EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ВІДОБРАЖЕННЯ ОЦІНКИ РИНКОВОЇ ВАРТОСТІ ПІДПРИЄМСТВА У ЗВІТНОСТІ
М. В. Корягін, В. М. Корягін

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.3.2

УДК: 657.01

М. В. Корягін, В. М. Корягін

ВІДОБРАЖЕННЯ ОЦІНКИ РИНКОВОЇ ВАРТОСТІ ПІДПРИЄМСТВА У ЗВІТНОСТІ

Анотація

Висвітлено основні проблемні питання складання звітності про оцінку ринкової вартості підприємства. Здійснено оцінку факторів, які впливають на зростання або зниження вартості підприємства. Досліджено необхідність підвищення якості інформаційного забезпечення прийняття управлінських рішень за результатами оцінки вартості підприємства. Систематизовано недоліки структури та змісту звітів про оцінку ринкової вартості підприємства. Запропоновано структуру звітності про оцінку ринкової вартості підприємства. Наведено назву розділів звітів про оцінку ринкової вартості підприємства, які використовуються в практичній діяльності суб’єктів господарювання: загальні положення, об’єкт оцінки та середовище функціонування, методологія оцінки ринкової вартості, узагальнення результатів оцінки, інша додаткова інформація, додатки. Досліджено переваги використання в практичній діяльності суб’єктів господарювання запропонованої звітності про оцінку ринкової вартості підприємства.

Ключові слова: звітність; оцінка; ринкова вартість; інформаційне забезпечення.

Література

1. Ивашковская И. Принцип устойчивого развития в создании моделей стоимости / И. Ивашковская // Управление компанией. – 2006. – № 8 : [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.management.com.ua/finance/fin126.html.
2. Касьяненко Т. Г. Преобразование финансовой отчетности предприятия для целей оценки бизнеса : учеб. пособие / Т. Г. Касьяненко. – СПб. : Изд-во СПбГУЭФ, 2011. – 167 с.
3. Козодаев М. Оценка и бизнес / М. Козодаев, М. Пылов. – М. : ОЛМА-ПРЕСС Инвест: Институт экономических стратегий, 2003. – 128 с.
4. Koryagin M. Development of evaluation the market value of the enterprise in the system of accounting and analytical support / M. Koraygin, P. Kutsyk, M. Chik, S. Kuskova // Independent Journal of Management & Production (Special Edition PDATU). – Vol. 10. – No. 7. – 2019. – pp. 623-644.
5. Оценка стоимости предприятия (бизнеса) / А. Г. Грязнова, М. А. Федотова, М. А. Эскиндаров, Т. В. Тазихина, Е. Н. Иванова, О. Н. Щербакова. – М. : ИНТЕРРЕКЛАМА, 2003. – 544 с.
6. Парасій-Вергуненко І. М. Інформаційне забезпечення процедур оцінювання вартості підприємства / І. М. Парасій-Вергуненко, І. І. Бродська // Економічні науки. Серія “Облік і фінанси”. Збірник наукових праць. Луцький національний технічний університет. Випуск 5 (20). – Ч. 2. – Редкол.: відп. ред. д.е.н., професор Герасимчук З. В. – Луцьк, 2008. – C. 110-116.
7. Ронова Г. Н. Оценка стоимости предприятий: Учебно-методический комплекс / Г. Н. Ронова, П. Ю. Королев, А. Н. Осоргин, М. Р. Хаджиев, Д. И. Тишин. – М. : Изд. центр ЕАОИ, 2008. – 157 с.
8. Стрельцова Т. В. Основы оценки бизнеса : учебное пособие / Т. В. Стрельцова, Е. В. Бучнева. – Барнаул : Изд-во АГАУ, 2007. – 57 с.
9. Теплова Т. В. Современные модификации стоимостной модели управления компанией / Т. В. Теплова // Вестник Московского Ун-та. – Сер. 6 “Экономика”. – 2004. – № 1. – C. 83-103.
10. Щербаков В. А. Оценка стоимости предприятия (бизнеса) / В. А. Щербаков, Н.А. Щербакова. – М. : Омега-Л, 2006. – 288 с.

