DOI: 10.32702/2307-2105-2019.12.53
УДК: 339.138
Ю. О. Головчук, Ю. В. Довгань
ВРАХУВАННЯ ЕФЕКТУ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ ПРИ ФОРМУВАННІ ЕФЕКТИВНОЇ БІЗНЕС-СТРАТЕГІЇ ПІДПРИЄМСТВА
Анотація
Мета статті – проаналізувати усі фактори невизначеності та їх вплив на формування бізнес-стратегії. Проаналізовано декілька останніх досліджень з даної теми і їх результати. Описано важливість врахування ефекту невизначеності для підприємства. Ризик є об’єктивним і суб’єктивним. Суб'єктивний ризик поділяється на комерційний, промисловий та фінансовий ризики. Фактори невизначеності поділяються на контрольовані та неконтрольовані підприємством. Охарактеризовано вплив факторів невизначеності на підприємство, способи їх виявлення та запобігання. Серед факторів невизначеності можна виділити: зовнішньоекономічна політика держави, інфляція, рівень економічного зростання, технологічний розвиток, екологія, законодавчі акти тощо. Для регулювання ринкових відносин існують такі методи: вертикальна інтеграція, контрактні відносини, контроль попиту та створення підприємницьких мереж. Описані помилки при формуванні бізнес-плану, що призводять до провалу.
Ключові слова: бізнес-стратегія; ефект невизначеності; підприємство; об’єктивні фактори ризику; суб’єктивні фактори невизначеності; споживач.
Література
1. Tanasiichuk A., Hromova О., Abdullaieva А., Holovchuk Y., Sokoliuk K. (2019), “Influence of transformational economic processes on marketing management by an international diversified conglomerate enterprise.” European journal of sustainable development. European center sustainable development. Italy Vol 8. No 3, available at: https://ecsdev.org/ojs/index.php/ejsd/article/view/898
2. Kovalchuk S., Kobets D., Dybchuk L. (2016), “Formation of a system approach to the optimization of marketing management at an enterprise.” Восточно-Европейский журнал передовых технологий. № 3(4). С. 4-12, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vejpte_2016_3%284%29__2.
3. Dovhan Y., Malicki M., Kaletnik H., Lutsiak V., Melnichuk O. “Organizational basis of the development of innovative functional food products by the Ukrainian enterprises of deep walnut processing.” Ukrainian Food Journal. Vol 8. No 1. С169-180, available at:: http://socrates.vsau.org/repository/getfile.php/20062.pdf
4. Готь О., Бондаренко С. (2017), “Стратегія підприємства як чинник його конкурентоспроможності.” Ефективна економіка № 6, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5660
5. Юрій Е. О., Луцик І. Б. (2015), “Особливості формування стратегії розвитку підприємств в умовах невизначеності зовнішнього середовища.” Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету., available at: file:///C:/Users/Admin/Downloads/Nvmgu_eim_2015_13_31%20(3).pdf
6. Kuzmenko O.V., Boiko A.O., Yarovenko H.M., Dotsenko T.V. (2019), “Data mining-based assessement of the risk of using financial intermediaries for money laundering.” Ефективна економіка. № 10, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7302
7. Стадник В.В., Іжевський П.Г., Головчук Ю.О. (2018), “Маркетинг взаємодії в розвитку інноваційного та ринкового потенціалу підприємства.” Ефективна економіка. № 2, available at: http://ojs.dsau.dp.ua/index.php/efektyvna-ekonomika/article/view/1061
8. Головчук Ю.О., Дідик В.В. (2018), “Ефективність використання інноваційного маркетингу та ступінь довіри до нього потенційних споживачів.” Економіка і суспільство. Вип. 19. С. 157-162, available at: 10.32782/2524-0072/2019-20-22
9. Ставська Ю.В. (2019), “Маркетингові інструменти та їх вплив на стабілізацію економічного стану підприємства.” Modern Economics. № 13 С. 227-232, available at: https://doi.org/10.31521/modecon.V13(2019)-35.
10. Пчелянська Г.О. (2019), “Маркетингові підходи до формування ринку агропродовольчих товарів.” Бізнес Інформ. №2. С.202-208, available at: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2019-2-202-208.
11. Хмарська І.А. (2019), “Сценарії управлінських рішень щодо формування комплексу маркетингових комунікацій для різних рівнів партнерських відносин.” Молодий вчений. - № 2(2). - С. 651-656.
