ОСОБЛИВОСТІ ВПЛИВУ РЕКЛАМИ НА ДІТЕЙ
С. Г. Суворова
DOI: 10.32702/2307-2105-2019.12.56
УДК: 339.1
С. Г. Суворова
ОСОБЛИВОСТІ ВПЛИВУ РЕКЛАМИ НА ДІТЕЙ
Анотація
Розвиток рекламного бізнесу в сучасному світі пов'язаний з глобалізацією, яка викликала істотні зміни у формуванні та функціонуванні споживчого ринку. До того ж, глобалізаційні процеси стрімко охопили інформаційний простір, що призвело до зростання питомої ваги рекламування через такі глобальні інформаційні мережі як телебачення та Інтернет.
У статті розглянуто види реклами та визначено її роль в сучасних умовах. Окреслено основні функції реклами та прийоми психологічного впливу, які в ній застосовуються.
В ході дослідження доведено, що діти є незалежною групою споживачів, а отже і окремою рекламною аудиторією. Виявлено, що найбільший вплив на дітей здійснює телевізійна реклама. Встановлено взаємозв’язок між переглядом реклами дітей у ранньому віці та формуванням їх споживчих вподобань у дорослому віці. Розглянуто особливості впливу на дитячу аудиторію реклами шкідливих продуктів.
Проаналізовано особливості правового регулювання реклами для дітей в країнах Європи та США, визначено основні правові обмеження рекламної діяльності стосовно дітей в Україні.
Ключові слова: реклама; телевізійна реклама; дитяча рекламна аудиторія; цільова аудиторія; «дитяча реклама»; споживчі уподобання.
Література
1. Прядко О.М. Рекламний бізнес в Україні: сучасні тенденції розвитку / О.М. Прядко // Реклама: інтеграція теорії та практики: збірник доповідей Х Міжнародної науково-практичної конференції, 18 листопада 2016 р. – Київ: КНЕУ, 2016. – С.78-81.
2. Закон України «Про рекламу» від 03.07.1996 р. № 270/96-ВР [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/270/96-вр.
3. Фромм Э. О рекламе / Э. Фромм [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://poly-log.livejournal.com/1331.htlm.
4. Марчак Т. Влияние телевизионной рекламы на формирование внутреннего мира ребенка / Т. Марчак [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://elib.bsu.by/bitstream/123456789/171541/1/144-150.pdf.
5. Горбаль Н.І. Особливості дитячого маркетингу / Н.І. Горбаль, О.В. Гошовська, В.Т. Шелест // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2016. - № 858. – С. 101-107.
6. Вплив реклами на дитячу психіку [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://slavspc.at.ua/publ/statti/diti/vpliv_reklami_na_ditjachu_psikhiku/12-1-0-177.
7. Вплив сучасного телебачення на внутрішній світ і поведінку дитини [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://sel.tvedu.vn.ua/poradi_psihologa/vchitelyam/vp/teleb.html.
8. Дубяга А.Ю. Вплив реклами в засобах масової інформації на дітей / А.Ю. Дубяга [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://archive.kpi.kharrov.ua/files/25704.
9. Кукіна З.О. Окремі аспекти правового регулювання рекламної діяльності в різних юрисдикціях / З.О. Кукіна // Актуальні проблеми міжнародних відносин. – 2012. – № 3 (Ч. 1). – С. 258-265.
S. H. Suvorova
PARTICULARITIES OF THE IMPACT OF ADVERTISING ON CHILDREN
Summary
The development of advertising business in the modern world is associated with globalization which has caused significant changes in the formation and functioning of the consumer market. Moreover, globalization processes have rapidly embraced the information space, leading to an increase in the share of advertising through such global information networks as television and the Internet.
Today, advertising holds a high position in the life and information space of a person. Advertising is the main force in trade, it has been and remains the most effective means of promoting goods and services on the market. This communication tool helps to learn about new products and services, to navigate in the vast sea of production and consumption. But advertising not only informs, it is a powerful means of influence and human manipulation. Advertising can shape and change the worldview and behavior of people. The secret of successful advertising lies in the knowledge of the subtle features of human psychology and the use of psychological techniques, since in most cases it acts not on the logical level, influences not the mind, but the emotions and the subconscious. And especially sensitive to advertising are children, whose mind is unformed and quite vulnerable. The meaning of video advert for a child at an early age is not important, they perceives it unconsciously. In this case, the child’s consciousness gradually turns into a storehouse of stereotypes, and the child, as you know, does not have the skills to critically interpret information.
The article deals with the types of advertising and defines its role in modern conditions. The basic functions of advertising and the methods of psychological influence that are used in it have been outlined. The study proved that children are an independent group of consumers and, therefore, a separate advertising audience. It has been found that television advertising has the greatest impact on children. The relationship between the viewing advertisements by children at an early age and the formation of their consumer preferences in adulthood has been established. The particularities of the impact of advertising of harmful products on a children’s audience have been considered.
The particularities of the legal regulation of advertising for children in the European countries and the USA have been analyzed, the main legal restrictions of advertising activities referring to children in Ukraine have been determined.
Keywords: advertising; television advertising; children’s advertising audience; target audience; “children’s advertising”; consumer preferences.
References
1. Pryadko, O.M. (2016), “Advertising business in Ukraine: current trends”, Zbirka dopovidei X Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii [Conference Proceedings of the X International Scientific and Practical Conference], Reklama: intehratsiia teorii ta praktyky: X Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiya [Advertising: integrating theory and practice: X International Scientific and Practical Conference], KNEU, Kyiv, Ukraine, pp. 78-81 (Accessed 20 November 2019).
2. The Verhovna Rada of Ukraine (1996), The Law of Ukraine “About advertising”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/270/96-вр (Accessed 20 November 2019).
3. Fromm E.O. (2015), “About advertising”, [Online], available at: http://poly-log.livejournal.com/1331.htlm (Accessed 20 November 2019).
4. Marchak T. (2017), “The influence of television advertising on the formation of the inner world of the child”, [Online], available at: http://elib.bsu.by/bitstream/123456789/171541/1/144-150.pdf (Accessed 20 November 2019).
5. Horbal N.I., Hoshovs’ka O.V. and Shelest V.T. (2016), “Features for child marketing”, Visnyk Natsionalnogo universitetu “Lvivska politekhnika”. Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvydku, vol. 858, pp. 101-107 (Accessed 20 November 2019).
6. Influence of advertising on children's psyche (2016), [Online], available at: http://slavspc.at.ua/publ/statti/diti/vpliv_reklami_na_ditjachu_psikhiku/12-1-0-177
(Accessed 20 November 2019).
7. The influence of modern television on the inner world and behavior of the child (2018), [Online], available at: http://sel.tvedu.vn.ua/poradi_psihologa/vchitelyam/vp/teleb.html (Accessed 20 November 2019).
8. Dubyaha A.Yu. (2018), “Infused with advertisements in the tricks of mass information on children”, [Online], available at: http://archive.kpi.kharrov.ua/files/25704 (Accessed 20 November 2019).
9. Kukina, Z.O. (2012), “Some aspects of the legal regulation of advertising in different jurisdictions”, Aktualni problemy mizhnarodnykh vidnosyn, vol. 3 (Part 1), pp. 258-265.
№ 12 2019
Дата публікації: 2019-12-27
Кількість переглядів: 7883