ПРИВАБЛИВІСТЬ УКРАЇНИ НА ЄВРОПЕЙСЬКОМУ РИНКУ ТУРИСТИЧНИХ ПОСЛУГ
С. О. Полковниченко, А. В. Красій
DOI: 10.32702/2307-2105-2020.1.78
УДК: 338.48:339.92
С. О. Полковниченко, А. В. Красій
ПРИВАБЛИВІСТЬ УКРАЇНИ НА ЄВРОПЕЙСЬКОМУ РИНКУ ТУРИСТИЧНИХ ПОСЛУГ
Анотація
У статті визначено туристичну привабливість як наявність у країні певних туристичних ресурсів, за допомогою яких можна виробити цікавий конкурентоспроможний туристичний продукт, який здатний забезпечити доходи державі, зберігаючи при цьому екологічну рівновагу. Розглянуто сукупність чинників, які формують туристичну привабливість країни. За даними звіту про конкурентоспроможність подорожей і туризму 2019 р. досліджено позиції України як у загальному рейтингу, так і за окремими складовими, виділено сильні сторони її привабливості для європейських туристів. Проаналізовано туристичну привабливість України за показниками, які характеризують кількість іноземних туристів та доходи від міжнародного туризму. Досліджено туристичні потоки до України з європейських прикордонних і не прикордонних країн. На основі даних Державної служби статистики України проаналізовано експорт послуг, пов’язаних із подорожами, з України до європейських країн світу; виділено основні країни-імпортери таких послуг. Обґрунтовано шляхи підвищення привабливості України на європейському ринку туристичних послуг.
Ключові слова: туризм; туристична привабливість; фактори привабливості; туристична послуга; ринок туристичних послуг.
Література
1. Travel & tourism economic impact. 2019. World. URL: https://www.wttc.org/-/media/files/reports/economic-impact-research/regions-2019/ world2019.pdf (дата звернення: 5 січня 2020).
2. UNWTO International Tourism Highlights. 2019. Edition. URL: https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284421152 (дата звернення: 5 січня 2020).
3. Софійчук К.К. Підвищення туристичної привабливості України. Економiка та держава. 2017. № 10. С. 63-66.
4. Гапоненко Г.І., Кучечук Л.В. Вплив декомунізації на туристичну привабливість регіонів. Бізнес Інформ. 2017. № 3. С. 202-207.
5. Дудник О.В., Майборода М.М. Шляхи стимулювання туристичної привабливості України. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка. 2017. Вип. 182. С.195-203.
6. Кузик С. П. Географія туризму: навч. посіб. Київ: Знання, 2011. 271 с.
7. Музиченко-Козловська О. В. Економічне оцінювання та регулювання туристичної привабливості території: автореф. дис. … канд. екон. наук: 08.02.03 – Організація управління, планування і регулювання економікою. Національний університет «Львівська політехніка». Львів, 2007. 21 с.
8. Колесник О. О. Економічна оцінка туристичної привабливості України. Економіка. Управління. Інновації. 2010. №1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2010_1_12 (дата звернення: 10 січня 2020).
9. Комар Н.В., Уніят A.В. Привабливість Азіатсько-Тихоокеанського регіону на світовому ринку туристичних послуг. Ефективна економіка. 2015. №7. URL: http://www.economy.nayka.com.ua (дата звернення: 10 січня 2020).
10. Автомобільні шляхи України. Матеріал з Вікіпедії – вільної енциклопедії. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Автомобільні_шляхи_України (дата звернення: 10 січня 2020).
11. Бутко М.П., Алєшугіна Н.О. Розвиток мережі шляхів автомобільного сполучення та її роль у зміцненні туристичного потенціалу України. Регіональна економіка. 2011. №2. С.23-33.
12. The Travel & Tourism Competitiveness Report 2019. URL: https://www.weforum.org/reports/the-travel-tourism-competitiveness-report-2019 (дата звернення: 5 січня 2020).
13. До речі, в туризмі Україна не пасе задніх. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2664756-do-reci-v-turizmi-ukraina-ne-pase-zadnih.html (дата звернення: 10 січня 2020).
14. Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України. Офіційний веб-сайт. Інформація щодо відвідування України іноземними туристами та виїзду громадян України за кордон (2015-2018 роки). URL: http://www.me.gov.ua/Documents/List?lang=uk-UA&id=be44a1a7-69b3-4a77-a86a-447499abcdd6&tag=Analitika (дата звернення: 5 січня 2020).
15. Державна служба статистики України. Офіційний сайт. Туризм. URL: http://www.ukrstat.gov.ua (дата звернення: 5 січня 2020).
