EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ІННОВАЦІЙНА ТА КРЕАТИВНА ЕКОНОМІКА: ДІАЛЕКТИКА ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ
Т. В. Поснова

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.3.57

УДК: 332.1:338.24

Т. В. Поснова

ІННОВАЦІЙНА ТА КРЕАТИВНА ЕКОНОМІКА: ДІАЛЕКТИКА ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ

Анотація

У статті було проаналізовано дефініції інноваційної та креативної економік, а також їхнього джерела функціонування – креативності та креативного капіталу. Розглянуті види креативності, зокрема креативність, що має свій у сфері культури і мистецтва, а також науково-технологічна та економічна креативність.
Доведено, що в сучасних умовах розвитку економіки основним фактором виробництва стає креативний людський капітал, а чинником економічного зростання – продукт креативної діяльності – інновації. Адже в сучасних умовах ринкової економіки держави зацікавлені в оновленні продукції, наявності ринку нововведень (інновацій), основу яких становлять креативні ідеї та рішення. Таким чином, інноваційно-креативний розвиток економіки спроможний забезпечити економічне зростання у довгостроковому періоді та дати імпульс креативній та інноваційній активності у майбутньому.

Ключові слова: інноваційна економіка; креативна економіка; креативні індустрії; креативність; креативний капітал.

Література

1. Беккер Г. Человеческий капитал / Г.Беккер // Экономика, политика, идеология. –Чикаго. – № 11, 1993. – с. 109-119.
2. Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество. Опыт социального прогнозирования / Пер. с английского. - Изд. 2-е, испр. и доп. - М.: Academia, 2004. - 788 с.
3. Глобальний інноваційний індекс 2018. Енергія світу за допомогою інновацій. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.globalinnovationindex.org/gii-2018-report
4. Давимука С. А., Федулова Л. І. Креативний сектор економіки: досвід та напрями розбудови : монографія / С. А. Давимука, Л. І. Федулова ; ДУ “Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України”. – Львів, 2017. – 528 с.
5. Інноваційна Україна 2020 : національна доповідь / за заг. ред. В.М. Гейця та ін. ; НАН України. – К., 2015. – 336 с. : табл., рис. http://ief.org.ua/wp-content/uploads/2015/07/%D0%86%D0%BD%D0%BD% D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B0-%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B0-2020+ +.pdf
6. Клоудова, Й. Влияние развития креативной экономики на экономически отсталые регионы. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://core.ac.uk/download/pdf/6476828.pdf
7. Лэндри Ч. Креативный город / Ч. Лэндри; [пер. с англ. В. Гнедовский, М. Хрусталева, М. Гнедовский]. – М.: Классика-XXI: Ин-т культурной политики, 2006. – 397 с.
8. Менш Г. Технологический пат: Инновации преодолевают депрессию. – М.: Экономика, 1975. — 115 c.
9. Мэтьюз М. Научная и инновационная политика и новая (и старая) экономика творчества. Творческое Разрушение.- Том 1. 1. - 2008. - [Електронний ресурс]. – Режим доступа: http://cultural-science.org/journal/index.php/ culturalscience/ article/view/8/15.
10. Мокир, Дж. Рычаг богатства. Технологическая креативность и экономический прогресс / пер. с англ. Н.Эдельмана; под науч. ред. Т.Дробышевской, А.Смирнова. — М.: Изд-во Института Гайдара, 2014.—54 с.
11. Нейсбит, Д. Мегатренды / Д. Нейсбит; Пер. с англ. М.Б. Левина. — М: ООО «Издательство ACT»: ЗАО НПП «Ермак», 2003. — 380 с.
12. Про затвердження видів економічної діяльності, які належать до креативних індустрій Кабінет міністрів України. Розпорядження від 24 квітня 2019 р. № 265-р. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-zatverdzchnoyi-diyalnosti-yaki-nalezhat-do-kreativnih-industrij
13. Поснова Т.В. Креативний людський капітал як чинник інноваційного
розвитку економіки / Т.В.Поснова // Економічний простір. 2019. № 141, с. 172-182. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecpros_2019_141_16
14. Салихов Б.В. Креативный капитал в экономике знаний: монография.- Москва : Дашков и Ко, 2017.- 274с
15. Стан інноваційної діяльності та діяльності у сфері трансферу технологій в Україні у 2018 році: аналітична довідка / Т.В. Писаренко, Т.К. Кваша та ін. – К.: УкрІНТЕІ, 2019. – 80 с.
16. Флорида Р. Креативный класс: люди, которые меняют будущее, М., Издательский дом «Классика-XXI», 2011. - 430с.
17. Фукуяма Ф. Наше постчеловеческое будущее: Последствия биотехнологической революции / Пер. сангл. М.Б. Левина. — М.: ООО «Издательство АСТ»: ОАО «ЛЮКС», 2004. — 349 с.
18.Хокинс Дж. Креативная экономика. — М.: «Классика-ХХI», 2011. — 256 с.
19. Creative Economy Report 2013 by UNESCO. – Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.unesco.org/culture/pdf/creative-economy-report-2013.pdf.
20.Cushing R. Creative capital, diversity and urban growth: unpublished manuscript. Austin (texas), 2001. December.
21.Department for Digital, Culture, Media & Sport (1998). Creative Industries Mapping Document 1998. – Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.gov.uk/government/publications/creative-industries-mapping-documents-1998
22.Florida, R. and Tinagli I. (2004). Europe in the Creative Age. – Електронний ресурс] – Режим доступу: http://creativeclass.com/rfcgdb/articles/Europe_in_the_Creative_Age_2004.pdf
23.Potts, J. Creative Industries and Economic Evolution. - Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.culture-21.com/2011/10/17/creative-industries-and-economic-evolution/
24. Schumpeter, Joseph A. From Capitalism, Socialism and Democracy.- New York: Harper, 1950. – 431с.

