EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ПІДХОДИ ДО ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ ЩОДО ЦІНОУТВОРЕННЯ В СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ ВИТРАТАМИ ПІДПРИЄМСТВ ХАРЧОВОЇ ПЕРЕРОБНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ В УМОВАХ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ
Т. В. Косташ, А. А. Михалків

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.12.102

УДК: 657:338.512:338.51

Т. В. Косташ, А. А. Михалків

ПІДХОДИ ДО ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ ЩОДО ЦІНОУТВОРЕННЯ В СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ ВИТРАТАМИ ПІДПРИЄМСТВ ХАРЧОВОЇ ПЕРЕРОБНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ В УМОВАХ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ

Анотація

У статті висвітлено основні напрямки підприємств харчової переробної промисловості щодо ціноутворення як фактору формування конкурентних переваг та роль управління витратами у вирішенні питань випуску конкурентоспроможної продукції, систематизовано проблемні питання цінової політики, розкрито основні аспекти підготовки управлінських рішень з ціноутворення, розкрито роль методів калькулювання собівартості продукції при вирішенні питань формування ціни та прийнятті управлінських рішень, розглянуто їх переваги та недоліки, досліджено основні фактори, які впливають на процес формування ціни, виділено фактори ризику як внутрішнього, так і зовнішнього середовища в умовах невизначеності, визначено основні етапи ціноутворення, розглянуто можливі моделі ціноутворення з метою вибору формули для встановлення кінцевої ціни, залежно від встановлених підприємством цілей.

Ключові слова: цінова політика; метод ціноутворення; невизначеність; ризик; калькулювання собівартості; облік витрат; управлінське рішення.

Література

1. Губарь О. В. Конкурентоспроможність харчової промисловості України в умовах євроінтеграційних процесів / О. В. Губарь // Економічний вісник Національного гірничого університету. – 2015. – № 4. – С. 82-87. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/evngu_2015_4_11 (дата звернення 13.12.2019).
2. Кудренко Н. В. Обґрунтування цінової політики підприємства / Н. В. Кудренко, Т. Ю. Редзюк, Т. М. Муравська // Економіка та суспільство. Електронне наукове фахове видання Мукачівського держаного університету. - 2017. – № 13. – С. 210-214. – Режим доступу: http://www.economyandsociety.in.ua/journal/13_ukr/35.pdf (дата звернення 14.12.2019).
3. Голов С. Ф. Управлінський облік. Підручник. – К.: Лібра, 2003. – 704 с.
4. Мазур О. Є. Ринкове ціноутворення. Навчальний посібник. – К.: «Центр учбової літератури», 2012. – 480 с.
5. Шкварчук Л. О. Ціни і ціноутворення. Навч. посібник. – К.: Кондор, 2003. – 214 с.
6. Волинець О. О. Окремі аспекти ціноутворення на підприємствах ресторанного господарства України [Електронний ресурс] / О. О. Волинець, В. С. Марценюк. – Режим доступу: http://www.vtei.com.ua/images/OFF/bo/konf/3.pdf (дата звернення 12.12.2019).
7. Николаева С. А. Особенности учёта затрат в условиях рынка: система «директ-костинг»: Теория и практика. - Москва: Финансы и статистика, 1993. -128 с.
8. Палий В. Ф. Основы калькулирования / В. Ф.Палий.- Москва: Финансы и статистика, 1987.- 288 с.
9. Осадча Г. Г., Власенко І. М. Ціноутворення на продукцію харчової промисловості // // Облік і фінанси АПК. − 2010. – № 2.– С.110–114. – Режим доступу: http://magazine.faaf.org.ua/cinoutvorennya-na-produkciyu-harchovoi-promislovosti.html (дата звернення 11.12.2019).
10. Чичуліна К. В. Сучасні методи обліку витрат / К. В. Чичуліна, Є. М. Міщук, А. С. Арзуманян // Економіка і суспільство. Електронне наукове фахове видання Мукачівського держаного університету. – 2017. – №13. – С. 1435-1442. - Режим доступу: http://www.economyandsociety.in.ua/journal/13_ukr/239.pdf (дата звернення 13.12.2019).
11. Слободян Н. Г. Ціноутворення та управління витратами на підприємствах харчової промисловості / Н. Г. Слободян, О. В. Саухіна // Економічний аналіз. – 2018. – Т. 28 (2). – С. 176-181. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecan_2018_28(2)__24. (дата звернення 18.12.2019).
12. Базілінська О. Я. Етапи формування стратегії ціноутворення в умовах інформаційної асиметрії: побудова базової теоретичної моделі / О. Я. Базілінська, О. А. Кривошия // Вісник Чернігівського державного технологічного університету. Серія : Економічні науки. – 2012. – № 4. – С. 5-9. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vcndtue_2012_4_3. (дата звернення 14.12.2019).

