EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЗАСТОСУВАННЯ СУЧАСНИХ МЕТОДІВ ДОСЛІДЖЕННЯ В МАРКЕТИНГОВІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ РИНКОВИХ ПЕРСПЕКТИВ
В. В. Луцяк, Л. О. Чорна, А. О. Пронько

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.1.10

УДК: 001.891.54[330+658.8]:665.344.2

В. В. Луцяк, Л. О. Чорна, А. О. Пронько

ЗАСТОСУВАННЯ СУЧАСНИХ МЕТОДІВ ДОСЛІДЖЕННЯ В МАРКЕТИНГОВІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ РИНКОВИХ ПЕРСПЕКТИВ

Анотація

В роботі здійснено економічне та маркетингове моделювання сценаріїв діяльності підприємства олійно-жирового підкомплексу з глибокої переробки горіху волоського. Розглядаються етапи виробничої та збутової діяльності підприємства від закладення саду або придбання переробленої сировини до збуту переробленої сировини та продукції отриманої в результаті перероблення горіху волоського, вид якої залежить від вибраної бізнес-моделі. Здійснено порівняльний аналіз рентабельності діяльності підприємства при використанні різних бізнес-моделей та сценаріїв діяльності. Здійснено аналіз абсолютних значень показників дохідності та прибутковості при різних бізнес-моделях діяльності підприємства. Запропоновано можливі шляхи розвитку використаних моделей та результатів моделювання для економічного обґрунтування управлінських рішень. Результати роботи отримано на основі дослідження діяльності аграрних підприємств Вінницької області.

Ключові слова: маркетинг; моделювання; бізнес-модель; рентабельність; горіх волоський.

Література

1. Божок О.П., Божок В.О. Про перспективи вирощування горіха грецького на території України. Науковий вісник НЛТУ України. 2017. Т. 27, № 3, С. 25–29.
2. Управління регіональною продовольчою безпекою в умовах економічної нестабільності / Калетнік Г.М., Козловський С.В., Кірєєва Е.А., Підвальна О.Г. Вінниця : Меркьюрі-Поділля, 2015, 252 с.
3. Лановенко В. Золотий горішок: як вигідно інвестувати у волоський горіх. 2016. URL: http://agravery.com/uk/posts/show/zolotij-gorisok-ak-vigidno-investuvati-u-voloskij-gorih.
4. Мельник О.В. Вирощування грецького горіха: італійський досвід. Новини садівництва. 2015. №1. С. 26–33.
5. На Вінниччині на масиві в понад 700 га вирощують волоський горіх на зрошенні. SuperAgronom : веб-сайт. URL: https://superagronom.com/news/4008-na-vinnichchini-na-masivi-v-ponad-700-ga-viroschuyut-voloskiy-gorih-na-zroshenni (дата звернення: 01.10.2019).
6. Пришляк Н.В. Досвід виробництва волоських горіхів у світі: стан та перспективи. Економіка. Фінанси. Менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2017. № 1. С. 63–72.
7. Радько В.І. Економічні аспекти закладки та функціонування саду грецького. 2016. Український інститут горіхоплідних культур. URL: https://uhbdp.org/images/uhbdp/pdf/Plodoov_vo_2016/1.3_Nuts.pdf (дата звернення: 01.10.2019).
8. Савчук, Ю., Усатюк С. Отримання білкових продуктів з ядер волоського горіха. Наукові здобутки молоді – вирішенню проблем харчування людства у ХХІ столітті: програма і матеріали 80 міжнародної наукової конференції молодих учених, аспірантів і студентів. Київ: НУХТ, 2014. Ч. 1. С. 77–78.
9. Global trade flow of walnuts, fresh or dried, shelled. Tridge : веб-сайт. URL: https://www.tridge.com/hs-codes/080232?query=walnut (дата звернення: 01.10.2019).
10. Kaletnik G., Tihanovskaia V. Food consumption as an indicator of the state of the domestic food market. Economy and Sociology theoretical and scientifical journal. 2013. № 4. P. 9–16.
11. Nuts & dried fruits global statistical review 2015/2016. International Nuts&Dried Fruit : веб-сайт. URL: https://www.nutfruit.org/files/tech/Global-Statistical-Review-2015-2016.pdf (дата звернення: 01.10.2019).
12. Production of major vegetable oils worldwide from 2012/13 to 2017/2018, by type (in million metric tons). Statista : веб-сайт. URL: https://www.statista.com/statistics/263933/production-of-vegetable-oils-worldwide-since-2000/ (дата звернення: 01.10.2019).

V. Lutsiak, L. Chorna, A. Pronko

APPLICATION OF MODERN RESEARCH METHODS IN MARKETING ACTIVITIES OF AN ENTERPRISE TO DETERMINE MARKET PROSPECTS

Summary

Walnut production in Ukraine is currently a profitable type of business activity at the farm level, which in the past year has become a systematic type of business nationwide. International demand for edible oils and other food products resulting from the processing of walnuts is increasing. At the same time, the marketing of the production of oil-fat subcomplex for deep processing of walnut in Ukraine and, in particular, in Vinnitsa region is still very localized – only small batches are exported.
Statistics show that Ukraine has a strong position in the top ten nuts exporters in the world. Information on the status of imports and exports shows that Ukraine is a net exporter of oilseeds and oils, refined edible oils, various wastes, residues and other products.
The initial study aims to offer a comprehensive and integrated investment model for the development of a sub-complex of the oil and fat industry for deep processing of walnut in Vinnytsia region.
The purpose of the study is to critically analyze the sub-complex of the oil and fat industry for deep processing of walnut, to determine and compare the profitability and profitability of enterprises under different scenarios and business models in the agri-food value chain, which will justify the development strategies of the sub.
The work was performed on theoretical principles of management and marketing, which made it possible to consider the management of the activity of the oil and fat subcomplex in the formation of its marketing strategy, taking into account the various aspects of agricultural production in the food complex in the supply chain and providing value on the basis of macro- and microenvironment. Subcomplex modeling, economic modeling, business modeling, calculation of profitability of production activity of the enterprise under the selected scenarios were used to study the activity of the enterprise. The results of the work were obtained on the basis of the research of the agricultural enterprises of Vinnytsia region.
In given paper it is proved that the enterprise is highly profitable. The profitability is higher when the farmer increases the value added and sells the nut oil and meal. The conclusions about possible ways of passive and active growth of production are made. Possible ways of development of used models and simulation results for economic justification of management decisions are suggested.