T. Posnova

INNOVATIVE AND CREATIVE ECONOMY: THE DIALECTICS OF COMMUNICATION

Summary

It is well-known that the innovation economy is based on creative activity that allows for breakthrough innovation and synergistic effect. In turn, the economy of the late twentieth century was marked by the emergence of creative industries belonging to the so-called 4 sectors of the economy, the main attributes of which are the production and dissemination of knowledge and information, resulting in the creation of successful products that have consumer value. As a result of these processes, a new phenomenon emerged as the creative economy, which is the engine of innovation and economic growth, because modern economic development cannot occur outside of innovation, and innovation cannot emerge without creativity.
In such conditions of economic development creative human capital becomes the main factor of production, and the factor of economic growth is the product of creative activity - innovation. Accordingly, innovative and creative economies become drivers of economic development, contributing to the competitiveness and economic growth of countries. In this connection, the question arises of the formation of a new paradigm of world economic development, which is based on innovation, which permeates all spheres of life, and also creates a fundamentally new state of culture and civilization, in which the main goals as values are to increase the role of knowledge, information, creativity and, accordingly, their human medium.
The article analyzes the types of creativity as a basis for innovative and creative economies. Creativity manifested in the field of culture and art, as well as scientific, technological and economic creativity are considered.
This research proves that innovative and creative economic development is able to provide economic growth in the long term and give impetus to innovative and creative activity in the future. In these circumstances, the most important source of competitive advantage not only for enterprises and organizations, but also for states, is, above all, not tangible assets and natural resources, but intellectual property and investment in human capital. After all, in the conditions of a market economy, the state is interested in updating products, availability of the market of innovations (innovations), the basis of which are creative ideas and decisions.

Keywords: innovative economy; creative economy; creative industries; creativity; creative capital.

