ГЕНДЕРНО-ОРІЄНТОВАНЕ БЮДЖЕТУВАННЯ В УМОВАХ РОЗВИТКУ БЮДЖЕТНОГО ПРОЦЕСУ УКРАЇНИ
К. М. Роменська
DOI: 10.32702/2307-2105-2020.5.53
УДК: 336.1
К. М. Роменська
ГЕНДЕРНО-ОРІЄНТОВАНЕ БЮДЖЕТУВАННЯ В УМОВАХ РОЗВИТКУ БЮДЖЕТНОГО ПРОЦЕСУ УКРАЇНИ
Анотація
У статті обґрунтовано доцільність та необхідність впровадження гендерно-орієнтованого бюджетування в бюджетний процес, як для державного бюджету, так і для місцевих бюджетів України. Наголошено на необхідності розмежовувати поняття гендерного бюджетування та інклюзії і проведено паралель між поняттями гендерної та соціальної рівності, оскільки гендерно-орієнтоване бюджетування спрямоване на задоволення не взагалі людських, а потреб окремо чоловіків та окремо жінок за допомогою бюджетних процесів. Доведено важливість законодавчого закріплення положень гендерного бюджетування для досягнення гендерної рівності в Україні, яка означає, що всі громадяни, як чоловіки так і жінки, мають свободу вибору і свободу для розвитку своїх особистих здібностей без обмежень, які накладаються на них стереотипами і традиційною гендерною системою. Проведено огляд та здійснено аналіз бюджетних програм на предмет врахування гендерного підходу на етапі складання. Наведено рекомендації, що передбачають врахування гендерного аспекту у бюджетній програмі, зменшення гендерних розривів та усунення гендерної дискримінації.
Ключові слова: гендерно-орієнтоване бюджетування; бюджетний процес; бюджетна програма; гендерна рівність; гендерний аналіз; прозорість; ефективність.
Література
1. Бюджетний кодекс України: Закон України від 08.07.2010 №2456-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17
2. Геппл М. и Фестл Э. Гендерное бюджетирование в Австрии. Первый опыт / Organisation for Economic Co-operation and Development. URL: https://www.oecd.org/gov/gender-mainstreaming/
3. Державний веб-портал бюджету для громадян / Міністерство фінансів України. URL: https://openbudget.gov.ua
4. Жовницкая Н. Гендерно-ориентированное бюджетирование с человеческим лицом. Баланс-Бюджет. 2019. № 14 (738). С. 7-9.
5. Кратко о важном: «Гендерно-ориентированное бюджетирование - это инструмент расширения прав и возможностей женщин и сокращения неравенства в нашем обществе» / Структура Организации Объединенных Наций «ООН-женщины». URL: https://eca.unwomen.org/ru/news/stories/2019/12/take-five-gender-responsive-budgeting-is-a-tool-to-empower-women
6. Молодь Дніпропетровщини: рішення Дніпропетровської обласної ради від 03 лютого 2012 р. № 239-11/VI. URL: http://www.oblrada.dp.ua/official-records/decisions/27/745
7. Передовая практика стран ОЭСР в области бюджетирования, ориентированного на результат / Organisation for Economic Co-operation and Development. URL: https://www.oecd.org/gov/gender-mainstreaming/
8. Про затвердження Методичних рекомендацій щодо впровадження та застосування гендерно орієнтованого підходу в бюджетному процесі: наказ Міністерства фінансів України від 02.01.2019 р. №1. URL: https://mof.gov.ua/uk/283-genderno-oriientovane_biudzhetuvannia_na_mistsevomu_rivni
9. Програма впровадження державної політики органами влади у Дніпропетровській області на 2016–2020 рр.: рішення Дніпропетровської обласної ради від 19.02.2016 р. № 15-2/VIІ. URL: http://oblrada.dp.ua/official-records/decisions/54/1367
10. Програма розвитку малого та середнього підприємництва в Дніпропетровській області на 2019–2020 рр.: рішення Дніпропетровської обласної ради від 07.12.2018 р. № 407-15/VIІ. URL: http://oblrada.dp.gov.ua/rishennia/sklikannia-7/xv-sesiia/про-затвердження-програми-розвитку-м-2/
11. Програма розвитку сімейної та гендерної політики у Дніпропетровській області на 2012–2021 рр.: рішення Дніпропетровської обласної ради від 03 лютого 2012 р. № 241-11/VI http://www.oblrada.dp.ua/official-records/decisions/27/746
12. Pеализация гендерной политики в Казахстане / Organisation for Economic Co-operation and Development. URL: https://www.oecd.org/gov/gender-mainstreaming/
13. Регіональні програми / Дніпропетровська обласна рада. URL: https://oblrada.dp.gov.ua/region-programmes/
14. Що таке ГОБ? / Офіційний сайт Проекту «Гендерно-орієнтоване бюджетування». URL: http://grbproject.org/%d1%89%d0%be-%d1%82%d0%b0%d0%ba%d0%b5-%d0%b3%d0%be%d0%b1/.
