EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ТЕНДЕНЦІЇ ФОРМУВАННЯ ДОХІДНОЇ ЧАСТИНИ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ УКРАЇНИ
Я. А. Сарнецька

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.12.154

УДК: 352:336.1

Я. А. Сарнецька

ТЕНДЕНЦІЇ ФОРМУВАННЯ ДОХІДНОЇ ЧАСТИНИ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ УКРАЇНИ

Анотація

Стаття присвячена проблемам формування дохідної частини місцевих бюджетів. Мета статті – проаналізувати динаміку формування доходів місцевих бюджетів в Україні та виявити природу факторів, які на неї впливають. Результати аналізу показали, що незважаючи на ряд податкових реформ, податкові надходження формуються місцеві бюджету менше, ніж на половину. Неподаткові надходження вагомої ролі не відіграють. Місцеві бюджети є залежними від трансфертів з бюджетів вищого рівня, що суперечить проголошеним ідеям децентралізації. Виявлено, що зміна темпів ВВП не має суттєвого впливу на частку податкових надходжень місцевих бюджетів у загальних доходах місцевих бюджетів та у ВВП. Це свідчить, що більший вплив на формування дохідної частини місцевих бюджетів мають інституціональні чинники, у тому числі і процеси демократизації. Перспективами подальших досліджень визначено аналіз інституціональних чинників, які впливають на формування дохідної частини місцевих бюджетів.

Ключові слова: місцевий бюджет; місцева влада; дотація; субсидія; місцеві податки.

Література

1. Кульчицький М.І. Міжбюджетні відносини в економічній системі України: дис. … док. екон. наук. Львів, 2016. 475 с.
2. Devas, N. and S. Delay (2006), “Local democracy and the challenges of decentralising the state: An international perspective”, Local Government Studies, pp. 32:5, 677-695, http://dx.doi.org/DOI: 10.1080/03003930600896293
3. Hooghe, L., G. Marks and A. Schakel (2009), The Rise of Regional Authority A comparative study of 42 democracies (1950-2006).
4. Faguet (2014), “Decentralization and Governance”, World Development, vol. 53, pp. 2-13, http://dx.doi.org/10.1016/j.worlddev.2013.01.002.
5. Calabrese, Stephen M. 2001. Local redistribution financed by income tax. Public Finance Review 29(4):259–303.
6. Fischel, William A. 2001. Municipal corporations, homeowners, and the benefit view of the property tax. In Property taxation and local government finance, ed. Wallace E. Oates, 33–77. Cambridge, MA: Lincoln Institute of Land Policy.
7. de Mello, L. & Lago-Peñas, S. 2011. “Local Government Cooperation for Joint Provision: the Experiences of Brazil and Spain with intermunicipal Consortia. In Lago-Peñas, S. & Martinez-Vazquez, J. (eds): The Challenge of Local Government Size (Cheltenham: Edward Elgar) pp. 221-241.
8. Ezcurra, R. and A. Rodríguez-Pose (2010), “Does decentralization matter for regional disparities? A cross-country analysis”, Journal of Economic Geography, Oxford University Press, 10(5), pp. 619-644, http://ideas.repec.org/s/oup/jecgeo.html.
9. Sacchi, A. and S. Salotti (2014), “The effects of fiscal decentralization on household income inequality: Some empirical evidence”, Spatial Economic Analysis 9(2), pp. 202-222.
10. Sepulveda, C. and J. Martınez-Vazquez (2011), “The consequences of fiscal decentralization on poverty and income inequality”, Environment and Planning C: Government and Policy 29(2), pp. 321343.
11. Tselios, V. et al. (2012), “Income inequality, decentralisation and regional development in Western Europe”, Environment and Planning A 44(6), pp. 1278– 1301.

