DOI: 10.32702/2307-2105-2020.2.9
УДК: 339.1
А. С. Завербний, І. Д. Чукаєва
ОСОБЛИВОСТІ СТРАТЕГІЇ, ЯК ІНСТРУМЕНТУ ГАРМОНІЙНОГО РОЗВИТКУ ТА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
Анотація
Для правильної та результативної роботи підприємства, його глобального розвитку та конкурентоспроможності необхідно грамотно та чітко розробляти стратегію підприємства.
У даній роботі було зроблено акцент на тому, що стратегія в бізнесі сьогодні – це інструмент розвитку проти конкурентів. Виділено класичні види стратегій, розглянуті їх основні принципи та характеристики. Проаналізована матриця Ансоффа «продукт – ринок» з метою дослідження портфельних стратегій в організації проаналізовано схему Бостонської консалтингової групи (БКГ), яка широко використовується на ринку портфельного інвестування. Розглянуто модель стратегій М. Портера: лідерство за витратами, диференціація і фокусування.
Охарактеризовано види глобальних стратегій за такими основними параметрами, як: головне джерело конкурентних переваг, розмір сегмента, асортимент, найбільш слабкі місця.
У даній статті зроблено висновок, що в кожної організації розробляються індивідуальні стратегії, що залежать від різних сфер діяльності, масштабу виробництва, стадії розвитку тощо. Ефективність розробленої та впровадженої стратегії в подальшому своєчасно скореговані залежно від внутрішніх та зовнішніх чинників залежить від менеджменту, який відповідає за стратегічний розвиток підприємства.
Ключові слова: мале підприємництво; стратегія; стратегічний менеджмент; диверсифікація; матриця «продукт-ринок»; портфельні стратегії; стратегії Бостонської консалтингової групи.
Література
1. Стефанишин В. Я. Основні принципи стратегічного маркетингового планування на підприємствах [Електронний ресурс] / В. Я. Стефанишин. – 2012. – Режим доступу до ресурсу: http://ela.kpi.ua:8080/bitstream/123456789/3092/1/59.pdf.
2. Клаузевиц К. О войне [Електронний ресурс] / Клаузевиц К. – Режим доступу до ресурсу: http://www.koob.ru/clausewitz.
3. Котлер Ф., Бергер Р., Бикхофф Н. Стратегический менеджмент по Котлеру / под редакцией Ф.Котлера, Р.Бергера, Н.Бикхоффа - М., Альпина Паблишер, 2017, - 143 с.
4. Поняття стратегії та її класифікація [Електронний ресурс]. – 2012. – Режим доступу до ресурсу: https://pidruchniki.com/13130712/menedzhment/ponyattya_strategiyi_klasifikatsiya
5. Кузьмін О.Є., Горбаль Н.І. Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства (організації) Навчальний посібник– Львів: НУ «Львівська політехніка», 2004. – 96 с.
6. Ансофф И. Стратегическое управление / И.Ансофф - М.: Изд. «Экономика», 1989- 145с.
7. Формування конкурентних переваг підприємства [Електронний ресурс]. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://dn.khnu.km.ua/dn/k_default.aspx?M=k1311&T=05&lng=1&st=0.
8. Тюха І. Стратегія розвитку у системі стратегій підприємства [Електронний ресурс] / І. Тюха. – 2013. – Режим доступу до ресурсу: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.com.
9. Рульєв В.А., Гуткевич С.О. Менеджмент : навч.посіб. / В.А. Рульєв, С.О. Гуткевич. К. : Центр учбової літератури, 2011. 312 с.
10. Дорофеев В.Д. Менеджмент : учеб. пособие / В.Д. Дорофеев, А.Н. Шмелева, Н.Ю. Шестопал. – М. : ИНФРА-М, 2008. – 440 с.
A. Zaverbnyi, I. Chukaieva
FEATURES OF THE STRATEGY AS A MEANS FOR HARMONIOUS DEVELOPMENT AND COMPETITIVENESS OF THE ENTERPRISE
Summary
For the correct and effective work of the enterprise, its global development and competitiveness, it is necessary to develop the strategy of the enterprise correctly and accurately. Small and large businesses have diversity environmental factors; however, they differ in their behavior managers when developing the strategy of the organization
This paper will focus on the fact that business strategy today is a tool for development and weapon against competitors. Classic types of strategies are highlighted and their basic principles and characteristics are considered.
The Ansoff «product-market» matrix was analyzed. The Boston Consulting Group (BCG matrix) scheme, widely used in the portfolio investment market, was used to explore portfolio strategies within the organization. As well as, Michael Porter's model of strategies was discussed: cost leadership, differentiation and focus. The article deals with the interpretation of the concept of strategy by military leaders and scientists in the field of strategic management.
All types of global strategies are characterized by such basic parameters as: the main source of competitive advantage, the size of the segment, the range, the weaknesses.
The article deals with the issues of determining the main approaches to formulating and classifying competitive strategies. The classification of the concept based on key characteristics in the definitions of foreign and Ukrainian scientists is proposed. The main classification categories of competitive strategies are analyzed, the "classifiers-leaders" and "classifiers-followers" are selected. The results of the research on the development, implementation and implementation of competitive strategies by companies are presented and the prospects for further research are outlined. This article concludes that each organization develops individual strategies that depend on different areas of activity, scale of production, stage of development and more. How effectively a strategy will be developed, implemented and subsequently timely adjusted, depending on internal and external factors, will depend on the manager responsible for the strategic development of the enterprise.
Keywords: small business; strategy; strategic management; diversification; «product-market» matrix; portfolio strategies; Boston Consulting Group strategies.
References
1. Stefanyshyn, V. Y. (2012), “Basic principles of strategic marketing planning business”, available at: http://ela.kpi.ua:8080/bitstream/123456789/3092/1/59.pdf (Accessed 20 Feb. 2020)
2. Klauzevic, K. (2000), “On war”, available at: http://www.koob.ru/clausewitz (Accessed 20 Feb. 2020)
3. Kotler, F. Berger, R. and Bikkhoff, N. (2017), Strategicheskij menedzhment po Kotleru [Strategic Management for Kotlerff], Alpina Publisher, Moscow, Russia.
4. Morhulets', O.B. (2012), “The concept of strategy and its classification”, available at: https://pidruchniki.com/13130712/menedzhment/ponyattya_strategiyi_klasifikatsiya (Accessed 20 Feb. 2020)
5. Kuzmin, O.Y. and Horbal, N.I. (2004), Upravlinnia mizhnarodnoiu konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva (orhanizatsii) [Management of international competitiveness of the enterprise (organization)] , Lviv Polytechnic National University, Lviv, Ukraine.
6. Ansoff, I. (1989), Strategicheskoe upravlenie [Strategic Management], Ekonomika, , Moscow, Russia.
7. Khmelnitsky National University (2016), “Formation of competitive advantages of the enterprise”, available at: http://dn.khnu.km.ua/dn/k_default.aspx?M=k 1311&T=05&lng=1&st=0 (Accessed 20 Feb. 2020)
8. Tiukha, I. (2013), “Development strategy in the enterprise strategy system”, available at: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.com.
9. Rul'ev, V.A. and Gutkevich, S.O. (2011), Menedzhment [Management], Centr uchbovoї lіteraturi, Kharkiv, Ukraine.
10. Dorofeev, V.D. (2008), Menedzhment [Management], INFRA-M, Moscow, Russia.
№ 2 2020
Дата публікації: 2020-02-27
Кількість переглядів: 10911