EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ПІДПРИЄМСТВА В СФЕРІ ІНФОРМАЦІЙНИХ ПОСЛУГ
Н. С. Ринкевич

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.3.151

УДК: 005.31:331.1:338.4

Н. С. Ринкевич

ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ПІДПРИЄМСТВА В СФЕРІ ІНФОРМАЦІЙНИХ ПОСЛУГ

Анотація

Успішний розвиток організаційної культури сприяє підвищенню ефективності фінансово-економічної діяльності компаній та рівню конкурентоспроможності. Тому у сучасних умовах функціонування підприємств все більшої актуальності набувають проблеми трансформації їх організаційної культури.
Мета даного дослідження полягає в емпіричному дослідженні особливостей організаційної культури підприємства в сфері інформаційних послуг, виявленні тенденцій її розвитку в сучасних умовах та удосконаленні методичного підходу до оцінювання рівня розвитку.
Викладено результати проведеного експертного опитування з метою виявлення сучасних проблем, бар’єрів, особливостей, тенденції та шляхів розвитку організаційної культури підприємств у сфері інформаційних послуг в Україні. Виконано оцінку рівня розвитку організаційної культури підприємства. Запропоновано інтегральну методику оцінювання організаційної культури. Апробація даної методики показала, що обстежене підприємство має низький рівень розвитку організаційної культури (0,408), оскільки значення інтегрального показника знаходиться в межах 0,26–0,5.

Ключові слова: організаційна культура; особливості; тенденції; управління розвитком організаційної культури; експертне опитування; методики оцінки; ефективність.

