickaja-Il'jash, M.V. and Dubina, M.P. (2017), “The use of cryptocurrencies in modern economic systems of Ukraine: prospects and risks”, Naukovyj visnyk L'vivs'koho natsional'noho universytetu veterynarnoi medytsyny ta biotekhnolohij imeni S.Z. Gzhyts'koho, vol. 76, no. 19, pp. 20-24.

№ 9 2019

Дата публікації: 2019-09-27

Кількість переглядів: 543

Відомості про авторів

Е. Ю. Терещенко

к. е. н., доцент кафедри економіки та бізнес-технологій,Національний авіаційний університет, м. Київ, Україна

Eleonora Tereshchenko

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor at the Department of Economics and Business Technology, National Aviation University, Ukraine

Як цитувати статтю

Терещенко Е. Ю. Розвиток інтернет-торгівлі в умовах сучасного бізнес-середовища. Ефективна економіка. 2019. № 9. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7381 (дата звернення: 25.09.2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.9.53

Tereshchenko, Eleonora (2019), “The development of e-commerce in the modern business environment”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 9, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7381 (Accessed 25 Sep 2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.9.53

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.