EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ АКТИВІЗАЦІЇ ФІСКАЛЬНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
А. С. Луценко

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.4.201

УДК: 336.22

А. С. Луценко

КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ АКТИВІЗАЦІЇ ФІСКАЛЬНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ

Анотація

У статті здійснено порівняльну оцінку впливу окремих інструментів державного регулювання на економічний розвиток країни. Здійснено порівняня впливу окремих інструментів державного регулювання, зокрема фіскального регулювання, на економічний розвиток країни. Розглянуто та охарактеризовано основні сучасні концепції побудови фіскальної політики як складової системи фіскального регулювання. Здійснено ретроспективний аналіз розвитку податкової системи в Україні. Проаналізовано динаміку та структуру податкових надходжень до Державного бюджету України за прямими та непрямими податками. Оцінено взаємозв’язок податкових надходжень та валового внутрішнього продукту. Визначено принципи та сучасні напрями реформування податкової системи України, як складової системи фіскального регулювання.
Обґрунтовано, що в результаті зіткнення інтересів у суспільстві, повинен скластися рівноважний податковий тягар – оптимальний рівень податкового тиску, в основі якого лежать сукупні державні витрати, пов'язані з відтворенням державою своїх функцій з урахуванням співвідношення попиту на податки (покриття потреб держави) і пропозиції дохідних джерел.

Ключові слова: фіскальне регулювання; податки; податкова система; економічний розвиток; економічне зростання.

Література

1. Соломенко С. М. Бюджет повної зайнятості та фіскальна політика. Фінанси України. 2008. № 4. С. 3-12.
2. Туган-Барановський М. І. Політична економія : курс популярний. Київ : Наук. думка, 1994. 261 с.
3. Економічна теорія (політекономія, мікроекономіка, макроекономіка). Політекономія : навчальний посібник / упоряд. Мацелюх Н. П., Максименко І. А., Теліщук М. М. та ін. Ірпінь : Університет ДФС України, 2018. 270 с.
4. Носіков Д. М. Фіскальна політика держави: теоретико-правовий аспект. Державне будівництво та місцеве самоврядування. 2016. Вип. 31. С. 178-192.
5. Голишевська Л. В. Роль фіскальної та регулюючої функції податків в економіці держави. Международный журнал экономики,. 2010. № 3. С. 40–45.
6. Скоропад І. С., Герасимчук О. В. Фіскальна політика як спосіб наповнення державного бюджету. URL: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/12884/1/080_F%D1%96skalna%20 pol%D1%96tika%20ja_529_533_714.pdf
7. Державна казначейська служба України. Київ : Офіційний портал ДКСУ. URL: http://www.treasury.gov.ua/
8. Белкіна Є.О. Проблеми і перспективи розвитку оподаткування в Україні. Молодіжний науковий вісник УАБС НБУ (Серія «Економічні науки»). 2013. № 5. С. 205–217.
9. Дулік Т. О., Александрюк Т. Ю. Вектори розвитку сучасної фіскальної політики України. International scientific journal. 2016. № 2. С. 107-115.
10. Бантон В. Д. Л. , Тарангул В. І. Фіскальна політика та механізм її реалізації. Інвестиції: практика та досвід. 2010. № 21. С. 30-35.
11. Голубка С. З історії фінансів української державності : від Київської Русі до Гетьманщини. Незалежний аудитор. 2014. № 2. С. 110–117.