References

1. Becker, G.(1993), “Human capital”, Economics, politics, ideology. Vol. 11. pp. 109-119.
2. Bell, D. (2004). Gryadushcheye postindustrial'noye obshchestvo. Opyt sotsial'nogo prognozirovaniya [The Coming Post-Industrial Society. Experience of social forecasting], Academia, Moscow, Russia.
3. Globa linnovation Index (2019), “The Global Innovation Index 2018: Energizing the World with Innovation”, aviable at: https://www.globalinnovationindex.org/gii-2018-report (Accessed 7 February 2020).
4. Davymuka, S. A. and Fedulova, L. I. (2017), Kreatyvnyy sektor ekonomiky: dosvid ta napryamy rozbudovyю [Creative sector of economy: experience and directions of development], DU “Instytut rehional’nykh doslidzhen’ imeni M. I. Dolishn’oho NAN Ukrayiny”, L’viv, Ukraine.
5. Institute for Economics and Forecasting NAS of Ukraine (2015), “Innovative Ukraine 2020: a national report”, aviable at: http://ief.org.ua/wp-content/uploads/2015/07/%D0%86%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B0-%D0%A3%D0%BA%D1 %80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B0-2020++.pdf (Accessed 5 February, 2020).
6. Kloudova, Y. (2009), “Influence of the development of a creative economy on economically backward regions”, aviable at: https://core.ac.uk/download/pdf/6476828.pdf (Accessed 12 February, 2020).
7. Lendri, CH. (2006), Kreativnyy gorod [Creative City], Klassika-XXI: In-t kul'turnoy politiki, Moscow, Russia.
8. Mensh, G. (1975), Tekhnologicheskiy pat: Innovatsii preodolevayut depressiyu [Technological stalemate: Innovation overcomes depression], Ekonomika, Moscow, Russia.
9. Matthews, M. (2008), “Science and Innovation Policy and the New (and Old) Economics of Creativity”, Creative Destruction, vol. 1.1, aviable at: http://cultural-science.org/journal/index.php/culturalscience/article/view/8/15 (Accessed 27 February, 2020).
10. Mokir, Dzh. (2014), Rychag bogatstva. Tekhnologicheskaya kreativnost' i ekonomicheskiy progress [Leverage of wealth. Technological Creativity and Economic Progress], Institut Gaydara, Moscow, Russia.
11. Neysbit, D. (2003), Megatrendy [Megatrends], OOO Izdatel'stvo ACT: ZAO NPP Yermak, Moscow, Russia.
12. Cabinet of Ministers of Ukraine (2019), Order “On the approval of economic activities that belong to the creative industries”, aviable at: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-zatverdzchnoyi-diyalnosti-yaki-nalezhat-do-kreativnih-industrij (Accessed 10 February, 2020).
13. Posnova, T.V. (2019), “Creative human capital as a factor of innovative economic development”, Ekonomichnyy prostir, vol.141, рp. 172-182, aviable at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecpros_2019_141_16 (Accessed 10 February, 2020).
14.Salikhov, B.V. (2017), Kreativnyy kapital v ekonomike znaniy [Creative capital in the knowledge economy], Dashkov i Ko, Moscow, Russia.
15. Pysarenko, T.V. and Kvasha, T.K. (2019), Stan innovatsijnoi diial'nosti ta diial'nosti u sferi transferu tekhnolohij v Ukraini u 2018 rotsi [State of innovation and technology transfer activities in Ukraine in 2018], UkrINTEI, Kyiv, Ukraine.
16. Florida, R. (2007), Kreativnyy klass: lyudi, kotoryye menyayut budushcheye [Creative class: people who change the future], Izdatel'skiy dom «Klassika-XXI», Moscow, Russia.
17. Fukuyama, F. (2004), Nashe postchelovecheskoye budushcheye: Posledstviya biotekhnologicheskoy revolyutsii [Our Posthuman Future Consequences of the Biotechnology revolution], Izdatel'stvo AST: OAO «Lyuks», Moscow, Russia.
18. Khokins, Dzh. (2011), Kreativnaya ekonomika [Creative Economics] «Klassika-KHKHI», Moscow, Russia.
19. UNESCO (2013), “Creative Economy Report 2013 by UNESCO”, aviable at: http://www.unesco.org/culture/pdf/creative-economy-report-2013.pdf (Accessed 28 Feb 2020).
20. Cushing, R. (2001), Creative capital, diversity and urban growth, Austin, Texas, USA.
21. Department for Digital, Culture, Media & Sport (1998), “Creative Industries Mapping Document 1998”, аvailable at: https://www.gov.uk/government/publications/creative-industries-mapping-documents-1998(Accessed 10 February, 2020).
22. Florida, R. and Tinagli I. (2004), “Europe in the Creative Age”, аvailable at: http://creativeclass.com/rfcgdb/articles/Europe_in_the_Creative_Age_2004.pdf (Accessed 10 February, 2020).
23. Potts, J. (2011), “Creative Industries and Economic Evolution”, аvailable at: http://www.culture-21.com/2011/10/17/creative-industries-and-economic-evolution/ (Accessed 7 February, 2020).
24. Schumpeter, J. A. (1975), The Process of Creative Destruction. From Capitalism, Socialism and Democracy, Harper, New York, USA.

№ 3 2020

Дата публікації: 2020-03-27

Кількість переглядів: 8306

Відомості про авторів

Т. В. Поснова

к. е. н, доцент кафедри економічної теорії,Університет ДФС України, м. Ірпінь

T. Posnova

PhD in Economics, Associate professor of the department of economic theory, University of state service of Ukraine, Irpin

ORCID:

0000-0003-2038-7743

Як цитувати статтю

Поснова Т. В. Інноваційна та креативна економіка: діалектика взаємозв’язку. Ефективна економіка. 2020. № 3. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7716 (дата звернення: 07.09.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.3.57

Posnova, T. (2020), “Innovative and creative economy: the dialectics of communication”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 3, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7716 (Accessed 07 Sep 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.3.57

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.