РОЗВИТОК ТУРИСТИЧНОГО ПРОДУКТУ ЛІКУВАЛЬНО-ОЗДОРОВЧОГО ТА МЕДИЧНОГО ТУРИЗМУ УКРАЇНИ
Г. І. Михайліченко
DOI: 10.32702/2307-2105-2020.2.2
УДК: 338.8
Г. І. Михайліченко
РОЗВИТОК ТУРИСТИЧНОГО ПРОДУКТУ ЛІКУВАЛЬНО-ОЗДОРОВЧОГО ТА МЕДИЧНОГО ТУРИЗМУ УКРАЇНИ
Анотація
В статті розглянуті основі критерії класифікації, види та підвиди лікувально-оздоровчого та медичного туризму; фактори впливу та тенденції розвитку медичного туризму. Охарактеризовані етапи становлення сервісної складової туристичного продукту, визначено параметри формування асортименту послуг, різновиди послуг медичного туризму; визначені перспективні ринки в’їзного медичного туризму національного турпродукту. Пропозиції розроблені з урахуванням сервісно-орієнтованої концепції медичного туризму, в якій враховані потреби туристів, що подорожують з метою лікування, реабілітації, оздоровлення, рекреації та курортного відпочинку. Територіальна організація дестинацій медичного туризму враховує перспективні напрями, сучасні пропозиції медичних послуг та репутації медичних центрів. Сформовані висновки щодо міжнародної акредитації медичних закладів, що вплине на їх конкурентоспроможність та підвищить рейтинг на світовому туристичному ринку. Як рекомендації щодо вдосконалення національного продукту лікувального та медичного туризму рекомендовано застосувати інструменти туроперейтингу щодо збуту пакетних послуг та урізноманітнення програм подорожей відповідно до потреб відпочивальників.
Ключові слова: лікувально-оздоровчий туризм; медичний туризм; туристичний продукт медичного туризму; wellness туризм; spa-послуги; курорт.
Література
1. UNWTO: International Tourism Highlights, 2019 Edition. – available at: https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284421152 (Accessed 09 february 2020).
2. Міжнародний туризм і сфера послуг: підручник / М. П. Мальська, М. П. Антонюк. – Київ: Вид-во «Знання», 2008. 661 с.
3. Katalin Kiss. Analysis of Demand for Welness and Medical tourism in Hungary, Scientific Papers. [Online]. Режим доступу: http://ageconsearch.umn.edu/bitstream/ 147415/2/9_Kiss_Analysis_Apstract.pdf/ (Accessed 09 february 2020).
4. Cosburn Helen K. Health Tourism. A Continuum of Care, Medical Tourism Magazine. Jul 15, 2009. Режим доступу: http://www.healthtourismmagazine. com/article (Accessed 07 february 2020).
5. Офіційний сайт компанії Мед-експерт. «Медична інформаційна система». Режим доступу: http://medexpert.ua/ua/ medichnij-zaklad/31-medichnij-zaklad/pro-rynku-v-iznoho-medychnoho-turyzmu-v-ukraini (Accessed 27 грудня 2019).
6. Баєва О.В. Менеджмент у галузі охорони здоров’я: навч. посібник. - К.: Центр учбової літератури, 2008.- 640 с.
7. Gerl R., L. Boscher, T. Mainil (2009) European Competence Centers for Health & Medical Tourism. Medical Tourism Magazine. [Online]. Режим доступу: http://www.medicaltourismmag.com /issue=13.
8. Доклад ВОOЗ о состоянии здравоохранения в мире, 2008 г. Первичная медико-санитарная помощь: сегодня актуальнее, чем когда-либо. – Режим доступу : http://www.who.int/whr /2008/overview/ru/index.html
9. A global look at public perceptions of health problems, priorities and donors: the Kaiser/Pew global health survey. – Kaiser Family Foundation, 2007. – Режим доступу: http://www.kff.org/kaiserpolls /upload/7716.pdf.
