EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОЦІНЮВАННЯ МАРКЕТИНГОВОГО ЕФЕКТУ ВІД ІНТЕГРУВАННЯ ВІТЧИЗНЯНИХ ЛОГІСТИЧНИХ ОПЕРАТОРІВ У ГЛОБАЛЬНИЙ РИНОК
С. Л. Литвиненко, К. В. Банар, Ю. М. Попова, В. В. Косюк

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.11.85

УДК: 330.35:339.5

С. Л. Литвиненко, К. В. Банар, Ю. М. Попова, В. В. Косюк

ОЦІНЮВАННЯ МАРКЕТИНГОВОГО ЕФЕКТУ ВІД ІНТЕГРУВАННЯ ВІТЧИЗНЯНИХ ЛОГІСТИЧНИХ ОПЕРАТОРІВ У ГЛОБАЛЬНИЙ РИНОК

Анотація

Стаття присвячена розробці концептуальних засад оцінювання маркетингового ефекту від інтегрування вітчизняних логістичних операторів у глобальний ринок. Було визначено загальні підходи щодо визначення можливостей та загроз при інтегруванні вітчизняних транспортно-логістичних компаній до світових ринків в умовах трансформаційних змін економіки. Проаналізовані основні наукові праці, які присвячені аналізу проблем розвитку вітчизняного ринку експедирування та логістики, а також роботи на ньому компаній-учасників. При аналізі глобального ринку експедирування та логістики виявлено, що має місце посилення дисбалансу між попитом і пропозицією, що особливо яскраво проявилося у секторі морських перевезень.
Авторами шляхом опитування експертів проведено оцінювання маркетингового ефекту від інтегрування вітчизняних логістичних операторів у глобальний ринок за різними умовами та напрямками. Ключовими умовами, які сприятимуть інтегруванню логістичних компаній у глобальний ринок визначено наявність розгалуженої системи зв’язків для побудови якісних глобальних ланцюгів постачання та створення логістичних кластерів на території України та на території країн де забезпечуються основні ланцюги постачань експедитором. Так само проведено і оцінку маркетингового ефекту від інтегрування вітчизняних експедиторів у глобальний ринок за напрямками. Ключовим напрямком для забезпечення інтегрування вітчизняних логістичних операторів у глобальний ринок визначено створення унікального продукту для клієнтів. Надалі визначено загальний маркетинговий ефект від інтегрування вітчизняних експедиторів у глобальний ринок щодо умов та напрямків.

Ключові слова: маркетинговий ефект; логістичний оператор; глобальний ринок; інтегрування.

Література

1. Global Forwarding. URL: http://focusedcargonetwork.com/download/Focused-Whitepaper-Global-Freight-Forwarding.pdf (дата звернення: 07.10.2019).
2. Оцінка впливу Угоди про асоціацію/ЗВТ між Україною та ЄС на економіку України: наукова доповідь URL: http://ief.org.ua/wp-content/uploads/2014/08/N_dop_Ostashko14.pdf (дата звернення: 12.10.2019).
3. Про схвалення Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 травня 2018 р. № 430-р. Офіційний Вісник України. 2018. № 52. С. 533.
4. Study on permitting and facilitating the preparation of TEN-T core network projects. Final report. URL: https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/permitting_ten-t_final_report.pdf (дата звернення 04.10.2019 р).
5. About TEN-T. URL: https://ec.europa.eu/transport/themes/infrastructure/about-ten-t_en (дата звернення 20.10.2018 р).
6. An EU that delivers Investments in smart, sustainable and safe mobility for jobs and growth. URL: https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/2018-eu-that-delivers.pdf (дата звернення 05.10.2019 р).
7. Delivering TEN-T. URL: https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/delivering_ten_t.pdf (дата звернення 09.10.2019 р).
8. Ex-post evaluation of the Trans-European Transport Network (TEN-T) programme 2007-2013. URL: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/initiatives/ares-2018-1023988_en (дата звернення 20.10.2018 р).
9. 30 Priority Projects. URL: https://ec.europa.eu/inea/ten-t/ten-t-projects/projects-by-priority-project (дата звернення 06.10.2019 р).
10. TEN-T Projects. Statistics. URL: https://ec.europa.eu/inea/en/ten-t/ten-t-projects/statistics (дата звернення 07.10.2019 р).

