EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ВПЛИВ СОЦІАЛЬНИХ МЕДІА НА РОЗВИТОК МЕНЕДЖМЕНТУ ЛЮДСЬКИХ РЕСУРСІВ
К. О. Литвиненко, А. І. Донецька

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.11.71

УДК: 339.138:004.738.5

К. О. Литвиненко, А. І. Донецька

ВПЛИВ СОЦІАЛЬНИХ МЕДІА НА РОЗВИТОК МЕНЕДЖМЕНТУ ЛЮДСЬКИХ РЕСУРСІВ

Анотація

В статті розглянуто особливості впливу, що здійснюють соціальні медіа на менеджмент людських ресурсів. Описані переваги та недоліки впровадження інструментів соціальних медіа в роботі кадрових спеціалістів. Виявлені ключові особливості традиційної та цифрової моделей управління людськими ресурсами. Представлені особливості соціального рекрутингу на сучасних підприємствах. Проведено експертне опитування менеджерів з управління персоналу провідних українських ІТ-компаній. Проаналізовано досвід та результати впровадження соціальних медіа у робочий процес HR-менеджменту українських компаній ІТ-сектору. Соціальні медіа стали невід’ємною частиною роботі організацій, зокрема в роботі HR-менеджменту. Виявлено, що соціальні медіа сьогодні є широко вживаним інструментом для створення мереж професійних контактів, встановлення нових зв'язків, професійного рекрутингу та підтримання зв'язків з миром.

Ключові слова: HR-менеджмент; соціальні медіа; управління людськими ресурсами; цифрова модель управління; рекрутинг.

Література

1. Дослідницький центр Міжнародного кадрового порталу hh.ua. URL: https://odessa.hh.ua/article/15641 (дата звернення: 14.11.2019).
2. Зленко А.М., Ісайкіна О.Д. Мірошніченко Д.А. Особливості національного рекрутингу. Економіка та управління. 2018. Вип. 37/1. С. 75-84.
3. Boyd, D. M., Ellison, N. B. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 2008. № 13. С. 210-230.
4. Kietzmann, J. H., Hermkens, K., McCarthy, I. P., Silvestre, B. S. Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business Horizons. 2011. Вип. 54(3). С. 241-251.

Kateryna Lytvynenko, Anna Donetska

SOCIAL MEDIA IMPACT ON HRM DEVELOPMENT

Summary

The purpose of the article is research the impact of social media on HR management, as well as on work of the organization as a whole. Today, social networks provide more information about a person than interviews and resumes, and can be an additional tool for a recruiter to find candidates and form a team of specialists. As practice shows, presence on social networks is an important tool in building a network of professional contacts, establishing new connections, recruiting employees, and maintaining communication with the world. The paper discusses in detail what are the main advantages and disadvantages of using social media for recruiting. Key features of traditional and digital HRM models have been identified. Features of social recruiting at modern enterprises are presented. In order to study the real impact of social media on the development of human resources management in Ukrainian companies, its relevance, necessity, immediate tasks, our own research was conducted - expert survey among HR representatives of such leading IT companies. The experience and results of social media implementation in the HR management workflow of Ukrainian IT companies are analyzed. The results of the study showed that despite the fact that the use of social media is generally positive, as noted by the results of the expert survey, there are no disadvantages. HR managers should not forget that manufacturers and creators of a large number of applications, new channels, programs have done everything to facilitate workflows, and the quality of work when using them depends only on the managers themselves. These are the tools that depend on the human factor and the professionalism of the user. This confirms once again that in order to achieve high results, it is necessary to invest material resources in the development of its workers. Because this is the key to increasing the organization's profits, decent competitiveness, high awareness and enhancing the company's HR brand as a whole. Digital HR management includes the development of a new mobile platform that can be used for hundreds of applications: attendance counts, employee malware programs, new recruiting systems, and more.

Keywords: HR management; social media; human resources management; digital management model; recruiting.

References

1. International Personnel Portal Research Center (2019), available at: https://odessa.hh.ua/article/15641 (accessed 14 November 2019).
2. Zlenko, A.M. Isaykina, O.D. and Miroshnichenko, D.A. (2018), “Features of national recruiting”, Ekonomika ta upravlinnya, vol. 37, no.1, pp. 75-84.
3. Boyd, D. M. and Ellison, N. B. (2008), “Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship”, Journal of Computer-Mediated Communication, vol. 13, pp. 210-230.
4. Kietzmann, J. H. Hermkens, K. McCarthy, I. P. and Silvestre, B. S. (2011), “Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media”, Business Horizons, vol. 54, no. 3, pp. 241-251.

№ 11 2019

Дата публікації: 2019-11-29

Кількість переглядів: 9867

Відомості про авторів

К. О. Литвиненко

кандидат економічних наук, доцент кафедри маркетингу та бізнес-адмініструванняОдеського національного університету імені І. І. Мечникова

Kateryna Lytvynenko

PhD (Economics), Associate professor, of the Odesa National I. I. Mechnikov University

ORCID:

0000-0001-5057-4991


А. І. Донецька

студентка, Одеський національний університет імені І. І. Мечникова

Anna Donetska

student, Odesa National I. I. Mechnikov University

ORCID:

0000-0002-9920-7348

Як цитувати статтю

Литвиненко К. О., Донецька А. І. Вплив соціальних медіа на розвиток менеджменту людських ресурсів. Ефективна економіка. 2019. № 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7423 (дата звернення: 03.10.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.11.71

Lytvynenko, Kateryna and Donetska, Anna (2019), “Social media impact on hrm development”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7423 (Accessed 03 Oct 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.11.71

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.