EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ПРОБЛЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ ЗЕМЛЕКОРИСТУВАННЯ В УКРАЇНІ
І. Р. Мищишин

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.12.71

УДК: 336.226

JEL: H20

І. Р. Мищишин

ПРОБЛЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ ЗЕМЛЕКОРИСТУВАННЯ В УКРАЇНІ

Анотація

В статті опрацьовано нормативно-правове регулювання землекористування в частині його оподаткування, згруповано види платежів, що стягуються до місцевих бюджетів з власників та орендарів землі, подано оцінку єдиному податку в частині оподаткування сільськогосподарських виробників. Вказано на значний обсяг нормативних документів, що постійно змінюються, тим самим спричиняючи нестабільність у нарахуванні та сплаті податків, що стосуються землекористування. На основі аналізу податкових надходжень зведеного бюджету Львівської області за 2017-2018 роки оцінено структуру та динаміку стягнення плати за землю, визначено, що орендна плата з юридичних осіб – землекористувачів формує понад половину усіх надходжень з плати за землю. Запропоновано заходи із вдосконалення оподаткування землекористування в Україні з врахуванням світового досвіду.

Ключові слова: землекористування; земельний податок; орендна плата за землю; єдиний податок з сільськогосподарських виробників; агрохолдинги.

Література

1. Конституція України [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80/paran4208#n4208.
2. Земельний кодекс України [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2768-14/paran1847.
3. Податковий кодекс України [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2755-17/page3.
4. Левицька С.О., Стець Н.В. Методичні та прикладні підходи ефективності землекористування в умовах податкового реформування. Наукові записки Національного університету «Острозька академія», серія «Економіка». 2016. вип. 1(29). С.109.
5. Лекарь С.І. Еволюція плати за землю в Україні та її фіскальна ефективність. Фінанси України. 2010. № 2. С. 58–64.
6. Сич О.А. Податкові інструменти фінансування економічного розвитку постпромислових міст. Вісник ЛДФА, 2014. №26. С.85–91.
7. Терентьєва О. К. Зарубіжний досвід державного регулювання земельного оподаткування. Правовий вісник Української академії банківської справи. 2012. № 2(7). С. 42-45.
8. Звіт про виконання бюджету Львівської області [Електронний ресурс] – Режим доступу : https://loda.gov.ua/zvit_pro_vykonannya_byudzhetu_oblasti
9. Фінанси Львівської області : статистичний збірник / за редакцією С. Зимовіної. Львів. 2018. с.109.

I. R. Myshchyshyn

PROBLEMS OF LAND TAXATION IN UKRAINE

Summary

The article elaborates the legal regulation of land use in terms of its taxation, groups the types of payments to local budgets from landowners and tenants, and provides an assessment of a single tax in the part of taxation of agricultural producers. Significant amount of constantly changing regulatory documents is indicated, that cause instability in land levying and payment of taxes.
Land payment covers two categories of payments: land tax (it is paid by the owners of land and shares, as well as permanent land users) and rent for state and communal property (the tenant pays the landlord for the usage of the land).
In the world practice, in particular in Ukraine, the land resource and land rent are an important source of replenishment of local budgets. It is the second largest source of local budget revenues after the personal income tax or single tax. Based on the analysis of tax revenues of the consolidated budget of the Lviv region, the structure and dynamics of land levies are estimated, it is determined legal entities lease - land users account for more than half of all land revenue.
Measures to improve land use tax have been proposed, taking into account world experience. Considering the system of land taxation in foreign countries, we can distinguish certain features: land tax is charged separately, sometimes defined as a component of real estate tax or as a component of several taxes, usually within the real estate tax. In addition, property tax in foreign countries is socially oriented, since many property taxes financed services are intended for property owners, there is a direct link between taxpayers and those who benefit from it. It is also advisable for the companies of the group with the largest land area and income (agro holdings) to keep full accounting and tax reporting and to be taxed on a general basis. Introduce land tax for monopoly land use.
In order to improve the efficiency of land use, it is necessary to develop a methodology, which could be used to study the agro-ecological status of agricultural lands. Furthermore, there is a need to introduce a minimum lease term of arable land and perennial plantations - 20 years, which will create the preconditions for stable lease relationship and ensure a responsible attitude of tenants. Moreover, it is proposed to tax all agricultural producers with a single land tax, the rate of which must be differentiated according to the conditions of production.

Keywords: land use; land tax; land rent; single agricultural tax; agro holdings.

References

1. The Verkhovna Rada of Ukraine (1996), “Constitution of Ukraine”, available at: http://zakon2.rada.gov.ua/ laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80/paran4208#n4208. (Accessed 4 December 2019).
2. The Verkhovna Rada of Ukraine (2002), “Land Code of Ukraine” available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2768-14/paran1847. (Accessed 4 December 2019).
3. The Verkhovna Rada of Ukraine (2011), “Tax Code of Ukraine”, available at: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2755-17/page3. (Accessed 4 December 2019).
4. Levytsʹka, S. Stetsʹ, N. (2016). “Methodological and applied approaches of land use efficiency in conditions of tax reform” Naukovi zapysky Natsionalʹnoho universytetu “Ostrozʹka akademiya”, seriya “Ekonomika” vol. 1 (29). p.109.
5. Lekarʹ, S. (2010), “The evolution of land payments in Ukraine and its fiscal efficiency”, Finansy Ukrayiny, vol. 2. pp. 58–64.
6. Sych, O. (2014), “Tax instruments for financing the economic development of post-industrial cities”, Visnyk LDFA, vol.26. pp. 85–91.
7. Terentʹyeva, O. (2012), “Foreign experience of state regulation of land taxation”, Pravovyy visnyk Ukrayinsʹkoyi akademiyi bankivsʹkoyi spravy,vol. 2(7). pp. 42-45.
8. The official site of Lviv Region Administration (2019), “Lviv Oblast Budget Implementation Report” available at: https://loda.gov.ua/zvit_pro_vykonannya_byudzhetu_oblasti (Accessed 4 December 2019).
9. Zimovina, S. (ed.), (2018), Finansy Lʹvivsʹkoyi oblasti : statystychnyy zbirnyk [Finance of the Lviv region: statistical collection] Lviv. Ukraine.

№ 12 2019

Дата публікації: 2019-12-27

Кількість переглядів: 573

Відомості про авторів

І. Р. Мищишин

м. н. с., відділ регіональної екологічної політики та природокористування,ДУ «Інститут регіональних досліджень ім. М.І. Долішнього НАН України»

I. R. Myshchyshyn

Junior Research FellowDepartment of Regional Environmental Policy and Management,State Institution «Institute for the Regional Research named after M. Dolishniy of the NAS of Ukraine»

ORCID:

0000-0002-0227-5345

Як цитувати статтю

Мищишин І. Р. Проблеми оподаткування землекористування в Україні. Ефективна економіка. 2019. № 12. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7496 (дата звернення: 04.07.2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.12.71

Myshchyshyn, I. R. (2019), “Problems of land taxation in Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7496 (Accessed 04 Jul 2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.12.71

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.