Література

1. Элвессон М. Организационная культура / пер. с англ. Харьков: Изд-во Гуманитарный Центр, 2005. 460 с.
2. Шейн Э. Организационная культура и лидерство: учебник. 3-е изд. / пер. с англ. под ред. Т.Ю. Ковалевой. СПб.: Питер, 2007. 336 с.
3. Армстронг М. Практика управления человеческими ресурсами. 10-е изд. / пер. с англ. под ред. С.К. Мордовина. СПб.: Питер, 2009. 848 с.
4. Фокіна-Мезенцева К.В. Мотиваційні основи корпоративної культури в системі менеджменту якості підприємства: теорія, методологія, практика: монографія. Херсон: Видавничий дім «Гельветика», 2018. 300 с.
5. Отенко І.П., Чепелюк М.І. Корпоративна культура: міжнародний та трансформаційний аспекти: монографія. Харків: ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2018. 243 с.
6. Діденко Н.В. Формування механізму організаційної культури. Бізнес Інформ. 2012. № 6. С. 206-207.
7. Волянська-Савчук Л.В. Трансформація корпоративної культури машинобудівних підприємств. Економіка: реалії часу. 2014. № 6(16). С. 50-56.
8. Дергачова В.В., Федірко Г.А. Особливості формування корпоративної культури на підприємствах України. Економічний вісник НТУУ «КПІ». 2018. № 15. С. 1-8. DOI: https://doi.org/10.20535/2307-5651.15.2018.135694.
9. Denison D.R. Bringing corporate culture to the bottom line. Organizational Dynamics. 1984. Vol. 13 (2). P. 4-22.
10. Irani Z., Beskase A., Love P.E.D. Total quality management and corporate culture: constructs of organizational excellence. The International Journal of Technological Innovation, Entrepreneurship and Technology Management – Technovation. 2004. Vol. 24. P. 643-650.
11. Kwan P., Walker A. Validating the competing values model as a representation of organizational culture through inter-institutional comparisons. Organizational Analysis. 2004. Vol. 12. No 1. P. 21-37.
12. Millington M.J., Schultz J.C. The Challenge of Organization Culture in Quality Assurance Implementation. Journal of Rehabilitation Administration. 2009. Vol. 33. P. 121-130.
13. Cameron K.S., Quinn R.E. Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based on the Competing Values Framework. 3rd ed. New Jersey: John Wiley & Sons, 2011. 288 p.
14. Dźwigoł H., Shcherbak S., Semikina M., Vinichenko O., Vasiuta V. Formation of Strategic Change Management System at an Enterprise. Academy of Strategic Management Journal. 2019. Vol. 18(SI1). P. 1-8.
15. Dźwigoł H. Business management – compendium. Oxford: Alpha Science International Ltd., 2017. 84 p.
16. Dźwigoł H. Organisational structure within the process of organisation management. Marketing i Rynek. 2017. Vol. 24. No. 7. P. 171-183.
17. Denison D.R. Corporate culture and organizational effectiveness. New York: John Wiley & Sons, 1990. 267 p.
18. Hofstede G. Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context. Online Readingsin Psycology and Culture. 2011. Vol. 2 (1). P. 1-7.
19. Кузнецов А.А. Моделювання полікритеріальної оцінки стану управління корпоративною культурою машинобудівних підприємств. Інвестиції: практика та досвід. 2013. № 19. С. 88-91.
20. Войнаренко М.П., Волянська-Савчук Л.В. Застосування експертних методів дослідження для оцінки рівня корпоративної культури на підприємствах машинобудування. Вісник Хмельницького національного університету. Сер.: Економічні науки. 2016. № 5. Т. 1. С. 298-300.
21. Чанг То Тху. Интегральная методика исследования организационной культуры. Науковедение. 2017. Т. 7. № 1. URL: http://naukovedenie.ru/ PDF/115EVN115.pdf. DOI: 10.15862/115EVN115.
22. Кwilinski A. Mechanism of modernization of industrial sphere of industrial enterprise in accordance with requirements of the information economy. Marketing and Management of Innovations. 2018. No. 4. P. 116-128. DOI: http://doi.org/10.21272/mmi.2018.4-11.
23. Dźwigoł H. Research methods and techniques in new management trends: research results. Virtual Economics. 2019. Vol. 2(1). P. 31-48. DOI: https://doi.org/10.34021/ve.2019.02.01(2).
24. Dalevska N., Khobta V., Kwilinski A., Kravchenko S. A model for estimating social and economic indicators of sustainable development. Entrepreneurship and Sustainability Issues. 2019. Vol. 6(4). P. 1839-1860. DOI: https://doi.org/10.9770/jesi.2019.6.4(21).
25. Ринкевич Н.С. Організаційна культура підприємств: виклики, загрози та тенденції. Економічний вісник Донбасу. 2019. № 3(57). С. 123-136. DOI: 10.12958/1817-3772-2019-3(57)-123-136.
26. Трушкина Н.В., Рынкевич Н.С. Клиентоориентированность: основные подходы к определению. Бізнес Інформ. 2019. № 8. С. 244-252. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2019-8-244-252.
27. Rynkevich N. Organizational-economic mechanism of management development of organizational culture of enterprises. Organizational-economic mechanism of management innovative development of economic entities: collective monograph / edited by M. Bezpartochnyi, in 3 Vol.; Higher School of Social and Economic. Przeworsk: WSSG, 2019. Vol. 3. P. 119-128.

