EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МЕТОДИКА ДОСЛІДЖЕННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ЗАКЛАДУ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ НА РИНКУ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ
Н. А. Зінчук

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.3.62

УДК: 37.07.014.54:005.642.1

Н. А. Зінчук

МЕТОДИКА ДОСЛІДЖЕННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ЗАКЛАДУ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ НА РИНКУ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ

Анотація

У статті розглянуто поняття конкуренції на ринку освітніх послуг, конкурентних переваг та місце системи фахової передвищої освіти у конкурентній боротьбі. З метою виокремлення та посилення національної та міжнародної конкурентоспроможності вітчизняних коледжів, формування стійкості функціонування закладів освіти, задоволення потреб здобувачів освіти та колективу закладу, у даному дослідженні виокремлено, структуровано та описано напрями забезпечення конкурентних переваг закладів фахової передвищої освіти за основною (освітньою) діяльністю, ресурсним забезпеченням (фінансові, матеріально-технічні, кадрові конкурентні переваги), управлінською сферою (ефективність менеджменту та маркетингу). Підтверджено, що оцінювання зовнішніх та внутрішніх конкурентних переваг потрібно здійснювати за допомогою описаних у дослідженні аналітичних інструментів STEP та SWOT-аналізу. Результати даного дослідження можуть бути використані під час проведення стратегічних сесій як невід’ємної складової процесу стратегічного планування діяльності закладу фахової передвищої освіти.

Ключові слова: конкурентна боротьба; конкуренція на ринку освітніх послуг; заклад фахової передвищої освіти; конкурентоспроможність; конкурентна перевага; STEP-аналіз; SWOT-аналіз.

Література

1. Про фахову передвищу освіту : Закон України від 6 черв. 2019 р. №2745-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2745-19 (дата звернення: 16.03.2020).
2. Фатхутдинов Р. А. Управление конкурентоспособностью организации : учебник, 2-е изд., испр. и доп. М. : Изд-во Эксмо, 2005. 544 с.
3. Мазилкина Е. И., Паничкина Г. Г. Управление конкурентоспособностью : учеб. пособие. М. : Омега-Л, 2009. 328 с.
4. Жмайлов В. М. Визначення конкурентних переваг вищих навчальних закладів – один із можливих напрямів модернізації освіти. Вісник СНАУ. Серія «Економіка та менеджмент», Вип. 6/1, 2010. С.11-13.
5. Берницька Д. Стратегічний аналіз зовнішнього середовища підприємства методом PEST/STEP- аналізу. Економічний аналіз. 2012. Т.11(2). С. 41-45. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecan_2012_11(2)__8.pdf (дата звернення: 16.03.2020).
6. Шляхта О. М. SWOT-аналіз як інструмент стратегічного менеджменту підприємства. Економічний простір. 2012. №68. С. 301-309.

N. Zinchuk

RESEARCH METHODOLOGY OF COMPETITIVE ADVANTAGES OF A PROFESSIONAL EDUCATION INSTITUTION ON THE MARKET OF EDUCATIONAL SERVICES

Summary

The article deals with the definition of competition in the market of educational services, competitive advantages and the place of the system of professional pre-higher education in competition. The ultimate goal of this study is to separate and enhance the national and international competitiveness of modern Ukrainian colleges, to shape the sustainability of educational institutions, to meet the needs of students and staff of an educational institution.
It is emphasized that competition of the professional pre-higher educational institutions in the relevant market (regional, national, international level) of educational services occurs not only for potential applicants; competition is also unfolding for the financial and other resource provision, which is currently a pressing issue for the Ukrainian education system; improving the quality of educational activity also strengthens the competition for qualified teachers and provides for an effective system of management of the professional pre-higher educational institutions.
The study focuses on the orientation of the professional pre-higher educational institutions to a marketing policy of activity, where the key concepts are to determine the market position of an educational institution and take into account and enhance its competitive advantages in the relevant market of educational services. Therefore, today there is a need to assimilate the management of educational institutions with the marketing concept of educational management, which will in the future increase the competitiveness of both individual institutions and the education system as a whole.
The article identifies, structures and describes the directions of providing competitive advantages of institutions of professional higher education by chief (educational) activity, resource provision (financial, material and technical, personnel competitive advantages), management sphere (efficiency of management and marketing). It has been confirmed that the assessment of external and internal competitive advantages should be carried out using the STEP and SWOT analytical tools described in the study. The results of this study can be used during strategic sessions as an integral part of the strategic planning process of a professional pre-higher educational institution.

Keywords: competition; competition in the market of educational services; a professional pre-higher educational institution; competitiveness; competitive advantages; STEP-analysis; SWOT-analysis.

References

1. The Verkhovna Rada of Ukraine (2019), The Law of Ukraine "On the professional pre-higher education", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2745-19 (accessed 16 March 2020).
2. Fatkhutdinov, R.A. (2005), Upravlenie konkurentosposobnostiu organizacii [Management of organization’ competitiveness], Exmo Publish, Moscow, Russia.
3. Mazilkina E.I. and Panichkina G. G. (2009) Upravlenie konkurentosposobnostiu [Management of the competitiveness], Omega-L, Moscow, Russia.
4. Zhmailov, V.M. (2010), “Defining the competitive advantages of higher education as one of the possible directions of education modernization”, Visnyk SNAU, Series Economic and Management. Vol. 6/1, pp. 11-13.
5. Bernytska, D. (2012), “Strategic analysis of the external environment of the enterprise by PEST / STEP analysis”, Ekonomichny analiz, Vol.11(2), pp. 41-45. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecan_2012_11(2)__8.pdf (accessed 16 March 2020).
6. Shliakhta, O.M. (2012) “SWOT-analysis as a tool for the strategic enterprise’ management”, Economic space, vol.68, pp. 301-309.

№ 3 2020

Дата публікації: 2020-03-27

Кількість переглядів: 185

Відомості про авторів

Н. А. Зінчук

к. пед. н., доцент, доцент кафедри менеджменту освіти та права,ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України

N. Zinchuk

PhD in Pedagogical Sciences,The University of Educational Management of the National Academy of Pedagogical Sciences

ORCID:

0000-0001-9888-0410

Як цитувати статтю

Зінчук Н. А. Методика дослідження конкурентних переваг закладу фахової передвищої освіти на ринку освітніх послуг. Ефективна економіка. 2020. № 3. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7721 (дата звернення: 28.05.2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.3.62

Zinchuk, N. (2020), “Research methodology of competitive advantages of a professional education institution on the market of educational services”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 3, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7721 (Accessed 28 May 2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.3.62

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.