ФАКТОРИ ІНТЕНСИФІКАЦІЇ РОЗВИТКУ ТІНЬОВОЇ ЕКОНОМІКИ В УКРАЇНІ
Т. Л. Томнюк
DOI: 10.32702/2307-2105-2020.2.58
УДК: 338.14
Т. Л. Томнюк
ФАКТОРИ ІНТЕНСИФІКАЦІЇ РОЗВИТКУ ТІНЬОВОЇ ЕКОНОМІКИ В УКРАЇНІ
Анотація
У статті на основі аналізу результатів міжнародних наукових досліджень та вітчизняних тенденцій виокремлено та обґрунтовано причини існування тіньової економіки в Україні. Визначено взаємозв’язок тіньової економіки та показників економічного розвитку.
Обгрунтовано, що економічна вигідність є тим фактором, який провокує суб’єкта господарювання до протиправних дій. Продемонстровано, що вагомим, проте не визначальним фактором тіньової діяльності в Україні є надмірне податкове навантаження. Окрім високого рівня податкового навантаження, до причин активізації тіньової діяльності в Україні слід віднести: нерівномірний розподіл податкового тягаря, погіршення фінансового стану бізнесу і населення, використання ухилення від оподаткування як фактора підвищення конкурентоздатності.
Зроблено висновок: з метою детінізації економіки уряд України повинен оптимізувати державне регулювання господарської діяльності з акцентами на виконанні законів та правил, а не збільшенні регулятивних норм.
Виокремлено психологічні фактори, які здійснюють інтенсифікацію тіньової діяльності суб’єктів господарювання в Україні, а саме: 1) недовіра до державного апарату; 2) низький рівень розвитку податкової етики та податкового менталітету.
Ключові слова: тіньова економіка; ухилення від оподаткування; офіційна економіка; податкове навантаження.
Література
1. Мазур І. Детінізація економіки України: теорія та практика: монографія. Київ: ВПЦ «Київський університет», 2006. 239 с.
2. Тіньова економіка: сутність, особливості та шляхи легалізації: монографія / за ред. З. С. Варналія. Київ: НІСД, 2006. 576 с.
3. Schneider F. Shadow Economies and Corruption All Over the World: What Do We Really Know? Discussion paper series Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit Institute for the Study of Labor. Discussion Paper. Vol. 2315. September 2006. URL: http://ftp.iza.org/dp2315.pdf (дата звернення 31.01.2020).
4. Schneider F., Buehn A., Montenegro C. E. Shadow Economies All over the World: New Estimates for 162 Countries from 1999 to 2007. The World Bank Development Research Group Poverty and Inequality Team & Europe and Central Asia Region Human Development Economics Unit, July 2010. 52 p. URL: http://documents.worldbank.org/curated/en/311991468037132740/pdf/WPS5356.pdf (дата звернення 31.01.2020).
5. Medina L., Schneider F. Shadow Economies Around the World: What Did We Learn Over the Last 20 Years? January 2018. International Monetary Fund. URL: https://www.imf.org/en/Publications/WP/Issues/2018/01/25/Shadow-Economies-Around-the-World-What-Did-We-Learn-Over-the-Last-20-Years-45583 (дата звернення 31.01.2020).
6. Friedman E., Johnson S., Kaufmann D. and Zoido-Labton P. Dodging the grabbing hand: The determinants of unofficial activity in 69 countries. Journal of Public Economics. 2000. 76/4, pp.459-493.
7. Simon J., Kaufmann D. and Shleifer A. The Unofficial Economy in Transition. Brookings Papers on Economic Activity. 1997. Vol. 2. Рр.159-239. URL: https://scholar.harvard.edu/shleifer/publications/unofficial-economy-transition (дата звернення 31.01.2020).
8. Simon J., Kaufmann D. and Zoido-Lobatón, P. Regulatory discretion and the unofficial economy. The American Economic Review. 1998. Vol. 88/2. Pp. 387-392. URL: https://www.jstor.org/stable/116953?seq=1 (дата звернення 31.01.2020).
9. Simon J., Kaufmann D. and Zoido-Lobatón P. Corruption, public finances and the unofficial economy. The World Bank, discussion paper. Washington, D.C. 1998. URL: http://documents.worldbank.org/curated/en/219311468762600809/Corruption-public-finances-and-the-unofficial-economy (дата звернення 31.01.2020).
