EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОСОБЕННОСТИ ФОРМИРОВАНИЯ СТРАТЕГИИ В ЭЛЕКТРОННОМ МАРКЕТИНГЕ
Е. А. Литвиненко, Б. Кызылтау

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.12.50

УДК: 339.138:004.738.5

Е. А. Литвиненко, Б. Кызылтау

ОСОБЕННОСТИ ФОРМИРОВАНИЯ СТРАТЕГИИ В ЭЛЕКТРОННОМ МАРКЕТИНГЕ

Аннотация

Статья посвящена исследованию особенностей формирования стратегии в электронном маркетинге. Описан процесс создания стратегии электронного маркетинга в компании. В работе определено место стратегии электронного маркетинга в общей иерархической структуре компании. Проанализированы ключевые элементы маркетинг-микса с позиции электронного маркетинга, а также выявлены особенности их формирования в электронной коммерции. Описан процесс создания коммуникационной стратегии компании в электронном маркетинге, который включает в себя этапы: обзор категории (анализ контекста); анализ конкурентов в digital; анализ целевой аудитории (поведение пользователей); разработка и выбор подхода к стратегии; выбор инструментов электронного маркетинга, выбор и описание модели KPI. Детализированы основные показатели веб-аналитики и ключевые показатели эффективности для каждого описанного этапа.

Ключевые слова: электронный маркетинг; digital-стратегия; маркетинг-микс; веб-аналитика; коммуникационная стратегия.

Литература

1. Воронюк А., Полищук А. Актуальный интернет-маркетинг. Киев: IPIO. 2018. 160 с.
2. Котлер Ф., Катарджая Г., Сетьяван Ї. Маркетинг 4.0. Від традиційного до цифрового. Київ: КМ-БУКС, 2018. 208 с.
3. Окландер М.А. Цифровий маркетинг – модель маркетингу ХХІ сторіччя: монографія / за заг. ред. М.А. Окландера. Одеса: Астропринт, 2017. 292 с.
4. Chaffey D., Ellis-Chadwick F., Mayer R. Johnston K. Internet Marketing: Strategy, Implementation and Practice. Fourth Edition. England: Pearson Education Limited, 2011. 550 с.
5. Hanlon A. How to use the 7Ps of the Marketing Mix? What are the 7Ps and how to use them? Smart Insights, 2013. URL: http://www.smartinsights.com/digital-marketingstrategy/onlinemarketing-mix/how-to-use-the-7ps-marketing-mix/ (дата звернення: 14.11.2018).
6. Internet marketing. Business Dictionary. URL: http://www.businessdictionary.com/definition/internet-marketing.html (дата звернення: 14.11.2018).
7. Stokes R. eMarketing: The essential guide to digital marketing. 5th ed. United States of America: Quirk eMarketing, 2013. 588 с.

Kateryna Lytvynenko, Batikha Kyzyltau

FEATURES OF CREATION OF E-MARKETING STRATEGY

Summary

The purpose of the article is to investigate the characteristics of the creation of a strategy in electronic marketing. The world is changing, and the methods of doing business change as well. With the advent of digital technology, traditional marketing approaches are being transformed and introducing into their arsenal a huge layer of new tools and communication channels. The article is devoted to the study of the features of the creation of strategies in electronic marketing. The process of creating an e-marketing strategy is described. In the work, the place of the e-marketing strategy in the overall hierarchical structure of the company is determined. Any traditional or modern e-marketing strategy goes through several stages before it starts working. A reliable connection between the company's overall goals and its Internet marketing strategy should be immediately reflected in the steps taken by the company. It is clear that these steps are not similar in different cases or organizations, however, the coincidences between online strategies and an earlier type of marketing still exist, because the first arose and developed from the second. The survey has rethought traditional marketing practices from a digital perspective. E-marketing today is developing web analytics tools in an effort to collect as much user data as possible in order to understand the needs and fears of its customers, track the client’s path on the Internet and establish new performance indicators for each stage of the e-marketing strategy. The key elements of the marketing mix from the perspective of electronic marketing are analyzed, as well as the features of their formation in electronic commerce are revealed. The process of creating a company’s communication strategy in electronic marketing is described with details of the main indicators of web analytics and key performance indicators. As practice shows, in order to create an optimal communication strategy with a focus on digital, the company goes through the following 6 stages: category review (context analysis), analysis of competitors in digital, analysis of the target audience (user behavior), development / choice of approach to the strategy, choice of electronic marketing tools, selection and description of a model of key performance indicators.

Keywords: electronic marketing; digital strategy; marketing mix; web analytics; communication strategy.

References

1. Voronyuk, A. and Polyshchuk, A. (2018) Aktual’nyy internet-marketynh [Current Internet Marketing], IPIO, Kyiv, Ukraine.
2. Kotler, F. Katardzhaya, H. and Set’yavan, YI. (2018) Marketynh 4.0. Vid tradytsiynoho do tsyfrovoho [Marketing 4.0. From traditional to digital], KM-BUKS, Kyiv, Ukraine.
3. Oklander, M.A. (2017) Tsyfrovyy marketynh – model’ marketynhu KHKHI storichchya: monohrafiya [Digital marketing - the 21st century marketing model: monograph], Astroprynt, Odesa, Ukraine.
4. Chaffey, D. Ellis-Chadwick, F. Mayer, R. and Johnston, K. (2011) Internet Marketing: Strategy, Implementation and Practice, Fourth Edition, Pearson Education Limited, England.
5. Hanlon, A. (2013), “How to use the 7Ps of the Marketing Mix? What are the 7Ps and how to use them? Smart Insights”, available at: http://www.smartinsights.com/digital-marketingstrategy/onlinemarketing-mix/how-to-use-the-7ps-marketing-mix/ (accessed 14 November 2018).
6. Business Dictionary (2019), “Internet marketing”, available at: http://www.businessdictionary.com/definition/internet-marketing.html (accessed 14 November 2018).
7. Stokes, R. (2013) eMarketing: The essential guide to digital marketing, 5th ed, Quirk eMarketing, United States of America.

№ 12 2019

Дата публікації: 2019-12-27

Кількість переглядів: 74

Відомості про авторів

Е. А. Литвиненко

кандидат экономических наук, доцент кафедры маркетинга и бизнес-администрированияОдесского национального университета имени И. И. Мечникова

Kateryna Lytvynenko

Kateryna LytvynenkoPhD (Economics), Associate professor, of the Odesa National I. I. Mechnikov University

ORCID:

0000-0001-5057-4991


Б. Кызылтау

студентка специальности 073 МенеджментОдесского национального университета имени И. И. Мечникова

Batikha Kyzyltau

student, Odesa National I. I. Mechnikov University

ORCID:

0000-0002-9771-3263

Як цитувати статтю

Литвиненко Е. А., Кызылтау Б. Особенности формирования стратегии в электронном маркетинге. Ефективна економіка. 2019. № 12. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7472 (дата звернення: 19.01.2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.12.50

Lytvynenko, Kateryna and Kyzyltau, Batikha (2019), “Features of creation of e-marketing strategy”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7472 (Accessed 19 Jan 2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.12.50

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.