EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

КОРПОРАТИВНА СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЯК СКЛАДОВА СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ТУРИСТИЧНОГО ПІДПРИЄМСТВА
Н. В. Погуда, С. К. Касторська

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.1.51

УДК: 338.48: 65.011.14

Н. В. Погуда, С. К. Касторська

КОРПОРАТИВНА СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЯК СКЛАДОВА СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ТУРИСТИЧНОГО ПІДПРИЄМСТВА

Анотація

Дослідження присвячене аналізу наукових підходів до корпоративної соціальної відповідальності, яка в сучасних умовах, розглядається як вектор майбутнього розвитку підприємства. Визначено основні стандарти, за допомогою яких висвітлюється нефінансова звітність. Аналіз реалізації проектів корпоративної соціальної відповідальності у світі та Україні показав, що європейський досвід впровадження проектів соціальної відповідальності є поширеним серед іноземних підприємств і кількість проектів є значно вищою, у порівнянні з українськими. Компаративний аналіз веб-сайтів як складової індексу прозорості показав, що лише незначна частина підприємств висвітлюють інформацію на власних сайтах. У статті досліджено практики реалізації корпоративної соціальної відповідальності українськими підприємствами сфери туризму, за результатами чого встановлено, що серед туристичних операторів велику увагу соціальній відповідальності присвячено у роботі лише деяких гравців ринку, у той же час, серед готельних мереж дана практика є більш поширеною і кількість проектів щорічно зростає. Визначено, що корпоративна соціальна відповідальність на підприємствах туризму є необхідною складовою стратегії розвитку підприємства, оскільки передбачає довгострокову реалізацію проектів з урахуванням позицій різних груп стейкхолдерів та принципів сталого розвитку.

Ключові слова: туризм; корпоративна соціальна відповідальність; стратегія; життєвий цикл; розвиток; туристичне підприємство; готель.

Література

1. Bowen, H. (1953), Social Responsibilities of the Businessman, Harper & Row, New York, USA.
2. The official site of the CSR Company International (2019), “SR strategy formulation and implementation”, available at: https://www.csr-company.com/.
3. Salzmann, O., Ionescu-Somers, A. and Steger, U. (2005), The business case for corporate sustainability: Literature review and research options. European Management Journal., vol. 23(1), pp.27- 36. Available at: DOI: 10.1016/j.emj.2004.12.007
4. Ebner, D. and Baumgarther, R. (2006), The relationship between sustainable development and corporate social responsibility. In: Conference Materials from a Conference in Dublin, Queen’s University Belfast, “Corporate Responsibility Research”; 4th–5th September; Dublin. 2006, available at: http://www.crrconference.org
5. Friedman, M. (1970). The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits. The New York Times Magazine. Available at: http://umich.edu/~thecore/doc/Friedman.pdf
6. Розвиток КСВ в Україні: 2010–2018. Укладачі: Зінченко А., Саприкіна М. – К.: Видавництво «Юстон», 2017. – 52 с.
7. Воробей В. Аналіз національних стратегій СВБ. Пропозиції для Національної стратегії розвитку СВБ [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.ppv.net.ua/uploads/work_attachments/Analysis_of_National_CSR_Strategies__UA_.pdf
8. Карлін М. Корпоративна соціальна відповідальність у контексті перспектив соціальної політики України / М. Карлін, В. Звонар // Демографія та соціальна економіка. – 2007. – № 1. – С. 184–194.
9. Грішнова О. Соціальна відповідальність у контексті подолання системної кризи в Україні / О. Грішнова // Демографія та соціальна економіка. – 2011. – № 1. – С. 39–47.
10. Петрашко Л. Корпоративна соціальна відповідальність в українській бізнес-практиці / Л. Петрашко // Міжнародна економічна політика. – 2011. – Вип. 1-2. – С. 115–141.
11. Лаптева Л. Социальная ответственность бизнеса. Корпоративная отчетность — новый фактор взаимодействия бизнеса и общества / Л. Лаптева. — М.: Финансовый издательский дом «Деловой экспресс», 2004. – 310 с.
12. The official site of the International Standard ISO (2019), “ FDIS 26000 "Manual on Social Responsibility”, available at: https://www.iso.org/ru/iso-26000-social-responsibility.html.
13. The official site of the GRI Standards (2019), “The GRI Standards: the global standards for sustainability reporting 2018/2019”, available at: https://www.globalreporting.org/standards/media/2458/gri_standards_brochure.pdf
14. The official site of the CorporateRegister (2019), “Published reports, Ukraine. Last five years.”, available at: https://www.corporateregister.com/map/region/?r=Ukraine
15. Практики КСВ в Україні 2019 / Під ред. Саприкіної М.; Центр «Розвиток КСВ». – К.: 2019. – 152 с.
16. The official site of the TUI AG (2019), “Hotels publishes its 2018 Sustainability Report”, available at: https :// www.tuigroup.com/.
17. The official site of the Emirates (2019), “Environmental reports 2017-2018”, available at: https:// www.emirates.com/ua.