K. Romenska
GENDER-ORIENTED BUDGETING IN THE CONDITIONS OF THE DEVELOPMENT OF BUDGET PROCESS IN UKRAINE
Summary
The expediency and necessity of introducing gender-oriented budgeting in the budget process, both for the state budget and for local budgets of Ukraine, was substantiated in the article. The main basis for the implementation of gender budgeting in the budget process is the presence of an element of development strategy - a program-targeted method of budgeting and execution. Among the main features and components of this method is medium-term budget planning whereby budgeting is result-oriented. Thus, in Ukraine, which switched to the medium-term budget planning format in 2019 and was declared it in the Budget code of Ukraine, the most important conditions for the implementation of gender-oriented budgeting were created. The purpose of the article is to develop directions and proposals for integrating elements of gender-oriented budgeting into the budgetary process of Ukraine in order to modernize it. The implementation of gender budgeting elements and inclusion in the budget legislation of Ukraine is a positive result for progress in certain areas of public administration.
The need to differentiate between gender budgeting and inclusion was emphasized, and a parallel between the concepts of gender and social equality was drawn, because the gender-oriented budgeting aims to meet not the human needs but the needs of men and women separately through budget processes. The importance of legislating gender budgeting to achieve gender equality in Ukraine has been demonstrated, which means that all citizens, both men and women, have the freedom of choice and freedom to develop their personal abilities, without the restrictions imposed on them by stereotypes and the traditional gender system. The budget programs have been reviewed and analyzed at the drafting stage for gender mainstreaming. Recommendations that include gender mainstreaming in the budget program, reducing gender gaps, and eliminating gender discrimination were provided. It is relatively easy and feasible to implement this approach in practice, since almost all budget allocations and actual expenditures are in line with the government's strategic goals. The accompanying positive effects of its implementation are also ensuring the efficient use of budget funds, savings, increasing budget transparency.
Keywords: gender-oriented budgeting; budget process; budget program; gender equality; gender analysis; transparency; efficiency.
References
1. Verkhovna Rada of Ukraine (2010). The Law of Ukraine “Budget Code of Ukraine”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17 (Accessed April 27 2020).
2. Geppl, M. and Festl, E. (2015), “Gender Budgeting in Austria. The first experience”, The official site of Organisation for Economic Co-operation and Development, available at: https://www.oecd.org/gov/gender-mainstreaming/ (Accessed April 28 2020).
3. The official site “Open Budget” (2020), State veb-portal of budget for citizens, available at: https://openbudget.gov.ua (Accessed April 27 2020).
4. Govnitska, N. (2019), “Gender-oriented budgeting with a human face”, Balans-Bjudzhet, vol. 14 (738), pp. 7-9.
5. The official site of Organisation for Economic Co-operation and Development (2019), “Briefly important: “Gender-oriented budgeting is a tool for empowering women and reducing inequality in our society”, available at: https://eca.unwomen.org/ru/news/stories/2019/12/take-five-gender-responsive-budgeting-is-a-tool-to-empower-women (Accessed April 27 2020).
6. Dnepropetrovsk regional council (2012). The decision of Dnepropetrovsk regional council “Youth of Dnepropetrovsk region”, available at: http://www.oblrada.dp.ua/official-records/decisions/27/745 (Accessed April 29 2020).
7. The official site of Organisation for Economic Co-operation and Development (2019), “The best practices of OECD countries in result-oriented budgeting”, available at: https://www.oecd.org/gov/gender-mainstreaming/ (Accessed April 27 2020).
8. Ministry of Finance of Ukraine (2019), The order “On approval of the Methodological Recommendations for the implementation and application of the gender-oriented approach in the budget process”, available at: https://mof.gov.ua/uk/283-genderno-oriientovane_biudzhetuvannia_na_mistsevomu_rivni (Accessed April 28 2020).
9. Dnepropetrovsk regional council (2016), The decision of Dnepropetrovsk regional council “The program of public policy implementation by the authorities of Dnepropetrovsk region”, available at: http://oblrada.dp.ua/official-records/decisions/54/1367 (Accessed April 29 2020).
10. Dnepropetrovsk regional council (2018), The decision of Dnepropetrovsk regional council “The Program of development of small and medium-sized enterprises in Dnepropetrovsk region for 2019 - 2020”, available at: http://oblrada.dp.gov.ua/rishennia/sklikannia-7/xv-sesiia/про-затвердження-програми-розвитку-м-2/ (Accessed April 29 2020).
11. Dnepropetrovsk regional council (2012). The decision of Dnepropetrovsk regional council “The Program of development the family and gender policy in Dnipropetrovsk region for 2012-2021”, available at: http://www.oblrada.dp.ua/official-records/decisions/27/746 (Accessed April 29 2020).
12. The official site of Organisation for Economic Co-operation and Development (2019), “The realization the gender policy in Kazahstan”, available at: https://www.oecd.org/gov/gender-mainstreaming/ (Accessed April 27 2020).
13. The official site of Dnepropetrovsk regional council (2020), “The list of Regional Target Programs. Action in 2019”, available at: https://oblrada.dp.gov.ua/region-programmes/ (Accessed April 29 2020).
14. The official site of the Project “Gender-oriented budgeting” (2020), “What is GOB?”, available at: http://grbproject.org/ (Accessed April 29 2020).
№ 5 2020
Дата публікації: 2020-05-28
Кількість переглядів: 9190