DOI: 10.32702/2307-2105-2020.1.87
УДК: [631.14:339.138]:338.439
К. В. Мазур, О. В. Мухіна
РОЗРОБКА МАРКЕТИНГОВОЇ СТРАТЕГІЇ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОГО ПІДПРИЄМСТВА АГРОПРОДОВОЛЬЧОГО КОМПЛЕКСУ
Анотація
Сучасні умови ринку характеризуються значним впливом світових тенденцій та безліччю управлінських підходів. Ряд проблем та можливостей в діяльності вітчизняних підприємств обумовлюють необхідність виходу на нові ринки та отримання доступу до перспективних технологічних можливостей, розширення збутової діяльності, опанування нових способів отримання прибутку. Дана робота присвячена розкриттю підходу до розробки маркетингової стратегії сільськогосподарського підприємства агропродовольчого комплексу при виході на новий ринок на основі методології маркетингового менеджменту та з урахуванням системних зв’язків корпоративного підприємства. Робота виконана з використанням методів маркетингового аналізу, зокрема SWOT, PEST, конкурентне порівняння. При розборі кейсу ТОВ «Аграна Фрут Україна» здійснено аналіз ринку, конкурентів та визначення потенційно привабливих ринків збуту, що у сукупності розкрили авторський підхід до формування маркетингової стратегії підприємства, визначення стратегічних пріоритетів та потенціалу для подальшого розвитку підприємства.
Ключові слова: маркетинг; стратегія; сільськогосподарське підприємство; агропромисловий комплекс.
Література
1. Agrana Україна. (2020). Глобальна логістика. URL: http://www.agrana.ua/pro-nas/usp/globalna-logistika.
2. Алавердян Л.М., Романенко О.В. Сучасні реаліх та перспективи розвитку зовнішньої торгівлі в Україні з іншими країнами світу. Ефективна економіка. 2019. №4. DOI: 10.32702/2307-2105-2019.4.53.
3. Ансофф И. Новая корпоративная стратегия. СПб.: Питер Ком, 1999. 416 с.
4. Ансофф И. Стратегическое управление. / науч. ред. и авт. предисл. Л.И. Евенко. М.: Экономика, 1989. 519 с.
5. Багиев Г.Л., Тарасевич В.М. Маркетинг. 3-е изд. СПб.: Питер, 2010. 576 с.
6. Вінницька Обласна Державна Адміністрація. (2020). Аналітична довідка за січень-листопад 2019 року щодо соціально-економічного розвитку вінницької області. URL: http://www.vin.gov.ua/invest/analityka/23547-analitychna-dovidka-za-sichen-lystopad-2019-roku-shchodo-sotsialno-ekonomichnoho-rozvytku-vinnytskoyi-oblasti.
7. Голубков Е.П. Маркетинг: стратегии, планы, структуры. М.: Дело, 1995. 189 с.
8. Гольдштейн Г.Я. Стратегические аспекты управления НИОКР. Таганрог: Изд-во ТРТУ, 2000. 244с.
9. Каніщенко О.Л. Міжнародний маркетинг: Теорія і господарські ситуації. 2-е вид., переробл. К.: ІОЦ «Видавництво «Політехніка», 2004. 152 с.
10. Караев А.В., Гольдштейн Г.Я. Маркетинг. Таганрог: ТРТУ, 2003. 106 с.
11. Котлер Ф. Маркетинг менеджмент. Экспресс-курс. / Под ред. С.Г. Божук. СПб. : Питер, 2006. 464 с.
12. Ламбен Ж.Ж. Менеджмент, ориентированный на рынок. Стратегический и операционный маркетинг. СПб.: Питер, 2007. 800 с.
13. Ламбен Ж.Ж. Стратегический маркетинг. Европейская перспектива. СПб.: Наука, 1996. 589 с.
14. Луцяк В.В. Забезпечення конкурентоспроможності малих виробничих підприємств засобами стратегічного управління. Київ: НУХТ, 2014. 284 с.
15. О'Шонесси Дж. Конкурентный маркетинг: стратегич. подход / Пер. с англ. под. ред. Д.О. Ямпольской. СПб : Питер, 2002. 864 с.
16. Портер М.Е. Конкурентная стратегия: Методика анализа отраслей и конкурентов. / Пер. с англ. М.: Альпина Бизнес Букс, 2005. 454 с.
17. Хруцкий В.Е., Е.Э. Автухова. Современный маркетинг. Москва: Финансы и статистика, 1991. 256 с.
18. Эванс Дж., Б. Берман. Маркетинг. / Сокр. пер. с англ. М. : Экономика, 1990. 350 с.
19. Inernational Monetary Fund. (2019). GDP, current prices. World Economic Outlook. URL: https://www.imf.org/external/datamapper/NGDPD@WEO/OEMDC/ADVEC/WEOWORLD.
20. Inernational Monetary Fund. (2019). Population. World Economic Outlook. URL: https://www.imf.org/external/datamapper/LP@WEO/OEMDC/ADVEC/WEOWORLD.
