EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

АНАЛІЗ ПОСТІЙНИХ РИНКОВИХ ЧАСТОК ТОВАРНОГО ЕКСПОРТУ УКРАЇНИ
Л. О. Бакаєв, І. Г. Бакаєва

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.5.8

УДК: 339.5 (477)

Л. О. Бакаєв, І. Г. Бакаєва

АНАЛІЗ ПОСТІЙНИХ РИНКОВИХ ЧАСТОК ТОВАРНОГО ЕКСПОРТУ УКРАЇНИ

Анотація

Ця стаття аналізує еволюцію ринкової частки експорту України у світовому експорті в період 2013-2018 рр як. за 11 технологічними категоріями (за класифікацією С.Лалла), так і на ринках економік що розвиваються Африки, Америки, Азії і Океанії, на ринках розвинутих економік Америки, Азії і Океанії, Європи та транзитивних економік (за класифікацією країн за рівнем розвитку економік ЮНКТАД). Аналіз еволюції ринкової частки експорту України здійснюється з використанням методології постійних ринкових часток А.Ніссенса та Г.Пауллета. Розраховані зміни ринкової частки експорту України під впливом факторів конкурентоспроможності (продуктовий та географічний ефекти ринкової частки), змін продуктової та географічної структур товарного експорту (продуктовий та географічні структурні ефекти). Виявлено, що під впливом факторів конкурентоспроможності (цінових та нецінових) у 2017-2018 рр. Україна збльшувала свою ринкову частку товарного експорту на 1,1%, під впливом змін у продуктовій та географічній структурах експорту – відповідно на 1,8% та 0,8% (в середнє значення за рік).

Ключові слова: аналіз постійних ринкових часток ; ефект ринкової частки ; комбінований структурний ефект ; продуктовий структурний ефект ; географічний структурний ефект ; змішаний структупний ефект ; технологічні категорії товарного експорту ; експорт товарів України ; світовий експорт товарів ; спеціалізація торгівлі ; конкурентоспроможність експорту.

Література

1. Осташко Т.О., Лір В.Е., Венгер В.В.,Олефір В.К., Биконя О.С. Зміна традиційних позицій українського експорту.// Економіка і прогнозування.-№ 2.-2017.-С.57-74.
2. Круп’як І.В. Вектори зовнішньої торгівлі держави в умовах сучасних економічних перетворень. // Економіка та управління національним господарством. Випуск 20.-2017.-С.158-162.
3. П’янкова О.В., Ралко О.С. Зовнішня торгівля України: проблематика структурних змін та приоритетів. //Економіка і суспільство. Випуск 5.-2016.-С.65-71.
4. Пєнська І.О. Торговельні орієнтири України на світових ринках.// Зовнішня торгівля: право, економіка, фінанси.-№2.-2013.-С.5-11
5. Nidhi Bagaria, Saba Ismail . Export Performance of China: A Constant Market Share Analysis.// Front.Econ.China.-Vol.14.-№ 1.-2019.-P.110-130.
6. Черемушкина М.В. Анализ российского товарного экспорта методом постоянной доли рынка.// Торговая политика. Trade Policy.-№2/14.-2018.-С.50-75.
7. Pandiella A. A. constant market share analysis of Spanish goods exports. OECD Economic Department Working Paper (ECO/WKP) № 1186.-OECD.-2015.-25 p.
8.Skriner E. Competitiveness and Specialisation of the Austrian Export Sector: A Constant Market Share Analysis.- Institute of Advanced Studies. Economic Series Working Paper 235.-Vienna.-2009.-22 p.
9.Cafiso G. The Export Performance of the Euro Area Countries in the Period 1996-2007.-MPRA.-2009.-28 p.
10. Competitiveness and export performance of Euro area. ECB Occasional Paper Series № 30.-ECB.-2005.-97 p.
11. Dyadkova M., Momchilov M. Constant Market Share Analysis Beyond the Intensive Margin of External Trade. Discussion Paper № 94 .- Sofia.-Bulgarian National Bank.-2014.-65 p
12.Bonanno G. A note: Constant Market Share Analysis.-MPRA.-2014.-12 p.
13. Lall S. The Technological Structure and Performance of Developing Country Manufactured Exports, 1985-1998. Working Paper Number 44.-Queen Elizabeth House, University of Oxford.-2000.-39 p.
14. SITC rev.3 products, by technological categories (Lall (2000)).-UNCTADStat.- [ Електронний ресурс ] .- Режим доступу : http://www.unctadstat.unctad.org

