DOI: 10.32702/2307-2105-2020.1.82
УДК: 338.48
Л. С. Безугла, А. І. Онищенко, Д. В. Шадріна
ФОРМУВАННЯ МАРКЕТИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НА РИНКУ ТУРИСТИЧНИХ ПОСЛУГ
Анотація
У статті проаналізовано систему формування маркетингової діяльності на ринку туристичних послуг. Зазначено, що Україна добре забезпечена рекреаційно-туристичними ресурсами, які сприяють розвитку туристичної індустрії на теренах держави. Але разом з тим ця сфера послуг недостатньо розвинена, адже бракує відмінно налагодженої туристичної інфраструктури та ефективної маркетингової програми просування туристичного продукту. Наведено основні поняття у сфері туризму згідно Закону України. Розглянуто визначення «Туристичний продукт» у вузькому та широкому розумінні та охарактеризовано його основні відмінні риси. Визначено основні орієнтири маркетингової діяльності функції маркетингу в туризмі. Детально розглянуто поняття «Маркетингова діяльність на ринку туристичних послуг», згідно якого встановлено, що цілі туристичних підприємств повинні реалізовуватися за рахунок якісного задоволення потреб клієнтів в досить тривалому часовому проміжку.
Ключові слова: маркетинг; туристичний продукт; туризм; маркетингова діяльність; туристичні послуги; туристична діяльність; маркетингова діяльність на ринку туристичних послуг.
Література
1. Про туризм : Закон України від 15 вересня 1995 р. № 324/95-ВР (зі змінами та доповненнями) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D1%80
2. Азарян О.М. Ринок туристичних послуг: моніторинг і розвиток комплексу маркетингу : монографія. Донецьк : Вид-во ДонМУ, 2015. 243 с.
3. Биржаков М.Б. Экономическая безопасность туристской отрясли. СПб. : Герда, 2007. 464 с.
4. Енджейчик И. Современный туристический бизнес. Экостратегии в управлении фирмой / пер. с польск. И.Д. Рудинский. Москва : Финансы и статистика, 2016. 320 с.
5. Карягін Ю.О., Тимошенко З.І., Демура Т.О. Маркетинг турпродукту: підручник. Київ : Кондор, 2009. 394 с.
6. Кудла Н.Є. Маркетинг туристичних послуг : навчальний посібник. Київ : Вид-во «Знання», 2014. 351 с.
7. Шульгіна Л.М. Маркетинг підприємств туристичного бізнесу : монографія. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2009. 597 с.
L. Bezuhla, A. Onyshchenko, D. Shadrina
MARKETING ACTIVITIES FORMATION ON THE TOURIST MARKET
Summary
The article analyzes the system of formation of marketing activities in the market of tourism services. It is noted that Ukraine is well provided with recreational and tourist resources that contribute to the development of the tourism industry in the state. But at the same time, this service sector is not sufficiently developed, because there is a lack of a well-established tourism infrastructure and an effective marketing program for promoting a tourism product.
It has been established that the priority areas of activity of tourist structures are improving the reliability and profitability of the material and technical base of tourist complexes, transport parks, improving the equipment and equipment of tourist bases, ensuring their profitability, pursuing a flexible price policy depending on real demand and seasonality, increasing the number of jobs in tourist complexes; ensuring the optimal balance between prices and results of tourism services.
Tourism, according to the definition of the WTO, is not only an economic, but also a social, cultural, environmental and political phenomenon. Based on this, tourism marketing should be used with the maximum possible consideration of all these factors. Then it will to a large extent reflect the interests of both travel agencies and tourists. Given that tourism is a complex system, a symbiosis of economics, politics, ecology, culture, close coordination of marketing of various organizations and enterprises is necessary to achieve a positive marketing effect.
The basic concepts in the field of tourism according to the Law of Ukraine are given.
The definition of «Tourism Product» in a narrow and broad sense is considered and its main distinguishing features are characterized. The main guidelines of the marketing activities of the marketing function in tourism are determined. The concepts of «Marketing activity in the market of tourism services» are considered in detail, according to which it is established that the goals of tourism enterprises should be realized due to the high-quality satisfaction of customers' needs in a sufficiently long period of time.
It has been established that those companies in the tourism sector will be able to achieve real success, creatively and unconventionally apply the marketing concept, are constantly searching within it for new ways to adapt to changing market conditions, and are actively influencing the market and consumers.
Keywords: marketing; tourism product; tourism; marketing activities; tourism services; tourism activities; marketing activities in the market of travel services.
References
1. The Verhovna Rada of Ukraine (1995), The Law of Ukraine “About tourism” available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D1%80 (Accessed 15 of January 2020).
2. Azaryan, O.M. (2015), Rynok turystychnykh posluh: monitorynh i rozvytok kompleksu marketynhu [Tourist services market: monitoring and development of marketing complex], Vyd-vo DonMU, Donetsk, Ukraine.
3. Byrzhakov, M.B. (2007), Ekonomycheskaya bezopasnost turystskoy otryasly. [Economic security of the tourist branch], Herda, St. Petersburg, Russian.
4. Endzheychyk, Y. (2016), Sovremennyy turystycheskyy byznes. Ékostratehyy v upravlenyy fyrmoy [Modern tourist business. Ecostrategies in the management of the company], Finansy i statistika, Moskow, Russian.
5. Karyahin, Yu.O. Tymoshenko, Z.I. and Demura, T.O. (2009), Marketynh turproduktu [Travel Product Marketing], Kondor, Kyiv, Ukraine.
6. Kudla, N.Ye. (2014), Marketynh turystychnykh posluh [Marketing of tourist services], Znannia, Kyiv, Ukraine.
7. Shulhina, L.M. (2009), Marketynh pidpryyemstv turystychnoho biznesu [Marketing of tourism business enterprises], Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t, Kyiv, Ukraine.
№ 1 2020
Дата публікації: 2020-01-30
Кількість переглядів: 14138