N. Rynkevich

FEATURES OF ORGANIZATIONAL CULTURE DEVELOPMENT OF THE ENTERPRISE IN THE FIELD OF INFORMATION SERVICES

Summary

Currently, the problems of developing the organizational culture of enterprises of different types of economic activity are being updated taking into account their specifics. This allows you to achieve greater flexibility and the ability to quickly respond to changes in the internal and external environment, to strengthen competitive positions in the sales markets, which corresponds to modern business conditions.
The purpose of this study is an empirical research of the organizational culture of enterprise in the field information services, identifying trends in its development in modern conditions and improving the methodological approach to assessing the level development.
The results of an expert survey are presented to identify current problems, barriers, features, trends and ways of organizational culture development of enterprises in the field information services in Ukraine. The level of organizational culture development of enterprise is evaluated. An integrated methodology for assessing the organizational culture is proposed. Testing of this methodology showed that the surveyed enterprise have a low level of organizational culture development (0.408), since the value of the integral indicator is in the range of 0.26–0.5.
The results of the study allow us to draw the following conclusions. The enterprise in the field of information services does not have a sufficiently clear idea of its purpose and direction of activity (the value of the indicator «Strategic direction and intentions» – 0.438). The mission developed by the management is incomprehensible to all employees and does not give them purposefulness (goal and perspective indicator – 0.4). The company has a sufficient level of employee dedication, its own approach to doing business (the indicator «Coordination and integration» – 0.5) and a clear set of key values (the indicator «Key values» – 0.538). The enterprise under study is not sufficiently implementing a customer-centric approach in understanding the wishes and needs of its customers (the indicator of «Focusing on consumers» – 0,363). The company is not very good at organizational change and does not adapt quickly to changes in the external environment (indicator «Ability to change» is 0.438; «Organizational training» is 0.288). Employees of the enterprise in the sphere of information services differ in low level of involvement: indicators of «Development potential» – 0,263; «Team orientation» – 0,413.

Keywords: organizational culture; features; trends; organizational culture development management; expert survey; assessment methods; efficiency.

