EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

УДОСКОНАЛЕННЯ ІНФРАСТРУКТУРИ ДИФУЗІЇ ІННОВАЦІЙ У СЕКТОРІ ІКТ
Т. Б. Середюк

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.11.176

УДК: 330.340.1:338.2

Т. Б. Середюк

УДОСКОНАЛЕННЯ ІНФРАСТРУКТУРИ ДИФУЗІЇ ІННОВАЦІЙ У СЕКТОРІ ІКТ

Анотація

У статті обґрунтовано важливість розвитку інфраструктури, що забезпечує дифузію інновацій (ДІ), особливо для сектору ІКТ. Робоча гіпотеза дослідження базується на сукупності теоретико-методологічних основ розвитку ДІ та розумінні визначної ролі інфраструктурних факторів, особливо у секторі ІКТ. В економіці знань ДІ має розумітись як самостійний драйвер інноваційного розвитку, тому повинна інтенсифікуватись за рахунок спеціальної інфраструктури. Уточнено сутність ДІ та особливості її розуміння щодо сектору ІКТ. Відповідно до поставленої мети, сформульовано принципи, визначено вимоги та виокремлено основні напрями удосконалення інфраструктури ДІ у секторі ІКТ для інтенсифікації процесів поширення нових продуктів/технологій, а також сформульовано відповідні пропозиції. Також обґрунтована необхідність удосконалення методичних основ у сфері оцінки, моніторингу та управлінні процесами ДІ у секторі ІКТ. Наведено перспективні зміни у забезпеченні ДІ у секторі ІКТ у порівнянні із сучасними підходами.

Ключові слова: дифузія інновацій; інфраструктура; інформаційно-комунікаційні технології; трансфер технологій; маркетинг інновацій; технічна інфраструктура.

Література

1. Роджерс Е. М. Дифузія інновацій. К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2009. 591 с.
2. Ryan B., Gross N. The Diffusion of Hybrid Seed Corn in Two Iowa Communities. Rural Sociology. 1943. Vol. 8. Pp. 663-708.
3. Hägerstrand T. Innovation diffusion as a spatial process [Innovationsförloppet ur korologisk synpunkt]. Chicago: University of Chicago Press. 1967. 334 p.
4. Lee M., Kim K., Cho Y. A study on the relationship between technology diffusion and new product diffusion. Technological Forecasting & Social Change. 2010. Vol. 77. Pp. 796-802.
5. Peres R., Muller E., & Mahajan V. Innovation diffusion and new product growth models: A critical review and research directions. International Journal of Research in Marketing. 2010. Vol. 27(2). Pp. 91-106.
6. Urbinati A., Chiaroni D., Frattini F., Chiesa V. The Role of Business Model Design in the Diffusion of Innovations: An Analysis of a Sample of Unicorn-Tech Companies. International Journal of Innovation and Technology Management. 2019. Vol. 16, №. 01. Pp. 19-50.
7. Andergassen R., Nardini F., Ricottilli M. Innovation diffusion, general purpose technologies and economic growth. Structural Change and Economic Dynamics. 2017. Vol. 40. Pp. 72-80.
8. Tanoglu I., Basoglu N., Daim T. Exploring technology diffusion: case of information technologies. International Journal of Information Technology & Decision Making. 2010. Vol. 09, No. 02. Pp. 195-222
9. Lei M. Determinants of IT Innovation Diffusion from Dynamic Perspective – Review and Prospects. Technology and Investment. 2016. Vol.07. Pp. 1-7. URL: https://www.researchgate.net/publication/295090769_Determinants_of_IT_Innovation_Diffusion_from_Dynamic_Perspective-Review_and_Prospects
10. Pradhan R.P., Arvin M.B., Nair M., Bennett S.E., Hall J.H. The information revolution, innovation diffusion and economic growth: an examination of causal links in European countries. Quality & Quantity. 2019. Vol. 53. Is. 3. Pp. 1529-1563.
11. Cresswell K., Sheikh A. Organizational issues in the implementation and adoption of health information technology innovations: An interpretative review. International Journal of Medical Informatics. 2013. Vol. 82. Is. 5. Pp. 73-86.
12. Alkhwaldi A., Kamala M. Why Do Users Accept Innovative Technologies? A Critical Review of Models and Theories of Technology Acceptance in The Information System Literature. Journal of Multidisciplinary Engineering Science and Technology (JMEST). 2017. Vol. 4. Is. 8. Pp. 7962-7971.
13. Поляков М.В. Економіка знань: сутність, детермінанти, глобальний ландшафт: монографія. Дніпро: Нова ідеологія, 2018. 688 с.
14. Ханин И.Г. Вопросы ноосферного развития экономики и познания: монография. Днипро: Новая идеология, 2018. 319 с.
15. Ляшенко О.М. Методи та моделі комерціалізації трансферу технологій : автореф. дис. докт. екон. наук. 08.00.11. ДУ «Інститут економіки та прогнозування національної академії наук України». К, 2006. 36 с.
16. Шамота Г. М. Дифузія інновацій в Україні на сучасному етапі. Проблеми і перспективи розвитку банківської системи України: зб. наук. праць. Суми: УАБС НБУ, 2011. Вип. 31. С. 288-296.
17. Руководство Осло. Рекомендации по сбору и анализу данных по инновациям. ОЭСР и Евростат: пер. с англ. 3-е изд. М.: ЦИСН, 2010. 192 c.