S. Polkovnychenko, A. Krasiy
UKRAINE’S ATTRACTIVENESS AT THE EUROPEAN TOURISM SERVICES MARKET
Summary
The article determines tourist attractiveness as the presence of certain tourist resources in the country, with the help of which it is possible to develop an interesting competitive tourist product, which is able to provide revenues to the country, while maintaining the ecological balance. The set of factors that compose the tourist attractiveness of the country is considered: the overall image of the country; tourist resources (natural and recreational, historical and cultural); the level of infrastructure development; marketing activities to promote the tourist product; socio-psychological factors, etc. According to the Travel and Tourism Competitiveness Report 2019, Ukraine’s rank in the overall rating as well as in its individual constituents is studied, the strengths of its attractiveness for European tourists are identified. The tourist attractiveness of Ukraine by the indicators characterizing the number of foreign tourists and income from international tourism is analyzed. It is determined that the share of Ukraine in European tourist flows in 2018 is 2%, and in tourist flows from international tourism – 0.3%, which indicates a low efficiency of the tourism industry and a low level of usage of available tourist resources. The tourist flows to Ukraine from European frontier and non-frontier countries are studied. Frontier country leadership is mostly driven by the need to visit relatives and acquaintances, solve business problems and trade. The increase in the number of visitors to Ukraine from non-frontier countries indicates the increase in the promotion of Ukraine at the European tourist market, the development of bilateral cooperation, visa liberalization, the increase in direct and budget air travel.
On the basis of the data of the State Statistics Service of Ukraine the export of travel-related services from Ukraine to the European countries of the world is analyzed; the main importing countries of such services are highlighted. The ways of increasing the attractiveness of Ukraine at the European market of tourist services are substantiated.
Keywords: tourism; tourist attraction; attractiveness factors; tourist service; tourist services market.
References
1. World Travel & Tourism Council (2019) “Travel & tourism economic impact. 2019. World”, available at: https://www.wttc.org/-/media/files/reports/economic-impact-research/regions-2019/ world2019.pdf (Accessed 5 Jan 2020).
2. UNWTO (2019) “International Tourism Highlights 2019. Edition”, available at: https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284421152 (Accessed 5 Jan 2020).
3. Sofiichuk, K.K. (2017), “Increasing the tourist attractiveness of Ukraine”, Ekonomika ta derzhava, vol.10, pp. 63-66.
4. Нaponenko, A.I. and Kuchechuk, L.V. (2017), “The Influence of Decommunization on the Tourism Attractiveness of Regions”, Biznes Inform, vol.3, pp. 202-207.
5. Dudnyk, O. and Maiboroda, M. (2017), “The ways of stimulating of tourist attraction in Ukraine”, Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu silskoho hospodarstva imeni Petra Vasylenka, vol. 182, pp.195-203.
6. Kuzyk, S.P. (2011), Heohrafiia turyzmu [The geography of tourism]. Znannia, Kyiv, Ukraine.
7. Muzychenko-Kozlovska, O. V. (2007), “Economic evaluation and regulation of tourist attractiveness of the territory”, Ph.D. Thesis, Organization of management, planning and regulation of the economy, National University of Lviv Polytechnic, Lviv, Ukraine.
8. Kolesnik, O.A. (2010), “Economic estimation of tourist appeal of Ukraine”, Ekonomika. Upravlinnia. Innovatsii, vol.1, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2010_1_12 (Accessed 10 Jan 2020).
9. Komar, N.V. and Uniiat, A.V. (2015), “Asia-Pacific region attractiveness at the global tourism services market”, Efektyvna ekonomika, vol.7, available at: http://www.economy.nayka.com.ua (Accessed 10 Jan 2020).
10. Wikipedia (2020) “Roads in Ukraine”, available at: https://en.wikipedia.org/wiki/Roads_in_Ukraine (Accessed 15 Jan 2020).
11. Butko, M.P. and Aleshugina, N.O. (2011), “Development of Roads Network and its Role in Strengthening of Tourist Potential of Ukraine”, Rehionalna ekonomika, vol.2, pp.23-33.
12. World Economic Forum (2019) “The Travel & Tourism Competitiveness Report 2019”, available at: https://www.weforum.org/reports/the-travel-tourism-competitiveness-report-2019 (Accessed 5 Jan 2020).
13. UKRINFORM (2020) “By the way, Ukraine doesn’t fall behind in tourism”, available at: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2664756-do-reci-v-turizmi-ukraina-ne-pase-zadnih.html (Accessed 10 Jan 2020).
14. Ministry for Development of Economy, Trade and Agriculture of Ukraine (2020), “Information on foreign tourists visiting Ukraine and Ukrainian citizens traveling abroad (2015-2018)”, available at: http://www.me.gov.ua/Documents/List?lang=uk-UA&id=be44a1a7-69b3-4a77-a86a-447499abcdd6&tag=Analitika (Accessed 5 Jan 2020).
15. State Statistics Service of Ukraine (2020), “Tourism”, available at: http://www.ukrstat.gov.ua (Accessed 5 Jan 2020).
№ 1 2020
Дата публікації: 2020-01-30
Кількість переглядів: 10626