10. Euro Health Consumer Index 2015. – Health Consumer Powerhouse: Report. / – URL. – Режим доступу: http://www.healthpowerhouse.com/files/ EHCI_2015/EHCI_ 2015_report.pdf/
11. Simon Hudson (2002) Sport and adventure tourism. The Haworth Hospitality Press, New York, London, Oxford. 325 р.
12. Pollard Keith. The outlook for medical tourism in 2010. Режим доступу : http://treatmentabroad. blogspot. com /2010/01/outlook-for-medical-tourism-in-2010.html
13. Horowitz M., J. Rosensweig, C. Jones. Medical Tourism: Globalization of the Healthcare Marketplace // MedGenMed. – 2007. – 9(4): 33. Режим доступу : http://www. ncbi.nlm.nih.gov/ pmc/articles/PMC2234298
14. Melnychenko S.V., Mykhailichenko G.I., Kravtsov S.S. Innovative growth of integrated tourism companies // Innovative development of the economy: global trends and national features: collective monograph; edited by J. Zukovskis, K.Shaposhnykov. – Lithuania: Publishing House “Baltija Publishing”, 2018. – 709 p.
15. Medical Tourism Climate Survey 2014/ International Medical Travel Journal . – Published in March 2014. Режим доступу : http://www.imtj.com/resources/research-and-statistics/ medical-tourism-climate-survey-2014.
16. Medical Tourism: Update and Implications Repor. – Deloitte. – Режим доступу: HYPERLINK http://www.deloitte.com/.../ center-for-health-solutions/health/
17. Euro Health Consumer Index 2015. – Health Consumer Powerhouse: Report. –Режим доступу: http://www.healthpowerhouse.com/files/EHCI_2015/EHCI_ 2015_report.pdf
18. Діденко К. Д. Медичний туризму в Україні: сучасний стан та перспективи розвитку / К. Д. Діденко, В. Г. Жученко // Науковий вісник Херсонського державного університету. – Вип. 16. – Ч. 4. – 2016. – С. 101–105.
19. Медицинский туризм Рейтинги и обзоры // Лечение за рубежом «Price Watch 2009». – Режим доступу : http://www. medicare -4u.com/ru /medical-tourism
20. Статистический отчет о деятельности Турецкой ассоциа¬ции медицинского туризма ТНТС на территории Украины за период с 1 ноября 2013г. по 1 января 2014 г. – Режим доступу : http://thtc-rsc.com/news/?limit=1&point=2
21. Офіційний сайт Української асоціації медичного туризму. – Режим доступу: // http://www.uamt.org.ua
H. Mykhailichenko
DEVELOPMENT OF THE TOURIST PRODUCT OF HEALTHCARE AND MEDICAL TOURISM OF UKRAINE
Summary
The active development of healthcare programs is stimulated by the needs of new segments of the consumers and the involvement of additional services in standard service packages. Health resorts and recreational dectinations are forced to diversify their product using innovative wellness, spa and healthcare technologies.
The purpose of the article is to analyze the factors influencing the changes in tourist demand in the market of health tourism, establishing promising tourist markets; the impact of process and product innovations on tourism activity in the segment of resort, medical and recreational tourism; filling the tourist product with services that meet the needs of tourists.
The article deals with the classification criteria, types and subspecies of health and medical tourism; factors of influence and tendencies of development of medical tourism. The stages of formation of the service component of the tourist product are characterized, the parameters of the formation of the range of services, the types of medical tourism services are defined; identified promising inbound medical tourism markets for national tourism products. The proposals are designed with a service-oriented concept of medical tourism, which considered the needs of tourists for the purpose of treatment, rehabilitation, rehabilitation, recreation and medical rehabilitation.
The specialty of the medical tourist program is the formation of an individual treatment program, appointment and advice of doctor’s recommendations and rehabilitation regime. The tourist infrastructure of the resort destination is widely used.
To promote a national tourism product to the world market, domestic medical centers should be internationally accredited and transform their product into quality content that is understandable to most potential clients / tourists. The territorial organization of medical tourism destinations takes into account perspective directions, modern offers of medical services and reputation of medical centers of Ukraine. In order to improve the marketing system of tourist services, the emergence and development of the tour operator business in the medical tourism market should be facilitated.
Keywords: medical and health tourism; medical tourism; tourist product of medical tourism; wellness tourism; spa services; resort.
References
1. UNWTO (2019), “International Tourism Highlights, 2019 Edition”, available at: https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284421152 (Accessed 09 february 2020).
2. Malska, M. P. and Antonyuk, M. P. (2008), Mizhnarodnyy turyzm i sfera posluh [International tourism and services], Vydavnytstvo Znannya, Kyiv, Ukraine.