Sergiy Lytvynenko, Kateryna Banar, Yuliia Popova, Viacheslav Kosiuk

EVALUATING MARKETING EFFECT OF DOMESTIC LOGISTIC OPERATORS’ INTEGRATION INTO THE GLOBAL MARKET

Summary

The article is devoted to the development of conceptual bases for evaluating marketing effect of integrating domestic logistics operators into the global market. General approaches were determined to identify opportunities and threats when integrating domestic transportation and logistics companies into the world markets in the context of transformational changes in the economy. Basic research papers devoted to the analysis of domestic forwarding and logistics market development problems, as well as operation of participating companies were analyzed. An analysis of the global forwarding and logistics market allowed revealing that there is a growing imbalance between supply and demand, which is particularly evident in the sea transportation sector. Experts note that in general, Ukraine's transport system has a low level of development and integration of transport and logistics technologies, as well as multimodal transport facilities, which has a negative impact on its competitiveness and limits the output of Ukrainian products on the world transport market.
The authors conducted an expert survey to evaluate the marketing effect of integrating domestic logistic operators into the global market under different conditions. Key conditions facilitating integration of domestic logistic operators into the global market are the presence of an extensive system of links for the construction of quality global supply chains and the creation of logistics clusters in Ukraine and in the territory of countries where main supply chains are provided by the forwarder. The marketing effect of integrating domestic logistic operators into the global market by destinations was also evaluated. Creating a unique product for customers is a key focus for ensuring domestic forwarders’ integration into the global market. As a result total marketing effect of integrating domestic logistic operators into the global market by terms and destinations was assessed. Overall, conducted evaluation made it possible to assess marketing effect of integrating domestic forwarders into the global market and to identify that creation of logistics clusters in Ukraine and in the territory of countries where main supply chains are provided by the logistics operator, and availability of an extensive system of linkages for designing high-quality global supply chains should be the key priorities.

Keywords: marketing effect; logistics operator; global market; integration.

References

1. Global Forwarding (2017), available at: http://focusedcargonetwork.com/download/Focused-Whitepaper-Global-Freight-Forwarding.pdf (Accessed 07 Oct 2019).
2. State Organization “Institute of Economics and Forecasting of the National Academy of Sciences of Ukraine” (2014), “Assessment of the impact of the Association Agreement / FTA between Ukraine and the EU on the economy of Ukraine”, available at: http://ief.org.ua/wp-content/uploads/2014/08/N_dop_Ostashko14.pdf (Accessed 12 Oct 2019).
3. Cabinet of Ministers of Ukraine (2018), “Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine “On approval of the National Transport Strategy of Ukraine until 2030”, Ofitsijnyj visnyk Ukrainy, vol. 52, p. 533.
4. Study on permitting and facilitating the preparation of TEN-T core network projects. Final report (2016), available at: https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/permitting_ten-t_final_report.pdf (Accessed 4 Oct 2019).
5. About TEN-T (2017), available at: https://ec.europa.eu/transport/themes/infrastructure/about-ten-t_en (Accessed 20 Oct 2018).
6. An EU that delivers Investments in smart, sustainable and safe mobility for jobs and growth (2018), available at: https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/2018-eu-that-delivers.pdf (Accessed 5 Oct 2019).
7. Delivering TEN-T (2018), available at: https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/delivering_ten_t.pdf (Accessed 20 Oct 2018).
8. Ex-post evaluation of the Trans-European Transport Network (TEN-T) programme 2007-2013 (2018), available at: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/initiatives/ares-2018-1023988_en (Accessed 5 Oct 2019).
9. 30 Priority Projects (2011), available at: https://ec.europa.eu/inea/ten-t/ten-t-projects/projects-by-priority-project (Accessed 6 Oct 2019).
10. TEN-T Projects. Statistics (2014), available at: https://ec.europa.eu/inea/en/ten-t/ten-t-projects/statistics (Accessed 7 Oct 2019).

№ 11 2019

Дата публікації: 2019-11-29

Кількість переглядів: 8356

Відомості про авторів

С. Л. Литвиненко

к. е. н., доцент, доцент кафедри міжнародної економіки,Національний авіаційний університет

Sergiy Lytvynenko

Ph.D (Economics), Associate Professor, Department of Air International Economics, National Aviation University

ORCID:

0000-0001-7185-1193


К. В. Банар

студентка, Національний авіаційний університет

Kateryna Banar

student, National Aviation University

ORCID:

000-0003-2973-0800


Ю. М. Попова

к. е. н., доцент кафедри бізнес-логістики та транспортних технологій,Державний університет інфраструктури та технологій

Yuliia Popova

Associate Professor of the Department of Business Logistics and Transportation Technologies, State University of Infrastructure and Technology

ORCID:

0000-0002-5246-1349


В. В. Косюк

студент, Національний авіаційний університет

Viacheslav Kosiuk

ORCID:

0000-0002-2507-8184

Як цитувати статтю

Литвиненко С. Л., Банар К. В., Попова Ю. М., Косюк В. В. Оцінювання маркетингового ефекту від інтегрування вітчизняних логістичних операторів у глобальний ринок. Ефективна економіка. 2019. № 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7439 (дата звернення: 20.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.11.85

Lytvynenko, Sergiy, Banar, Kateryna, Popova, Yuliia and Kosiuk, Viacheslav (2019), “Evaluating marketing effect of domestic logistic operators’ integration into the global market”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7439 (Accessed 20 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.11.85

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.