10. Report for Selected Countries and Subjects. International Monetary Fund. The official site of International Monetary Fund. 2018. URL:https://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2018/01/weodata/weorept.aspx?pr.x=77&pr.y=19&sy=1992&ey=2021&scsm=1&ssd=1&sort=country&ds=.&br=1&c=926&s=NGDP_RPCH%2CNGDP%2CNGDPD%2CPPPGDP&grp=0&a= (дата звернення 31.01.2020).
11. Офіційний сайт Міністерства економічного розвитку і торгівлі України. URL: http://www.me.gov.ua/?lang=uk-UA (дата звернення 31.01.2020).
12. Ціна держави: бюджет України. Проект «Роз’яснення виборцям вартості державних послуг». URL: http://cost.ua/budget/revenue/ (дата звернення 31.01.2020).
13. Крисоватий А.І., Томнюк Т.Л. Адміністрування податків в Україні: організація та напрями трансформації: монографія. Тернопіль: ВЦП «Економічна думка ТНЕУ», 2012. 212 с.
14. Transparency International Україна. URL: https://ti-ukraine.org (дата звернення 31.01.2020).
15. Звіт Рахункової палати за 2018 рік. URL: https://rp.gov.ua/upload-files/Activity/Reports/2018/ZVIT_RP_2018.pdf (дата звернення 31.01.2020).
16. Brennan G., Buchanan J. M. Towards a tax constitution for Leviathan. Journal of Public Economics. 1977. Vol. 8 (3). Р. 255–273.
17. Taxation in 2018 Tax-to-GDP ratio up to 40.3% in EU A one-to-two ratio across Member States. Eurostat. Newsrelease. 166/2019. 30 October 2019. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/10190755/2-30102019-AP-EN.pdf/68739572-f06a-51e4-3a5b-86e660a23376 (дата звернення 31.01.2020).
T. Tomniuk
FACTORS OF INTENSIFICATION OF THE DEVELOPMENT OF THE SHADOW ECONOMY IN UKRAINE
Summary
In the article, on the basis of the analysis of the results of international scientific researches and national trends, the reasons for the existence of the shadow economy in Ukraine are highlighted and substantiated.
The relationship between the shadow economy and economic development indicators is identified. The analysis of the dynamics of the indicators of the level of the shadow economy in Ukraine showed that they have an inverse relationship with the indicators of the level of economic development.
It is justified that economic advantage is the factor that provokes the entity to the wrongful act. It has been shown that a significant, but not decisive, cause of shadow activity in Ukraine is the excessive tax burden. In addition to the high level of tax burden, the reasons for the intensification of shadow activity in Ukraine include the following: uneven distribution of the tax burden; deterioration of the financial condition of business and the population due to the economic crisis; the use of tax evasion as a factor in improving competitiveness.
Taking into account the research results of foreign scientists, it is concluded that an increase in the intensity of legal regulation (often measured by the number of legal acts, requirements for permits) is another important factor that reduces the freedom (choice) for persons engaged in official economic activity. Against this background, in order to shade the economy, the Government of Ukraine should optimize state regulation of economic activity with an emphasis on compliance with laws and rules, rather than increasing regulatory standards.
The psychological factors that determine the intensification of the shadow activity of economic entities in Ukraine are distinguished, namely: 1) distrust of the state apparatus caused by corruption, economic and political crises, low welfare, irrational use of budgetary funds; 2) low level of development of tax ethics and tax mentality, partly due to the level of corruption in the society, distrust of the state power.
Keywords: shadow economy; tax evasion; official economy; tax burden.
References
1. Mazur, I. (2006), Detinizatsiia ekonomiky Ukrainy: teoriia ta praktyka: monohrafiia [Detinization of the Ukrainian Economy: Theory and Practice: Monograph.], VPTs «Kyivs'kyj universytet», Kyiv, Ukraine.
2. Varnalij, Z. S. (2006), Tin'ova ekonomika: sutnist', osoblyvosti ta shliakhy lehalizatsii: monohrafiia [The shadow economy: the essence, features and ways of legalization: a monograph], NISD, Kyiv, Ukraine.
