EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ФОРМУВАННЯ ПРОГРАМ СПОЖИВЧОЇ ЛОЯЛЬНОСТІ В ТУРИЗМІ
Ю. Б. Забалдіна, Т. П. Дупляк, А. М. Клімова, Н. О. Роскладка

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.11.52

УДК: 338.48

Ю. Б. Забалдіна, Т. П. Дупляк, А. М. Клімова, Н. О. Роскладка

ФОРМУВАННЯ ПРОГРАМ СПОЖИВЧОЇ ЛОЯЛЬНОСТІ В ТУРИЗМІ

Анотація

У статті визначено сутність поняття «споживча лояльність», її види та форми. Розглядаються найбільш використані міжнародними операторами масового туризму заходи й інструменти формування споживчої лояльності, складові програм лояльності. На основі глибинного інтерв’ювання туристичних операторів визначено проблемні аспекти як формування програм лояльності, так і їх наповнення. Виділено першочергові завдання вдосконалення програм лояльності українських туроператорів. Визначено, що ключовими складовими програм лояльності міжнародних туроператорів є: клієнтська база даних (ідентифікація клієнта); комплекс комунікацій з клієнтами (утримання клієнта); пакет привілеїв (матеріальне і нематеріальне стимулювання потрібної поведінки клієнта); аналітичне ядро, що дозволяє спрогнозувати те, як клієнт поведе себе завтра, а також яким чином його поведінка позначиться на показниках бізнесу.

Ключові слова: туроператор; споживча лояльність; поведінка споживача; бренд; програма лояльності.

Література

1. Брацлавська Є. Роль лояльності в світовій практиці / Є. Брацлавська // Аналітичний журнал. – 2006. – № 15. – С. 13-14.
2. Бренд. Лояльность к бренду [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.glossostav.ru/word/188
3. Бойко М. Г. Управління лояльністю споживачів туристичних продуктів / М. Г. Бойко // Економіка. Управління. Інновації. – 2013. – № 2 (10). – С. 81-86.
4. Зозульов О. В. Поведінка покупців: навч. посіб. / О. В. Зозульов. – К.: Знання, 2004. – 199 с.
5. Измерение лояльности клиентов [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://innomanq.ru/rus/loyal_client
6. Скляр Е. Н. Формирование программ повышения потребительской лояльности в сетевом маркетинге [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.orelgiet.ru/monah/49sm.pdf
7. Энциклопедический словарь PR и рекламы [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://pr.slovaronline.com/%D0%9B/%D0%9B %D0%9E/314-LOYALNOST
8. В’їзний туризм: навч. посіб. / П. Ф. Коваль, Н. О. Алєшугіна та ін. – Ніжин: Видавництво Лук’яненко В. В. – 2010. – 304 с.
9. Гудзовата О. О. Автоматизовані системи управління готелями / О.О. Гудзовата // Торгівля, комерція, підприємництво. – 2013. – Вип. 15. – С. 94-98.
10. Слєпцова О. Я. Використання інформаційних технологій для підтримки прийняття рішень в туризмі / О. Я. Слєпцова, В. Я. Данилов // Наукові праці. – Миколаїв: ЧДУ, 2011. – Вип. 173. – Т. 161. Комп’ютерні технології. – С. 59-63.
11. Хейвуд Д. Брайан Ж. Аутсорсинг. В поисках конкурентных преимуществ / пер. с англ. Н. Е. Метоль, И. С. Половицы; под ред. И. С. Половицы. – М.: Вильямс, 2004. – 174 с.
12. Aaker D. (1996) Building Strong Brands. Free Press: New York.
13. Baker M. J. (2001). IEBM Encyclopedia of Marketing, London: Thomson Learning, pp. 14-15.
14. Dick A., Basu K. (1994). Customer Loyalty: Toward an Integrated Conceptual Framework. Journal of the Academy of Marketing Science, vol. 22 (2), pp. 99-113.
15. Ferguson R, Hlavinka K. (2006). Loyalty trends 2006: three evolutionary trends to transform your loyalty strategy. Journal of Consumer Marketing, 23 (5), pp. 292-299.
16. Griffin J. (1995). Customer Loyalty: now to Earn It, now to Keep It., Lexington Books, New York, USA.
17. Gremler D., Brown S. (1996). Service loyalty: its nature, importance and implications. Proceedings American Marketing Association, pp. 171-180.
18. Jacoby J., Chestnut R. (1978). Brand Loyalty: Measurement and Management. New York, John Wiley and Sons, Inc.
19. Manzie L. (2004). Why Customers Come Back: How to Create Lasting Customer Loyalty, Kindle Edition.
20. Neal W. (2000). When Measuring Loyalty Satisfactorily, Don't Measure Customer Satisfactio. Marketing News.
21. Oliver R. (1997). Satisfaction. A Behavioral Perspective on the Consumer. New York, McGraw- Hill Inc.
22. Reichheld F. (1993). Loyalty-Based Management. Harvard Business Review, pp. 64-73.