Iana Anatoliivna Sarnetska

TRENDS OF LOCAL GOVERNMENT REVENUES FORMATION IN UKRAINE

Summary

The article is devoted to the problems of forming the revenue part of local budgets. The relevance of the article is due to the proclaimed course on fiscal decentralization. Successful implementation of decentralization ideas requires a stable revenue base for local budgets. The purpose of the article is to analyze the dynamics of revenue generation of local budgets in Ukraine and to identify the nature of the factors that affect it. The methodology of the article is trend and regression analysis. The results of the analysis showed that despite a number of tax reforms, tax revenues are generated by less than half of the local budget. This means that less than half of the responsibilities delegated to local governments are secured by tax revenues to local budgets. The fiscal role of the personal income tax is gradually decreasing, and the fiscal role of the single tax is increasing. This growth is positive, as it indicates an increase in the level of self-employment of the population, since single tax taxpayers are small business representatives. The fiscal role of the income tax paid by local businesses and the role of the property tax are also increasing. Non-tax revenue does not play a significant role. Local budgets are dependent on transfers from higher-level budgets, which contradicts the declared ideas of decentralization. It has been found that the change in the GDP rate has no significant effect on the share of tax revenues of local budgets in total local budget revenues and in GDP. The regression analysis revealed a correlation between GDP growth and intergovernmental transfers. This indicates that institutional factors, including democratization processes, have a greater impact on the formation of the revenue side of local budgets. The identified tendency indicates the predominance of the influence of institutional factors on the formation of the revenue part of local budgets. Potential institutional factors are low levels of democracy development, low levels of government accountability, and a lack of awareness of citizens' rights in their relations with local governments. Prospects for further research determine the analysis of institutional factors that influence the formation of the revenue side of local budgets.

Keywords: local budget; local government; subsidy; local taxes.

References

1. Kulchytskyi, M.I. (2016), “Inter­budgetary relations in the economic system of Ukraine”, Abstract of Ph.D. dissertation, Economy, Lviv, Ukraine.
2. Devas, N. and Delay, S. (2006), “Local democracy and the challenges of decentralising the state: An international perspective”, Local Government Studies, vol. 32:5, pp. 677-695. http://dx.doi.org/DOI: 10.1080/03003930600896293.
3. Hooghe, L. Marks, G. and Schakel, A. (2009), “The Rise of Regional Authority A comparative study of 42 democracies (1950-2006)”, available at: (Accessed 10 Dec 2019).
4. Faguet (2014), “Decentralization and Governance”, World Development, vol. 53, pp. 2-13. http://dx.doi.org/10.1016/j.worlddev.2013.01.002.
5. Calabrese, S. M. (2001), “Local redistribution financed by income tax”, Public Finance Review, vol. 29(4), pp. 259–303.
6. Fischel, W. A. (2001), “Municipal corporations, homeowners, and the benefit view of the property tax”, In Property taxation and local government finance, Lincoln Institute of Land Policy, Cambridge, MA, pp. 33–77.
7. de Mello, L. and Lago-Peñas, S. (2011), “Local Government Cooperation for Joint Provision: the Experiences of Brazil and Spain with intermunicipal Consortia”, The Challenge of Local Government Size (Cheltenham: Edward Elgar), pp. 221-241.
8. Ezcurra, R. and Rodríguez-Pose, A. (2010), “Does decentralization matter for regional disparities? A cross-country analysis”, Journal of Economic Geography, Oxford University Press, vol. 10(5), pp. 619-644, available at: http://ideas.repec.org/s/oup/jecgeo.html (Accessed 10 Dec 2019).
9. Sacchi, A. and Salotti, S. (2014), “The effects of fiscal decentralization on household income inequality: Some empirical evidence”, Spatial Economic Analysis, vol. 9(2), pp. 202-222.
10. Sepulveda, C. and Martınez-Vazquez, J. (2011), “The consequences of fiscal decentralization on poverty and income inequality”, Environment and Planning C: Government and Policy, vol. 29(2), pp. 321343.
11. Tselios, V. (2012), “Income inequality, decentralisation and regional development in Western Europe”, Environment and Planning A, vol. 44(6), pp. 1278– 1301.

№ 12 2019

Дата публікації: 2019-12-27

Кількість переглядів: 7042

Відомості про авторів

Я. А. Сарнецька

аспірант кафедри фінансів, ДВНЗ „КНЕУ імені Вадима Гетьмана”

Iana Anatoliivna Sarnetska

Ph. D. student at the Department of Finance,Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman

Як цитувати статтю

Сарнецька Я. А. Тенденції формування дохідної частини місцевих бюджетів України. Ефективна економіка. 2019. № 12. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7543 (дата звернення: 29.03.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.12.154

Sarnetska, Iana Anatoliivna (2019), “Trends of local government revenues formation in Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7543 (Accessed 29 Mar 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.12.154

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.