Tetiana Kostash, Alla Muhalkiv

PRICING APPROACHES IN THE COST MANAGEMENT SYSTEM OF FOOD PROCESSING ENTERPRISES IN CONDITIONS UNCERTAINTY

Summary

The current level of development of market relations is characterized by the complexity of orientation of food processing enterprises in the rapidly changing external environment. It requires significant qualitative changes in pricing strategy management. In a competitive environment, there is a needs to make changes in activities of enterprises giving priority to the analysis of problem situations, conducting market researches, comparing management strategy with market needs, applying scenarios in cost accounting and costing of products and accordingly justifying on products.
Establishing a price for the products is one of the most important and difficult decisions for an enterprise, since many factors have to be taken into account. The main factors affecting pricing are demand, competitors' actions and costs.
Insufficient regulatory and methodological basis for pricing for food processing products, on the one hand, and the impact of a market environment characterized by uncertainty and risk, on the other hand, complicate enterprise pricing strategies.
The article highlights the main directions of food processing enterprises in pricing as a factor of competitive advantage formation as the role of cost management in solving issues of competitive production. It is systematized problematic pricing policy issues, revealed the main aspects of preparation of management decisions on pricing, calculated the role of product pricing formation and management decisions, their advantages and disadvantages. It is investigated the main factors influencing the pricing process. The risk factors of both the internal and external environment in uncertainty are identified, the main stages of pricing are identified, possible pricing models are considered in order to choose the formula for establishing the final price, depending on the goals set by the enterprise.
Current economic conditions require revision approaches and it’s transforming to traditional methods of costing products, to the use of foreign methods of cost accounting and costing, to the gradual abandonment of pricing by costing methods. By formulating a pricing strategy with a given uncertainty and risk factors, the price of the product should be an instrument of cost management for the enterprise.

Keywords: pricing policy; pricing method; uncertainty; risk; costing; cost accounting; management decision.

References

1. Hubar, O. V. (2015), "Competitiveness of the food industry of Ukraine in the context of European integration processes", Ekonomichnyi visnyk Natsionalnoho hirnychoho universytetu, vol. 4, pp. 82-87, [Online], available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/evngu_2015_4_11 (Accessed 13 Dec 2019).
2. Kudrenko, N. V. Redziuk, T. Yu. and Muravska, T. M. (2017), "Substantiation of the enterprise price policy", Ekonomika ta suspilstvo. Elektronne naukove fakhove vydannia Mukachivskoho derzhanoho universytetu, vol. 13, pp. 210-214, [Online], available at: http://www.economyandsociety.in.ua/journal/13_ukr/35.pdf (Accessed 14 Dec 2019).
3. Holov, S. F. (2003), Upravlinskyi oblik. Pidruchnyk [Managerial Accounting. Textbook], Libra, Kyiv, Ukraine, P. 704.
4. Mazur, O. Ye. (2012), Rynkove tsinoutvorennia. Navchalnyi posibnyk [Market pricing. Tutorial], «Tsentr uchbovoi literatury», Kyiv, Ukraine, P.480.
5. Shkvarchuk, L. O. (2003), Tsiny i tsinoutvorennia. Navch. posibnyk [Prices and pricing. Educ. manual], Kondor, Kyiv, Ukraine, P.214.
6. Volynets, O. O. and Martseniuk, V. S. "Some aspects of pricing at the enterprises of the restaurant industry of Ukraine", [Online], available at: http://www.vtei.com.ua/images/OFF/bo/konf/3.pdf (Accessed 12 Dec 2019).
7. Nikolaeva, S. A. (1993), Osobennosti uchjota zatrat v uslovijah rynka: sistema «direkt-kosting»: Teorija i praktika [Features of cost accounting in market conditions: direct costing system: Theory and practice], Finansy i statistika, Moskva, Russia, P.128.
8. Palij, V. F. (1987), Osnovy kal'kulirovanija [Fundamentals of calculation], Finansy i statistika, Moskva, Russia, P.288.
9. Osadcha, H. H. and Vlasenko, I. M. (2010), " Pricing for food products ", Oblik i finansy APK, vol. 2, pp.110–114, [Online], available at: http://magazine.faaf.org.ua/cinoutvorennya-na-produkciyu-harchovoi-promislovosti.html (Accessed 11 Dec 2019).
10. Chychulina, K. V. Mishchuk, Ye. M. and Arzumanian, A. S. (2017), " Modern methods of cost accounting", Ekonomika i suspilstvo. Elektronne naukove fakhove vydannia Mukachivskoho derzhanoho universytetu, vol. 13, pp. 1435-1442, [Online], available at: http://www.economyandsociety.in.ua/journal/13_ukr/239.pdf (Accessed 13 Dec 2019).
11. Slobodian, N. H. and Saukhina, O. V. (2018), "Pricing and Cost Management at Food Enterprises", Ekonomichnyi analiz, vol. 28 (2), pp. 176-181, [Online], available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecan_2018_28(2)__24 (Accessed 18 Dec 2019).
12. Bazilinska, O. Ya. and Kryvoshyia, O. A. (2012), "", Visnyk Chernihivskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriia : Ekonomichni nauky, vol. 4, pp. 5-9, [Online], available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vcndtue_2012_4_3. (Accessed 14 Dec 2019).

№ 12 2019

Дата публікації: 2019-12-27

Кількість переглядів: 840

Відомості про авторів

Т. В. Косташ

кандидат економічних наук, доцент кафедри обліку, аналізу і аудиту,Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

Tetiana Kostash

PhD (Economics),Associate Professor of the Department of Accounting, Analysis and AuditYuriy Fed'kovych Chernivtsi National University

ORCID:

0000-0001-9027-7043


А. А. Михалків

кандидат економічних наук, доцент кафедри обліку, аналізу і аудиту,Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

Alla Muhalkiv

PhD (Economics),Associate Professor of the Department of Accounting, Analysis and AuditYuriy Fed'kovych Chernivtsi National University

ORCID:

0000-0002-9195-7726

Як цитувати статтю

Косташ Т. В., Михалків А. А. Підходи до прийняття рішень щодо ціноутворення в системі управління витратами підприємств харчової переробної промисловості в умовах невизначеності. Ефективна економіка. 2019. № 12. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7531 (дата звернення: 08.08.2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.12.102

Kostash, Tetiana and Muhalkiv, Alla (2019), “Pricing approaches in the cost management system of food processing enterprises in conditions uncertainty”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7531 (Accessed 08 Aug 2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.12.102

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.