Keywords: marketing; modeling; business model; profitability; walnut.

References

1. Bozhok, O.P. and Bozhok, V.O. (2017), “On prospects for growing walnut in the territory of Ukraine”, Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy, T. 27, No. 3, pp. 25–29.
2. Kaletnik, G.M., Kozlovsky, S.V., Kireeva, E.A. and Podvalna, O.G. (2015), Upravlinnia rehionalnoiu prodovolchoiu bezpekoiu v umovakh ekonomichnoi nestabilnosti [Managing Regional Food Security in Conditions of Economic Instability]. Mercury-Podillya, Vinnytsia, Ukraine.
3. Lanovenko V. (2016), “Golden Nut: How nice to invest in walnut”, [Online], available at: http://agravery.com/en/posts/show/zolotij-gorisok-ak-vigidno-investuvati-u-voloskijgogih (Accessed 1 Oct 2019).
4. Melnyk O.V. (2015). “Cultivation of walnut: Italian experience”, Novyny sadivnytstva, vol. 1, pp. 26–33.
5. SuperArgent (2018), “In Vinnytsia region, in the array of more than 700 hectares, wool burning in rust is grown”, available at: https://superagronom.com/news/4008-n-vinnichchini-na-masivi-v-ponad-700-ga-viroschuyut-voloskiy-gorih-na-zroshenni (Accessed 1 Oct 2019).
6. Prishlyak, N.V. (2017), “The experience of walnuts production in the world: the state and prospects”, Ekonomika. Finansy. Menedzhment: aktualni pytannia nauky i praktyky. vol. 1. pp. 63–72.
7. Radko, V.I. (2016). “The economic aspects of the laying and operation of the Greek Garden”, Ukrainian Institute of Nut Cultures, [Online,] available at: https://uhbdp.org/images/uhbdp/pdf/Plodoov_vo_2016/1.3_Nuts.pdf (Accessed 1 Oct 2019).
8. Savchuk, Yu. and Usatyuk, S. (2014), “Obtaining protein products from walnut kernels”, Zbirka dopovidej na Mizhnarodnij naukovij konferentsii Naukovi zdobutky molodi – vyrishenniu problem kharchuvannia liudstva u KhKhI stolitti [Programs and materials of the 80th international scientific conference of young scientists, postgraduates and students], Mіzhnarodna Naukova konferentsіya [International scientific conference], National University of Food Technologies, Ukraine, pp. 77–78.
9. Tridge (2018), “Global trade flow of walnuts, fresh or dried, shelled”, available at: https://www.tridge.com/hs-codes/080232?query=walnut (Accessed 1 Oct 2019).
10. Kaletnik, G. and Tihanovskaia, V. (2013), “Food consumption as an indicator of the state of the domestic food market”, Economy and Sociology theoretical and scientifical journal, vol 4, pp. 9–16.
11. International Nuts&Dried Fruit (2016), “Nuts & dried fruits global statistical review 2015/2016”, available at: https://www.nutfruit.org/files/tech/Global-Statistical-Review-2015-2016.pdf (Accessed 1 Oct 2019).
12. Statista (2018), “Production of major vegetable oils worldwide from 2012/13 to 2017/2018, by type (in million metric tons)”, available at: https://www.statista.com/statistics/263933/production-of-vegetable-oils-worldwide-since-2000/ (Accessed 1 Oct 2019).

№ 1 2020

Дата публікації: 2020-01-30

Кількість переглядів: 666

Відомості про авторів

В. В. Луцяк

д. е. н., доцент, завідувач кафедри маркетингу та аграрного бізнесу,Вінницький національний аграрний університет

V. Lutsiak

Doctor of Economic Sciences, associate professor,Head of the Department of Marketing and Agrarian Business,Vinnytsia National Agrarian University

ORCID:

0000-0002-6045-6486


Л. О. Чорна

д. е. н., професор, завідувач кафедри фінансів,оподаткування та торговельного підприємництва,Вінницький інститут конструювання одягу і підприємництва

L. Chorna

Doctor of Economic Sciences, Professor, Head of Finance Department,taxation and trade entrepreneurship,Vinnytsia Institute of Apparel and Entrepreneurship Design

ORCID:

0000-0002-8724-9145


А. О. Пронько

здобувач, Вінницький національний аграрний університет

A. Pronko

applicant, Vinnytsia National Agrarian University

ORCID:

0000-0003-4460-5186

Як цитувати статтю

Луцяк В. В., Чорна Л. О., Пронько А. О. Застосування сучасних методів дослідження в маркетинговій діяльності підприємства для визначення ринкових перспектив. Ефективна економіка. 2020. № 1. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7621 (дата звернення: 13.07.2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.1.10

Lutsiak, V., Chorna, L. and Pronko, A. (2020), “Application of modern research methods in marketing activities of an enterprise to determine market prospects”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7621 (Accessed 13 Jul 2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.1.10

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.