EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

АКТУАЛІЗАЦІЯ СОЦІАЛЬНОГО ВЕКТОРУ ФУНКЦІОНУВАННЯ ПІДПРИЄМНИЦТВА В УКРАЇНІ
І. А. Лопащук

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.2.50

УДК: 338.35.48

І. А. Лопащук

АКТУАЛІЗАЦІЯ СОЦІАЛЬНОГО ВЕКТОРУ ФУНКЦІОНУВАННЯ ПІДПРИЄМНИЦТВА В УКРАЇНІ

Анотація

У статті досліджено особливості функціонування підприємництва в контексті посилення соціального складника його розвитку. Ключовими умовами активізації підприємницької діяльності в сучасних умовах визначено соціальну відповідальність та сталий розвиток. Обґрунтовано, що впровадження соціальної відповідальності в практику діяльності підприємств носить суперечливий характер. З одного боку, максимальна прозорість і забезпечення відповідності діяльності критеріям сталого розвитку представниками крупних еспортоорієнтованих підприємств, з – іншого неготовність і небажання малого та середнього бізнесу посилювати соціальну складову. В статті розглянуто основні ініціативи і проекти стимулювання розвитку підприємництва в Україні на засадах сталого розвитку та соціальної відповідальності. Розглянуто структуру витрат підприємств в Україні на робочу силу в контексті формування внутрішньої складової соціальної відповідальності. Обґрунтовано шляхи активізації розвитку соціального підприємництва в Україні.

Ключові слова: підприємництво; соціальна відповідальність бізнесу; соціальне підприємництво; сталий розвиток.

Література

1. Баюра Д. Розвиток соціально відповідального корпоративного управління в контексті інтересів стейкхолдерів. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2017. № 4. С. 39-44.
2. Грішнова О.А., Міщук Г.Ю., Олійник О.О. Соціальна відповідальність у трудових відносинах: теорія, практика, регулювання ризиків : монографія. Рівне: НУВГП, 2014. 216 с.
3. Корнецький А., Нагаївська Д. Соціальне підприємництво і соціальна відповідальність бізнесу: визначення, критерії та регулювання. Причорноморські економічні студії. 2016. Вип. 11. С. 204-208.
4. Зибарева О.В., Вербівська Л.В. Корпоративна соціальна відповідальність в контексті сталого розвитку підприємництва. Науковий вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту КНТЕУ. 2017. Випуск IV (68). С. 20-35.
5. Bennett C. 10 Stats Every CSR Professional Should Know. URL: https://solutions.yourcause.com/csr-stats-infographic/ (accessed: 16.12.2019).
6. Маніфест «Підприємство-2020» «Майбутнє для Європи, якої ми прагнемо». URL: https://www.csreurope.org/sites/default/files/UKRAINIAN_Enterprise%202020%20Manifesto.pdf (дата звернення: 10.12.2019).
7. Enterprice 2020. URL: https://www.csreurope.org/enterprise-2020-manifesto (accessed: 10.12.2019).
8. Індекс прозорості сайтів українських компаній – 2017. Укладачі: Зінченко А., Резнік Н., Саприкіна М. К.: Видавництво «Юстон», 2018. 28 с.
9. Центр «Розвиток корпоративної соціальної відповідальності». Офіційний сайт. URL: http://csr-ua.info/csr-ukraine (дата звернення: 2.12.2019).
10. Sustainable Development Goals. URL: https://sustainabledevelopment. un.org/?menu=1300 (accessed: 10.12.2019).
11. Пакт заради молоді – 2020. URL: http://careerhub.in.ua/wp-content/uploads/2018/09/buklet-Pakt-2020-5.pdf(дата звернення: 11.12.2019).
12. EU4Business. URL: http://www.eu4business.eu/uk/project/eu4business-merezha-centriv-pidtrymky-biznesu-v-ukrayini (accessed: 12.12.2019).
13. FORBIZ. URL: http://forbiz.org.ua/ua/(accessed: 15.12.2019).
14. Всеукраїнська мережа доброчесності і комплаєнсу (UNIC). Офіційний сайт. URL: http://unic.org.ua (дата звернення: 12.12.2019).
15. Платформа ефективного регулювання при Міністерстві розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України. URL: https://regulation.gov.ua/ (дата звернення: 12.12.2019).
16. Праця України у 2018 році : статистичний щорічник. Київ : ТОВ «Бук Друк», 2019. 242 с.
17. Щвець П.А., Бабич Р.Б. Вартість робочої сили на ринку праці України: фактори, чинники та тенденції формування. Ефективна економіка. 2019. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/5_2019/55.pdf.
18. Свинчук А.А., Корнецький А.О., Гончарова М.А., Назарук В.Я., Гусак Н.Є., Туманова А.А. Соціальне підприємництво: від ідеї до суспільних змін. К: ТОВ «ПІДПРИЄМСТВО «ВІ ЕН ЕЙ», 2017. 188 с.