L. Bakaiev, I. Bakaieva

CONSTANT MARKET SHARE ANALYSIS OF UKRAINE’S COMMODITY EXPORT

Summary

This article analyzes the evolution of the market share of Ukraine's merchandise exports in world exports in the period 2013-2018, both in 11 technological categories of goods (according to S. Lall's classification) and in the markets of developing economies in Africa, America, Asia and Oceania, in the markets developed economies of America, Asia and Oceania, Europe and transitive economies (according to the classification of countries according to the level of economic development of UNCTAD). Analysis of the evolution of the market share of Ukrainian exports was carried out using the methodology of constant market shares of A. Nissens and G. Paullet. The changes in the market share of Ukrainian exports under the influence of competitiveness factors (product and geographical effects of the market share), changes in the product and geographical structure of commodity exports (product and geographical structural effects) are calculated.
To conduct the analysis, the data were divided into three periods (2014-2016, 2017-2018 and 2014-2018) by averaging the corresponding annual results.
The total share effect of Ukraine in world exports in the period 2014-2018 annually decreased by 5%. The first period, 2014-2016, is characterized by a significant drop in the market share for an average of 10.9% per year. But in the next period of 2017-2018, the growth rate of merchandise exports of Ukraine was higher than the growth rate of world merchandise exports, which ensured a positive value for the overall effect (3.8%).
Market share effect (MSE) with an average annual decrease (-3.7%) in 2014-2018. was the dominant factor influencing the change in the total market share (-5.0%). In the period 2014-2016. a drop in the average overall effect was due to an MSE (-6.9%), and in the period 2017-2018, its growth was 1.1%.
The contribution of the combined structural effect (CSE) was negative on average for the period 2014-2018 (- 1.4%). The combined effect of the product and geographical structures of Ukraine's merchandise exports was negative in the period 2014-2016 (-4.0%), in particular due to the negative influence of the predominantly geographical structural effect (-2.8%). In the period 2017-2018, a positive CSE (2.7%) was formed mainly under the influence of the product structural effect (1.8%).

Keywords: constant market share analysis; market share effect; combined structure effect; product structure effect; geografical structure effect; mixed structure effect; technological categories of exports; goods exports of Ukraine; goods exports of the World; trade specialization; competitiveness of exports.

References

1.Ostashko, T.O. Lir, V.E. Venher, V.V. Olefir V.K. and Bykonia, O.S. (2017), “ A change in the traditional items of Ukraine’s export ”, Ekonomika i prohnozuvannia , vol. 2, pp.57-74.
2.Krup'iak, I.V. (2017), “ Foreign trade vectors of state under current economic transformations'”, Ekonomika ta upravlinnia natsional'nym hospodarstvom, vol. 20, pp.158-162.
3.P'iankova, O.V. and Ralko, O.S.(2016), ” Foreign trade of Ukraine: problems of structural changes and priorities”, Ekonomika i suspil'stvo, vol.5, pp.65-71.
4. Piens'ka, I.O. (2016), “ Ukraine: trade directions in global marketplace , ” Zovnishnia torhivlia: pravo, ekonomika, finansy, vol.2 ,pp.5-11
5. Nidhi, B. and Saba, I. (2019), “Export Performance of China: A Constant Market Share Analysis”, Front.Econ.China, vol.14 , № 1, pp..110-130.
6. Cheremushkyna, M.V. (2018), “A constant market share analysis of russian goods exports”, Torhovaia polytyka. Trade Policy, vol.2/14, pp.50-75.
7. Pandiella, A.(2015), “A constant market share analysis of Spanish goods exports”, OECD Economic Department Working Paper (ECO/WKP), № 1186, Paris, France.
8.Skriner, E. (2009), “Competitiveness and Specialisation of the Austrian Export Sector: A Constant Market Share Analysis”, Institute of Advanced Studies. Economic Series Working Paper, vol. 235, Vienna, Austria..
9.Cafiso, G.(2009), The Export Performance of the Euro Area Countries in the Period 1996-2007, MPRA, Munich, Germany.
10. ECB (2005), “Competitiveness and export performance of Euro area”, ECB Occasional Paper Series, vol. 30, Francfurt am Main, Germany.
11. Dyadkova, M. and Momchilov, M. (2014), “Constant Market Share Analysis Beyond the Intensive Margin of External Trade” , Discussion Paper, vol. 94, Bulgarian National Bank, Sofia, Bulgaria.
12.Bonanno, G (2014), A note: Constant Market Share Analysis, MPRA, Munich, Germany.
13.Lall, S. (2000) “The Technological Structure and Performance of Developing Country Manufactured Exports, 1985-1998”, Working Paper, vol. 44, Queen Elizabeth House, University of Oxford, Oxford, Great Britain.
14. UNCTADStat (2000), “SITC rev.3 products, by technological categories (Lall (2000))”, available at: http://www.unctadstat.unctad.org (Accessed May 6 2020).

№ 5 2020

Дата публікації: 2020-05-28

Кількість переглядів: 241

Відомості про авторів

Л. О. Бакаєв

д. е. н., професор, Державний університет інфраструктури та технологій

L. Bakaiev

Doctor of Economic Sciences, Professor, State University of Infrastructure and Technologies

ORCID:

0000-0002-6310-9359


І. Г. Бакаєва

к. е. н., професор, Таврійський національний університет ім. В.І. Вернадського

I. Bakaieva

PhD in Economics, Professor., V.I. Vernadsky Taurida national University

ORCID:

0000-0002-7189-7404

Як цитувати статтю

Бакаєв Л. О., Бакаєва І. Г. Аналіз постійних ринкових часток товарного експорту України. Ефективна економіка. 2020. № 5. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7865 (дата звернення: 10.07.2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.5.8

Bakaiev, L. and Bakaieva, I. (2020), “Constant market share analysis of Ukraine’s commodity export”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 5, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7865 (Accessed 10 Jul 2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.5.8

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.