3. Schneider, F. (2006), Shadow Economies and Corruption All Over the World: What Do We Really Know? Discussion paper series Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit Institute for the Study of Labor, Discussion Paper No. 2315, Bonn, Germany, [Online], available at: http://ftp.iza.org/dp2315.pdf (Accessed 31 January 2020).
4. Schneider, F. Buehn, A and Montenegro, C. E. (2010), Shadow Economies All over the World: New Estimates for 162 Countries from 1999 to 2007. The World Bank Development Research Group Poverty and Inequality Team & Europe and Central Asia Region Human Development Economics Unit, [Online], available at: http://documents.worldbank.org/curated/en/311991468037132740/pdf/WPS5356.pdf (Accessed 31 January 2020).
5. Medina, L. Schneider, F. (2018), Shadow Economies Around the World: What Did We Learn Over the Last 20 Years? International Monetary Fund, [Online], available at: https://www.imf.org/en/Publications/WP/Issues/2018/01/25/Shadow-Economies-Around-the-World-What-Did-We-Learn-Over-the-Last-20-Years-45583 (Accessed 31 January 2020).
6. Friedman, E. Johnson, S. Kaufmann, D. and Zoido-Labton, P. (2000), “Dodging the grabbing hand: The determinants of unofficial activity in 69 countries”. Journal of Public Economics, vol. 76/4, pp.459-493.
7. Simon, J. Kaufmann, D. and Shleifer, A. (1997), “The Unofficial Economy in Transition”, Brookings Papers on Economic Activity, [Online], vol. 2, pр.159-239, available at: https://scholar.harvard.edu/shleifer/publications/unofficial-economy-transition (Accessed 31 January 2020).
8. Simon, J. Kaufmann, D. and Zoido-Lobatón, P. (1998), “Regulatory discretion and the unofficial economy”, The American Economic Review, [Online], vol.88/ 2, pp. 387-392, available at: https://www.jstor.org/stable/116953?seq=1 (Accessed 31 January 2020).
9. Simon, J. Kaufmann, D. and Zoido-Lobatón, P. (1998b), Corruption, public finances and the unofficial economy, The World Bank, discussion paper, Washington, D.C., USA, [Online], available at: http://documents.worldbank.org/curated/en/219311468762600809/Corruption-public-finances-and-the-unofficial-economy (Accessed 31 January 2020).
10. The official site of International Monetary Fund (2018), “Report for Selected Countries and Subjects”, [Online], available at: https://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2018/01/weodata/weorept.aspx?pr.x=77&pr.y=19&sy=1992&ey=2021&scsm=1&ssd=1&sort=country&ds=.&br=1&c=926&s=NGDP_RPCH%2CNGDP%2CNGDPD%2CPPPGDP&grp=0&a= (Accessed 31 January 2020).
11. The official site of Ministry of Economic Development and Trade of Ukraine, [Online], available at: http://www.me.gov.ua/?lang=uk-UA (Accessed 31 January 2020).
12. State price: the budget of Ukraine. Project "Clarification of the value of public services to voters", [Online], available at: http://cost.ua/budget/revenue/ (Accessed 31 January 2020).
13. Krysovatyj, A. and Tomniuk, T. (2012), Administruvannia podatkiv v Ukraini: orhanizatsiia ta napriamy transformatsii: monohrafiia [Tax administration in Ukraine: organization and directions of transformation: monograph,], VTsP «Ekonomichna dumka TNEU», Ternopil', Ukraine.
14. Transparency International Ukraine, [Online], available at: https://ti-ukraine.org
15. The official site of Accounting Chamber (2019), “Accounting Chamber report for 2018”, [Online], available at: https://rp.gov.ua/upload-files/Activity/Reports/2018/ZVIT_RP_2018.pdf (Accessed 31 January 2020).
16. Brennan, G. and Buchanan, J. M. (1977), “Towards a tax constitution for Leviathan”, Journal of Public Economics, vol. 8 (3), pp. 255–273.
17. The official site of Eurostat (2019), “Taxation in 2018 Tax-to-GDP ratio up to 40.3% in EU A one-to-two ratio across Member States”, Newsrelease, [Online], vol.166/2019, available at: https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/10190755/2-30102019-AP-EN.pdf/68739572-f06a-51e4-3a5b-86e660a23376 (Accessed 31 January 2020).
№ 2 2020
Дата публікації: 2020-02-27
Кількість переглядів: 9584