References

1. Elvesson, M. (2005), Organizatsionnaya kul'tura [Organizational culture], Publishing House of the Humanitarian Center, Kharkov, Ukraine. (in Russian)
2. Sheyn, E. (2007), Organizatsionnaya kul'tura i liderstvo [Organizational culture and leadership], 3rd ed, Peter, St. Petersburg, Russia. (in Russian)
3. Armstrong, M. (2009), Praktika upravleniya chelovecheskimi resursami [The practice of human resource management], 10th ed., Peter, St. Petersburg, Russia. (in Russian)
4. Fokina-Mezentseva, K. V. (2018), Motyvatsiini osnovy korporatyvnoi kultury v systemi menedzhmentu yakosti pidpryiemstva: teoriia, metodolohiia, praktyka [Motivational foundations of corporate culture in the enterprise quality management system: theory, methodology, practice], Publishing House Helvetyka, Kherson, Ukraine. (in Ukrainian)
5. Otenko, I. P. and Chepeliuk, M. I. (2018), Korporatyvna kultura: mizhnarodnyi ta transformatsiinyi aspekty [Corporate culture: international and transformational aspects], KhNEU of S. Kuznetsov, Kharkov, Ukraine. (in Ukrainian)
6. Didenko, N. V. (2012), “Formation of the mechanism of organizational culture”, Business Inform, no. 6, pp. 206-207. (in Ukrainian)
7. Volianska-Savchuk, L. V. (2014), “Transformation of corporate culture of machine-building enterprises”, Economy: the realities of time, vol. 16, no. 6, pp. 50-56. (in Ukrainian)
8. Derhachova, V. V. and Fedirko, H. A. (2018), “Features of formation of corporate culture at the enterprises of Ukraine”, Economic Bulletin of NTUU «KPI», no. 15, pp. 1-8. DOI: https://doi.org/10.20535/2307-5651.15.2018.135694 (in Ukrainian)
9. Denison, D. R. (1984), “Bringing corporate culture to the bottom line”, Organizational Dynamics, vol. 13, no. 2, pp. 4-22.
10. Irani, Z., Beskase, A. and Love, P.E.D. (2004), “Total quality management and corporate culture: constructs of organizational excellence”, The International Journal of Technological Innovation, Entrepreneurship and Technology Management – Technovation, vol. 24, pp. 643-650.
11. Kwan, P. and Walker, A. (2004), “Validating the competing values model as a representation of organizational culture through inter-institutional comparisons”, Organizational Analysis, vol. 12, no. 1, pp. 21-37.
12. Millington, M. J. and Schultz, J. C. (2009), “The Challenge of Organization Culture in Quality Assurance Implementation”, Journal of Rehabilitation Administration, vol. 33, pp. 121-130.
13. Cameron, K. S. and Quinn, R. E. (2011), Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based on the Competing Values Framework, 3rd ed, John Wiley & Sons, New Jersey, USA.
14. Dźwigoł, H., Shcherbak, S., Semikina, M., Vinichenko, O. and Vasiuta, V. (2019), “Formation of Strategic Change Management System at an Enterprise”, Academy of Strategic Management Journal, vol. 18(SI1), pp. 1-8.
15. Dźwigoł, H. (2017), Business management – compendium, Alpha Science International Ltd., Oxford, England.
16. Dźwigoł, H. (2017), “Organisational structure within the process of organisation management”, Marketing i Rynek, vol. 24, no. 7, pp. 171-183.
17. Denison, D. R. (1990), Corporate culture and organizational effectiveness, John Wiley & Sons, New York, USA.
18. Hofstede, G. (2011), “Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context”, Online Readingsin Psycology and Culture, vol. 2, no. 1, pp. 1-7.
19. Kuznetsov, A. A. (2013), “Modeling of multicriteria assessment of the corporate culture management status of machine-building enterprises”, Investment: practice and experience, no. 19, pp. 88-91. (in Ukrainian)
20. Voinarenko, M. P. and Volianska-Savchuk, L. V. (2016), “Application of expert research methods to assess the level of corporate culture at machine-building enterprises”, Bulletin of Khmelnitsky National University. Ser.: Economic Sciences, vol. 1, no. 5, pp. 298-300. (in Ukrainian)
21. Trang, To Thu (2017), “The integrated methodology of organizational culture investigation”, Naukovedenie, vol. 7, no. 1. URL: http://naukovedenie.ru/ PDF/115EVN115.pdf. DOI: 10.15862/115EVN115 (in Russian)
22. Кwilinski, A. (2018), “Mechanism of modernization of industrial sphere of industrial enterprise in accordance with requirements of the information economy”, Marketing and Management of Innovations, no. 4, pp. 116-128. DOI: http://doi.org/10.21272/mmi.2018.4-11.
23. Dźwigoł, H. (2019), “Research methods and techniques in new management trends: research results”, Virtual Economics, vol. 2(1), pp. 31-48. DOI: https://doi.org/10.34021/ve.2019.02.01(2).
24. Dalevska, N., Khobta, V., Kwilinski, A. and Kravchenko, S. (2019), “A model for estimating social and economic indicators of sustainable development”, Entrepreneurship and Sustainability Issues, vol. 6(4), pp. 1839-1860. DOI: https://doi.org/10.9770/jesi.2019.6.4(21).
25. Rynkevich, N. S. (2019), “Organizational culture of enterprises: challenges, threats and trends”, Economic Herald of the Donbas, no. 3, vol. 57, pp. 123-136. DOI: 10.12958/1817-3772-2019-3(57)-123-136. (in Ukrainian)
26. Trushkina, N. V. and Rynkevich, N. S. (2019), “Customer focus: basic approaches to definition”, Business Inform, no. 8, pp. 244-252. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2019-8-244-252 (in Russian)
27. Rynkevich, N. (2019), “Organizational-economic mechanism of management development of organizational culture of enterprises”, Organizational-economic mechanism of management innovative development of economic entities, vol. 3, WSSG, Przeworsk, Poland, pp. 119-128.

№ 3 2020

Дата публікації: 2020-03-27

Кількість переглядів: 199

Відомості про авторів

Н. С. Ринкевич

асистент кафедри фінансів і маркетингу,Придніпровська державна академія будівництва та архітектури (м. Дніпро)

N. Rynkevich

assistant of the Department of Finance and Marketing,Pridneprovsk State Academy Construction and Architecture (Dnipro)

ORCID:

0000-0002-1229-6051

Як цитувати статтю

Ринкевич Н. С. Особливості розвитку організаційної культури підприємства в сфері інформаційних послуг. Ефективна економіка. 2020. № 3. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7743 (дата звернення: 28.05.2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.3.151

Rynkevich, N. (2020), “Features of organizational culture development of the enterprise in the field of information services”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 3, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7743 (Accessed 28 May 2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.3.151

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.