N. Pohuda, S. Kastorska

CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY AS AN INTEGRATED STRATEGY FOR THE DEVELOPMENT OF A TOURIST ENTERPRISE

Summary

The research is devoted to the analysis of scientific approaches to corporate social responsibility, which in modern conditions, is considered as a vector of the future development of the enterprise. The basic standards by which non-financial statements are disclosed are identified. It is found that the most popular non-financial reporting form in the world is a report based on the Global Reporting Initiative. In Ukraine, CSR companies have been using this reporting system for some time. Among medium-sized and especially small-scale CSR companies, their own non-financial reports are popular. An analysis of the implementation of corporate social responsibility projects in the world and in Ukraine has shown that the European experience in implementing social responsibility projects is widespread among foreign enterprises and the number of projects is much higher than in Ukraine. The life-cycle schedule illustrated the difference in approaches to CSR implementation by Ukrainian and European businesses. A comparative analysis of websites as a component of the transparency index showed that only a small proportion of businesses report information on their own sites. This figure is just over 20%, which indicates that companies are not open to disclosure. In recent years, the most common areas in which CSR is being implemented by enterprises are the development and improvement of staff conditions, sustainable consumption, quality education and partnership for the sake of sustainable development. The article examines the practices of corporate social responsibility implementation by Ukrainian tourism companies, which results in finding that only some market players are paying much attention to the social responsibility among tourist operators, while the number of projects is more common among hotel chains grows annually. It is determined that corporate social responsibility at tourist enterprises is a necessary component of the enterprise development strategy, since it envisages long-term implementation of projects taking into account the positions of different stakeholder groups and principles of sustainable development.

Keywords: tourism; corporate social responsibility; strategy; life-cycle; development; tourism enterprise; hotel.

References

1. Bowen, H. (1953), Social Responsibilities of the Businessman, Harper & Row, New York, USA.
2. The official site of the CSR Company International (2019), “SR strategy formulation and implementation”, available at: https://www.csr-company.com/ (Accessed 21 December 2019).
3. Salzmann, O., Ionescu-Somers, A. and Steger, U. (2005), “The business case for corporate sustainability: Literature review and research options”, European Management Journal, vol. 23(1), pp.27-36, available at: DOI: 10.1016/j.emj.2004.12.007
4. Ebner, D. and Baumgarther, R. (2006), “The relationship between sustainable development and corporate social responsibility”, Corporate Responsibility Research, Queen’s University Belfast, 4th–5th September 2006, available at: http://www.crrconference.org.
5. Friedman, M. (1970), “The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits”, The New York Times Magazine, available at: http://umich.edu/~thecore/doc/Friedman.pdf
6. Zinchenko, A. and Saprykina, M. (2017), Rozvytok KSV v Ukraini: 2010–2018 [CSR Development in Ukraine: 2010–2018], Yuston, Kyiv, Ukraine.
7. Vorobey, V. (2011), “Analysis of national CSR strategies”, Proposals for the National CSR Development Strategy, available at: http://www.ppv.net.ua/uploads/work_attachments/Analysis_of_National_CSR_Strategies__UA_.pdf
8. Karlin, M. and. Zvonar, V. (2007), “Corporate Social Responsibility in the Context of Ukraine's Social Policy Perspectives”, Demohrafiia ta sotsial'na ekonomika, vol. 1, pp. 184-194.
9. Grishnova, O. (2011), “Social responsibility in the context of overcoming the systemic crisis in Ukraine”, Demohrafiia ta sotsial'na ekonomika, vol. 1, pp. 39-47.
10. Petrashko, L. (2011), “Corporate social responsibility in Ukrainian business practice”, Mizhnarodna ekonomichna polityka, vol.1-2, pp. 115–141.
11. Lapteva, L. (2004), Social responsibility of business. Corporate reporting - a new factor in the interaction of business and society [Social'naja otvetstvennost' biznesa. Korporativnaja otchetnost' — novyj faktor vzaimodejstvija biznesa i obshhestva], Business Express, Moskva, Russia.
12. The official site of the International Standard ISO (2019), “ FDIS 26000 "Manual on Social Responsibility”, available at: https://www.iso.org/ru/iso-26000-social-responsibility.html (Accessed 24 December 2019).
13. The official site of the GRI Standards (2019), “The GRI Standards: the global standards for sustainability reporting 2018/2019”, available at: https://www.globalreporting.org/standards/media/2458/gri_standards_brochure.pdf (Accessed 24 December 2019).
14. The official site of the CorporateRegister (2019), “Published reports, Ukraine. Last five years.”, available at: https://www.corporateregister.com/map/region/?r=Ukraine (Accessed 24 December 2019).
15. Saprykina, M. (2019), Praktyky KSV v Ukraini 2019 [CSR Practices in Ukraine 2019], CSR Development Center, Kyiv, Ukraine.
16. The official site of the TUI AG (2019), “Hotels publishes its 2018 Sustainability Report”, available at: https:// www.tuigroup.com/ (Accessed 24 December 2019).
17. The official site of the Emirates (2019), “Environmental reports 2017-2018”, available at: https:// www.emirates.com/ua (Accessed 23 December 2019).

№ 1 2020

Дата публікації: 2020-01-30

Кількість переглядів: 11513

Відомості про авторів

Н. В. Погуда

к. е. н., доцент, доцент кафедри туризму,Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця, м. Харків

N. Pohuda

PhD in Economics, associate professor of the department of tourism,Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics, Kharkiv

ORCID:

0000-0002-8926-9350


С. К. Касторська

студентка, Національний університет харчових технологій, м. Київ

S. Kastorska

student, National University of Food Technologies, Kiyv

ORCID:

0000-0001-8720-2024

Як цитувати статтю

Погуда Н. В., Касторська С. К. Корпоративна соціальна відповідальність як складова стратегії розвитку туристичного підприємства. Ефективна економіка. 2020. № 1. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7570 (дата звернення: 14.09.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.1.51

Pohuda, N. and Kastorska, S. (2020), “Corporate social responsibility as an integrated strategy for the development of a tourist enterprise”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7570 (Accessed 14 Sep 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.1.51

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.