A. Lutsenko

CONCEPTUAL FOUNDATIONS OF ACTIVIZATION OF FISCAL REGULATION OF UKRAINE'S ECONOMY

Summary

The article makes a comparative assessment of the impact of certain instruments of state regulation on the economic development of the country. The impact of certain instruments of state regulation, including fiscal regulation, on the economic development of the country is comparatively comparable. It is substantiated that the goal of fiscal regulation is achieved by solving certain problems of fiscal regulation that form the so-called goal tree. The main among them are: steady growth of national income, moderate inflation, increase in employment, smoothing the cyclical fluctuations of the economy. It has been proved that the fiscal regulation toolkit includes: manipulation of different types of taxes and tax rates, in addition, transfer payments and other types of government spending. The results of the study of world experience show that achieving a certain level of economic development and stability allows the state to increase centralization of financial resources for solving social and other problems of national importance. It is found that the main features of the tax systems of all developed countries are their close relationship with the structure of the economy, economic proportions, as well as orientation to the goals of economic development. It is proved that such an approach underlies economic policy-making, including in the area of fiscal regulation. The basic modern concepts of the construction of fiscal policy as an integral part of the system of fiscal regulation are considered and characterized. The retrospective analysis of the development of the tax system in Ukraine is carried out. Dynamics and structure of tax revenues to the State Budget of Ukraine on direct and indirect taxes are analyzed. The relationship between tax revenue and gross domestic product is estimated. The principles and current directions of reforming the tax system of Ukraine as a component of the system of fiscal regulation are determined. It is substantiated that as a result of the collision of interests in the society there should be an equilibrium tax burden - the optimum level of tax pressure, which is based on the aggregate state expenditures related to the reproduction of their functions by the state, taking into account the ratio of the demand for taxes (covering the needs of the state). sources. However, the monopolistic nature of the “market” for public services impedes the objective process of forming an equilibrium tax burden (the equilibrium price of public goods). It is argued that in order to achieve the greatest fiscal and regulatory effect, conscious intervention in this process is necessary to bring the actual level of tax burden to the level of its optimum degree, within the limits of scientifically substantiated tax boundaries, taking into account both objective market laws and existing tax laws. , as well as the interests of both the state and taxpayers. Only such a tax burden can tactically and strategically create the conditions for stable economic growth of the country, budget revenues and taxpayers. It is proved that when trying to change the tax burden it is necessary to take into account the existence of a systematic fiscal effect, which consists in the fact that there are direct and indirect effects of changing the rates (or other parameters) of one tax on the level of income from taxation by other taxes.

Keywords: fiscal regulation; taxes; tax system; economic development; economic growth.

References

1. Solomenko, S.M. (2008), “Full-time budget and fiscal policy”, Finansy Ukrainy, vol. 4, pp. 3-12.
2. Tuhan-Baranovs'kyj, M.I. (1994), Politychna ekonomiia [Political economy: the course is popular], Nauk. dumka, Kyiv, Ukraine.
3. Matseliukh, N.P. Maksymenko, I.A. and Telischuk, M.M. (2018), Ekonomichna teoriia (politekonomiia, mikroekonomika, makroekonomika). Politekonomiia [Economic theory (political economy, microeconomics, macroeconomics). Political economy], Universytet DFS Ukrainy, Irpin', Ukraine.
4. Nosikov, D.M. (2016), “Fiscal policy of the state: theoretical and legal aspect”, Derzhavne budivnytstvo ta mistseve samovriaduvannia, vol. 31, pp. 178-192.
5. Holyshevs'ka, L.V. (2010), “The role of fiscal and regulatory functions of taxes in the economy of the state”, Mezhdunarodnyj zhurnal ekonomyky, vol. 3, pp. 40-45.
6. Skoropad, I.S. and Herasymchuk, O.V. (2011), “Fiscal policy as a way of filling the state budget”, available at: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/12884/1/080_F%D1%96skalna%20pol%D1%96tika%20ja_529_533_714.pdf (Accessed 10 April 2020).
7. State Treasury Service of Ukraine (2020), available at: http://www.treasury.gov.ua/ (Accessed 10 April 2020).
8. Belkina, Ye.O. (2013), “Problems and prospects of development of taxation in Ukraine”, Molodizhnyj naukovyj visnyk UABS NBU (Seriia «Ekonomichni nauky»), vol. 5, pp. 205-217.
9. Dulik, T.O. and Aleksandriuk, T.Yu. (2016), “Vectors of development of modern fiscal policy of Ukraine”, International scientific journal, vol. 2, pp. 107-115.
10. Banton, V.D.L. and Taranhul, V.I. (2010), “Fiscal policy and mechanism for its implementation”, Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 21, pp. 30-35.
11. Holubka, S. (2014), “From the History of Finance of Ukrainian Statehood: From Kievan Rus to the Hetmanate”, Nezalezhnyj audytor, vol. 2, pp. 110-117.

№ 4 2020

Дата публікації: 2020-04-30

Кількість переглядів: 120

Відомості про авторів

А. С. Луценко

аспірант, ПВНЗ «Європейський університет»

A. Lutsenko

Postgraduate Student of Higher Education "European University"

ORCID:

0000-0003-2904-5037

Як цитувати статтю

Луценко А. С. Концептуальні засади активізації фіскального регулювання економіки України. Ефективна економіка. 2020. № 4. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7841 (дата звернення: 27.05.2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.4.201

Lutsenko, A. (2020), “Conceptual foundations of activization of fiscal regulation of Ukraine's economy”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 4, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7841 (Accessed 27 May 2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.4.201

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.