M. Koryagin, V. Koryagin

REPORTING OF ASSESSMENT OF COMPANY’S MARKET VALUE

Summary

The problematic reporting’s questions of the assessment of company’s market value are researched. The factors that influence the growth or decrease in the value of the enterprise are evaluated. The necessity of improving the quality of information support for making management decisions based on the results of valuation of the enterprise has been researched. The lacks of structure and content of reports of the assessment of company’s market value are systematized. The structure of the report of the assessment of company’s market value is proposed. The title of the sections of the reports of the assessment of company’s market value used in the business activities of the entities are given: general provisions, object of valuation and environment, market valuation methodology, summary of valuation results, other additional information, supplements. The contents of the section "general provisions" are disclosed: the purpose and use of the report; a list of conditional abbreviations and terms used; date of the report; the date of the market valuation of the enterprise; basis for evaluation; goal setting, evaluation tasks; confirmation of the qualification level of the appraiser; limitations and assumptions used in the assessment process and taken into account in the report. The contents of the section "object of evaluation and environment" are disclosed: description and features of the valuation object; an estimate of the book value of the enterprise property; planning of activities for several periods; macroeconomic analysis; critical analysis of the industry; risks of functioning of the enterprise; financial analysis of the entity's activity; a description of accounting policies. The contents of the section "market valuation methodology" are disclosed: characterization of approaches and methods of valuation of the enterprise market value; a description of the criteria and the procedure for selecting methods and factors for cost estimation; calculations of the market value of the enterprise in terms of balance factors in the context of the chosen approach to valuation; identification, description and evaluation of the impact of off-balance sheet factors; identification of the negative impact of internal and external factors on the value of the enterprise; substantiation of the evaluator's proposals to minimize the negative impact; conclusions from the results of the market value assessment. The advantages of using the reports of the assessment of company’s market value in the economic activity of the entities are researched.

Keywords: eporting; assessment; market value; provision of information.

References

1. Ivashkovskaja, I. (2006), “The principle of sustainable development in the creation of value models”, Upravlenie kompaniej, vol. 8, available at: http://www.management.com.ua/ finance/fin126.html.
2. Kasjanenko, T.G. (2011), Preobrazovanie finansovoj otchetnosti predprijatija dlja celej ocenki biznesa [Conversion of financial statements for business valuation], SPbGUJeF, Sankt-Peterburg, Russia.
3. Kozodaev, M. and Pylov, M. (2003), Ocenka i biznes [Valuation and business], OLMA-PRESS Invest, Moscow, Russia.
4. Koryagin, M. Kutsyk, P. Chik, M and Kuskova, S. (2019), “Development of evaluation the market value of the enterprise in the system of accounting and analytical support”, Independent Journal of Management & Production (Special Edition PDATU), vol. 10, no. 7, pp. 623-644.
5. Grjaznova, A.G. Fedotova, M.A. Jeskindarov, M.A. Tazihina, T.V. Ivanova, E.N. and Shherbakova, O.N. (2003), Ocenka stoimosti predprijatija (biznesa) [Assessment of the value of the enterprise (business)], INTERREKLAMA, Moscow, Russia.
6. Parasij-Verhunenko, I.M. and Brodska, I. I. (2008), “Information support of the procedures for valuation of enterprises”, Ekonomichni nauky. Seriia “Oblik i finansy”. Zbirnyk naukovykh prats'. Luts'kyj natsional'nyj tekhnichnyj universytet, vol. 5 (20), no. 2, pp. 110-116.
7. Ronova, G.N. Korolev, P.Ju. Osorgin, A.N. Hadzhiev, M.R. and Tishin, D.I. (2008), Ocenka stoimosti predprijatij [Assessment of the value of the enterprise], EAOI, Moscow, Russia.
8. Strelcova, T.V. and Buchneva E.V. (2007), Osnovy ocenki biznesa [Fundamentals of business valuation], AGAU, Barnaul, Russia.
9. Teplova, T.V. (2004), “Modern modifications of the cost model of company management”, Vestnik Moskovskogo Un-ta, ser. 6 “Jekonomika”, vol. 1, pp. 83-103.
10. Shherbakov, V.A. (2006), Ocenka stoimosti predprijatija (biznesa) [Assessment of the value of the enterprise (business)], Omega-L, Moscow, Russia.

№ 3 2020

Дата публікації: 2020-03-27

Кількість переглядів: 347

Відомості про авторів

М. В. Корягін

д. е. н., проф., професор кафедри обліку і аудиту,Львівський національний університет ім. Івана Франка

M. Koryagin

Doctor, Doctor of Economic Sciences, Professor, Prof. the Department of Accounting and Audit, Ivan Franko National University of Lviv

ORCID:

0000-0003-3131-1963


В. М. Корягін

студент 2 курсу спеціальності «Облік і оподаткування»,Національний університет «Львівська політехніка»

V. Koryagin

student of the specialty "Accounting and taxation",Lviv Polytechnic National University

ORCID:

0000-0003-3131-1963

Як цитувати статтю

Корягін М. В., Корягін В. М. Відображення оцінки ринкової вартості підприємства у звітності. Ефективна економіка. 2020. № 3. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7693 (дата звернення: 08.08.2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.3.2

Koryagin, M. and Koryagin, V. (2020), “Reporting of assessment of company’s market value”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 3, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7693 (Accessed 08 Aug 2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.3.2

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.