I. Lopashchuk

ACTUALIZATION OF SOCIAL VECTOR OF ENTERRENEUSHIP IN UKRAINE

Summary

The peculiarities of entrepreneurship in the context of strengthening of social part of its development have investigated in the article. Using of social levers in formation and development of business, on the one hand, contributes to solving the social problems of society, on the other – allows of receiving benefits for growth of business reputation, strengthening of competitive positions, increasing of value of the enterprise, receiving income from its activity. Sustainable development and social responsibility become the main approach to business. It is grounded that the implementation of social responsibility in business practice of Ukrainian enterprises is controversial. Despite a number of positive examples, most businesses, with numerous disruptions in the social and environmental spheres of doing business, are not ready to demonstrate transparency in sustainable development and in relationships with stakeholders. The structure of labour costs of enterprises in Ukraine in the context of formation of internal component of their social responsibility is considered. It is established that the main part of the labour cost is the state-guaranteed expenses (salaries, social benefits, etc.). In addition, the low level of labour costs that financed on Ukrainian enterprises’ own indicates a low level of corporate social responsibility in Ukraine.
To strengthen the social approach to business in Ukraine, with the support, but in some cases, as the request of European institutions, a number of initiatives and projects have been created, the main purpose of them is to support entrepreneurship and create a favourable business environment. The main initiatives and projects which stimulate entrepreneurship in Ukraine on the basis of sustainable development and social responsibility have conducted in the article.
One of the perspective types of entrepreneurship in Ukraine is social entrepreneurship, which could strengthen the social inclusion and employment of the least protected classes of society. In today's context, it evolves in response to social problems and challenges that have emerged in the last five years, with minimal support of government. Such situation requires a number of measures to determine the official status and stimulate this type of business. In the light of positive experience of EU countries there is an urgent need to develop economic mechanisms of stimulation of social entrepreneurship in Ukraine.

Keywords: entrepreneurship; corporate social responsibility; social entrepreneurship; sustainable development.