T. Seredyuk

INFRASTRUCTURE IMPROVEMENT OF DIFFUSION OF INNOVATIONS IN THE ICT SECTOR

Summary

The need to consider the diffusion of innovations (DI) as one of the most important and integral processes in an innovative economy is proved in the article. DI is the most important development driver which necessitates its intensification. This is extremely important for the ICT sector where a high level of innovative activity has been observed in recent years. Taking into account the expanding role of ICT in the modern economy, DI in this sector is of great importance for all industries.
The working hypothesis of the study is based on an understanding of the crucial importance of DI as a development factor and the meaningful role of infrastructure for its intensification in the ICT sector. The article clarifies the essence of DI, dealing with its various types (non-commercial transfer, commercial transfer, free diffusion or spillover). Not only technology transfer is taken into account, but also certain new products promotion to the final consumer (innovation marketing). The types of ICT innovations involving software are detailed.
The principles and prerequisites for improving the infrastructure of DI in the ICT sector are formulated. Specialized institutions (technology transfer centers) and other innovative infrastructure institutions (technology parks, business incubators, etc.) were considered within the framework of the DI infrastructure. A set of modern requirements are presented for the DI infrastructure (diversification and high quality of services; flexibility, individual approach, multifunctionality, wide industry coverage and specificity, etc.). Eight main areas of improving the DI infrastructure and individual practical recommendations on them are presented. The necessity to improve the methodological foundations in the field of assessment, monitoring and management of these processes is proved in order to increase the efficiency and quality of work of the DI infrastructure in the ICT sector. In this regard, areas of methodological practices improvement in the field of DI are presented. A comparison of the expected changes in the DI supporting in the ICT sector compared to a present time is made. It is planned to consider the possibility of fuzzy logic using in the DI management, including in the ICT sector, in prospective studies.

Keywords: diffusion of innovations; infrastructure; information and communication technologies; technology transfer; marketing of innovations; technical infrastructure.