Y. O. Holovchuk, Y. V. Dovhan
CONSIDER EFFECT OF INCERTITUDE IN THE FORMATION OF AN EFFECTIVE BUSINESS STRATEGY OF THE ENTERPRISE
Summary
The purpose of the article is to analyze all the uncertainty factors and their impact on the formation of business strategy. Several recent studies on this topic and their results are analyzed. The importance of accounting for the effect of uncertainty for the enterprise is described. Risk is objective and subjective. Subjective risk is divided into commercial, industrial and financial risks. Financial risk is divided into interest and credit risks. Uncertainties are divided into controlled and non-controlled by the enterprise. Objective risk is not controlled by the enterprise and occurs outside the subjects of the economy. The subjective risk can be controlled directly by the enterprise and occurs as a result of activity of subjects of economy. The influence of uncertainty factors on the enterprise, ways of their detection and prevention are characterized. Among the uncertainty factors are: foreign economic policy of the state, inflation, the level of economic growth, technological development, ecology, legislation, changes in consumer tastes, socio-cultural factors, changes in consumer purchasing power, deterioration of relations with suppliers and distributors, changes in the level of taxes and duties, etc. Examples of occurrence of these events in practice are given and ways of their prevention are characterized. To regulate market relations, there are such methods: vertical integration and contractual relations, demand control and the creation of entrepreneurial networks. Vertical integration implies the merger of the companies that supply and distribute it to one company. The method of contract relations consists in signed agreements, which clearly indicate the volume of purchase of goods or raw materials. Demand control is exercised through a monopolistic position in the market or through marketing activities. And the method of creating entrepreneurial networks is that interested businesses come together for financial gain without a merger. Marketing plays a special role, it is the marketing Department that identifies risks for the enterprise and finds ways to overcome them. Described errors in the formation of a business plan, lead to failure. Among the mistakes can be identified: the wrong purpose of the business plan, insufficient personal and professional qualities of management and insufficient experience.
Keywords: usiness strategy; the uncertainty effect; enterprise; objective risk factors; subjective risk factors; consumer.
References
1. Tanasiichuk, A. Hromova, О. Abdullaieva, А. Holovchuk, Y. and Sokoliuk, K. (2019), “Influence of transformational economic processes on marketing management by an international diversified conglomerate enterprise”, European journal of sustainable development. European center sustainable development, vol. 8, No 3, available at: https://ecsdev.org/ojs/index.php/ejsd/article/view/898 (Accessed 01 Nov 2019).
2. Kovalchuk, S. Kobets, D. and Dybchuk, L. (2016), “Formation of a system approach to the optimization of marketing management at an enterprise”, Vostochno-evropeyskiy magazine of front-rank technologies, vol. 3(4), available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vejpte_2016_3%284%29__2 (Accessed 01 Nov 2019).
3. Dovhan, Y. Malicki, M. Kaletnik, H. Lutsiak, V. and Melnichuk, O. (2019), “Organizational basis of the development of innovative functional food products by the Ukrainian enterprises of deep walnut processing”, Ukrainian Food Journal, vol. 8, No 1, pp.169-180, available at: http://socrates.vsau.org/repository/getfile.php/20062.pdf (Accessed 01 Nov 2019).
4. Got, O., Bondarenko, S. (2017), “Strategy of the enterprise as a factor of its competitiveness”, Efektyvna ekonomika, vol. 6, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5660 (Accessed 01 Nov 2019).
5. Yuriy, E. and Lutsyk, I. (2015), “Features of formation of the enterprise development strategy in the conditions of uncertainty of the external environment”, available at: file:///C:/Users/Admin/Downloads/Nvmgu_eim_2015_13_31%20(3).pdf (Accessed 01 Nov 2019).
6. Kuzmenko, O.V. Boiko, A.O. Yarovenko, H.M. and Dotsenko, T.V. (2019), “Data mining-based assessement of the risk of using financial intermediaries for money laundering”, Efektyvna ekonomika, vol. 10, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7302 (Accessed 01 Nov 2019).
7. Stadnyk, V.V. Izhevsky, P.G. and Holovchuk, Y.O. (2018), “Marketing interaction in the development of innovative and market potential of the enterprise”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 8, available at: http://ojs.dsau.dp.ua/index.php/efektyvna-ekonomika/article/view/1061 (Accessed 01 Nov 2019).
8. Нolovchuk, Y.O. and Didyk, V.V. (2018), “Effectiveness of innovative marketing and the degree of trust in it by potential consumers”, Ekonomika i suspiljstvo, vol.19, , pp.157-162, available at: 10.32782/2524-0072/2019-20-22 (Accessed 01 Nov 2019).
9. Stavska, U. (2019), “Marketing Means and their Influence on the Stabilization of Enterprise Economic Condition”, Modern Economics, vol.13, , pp.227-232, available at: https://doi.org/10.31521/modecon.V13(2019)-35 (Accessed 01 Nov 2019).
10. Pchelianska, H. O. (2019), “Marketing approaches to the formation of the agri-food market”, Biznes Inform, vol. 2, , pp.202-208, available at: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2019-2-202-208 (Accessed 01 Nov 2019).
11. Khmarskaya, I.A. (2019), “Management decision-making scenarios for forming a complex of marketing communications for different levels of partnership”, Molodyj vchenyj, vol. 2(2), , pp.651-656.
№ 12 2019
Дата публікації: 2019-12-27
Кількість переглядів: 10400