EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МЕТОДИ ПІДВИЩЕННЯ ЕТИЧНОГО РІВНЯ БІЗНЕС-ОРГАНІЗАЦІЇ
С. І. Пучкова

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.12.107

УДК: 338:658.3

С. І. Пучкова

МЕТОДИ ПІДВИЩЕННЯ ЕТИЧНОГО РІВНЯ БІЗНЕС-ОРГАНІЗАЦІЇ

Анотація

У статті розкрито специфіку корпоративної етики як невід’ємної частини етики бізнесу. Визначено взаємозв’язок між етикою бізнесу і успішністю бізнес-організації. Зазначені основні етичні проблеми, з якими стикаються підприємці на практиці. Наведено визначення поняття корпоративна етика та акцентовано увагу на її основних документах. Досліджено інструменти щодо підвищення етичного рівня організації з можливістю їх подальшого використовування в бізнесі. Особлива увага приділена таким інструментам, як кодекси корпоративної етики, діяльність фахівців з бізнес-етики, повідомлення про порушення законодавства та етичних стандартів та функція комплаєнс. Розкрито роль та функції кодексів корпоративної етики. Проаналізовано концепцію корпоративних омбудсменів та сформульовано вимоги до їх діяльності. Визначено сутність поняття комплаєнс. Наведено закордонний досвід застосування комплаєнс-програм. Проаналізовано практику США у використанні методу повідомлення про порушення законодавства та етичних стандартів (whistleblowing).

Ключові слова: етика бізнесу; корпоративна етика; корпоративні кодекси; етичний рівень організації; омбудсмен; карта етики; комплаєнс.

Література

1. Шакотько Є. Етичний бізнес глобальних корпорацій [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.epravda.com.ua/columns/2019/10/22/652792/
2. Герасимчук Г. Прозорість та комплаєнс: данина моді чи бізнес-необхідність? [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://biz.ligazakon.net/ua/news/185237_prozorst-ta-komplans-danina-mod-chi-bznes-neobkhdnst
3. Алоні Г. Етика бізнесу:соціально-філософський аспект / Г. Алоні // автореф. дис. … канд.. філос. наук: 09.00.03 / Інститут вищої освіти АПН України. – К.:, 2008. – 19 с.
4. Этика бизнеса: Учебное пособие для вузов и бизнес-школ. / Под общ. ред. П.А. Кальницкой. – М., 2012. – 132 с.
5. Рихліцька О.Д. До питання корпоративної етики в сучасній організації / О.Д. Рихліцька // Гуманітарний часопис. – 2011, № 1. – С. 89-97
6. Петрунин О.Ю. Этика бизнеса: Учебное пособие / О.Ю. Петрунин, В.К. Борисов. - М.: Дело, 2000. – 280 с.
7. Кривошей М. Комплаенс. Просто модный тренд или ценность? – [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://blog.liga.net/user/mkrivoshey/article/24632
8. Відсота Д. Антимонопольний комплаєнс для компанії: про що варто пам’ятати // Юридична газета [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://yur-gazeta.com/ publications/ practice/antimonopolne-konkurentne-pravo/antimonopolniy-komplaens-dlya-kompaniyi-pro-shcho-varto-pamyatati.html

S. Puchkova

METHODS OF IMPROVING THE ETHICAL LEVEL OF BUSINESS ORGANIZATION

Summary

Entrepreneurship raises the importance of ethical issues such as trust between business partners, transparency of business conduct, fairness of competition, openness of relations between employees and employers, responsibility of business to staff, consumers, society as a whole, combating corruption, caring for the environment about businesses . Therefore, business ethics is important for the success of any organization. Fundamental research into the ethical foundations of business has emerged since the late 1950s. The publications of the period of the 90s - 2000s show that the use of ethical principles in the professional activity of business people improves business, enhances its social efficiency and attractiveness. It is emphasized that corporate ethics is a responsibility and a constant prerogative to conduct professional ethics-based businesses and to contribute to economic development while improving the quality of life of their workers and their families, as well as of society as a whole. The Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) deals with corporate ethics. In the management practice, a number of special measures and methods aimed at forming and improving the ethical level of the business organization have been developed. Corporate ethics codes are designed to regulate corporate behavior, in particular, the issue of ensuring the interests of shareholders, the accountability of directors and the management of the company. Ethics professionals are designed to develop ethical policies for the organization and to address specific ethical issues. Corporate Ombudsmen are outside the formal structure and provide confidentiality assistance to executives and other employees of the company in dealing with conflict situations. The whistle blowing procedure is used by companies abroad as an internal means of monitoring compliance with legal and ethical standards. Compliance controls reduce reputational and legal risks and are a prerequisite for successful international markets. The above methods of raising the ethical level of a business organization are effective tools in the field of preventing violations of business ethics and exercising control over the proper implementation of policies and procedures.

Keywords: usiness ethics; corporate ethics; corporate codes; ethical level of organization; ombudsman; ethics card; compliance.

References

1. Shakot'ko, Ye. (2019), “Ethical business of global corporations”, available at: http: https://www.epravda.com.ua/columns/2019/10/22/652792/ (Accessed 30 Nov 2019).
2. Herasymchuk, H. (2019), “Transparency and compliance: a tribute to fashion or business necessity?”, available at: http: https://biz.ligazakon.net/ua/news/185237_prozorst-ta-komplans-danina-mod-chi-bznes-neobkhdnst (Accessed 30 Nov 2019).
3. Aloni, H. (2008), “ Business Ethics: The Social and Philosophical Aspect ”, Abstract of Ph.D. dissertation, Philosophical Sciences, Instytut vyschoi osvity APN Ukrainy, Kyiv, Ukraine.
4. Kal'nickaya, P.A. (2012), Jetika biznesa [Ethics of the business], Moscow, Russia.
5. Rykhlits'ka, O.D. (2011), “On the issue of corporate ethics in modern organization”, Humanitarnyj chasopys, vol. 1, pp. 89-97.
6. Petrunin, O.Ju. (2000), Jetika biznesa [Ethics of the business], Moscow, Russia.
7. Krivoshej, M. (2016), “Compliance Just a fashion trend or value?”, available at: http://blog.liga.net/user/mkrivoshey/article/24632 (Accessed 30 Nov 2019).
8. Vidsota, D. (2018), “Antitrust compliance for the company: Things to keep in mind”, Yurydychna hazeta, available at: http://yur-gazeta.com/publications/practice/antimonopolne-konkurentne-pravo/antimonopolniy-komplaens-dlya-kompaniyi-pro-shcho-varto-pamyatati.html (Accessed 30 Nov 2019).

№ 12 2019

Дата публікації: 2019-12-27

Кількість переглядів: 55

Відомості про авторів

С. І. Пучкова

к. е. н., доцент, доцент кафедри підприємництва і торгівлі,Одеський національний політехнічний університет

S. Puchkova

PhD (Economics), Associate Professor,Associate Professor of the Department of Entrepreneurship and Trade,Odessa National Polytechnic University

ORCID:

0000-0003-4962-3885

Як цитувати статтю

Пучкова С. І. Методи підвищення етичного рівня бізнес-організації. Ефективна економіка. 2019. № 12. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7555 (дата звернення: 19.01.2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.12.107

Puchkova, S. (2019), “Methods of improving the ethical level of business organization”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7555 (Accessed 19 Jan 2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.12.107

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.