Y. B. Zabaldina, T. P. Dupliak, A. M. Klimova, N. O. Roskladka

FORMATION OF CONSUMER LOYALTY PROGRAMS IN TOURISM

Summary

The article defines the essence of the concept of "customer loyalty", its types and forms. The most used measures and tools of formation of customer loyalty, components of loyalty programs used by international mass tourism operators are considered. On the basis of in-depth interviews with tour operators, the problematic aspects both the formation of loyalty programs and their filling have been identified. The priority tasks of the Ukrainian tour operators loyalty programs improving are highlighted. It has been determined that the key components of the loyalty programs of international tour operators are: client database (customer identification); complex of communications with clients (customer retention); package of privileges (tangible and intangible stimulation of the client's desired behavior); an analytics kernel that allows you to predict how a customer will behave tomorrow, and how their behavior will affect business performance. The tangible (price) stimulation includes discount and bonus instruments aimed at the client to make repeated requests to the tour operator and, consequently, to increase the volume of tourist services. The undoubted advantage of purely cost-effective methods is that they can be easily and quickly organized in a simple and accessible form. The weaknesses of loyalty programs based solely on price instruments should be attributed to the short-term nature of this effect. The purpose of non-price measures of loyalty formation is to establish strong friendly relations with the client in the long period run by offering him mainly unique emotional and social benefits from receiving tourist services. Non-price loyalty programs can be considered as the most promising type of loyalty promotion programs for a particular tour operator, because unlike price measures, which seek to change the behavioral loyalty of consumers, non-price ones aim at forming the so-called affective loyalty to the tour operator, because they appeal to the emotions. The preparation, implementation and support of a loyalty program generates significant costs and should therefore be considered as a long-term commitment and an integral part of a long-term marketing strategy.

Keywords: tour operator; customer loyalty; customer behavior; loyalty program.