3. Kiss, K. (2013), “Analysis of Demand for Wellness and Medical tourism in Hungary”, Scientific Papers, [Online], available at: http://ageconsearch.umn.edu/bitstream/147415/2/9_Kiss_Analysis_Apstract.pdf/ (Accessed 09 february 2020).
4. Cosburn, H. K. (2009), “Health Tourism. A Continuum of Care”, Medical Tourism Magazine, available at: http://www.healthtourismmagazine.com/article (Accessed 07 february 2020).
5. The official site of Med-expert (2019), “Medical Information System”, available at: http://medexpert.ua/ua/medichnij-zaklad/31-medichnij-zaklad/pro-rynku-v-iznoho- medychnoho-turyzmu-v-ukraini (Accessed 27 December 2019).
6. Bayeva, O. V. (2008), Kharakterystyka rynku medychnykh posluh [Characteristics of the market of medical services], Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, Ukraine.
7. Gerl, R. Boscher, L. and Mainil, T. (2009), “European Competence Centers for Health & Medical Tourism”, Medical Tourism Magazine, available at: http://www.medicaltourismmag.com /issue=13 (Accessed 9 January 2020).
8. WHO (2008), “World Health Report 2008: Primary health care: more relevant today than ever”, available at: http://www.who.int/whr/2008/overview/ru/index html (Accessed 9 January 2020).
9. Kaiser Family Foundation (2007), “A global look at public perceptions of health problems, priorities and donors: the Kaiser/Pew global health survey”, available at: http://www.kff.org/kaiserpolls/upload/7716.pdf (Accessed 8 January 2020).
10. Euro Health Consumer Index (2015), “Health Consumer Powerhouse: Report”, available at: http://www.healthpowerhouse.com/files/EHCI_2015/EHCI_2015_report.pdf/ (Accessed 9 January 2020).
11. Hudson, S, (2002), Sport and adventure tourism, The Haworth Hospitality Press, New York, London, Oxford.
12. Keith, P. (2010), “The outlook for medical tourism in 2010”, available at: http://treatmentabroad.blogspot.com/2010/01/outlook-for-medical-tourism-in-2010.html (Accessed 10 January 2020).
13. Horowitz, M. Rosensweig, J. and Jones, C. (2007), “Medical Tourism: Globalization of the Healthcare Marketplace”, MedGenMed, vol 9(4), Available at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/ pmc/articles/PMC2234298 (Accessed 11 January 2020).
14. Melnychenko, S.V. Mykhailichenko, G.I. and Kravtsov, S.S. (2018), “Innovative growth of integrated tourism companies”, Innovative development of the economy: global trends and national features: collective monograph, Publishing House “Baltija Publishing”, Lithuania.
15. International Medical Travel Journal (2014), “Medical Tourism Climate Survey”, Available at: http://www.imtj.com/resources/research-and-statistics/medical-tourism-climate-survey-2014 (Accessed 12 January 2020).
16. Deloitte (2020), “Medical Tourism: Update and Implications Report”, Available at: http://www.deloitte.com/.../center-for-health-solutions/health/ (Accessed 14 January 2020).
17. Euro Health Consumer Index (2015), “Health Consumer Powerhouse: Report”, Available at: http://www.healthpowerhouse.com/files/ EHCI_2015/EHCI_2015_report.pdf (Accessed 12 January 2020).
18. Didenko, K. D. and Zhuchenko, V. H. (2016), “Medical tourism in Ukraine: current state and prospects for development”, Visnyk Khersons’koho derzhavnoho universytetu, Vol. 16, no. 4, pp. 101–105.
19. Medical Tourism Ratings and Reviews (2009), “Price Watch 2009”, Available at: http://www.medicare-4u.com/ru/medical-tourism (Accessed 15 January 2020).
20. Turkish Medical Tourism Association (2014), “Statistical report on the activities of the Turkish Medical Tourism Association”, Available at: http://thtc-rsc.com/news/?limit=1&point=2 (Accessed 15 January 2020).
21. Ukrainian Medical Tourism Association (2020), Available at: http://www.uamt.org.ua (Accessed 15 January 2020).
№ 2 2020
Дата публікації: 2020-02-27
Кількість переглядів: 10649