EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ВПРОВАДЖЕННЯ ПЛАТФОРМИ ФОРСАЙТ У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ТА РЕАЛІЗАЦІЇ РИНКОВИХ СТРАТЕГІЙ У ХАРЧОВІЙ ПРОМИСЛОВОСТІ
О. О. Шеремет

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.5.68

УДК: 338.4

О. О. Шеремет

ВПРОВАДЖЕННЯ ПЛАТФОРМИ ФОРСАЙТ У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ТА РЕАЛІЗАЦІЇ РИНКОВИХ СТРАТЕГІЙ У ХАРЧОВІЙ ПРОМИСЛОВОСТІ

Анотація

У статті досліджено платформу форсайту як управлінський інструмент, який моделює стратегічні пріоритети розвитку визначеної соціально-економічної системи у внутрішньому та зовнішньому макросередовищі. Визначено основні інструменти платформи форсайта, які застосовуються при забезпеченні та реалізації ринкових стратегій у харчовій промисловості. Визначено, що основною метою платформи форсайт є цілеспрямована адаптивна підтримка системи забезпечення та реалізації ринкових стратегій у харчовій промисловості з урахуванням пріоритетних стратегічних рішень за допомогою розробки альтернативних сценаріїв галузевого розвитку, у яких будь-який варіант майбутнього залежить від рішень, які приймаються в сучасних умовах. Наведено основні причини застосування платформи форсайту у харчовій промисловості. Подано концептуальну модель застосування платформи форсайт у забезпеченні та реалізації ринкових стратегій у харчовій промисловості. Обгрунтовано, що платформа форсайт забезпечить реалізацію ринкових стратегій у харчовій промисловості з орієнтацією на інноваційно-інвестиційний розвиток, який характеризується результативними, конкурентоспроможними та ефективними властивостями.

Ключові слова: ринкові стратегії; харчова промисловість; платформа форсайт; конкурентні переваги.

Література

1. United Nations Industrial Development Organization. Technology Foreиight Initiative. Text book. URL : https://www.unido.org/foresight/ registration/dokums_raw/volume1_unido_tf_manual.pdf (дата звернення 05.05.2019).
2. Форсайт. URL : http://foresight.sfu-kras.ru/node/47 (дата звернення 05.07.2019).
3. Becker P. Corporate Foresight in Europe: A First Overview. Luxembourg. 2003.
4. Martin B. R. Foresight in Science and Technology, in: Technology Analysis & Strategic Management 7(2). 1995. Р. 139-168.
5. European Commission, Unit RTD-K . Thinking, debating and shaping the future: Foresight for Europe: Final report prepared by a High Level Expert Group for the European Commission. European Commission, Bruxelles. 2002.
6. Гохберг Л. Будущее как стратегическая задача. Форсайт. 2016. № 1. С. 14-21.
7. Мельник Ю. М. Теоретико-методологічні засади регулювання розвитку промисловості у національній економіці : монографія. Херсон : ОЛДІ-ПЛЮС, 2019. 365 с.
8. Мельник Ю.М. Застосування форсайт-технології у розвитку промисловості національної економіки. Причорноморські студії випуск 37/1, 2019 рік. С. 71-77.
9. Ben R. Martіn Technology Foresіght іn a Rapіdly Globalіzіng Economy, SPRU. Scіence and technology Polіcy research, Unіversіty of Sussex, 1995.
10. Кизим М. О. Форсайт-прогнозування пріоритетних напрямів розвитку нанотехнологій і наноматеріалів у країнах світу й Україні : монографія. Х. : ВД «ІНЖЕК», 2015. 272 с.
11. Ємельяненко Л. М. Форсайт-методологія стратегічного управління інноваційним розвитком суспільства : Вісник Східноукраїнського національного університету імені В. Даля. 2008. № 10 (128). URL :http:// www.nbuv.gov.ua/ portal/Soc_Gum/VSUNU/2008_10_2/emeljanenko.pdf. (дата звернення 15.05.2019).
12. Habegger, B., 2010. Strategic forеsight in public policy: reviewing the experiences of the UK, Singapore and the Netherlands. Futures 42, 49-58.
13. Рибінцев В. О., Клопов І. О. Форсайт як технологія реалізації стратегії розвитку економіки : Бізнес та інтелектуальний капітал. Інтелект ХХІ, 2017. № 3. С. 87-94.