References

1. Baiura, D. (2017), “The development of Corporate Social Responsibility Management in the context of stakeholders’ interests”, Ekonomichnyj chasopys Skhidnoievropejs’kogo natsional’nogo universytetu imeni Lesi Ukrajinky. Vol. 4, pp. 39-44.
2. Grishnova, O.A., Mishchuk, H. Iu. And Olijnyk, O.O. (2014), Sotsial’na vidpovidal’nist’ u trudovych vidnosynah: theoriia, praktyka, reguliuvannia ryzykiv [Social Responsibility in labour relationships: theory, practice, risks regulation], NUVHP, Rivne, Ukraine.
3 Kornetss’kyi, A. and Nagajivs’ka, D. (2016), “Social Entrepreneurship and Corporate Social Responsibility: definition, criteria and regulation”, Prychornomorski ekonomichni studiji, Vol. 11, pp. 204-208.
4. Zybareva, O.V. and Verbivska, L.V. (2017), “Corporate Social Responsibility in the context of Entrepreneurship Sustainable Development”, Naukovyj visnyk Chernivetskogo torgovel’no-ekonomichnogo instytutu KNTEU, Vol. IV (68), pp. 20-35.
5. Bennett, C. (2019), “Stats Every CSR Professional Should Know”, available at: https://solutions.yourcause.com/csr-stats-infographic/ (Accessed 16 Dec 2019).
6. CSR Europe (2019), “Enterprice 2020 Manifesto: The future for Europe we need”, available at: https://www.csreurope.org/sites/default/files/UKRAINIAN_Enterprise%202020%20Manifesto.pdf (Accessed 10 Dec 2019).
7. CSR Europe (2019), “Enterprice 2020”, available at: https://www.csreurope.org/enterprise-2020-manifesto (Accessed 10 Dec 2019).
8. Zinchenko, A., Reznik, N. and Saprykina, M. (2018), Indeks prozorosti sajtiv ukrajins‘kyh kompanij – 2017 [2017 Transparency Index of Ukrainian Companies' Sites], Yuston, Kyiv, Ulraine.
9. Centre of Corporate Social Responsibility Development (2019), available at: http://csr-ua.info/csr-ukraine (Accessed 2 Dec 2019).
10. United Nation Organization (2019), “Sustainable Development Goals”, available at: https://sustainabledevelopment. un.org/?menu=1300 (Accessed 10 Dec 2019).
11. Career Hub (2019), “2020 Pact for Youth”, available at: http://careerhub.in.ua/wp-content/uploads/2018/09/buklet-Pakt-2020-5.pdf (Accessed 11 Dec 2019).
12. EU4Business: Network of Business Support Centres in Ukraine (2019), available at: http://www.eu4business.eu/uk/project/eu4business-merezha-centriv-pidtrymky-biznesu-v-ukrayini (Accessed 12 Dec 2019).
13. EU4Business (2019), “FORBIZ”, available at: http://forbiz.org.ua/ua/ (Accessed 15 Dec 2019).
14. Ukrainian Network of Integrity and Compliance (UNIC) (2019), available at: http://unic.org.ua (Accessed 12 Dec 2019).
15. Ministry for Development of Economy, Trade and Agriculture of Ukraine (2019), “Platform of Effective Regulatory”, available at: https://regulation.gov.ua/ (Accessed 12 Dec 2019).
16. State Statistics Service of Ukraine (2019), “Pratsia Ukrainy u 2018 rotsi: statystychnyj shchorichnyk” [Labour of Ukraine in 2018: Statistical yearbook], State Statistics Service of Ukraine, Kyiv, Ukraine.
17. Shvets’, P.A. and Babych, R.B. (2019), “Cost of Labor in the Labor Market of Ukraine: Factors and Trends of Formation”, Efektyvna ekonomika [Online], vol. 5, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/5_2019/55.pdf. (Accessed 10 Dec 2019).
18. Svynchuk, A.A., Kornets’kyj A.O., Hocharova, M.A., Nazaruk, V.Ia., Husak, N.S. and Tumanova,A.A. (2017), Sotsial’ne pidpryiemnytsvo: vid ideii do suspil’nyh zmin [Social Entrepreneurship: from idea to social change], VNA Ltd, Kyiv, Ukraine.

№ 2 2020

Дата публікації: 2020-02-27

Кількість переглядів: 10251

Відомості про авторів

І. А. Лопащук

к. е. н., асистент кафедри підприємництва,торгівлі та біржової діяльності,Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, м. Чернівці

I. Lopashchuk

PhD in Economics, Assistant of Department of Business, Trade and Stock Exchange Operations, Yurii Fedkovych Chernivtsi National University, Chernivtsi

ORCID:

0000-0001-9934-6607

Як цитувати статтю

Лопащук І. А. Актуалізація соціального вектору функціонування підприємництва в Україні. Ефективна економіка. 2020. № 2. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7627 (дата звернення: 09.09.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.2.50

Lopashchuk, I. (2020), “Actualization of social vector of enterreneuship in Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7627 (Accessed 09 Sep 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.2.50

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.