References

1. Rodzhers, E. (2009), Dyfuzіia іnnovatsіi [Diffusion of innovations], Vyd. dіm «Kyievo-Mohylianska akademіia», Kyiv, Ukraine.
2. Ryan, B. and Gross, N. (1943), “The Diffusion of Hybrid Seed Corn in Two Iowa Communities”, Rural Sociology, vol. 8, pp. 663-708.
3. Hägerstrand, T. (1967), Innovation diffusion as a spatial process [Innovationsförloppet ur korologisk synpunkt], University of Chicago Press, Chicago, USA.
4. Lee, M. Kim, K. and Cho, Y. (2010), “A study on the relationship between technology diffusion and new product diffusion”, Technological Forecasting & Social Change, vol. 77, pp. 796-802.
5. Peres, R. Muller, E. and Mahajan, V. (2010), “Innovation diffusion and new product growth models: A critical review and research directions”, International Journal of Research in Marketing, vol.27(2), pp. 91-106.
6. Urbinati, A. Chiaroni, D. Frattini, F. and Chiesa, V. (2019), “The Role of Business Model Design in the Diffusion of Innovations: An Analysis of a Sample of Unicorn-Tech Companies”, International Journal of Innovation and Technology Management, vol.16, no.01, pp. 19-50.
7. Andergassen, R. Nardini, F. and Ricottilli, M. (2017), “Innovation diffusion, general purpose technologies and economic growth”, Structural Change and Economic Dynamics, vol.40, pp. 72-80.
8. Tanoglu, I. Basoglu, N. and Daim, T. (2010), “Exploring technology diffusion: case of information technologies”, International Journal of Information Technology & Decision Making, vol. 09, no. 02, pp. 195-222 [in English].
9. Lei, M. (2016), “Determinants of IT Innovation Diffusion from Dynamic Perspective – Review and Prospects”, Technology and Investment, vol. 07, pp. 1-7, available at: https://www.researchgate.net/publication/295090769_Determinants_of_IT _Innovation_Diffusion_from_Dynamic_Perspective-Review_and_Prospects (Accessed 10 Nov 2019).
10. Pradhan, R. Arvin, M. Nair, M. Bennett, S.E. and Hall, J.H. (2019), “The information revolution, innovation diffusion and economic growth: an examination of causal links in European countries”, Quality & Quantity, vol.53, is. 3, pp. 1529-1563.
11. Cresswell, K. and Sheikh, A. (2013), “Organizational issues in the implementation and adoption of health information technology innovations: An interpretative review”, International Journal of Medical Informatics, vol. 82, is. 5, pp. 76-86.
12. Alkhwaldi, A. and Kamala, M. (2017), “Why Do Users Accept Innovative Technologies? A Critical Review of Models and Theories of Technology Acceptance in The Information System Literature”, Journal of Multidisciplinary Engineering Science and Technology (JMEST), vol. 4, is. 8, pp. 7962-7971.
13. Poliakov, M.V. (2018). Ekonomіka znan: sutnіst, determіnanty, hlobalnyi landshaft [Knowledge Economy: Essence, Determinants, Global Landscape], Nova іdeolohіia, Dnіpro, Ukraine.
14. Khanin, I. (2018), Voprosy noosfernogo razvitiya ekonomiki i poznaniya [Issues of noosphere economic development and cognition], Nova іdeolohіia, Dnіpro, Ukraine.
15. Liashenko, O. (2006), “Methods and models of technology transfer commercialization”, Doctoral Thesis, Mathematical methods, models and information technologies in economics, Institute of Economics and Forecasting of the National Academy of Sciences of Ukraine, Kyiv, Ukraine.
16. Shamota, H. (2011), “Diffusion of innovations in Ukraine in modern times”, Problemy і perspektyvy rozvytku bankіvskoi systemy Ukrainy: zb. nauk. prats, vol. 31, pp. 288-296.
17. OECD and EC (2010), Rukovodstvo Oslo. Rekomendacii po sboru i analizu dannykh po innovaciyam. OESR i Evrostat [Oslo Manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data. OECD and Eurostat], CISN, Moscow, Russia.

№ 11 2019

Дата публікації: 2019-11-29

Кількість переглядів: 41

Відомості про авторів

Т. Б. Середюк

аспірант кафедри міжнародних економічних відносин,Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне

T. Seredyuk

graduate student of the Department of International Economic Relations,National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

ORCID:

0000-0002-1068-961X

Як цитувати статтю

Середюк Т. Б. Удосконалення інфраструктури дифузії інновацій у секторі ікт. Ефективна економіка. 2019. № 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7448 (дата звернення: 09.12.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.11.176

Seredyuk, T. (2019), “Infrastructure improvement of diffusion of innovations in the ict sector”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7448 (Accessed 09 Dec 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.11.176

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.