O. Sheremet

IMPLEMENTATION OF THE FORESIGHT PLATFORM IN THE PROVISION AND EXECUTION OF MARKET STRATEGIES IN THE FOOD INDUSTRY

Summary

The article explores the foresight platform as a management tool that models the strategic priorities for the development of a defined socio-economic system in the internal and external macro-environment. The basic tools of the foresight platform are identified, which are used in providing and implementing market strategies in the food industry. It is determined that the main purpose of the foresight platform is purposeful adaptive support to the system of providing and implementing market strategies in the food industry, taking into account priority strategic decisions through the development of alternative sectoral development scenarios, in which any variant of the future depends on the decisions made in the current conditions. The foresight predicts the future of a determined socio-economic system and incorporates aspects of the interaction and consideration of different opinions of expert-researchers of particular key stakeholder groups with taking into account their strategic priorities. The foresight platform is a conceptual philosophy that focuses on the system-modulated development and implementation of a strategic structured modernization of the industrial and management processes through the transparent dialogue between the stakeholders. It is a strategic tool for intensifying the communication dialogue in the food industry between the individual stakeholders (economic entities, innovators, investors, contractors, controlling institutions, etc.). In the conditions of today the foresight platform is a responsible for the organizational and functional support of democratization of the process of social, economic and environmental sectoral regulation and management. The main reasons for using the foresight platform in the food industry are outlined. The conceptual model of the application of the foresight platform in providing and implementing market strategies in the food industry is presented. It is substantiated that the foresight platform will provide the implementation of market strategies in the food industry with the focus on innovation and investment development, which is characterized by effective, competitive and efficient properties.

Keywords: market strategies; food industry; foresight platform; competitive advantages.

References

1. United Nations Industrial Development Organization (2019), “Technology Foresight Initiative. Textbook”, available at: https://www.unido.org/foresight/registration/dokums_raw/volume1_unido_tf_manual.pdf (accessed 05 may 2019).
2. Foresight (2019), available at: http://foresight.sfu-kras.ru/node/47 (accessed 05 may 2019).
3. Becker, P. (2003), Corporate Foresight in Europe: A First Overview, Luxembourg.
4. Martin, B. R. (1995), “Foresight in Science and Technology”, Technology Analysis & Strategic Management, vol. 7 (2), pp. 139-168.
5. European Commission (2002), Unit RTD-K. Thinking, debating and shaping the future: Foresight for Europe: Final report prepared by a High Level Expert Group for the European Commission, European Commission, Brussels, Belgium.
6. Gohberg. L. (2016), “The future as a strategic task”, Foresight, vol. 1, pp. 14-21.
7. Melnyk, Yu. M. (2019), [Theoretical and methodological principles of regulation of industrial development in the national economy: a monograph], Aldi-Plus, Kherson, Ukraine.
8. Melnik, Yu.M. (2019), “Application of foresight technology in the development of the national economy industry”, Black Sea Studios, vol. 37/1, pp. 71-77.
9. Martin, B. R. (1995), Technology Foresight in a Rapidly Globalising Economy, SPRU. Science and technology Police research, University of Sussex, Falmer, England.
10. Kizim, M.O. (2015), [Foresight forecasting of priority directions of development of nanotechnologies and nanomaterials in the countries of the world and Ukraine], VD INZHEK, Kharkiv, Ukraine.
11. Emelianenko, L.M. (2008), “Foresight methodology of strategic management of innovative development of society”, Bulletin of V. Dahl East Ukrainian National University, vol. 10 (128), available at: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/VSUNU/2008_10_2/emeljanenko.pdf (accessed 05 may 2019).
12. Habegger, B. (2010), “Strategic forеsight in public policy: reviewing the experiences of the UK”, Singapore and the Netherlands. Futures, vol. 42, pp.49-58.
13. Rybintsev, V.O. and Klopov, I.O. (2017), “Foresight as a technology for implementing the strategy of economic development”, Business and intellectual capital. Intelligence XXI, vol. 3, pp. 87-94.

№ 5 2019

Дата публікації: 2019-05-30

Кількість переглядів: 6605

Відомості про авторів

О. О. Шеремет

к. е. н., доцент, директор Навчально-наукового інституту економіки і управління Національного університету харчових технологій

O. Sheremet

Ph.D in Economics, Associate Professor, Director of the Educational and Scientific Institute of Economics and Management of the National University of Food Technologies

ORCID:

0000-0001-6678-335X

Як цитувати статтю

Шеремет О. О. Впровадження платформи форсайт у забезпеченні та реалізації ринкових стратегій у харчовій промисловості. Ефективна економіка. 2019. № 5. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7624 (дата звернення: 14.09.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.5.68

Sheremet, O. (2019), “Implementation of the foresight platform in the provision and execution of market strategies in the food industry”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 5, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7624 (Accessed 14 Sep 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.5.68

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.