References

1. Bratslavska Ye. (2006). “The role of loyalty in world practice”, Analitychnyi zhurnal, vol. 15, pp. 13-14.
2. Brand. Brand loyalty. Available at: http://www.glossostav.ru/word/188
3. Boyko M.G. (2013). “Consumer loyalty management of tourism products”, Ekonomika. Upravlinnia. Innovatsii, vol. 2 (10), pp. 81-86.
4. Zozuliov O.V. (2004). Povedinka pokuptsiv [Buyers behavior], Kyiv.
5. Measuring customer loyalty. Available at: http://innomanq.ru/rus/loyal_client
6. Sklyar E.N. (2010). “Formation of programs of increase of consumer loyalty in network marketing”. Available at: http://www.orelgiet.ru/monah/49sm.pdf
7. Encyclopedic Dictionary of PR and Advertising. Available at: http://pr.slovaronline.com/%D0%9B/%D0%9B %D0%9E/314-LOYALNOST
8. Kival P. F., Aleshugin N. A. (2010). Viznyi turyzm [Inbound tourism], Publisher V.V. Lukyanenko, Nizhyn.
9. Hudzovata O.O. (2013). “Automated hotel management systems”, Torhivlia, komertsiia, pidpryiemnytstvo, vol. 15, pp. 94-98.
10. . Slieptsova O.Ya,. Danylov V.Ya. (2011).“Use of information technology to support decision making in tourism”, Naukovi pratsi, vol. 173, t. 161. Kompiuterni tekhnolohii, pp. 59-63.
11. Heywood D. Brian J. (2004). Autsorsynh. V poyskakh konkurentnykh preymushchestv [The Outsourcing Dilemma: The Search for Competitiveness], Moscow.
12. Aaker D. (1996) Building Strong Brands. Free Press: New York.
13. Baker M. J. (2001). IEBM Encyclopedia of Marketing, London: Thomson Learning, pp. 14-15.
14. Dick A., Basu K. (1994). Customer Loyalty: Toward an Integrated Conceptual Framework. Journal of the Academy of Marketing Science, vol. 22 (2), pp. 99-113.
15. Ferguson R, Hlavinka K. (2006). Loyalty trends 2006: three evolutionary trends to transform your loyalty strategy. Journal of Consumer Marketing, 23 (5), pp. 292-299.
16. Griffin J. (1995). Customer Loyalty: now to Earn It, now to Keep It., Lexington Books, New York, USA.
17. Gremler D., Brown S. (1996). Service loyalty: its nature, importance and implications. Proceedings American Marketing Association, pp. 171-180.
18. Jacoby J., Chestnut R. (1978). Brand Loyalty: Measurement and Management. New York, John Wiley and Sons, Inc.
19. Manzie L. (2004). Why Customers Come Back: How to Create Lasting Customer Loyalty, Kindle Edition.
20. Neal W. (2000). When Measuring Loyalty Satisfactorily, Don't Measure Customer Satisfactio. Marketing News.
21. Oliver R. (1997). Satisfaction. A Behavioral Perspective on the Consumer. New York, McGraw- Hill Inc.
22. Reichheld F. (1993). Loyalty-Based Management. Harvard Business Review, pp. 64-73.

№ 11 2019

Дата публікації: 2019-11-29

Кількість переглядів: 8991

Відомості про авторів

Ю. Б. Забалдіна

к. е. н., доц., доцент кафедри туризму та рекреації,Київський національний торговельно-економічний університет

Y. B. Zabaldina

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor, Associate Professor of Tourism and Recreation Department, Kyiv National University of Trade and Economics

ORCID:

0000-0003-2741-5604


Т. П. Дупляк

к. е. н., доц., доцент кафедри туризму та рекреації,Київський національний торговельно-економічний університет

T. P. Dupliak

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor, Associate Professor of Tourism and Recreation Department, Kyiv National University of Trade and Economics

ORCID:

0000-0001-5187-8903


А. М. Клімова

к. пед. н., доцент кафедри туризму та рекреації,Київський національний торговельно-економічний університет

A. M. Klimova

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of Tourism and Recreation Department, Kyiv National University of Trade and Economics

ORCID:

0000-0003-3162-5305


Н. О. Роскладка

д. е. н., доц., професор кафедри туризму та рекреації,Київський національний торговельно-економічний університет

N. O. Roskladka

Doctor of Science, Associate Professor, Professor of Tourism and Recreation Department,Kyiv National University of Trade and Economics

ORCID:

0000-0001-7333-4050

Як цитувати статтю

Забалдіна Ю. Б., Дупляк Т. П., Клімова А. М., Роскладка Н. О. Формування програм споживчої лояльності в туризмі. Ефективна економіка. 2019. № 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7398 (дата звернення: 20.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.11.52

Zabaldina, Y. B., Dupliak, T. P., Klimova, A. M. and Roskladka, N. O. (2019), “Formation of consumer loyalty programs in tourism”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7398 (Accessed 20 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.11.52

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.