K. Mazur, O. Mukhina
DEVELOPMENT OF MARKETING STRATEGY OF AGRICULTURAL ENTERPRISE OF AGRO-FOOD COMPLEX
Summary
The current market conditions are characterized by the significant influence of world trends on the activity of enterprises and many management approaches. A number of problems and opportunities in the activity of domestic enterprises make it necessary to enter new markets and gain access to promising technological opportunities, expand of sales activities, developing new ways of profit. This paper describes the approach to developing a marketing strategy for an agricultural enterprise in the agro-food complex when entering a new market based on marketing management methodology and taking into account the systemic relationships of the corporate enterprise. The main hypothesis accepted in this study is that strategic marketing identifies needs that have not yet been met and is directed to develop appropriate products or services, and operational marketing is designed to implement a specific plan of action aimed at generating and increasing demand for these goods. The research was done using marketing analysis methods, including SWOT, PEST and competitive comparison. The work was performed on the basis of the materials of the activity of Agrana Fruit Ukraine LLC, an important feature of which is the principles and rules for management and control that are carried out here on the basis of the Austrian Corporate Governance Code which served as the basis for determining the strategic priorities in this study. In particular, the approach to synergy, the use of aggregate corporate opportunities and the indirect exit method in the first stage of the strategy of entering new markets is taken into account. The analysis of the market, competitors and the identification of potentially attractive markets, which together revealed the author's approach to the formation of the enterprise marketing strategy, determination of strategic priorities and potential for further development of the enterprise based on the optimization of internal business processes.
Keywords: marketing; strategy; agricultural enterprise; agro-industrial complex.
References
1. Agrana Ukraine (2020). “Global Logistics”, available at: http://www.agrana.ua/pro-nas/usp/globalna-logistika (Accessed 20 Jan 2020).
2. Alaverdian, L.M. and Romanenko, O.V. (2019), “Contemporary realities and prospects of foreign trade development in Ukraine with other countries of the world”, Efektyvna ekonomika, vol. 4, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7005 (Accessed 20 Jan 2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.4.53.
3. Ansoff, I. (1999), Novaya korporaty`vnaya strategy`ya [New corporate strategy]. Py`ter Kom, St.Petersburg, Russia.
4. Ansoff, I. (1989), Strategicheskoe upravlenie [Strategic Management], Ekonomika, Moscow, Russia.
5. Bagiev, G.L. and Tarasevich, V.M. (2010), Marketing [Marketing], Piter, St.Petersburg, Russia.
6. Vinnytsia Regional State Administration (2020), “January-November 2019 analytical report on the socio-economic development of the Vinnytsia region”, available at: http://www.vin.gov.ua/invest/analityka/23547-analitychna-dovidka-za-sichen-lystopad-2019-roku-shchodo-sotsialno-ekonomichnoho-rozvytku-vinnytskoyi-oblasti (Accessed 20 Jan 2020).
7. Golubkov, E.P. (1995), Marketing: strategii, planyi, strukturyi [Marketing: strategies, plans, structures], Delo, Moscow, Russia.
8. Goldshteyn, G.Ya. (2000), Strategicheskie aspektyi upravleniya NIOKR [Strategic aspects of R&D management], Izd-vo TRTU, Taganrog, Russia.
9. Kanischenko, O.L. (2004), Mizhnarodniy marketing: Teoriyai i gospodarski situatsiyi [International marketing: Theory and economic situations.]. IOTs «Vidavnitstvo «PolItehnIka», Kyiv, Ukraine.
10. Karaev, A.V. and Goldshteyn, G.Ya. (2003), Marketing [Marketing], TRTU, Taganrog, Russia.
11. Kotler, F. (2006), Marketing menedzhment. Ekspress-kurs [Marketing management. Express course], Piter, St.Petersburg, Russia.
12. Lamben, Zh.Zh. (2007), Menedzhment, orientirovannyiy na ryinok. Strategicheskiy i operatsionnyiy marketing [Market oriented management. Strategic and operational marketing], Piter, St.Petersburg, Russia.
13. Lamben, Zh.Zh. (1996), Strategicheskiy marketing. Evropeyskaya perspektiva [Strategic marketing. European perspective]. Nauka, St.Petersburg, Russia.
14. Lutsyak, V.V. (2014), Zabezpechennya konkurentospromozhnosti malih virobnichih pidpriemstv zasobami strategichnogo upravlinnya [Protection of competitiveness of small viral feldsparities with strategic hobbies]. NUHT, Kyiv, Ukraine.
15. O'Shonessi, Dzh. (2002), Konkurentnyiy marketing: strategich. podhod [Competitive Marketing: Strateg. approach], Piter, St.Petersburg, Russia.
16. Porter, M.E. (2005), Konkurentnaya strategiya: Metodika analiza otrasley i konkurentov [Competitive strategy: Methodology for analyzing industries and competitors]. Alpina Biznes Buks, Moscow, Russia.
17. Hrutskiy, V.E. and Avtuhova, E.E. (1991), Sovremennyiy marketing [Modern marketing], Finansyi i statistika, Moscow, Russia.
18. Evans, Dzh. and Berman, B. (1990), Marketing [Marketing], Ekonomika, Moscow, Russia.
19. Inernational Monetary Fund (2019), “GDP, current prices”, available at: https://www.imf.org/external/datamapper/NGDPD@WEO/OEMDC/ADVEC/WEOWORLD (Accessed 20 Jan 2020).
20. Inernational Monetary Fund (2019), “Population”, available at: https://www.imf.org/external/datamapper/LP@WEO/OEMDC/ADVEC/WEOWORLD (Accessed 20 Jan 2020)
№ 1 2020
Дата публікації: 2020-01-30
Кількість переглядів: 11127