EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

РОЗРОБКА МЕТОДИЧНОГО ПІДХОДУ ДО ВІЗУАЛІЗАЦІЇ РЕЗУЛЬТАТІВ GAP-АНАЛІЗУ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ІТ ПІДПРИЄМСТВ
М. В. Ситницький, К. В. Розбейко

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.5.10

УДК: 330.342.24:004.9:005.93]:001.891

М. В. Ситницький, К. В. Розбейко

РОЗРОБКА МЕТОДИЧНОГО ПІДХОДУ ДО ВІЗУАЛІЗАЦІЇ РЕЗУЛЬТАТІВ GAP-АНАЛІЗУ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ІТ ПІДПРИЄМСТВ

Анотація

У статті переосмислено класичний підхід до здійснення GAP-аналізу та розглянуто ширші можливості використання даного методу оцінювання стратегічних розривів в ІТ підприємствах. Стверджується, що класичний метод аналізу стратегічних розривів не надає достатньо інформації для ІТ підприємств, що, переважно, складаються із людей з творчим мисленням, та кількісних показників недостатньо для прийняття зважених рішень в динамічному просторі. Розроблено методичний підхід до візуалізації отриманих результатів в ході аналізу стратегічних розривів шляхом більш глибокого експертного аналізу кожного розриву та розміщення їх на матрицях важливості внесення змін, що надає змогу підприємствам ІТ сектору швидко реагувати на зміни в своїй діяльності та найближчих конкурентів. Даний методичний підхід до візуалізації розроблений із орієнтацією на простоту та можливість його автоматизації в широкому колі програмного забезпечення та додатків до смартфону.

Ключові слова: GAP-аналіз; аналіз стратегічних розривів; стратегічне управління; візуалізація GAP-аналізу; ІТ підприємство.

Література

1. Балан В. Г. Стратегічне управління. Друге видання: навч. посіб. К.: Наукова столиця, 2018. 520 с.
2. Воронкова А. Э. Стратегические управление конкурентоспособным потенциалом : монография. Луганск: ВНУ, 2010. 315 с.
3. Гапоненко А. А., Панкрухин А. П. Стратегическое управление: навч. Посіб. М.: Омега-Л, 2014. 472 с.
4. Гершун А. GAP-анализ: преодоление разрывов между ед. и и реальностью в би знесе. Менеджмент и менеджер. 2007. № 11. С.61–63.
5. Касич А. О. Втілення концепції стратегічного управління в практику вітчизняних підприємств. Бізнес Інформ. 2014. № 11. С. 290–294.
6. Міждисциплінарний словник з менеджменту / За ед.. Д. М. Черваньова, О. І. Жилінської. К.: Нічлава, 2011. 624 с.
7. Ковени М., Гэнстер Д., Хартлен Б., Кинг Д. Стратегический разрыв: Технологии воплощения корпоративной стратегии в жизнь: пер. с англ. М. : Альпина Бизнес Букс, 2016. 232 с.
8. Aurelia, S., Cardonib, A., Baldoc, M. D., & Lombardid, R. The balanced scorecard logic in the management control and reporting of small business company networks: A case study. Journal of Accounting and Management Information Systems. 2018. No. 17(2). Pp. 191–214. DOI: http://dx.doi.org/10.24818/jamis.2018.02001
9. Gonzalez, A., Rodriguez, Y., & Sossa, A. Leadership and Governance Decisions in Family Business Performance: An Application of Fuzzy Sets Logic. Journal of Small Business Strategy. 2017. No. 27(1). Pp. 51–66.
10. Sitnicki, M., Netreba, I. (2020). Interdependence Assessing for Networked Readiness Index Economic and Social Informative Factors. Baltic Journal of Economic Studies. 2020. Vol. 6. №2. Pp. 47–53. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2020-6-2-47-53
11. UBISOFT® REPORTS FULL-YEAR 2018-19 EARNINGS FIGURES. URL: https://ubistatic19-a.akamaihd.net/comsite_common/en-US/images/53ubisoft%20fy19%20earnings%20english%20final_tcm99-349883_tcm99-196733-32.pdf

M. Sitnicki, K. Rozbeiko

DEVELOPING METHODICAL APPROACH TO THE VISUALIZATION OF THE RESULTS OF THE GAP ANALYSIS OF THE STRATEGIC MANAGEMENT OF IT ENTERPRISES

Summary

The article rethinks the classical approach to the implementation of GAP-analysis and considers the wider opportunities of using this method of assessing strategic gaps in IT enterprises. It is argued that the classical method of analyzing strategic gaps does not provide enough information for IT enterprises, which mainly consist of people with creative thinking, and quantitative indicators are not enough to make informed decisions in the dynamic space. An methodical approach to visualizing the results obtained during the analysis of strategic gaps by in-depth expert analysis of each gap and placing them on the matrices of the importance of change, which allows companies in the IT sector to respond quickly to changes in their activities and competitors.
It is revealed that in the conditions of conducting operational activity in the field of realization of IT products or services, it is not enough for the enterprises to carry out the quantitative analysis of existence of a gap. And since the saturation of employees with a creative mind is inherent not only in startups but also in large players with a classic management system, a necessary condition for successful implementation of the strategy on the basis of adaptability is the correct interpretation of the results of any quantitative analysis. Thus, we propose a more functional model for the implementation of the analysis of strategic gaps for IT enterprises.
The effectiveness of the proposed methodological approach is shown by the example of the GAP-analysis on the example of the IT company "Ubisoft". Based on the developed methodological approach to reflect the results of GAP-analysis of strategic gaps allowed to diagnose the process of strategic management of this IT company and offer it author's recommendations that will be useful for forming a further development plan for the strategic perspective and ensure competitiveness.
This approach to visualization of GAP-analysis is designed with a focus on simplicity and the ability to automate it in a wide range of software and smartphone applications. It can be used by a wide range of IT companies to objectify the diagnosis of their condition in order to form a strategy for their development.

Keywords: GAP-analysis; analysis of strategic gaps; strategic management; visualization of GAP-analysis; IT enterprise.

References

1. Balan, V. G. (2018), Stratehichne upravlinnia [Strategic management], 2nd ed, Naukova stolytsia, Kyiv, Ukraine.
2. Voronkova, A. Je, (2010). Strategicheskie upravlenie konkurentosposobnym potencialom [Strategic competitive capacity management], Lugansk, Ukraine.
3. Gaponenko, A. A. and Pankruhin, A. P. (2014), Strategicheskoe upravlenie [Strategic management], Omega-L, Moscow, Russia.
4. Gershun, A. (2007), “GAP analysis: bridging the gap between dreams and reality in business”, Management and manager, vol. 11, pp. 61–63.
5. Kasych, A. O. (2014), Implementation of the concept of strategic management in the practice of domestic enterprises, Business Inform, vol. 11, pp. 290–294.
6. Mizhdystsyplinarnyj slovnyk z menedzhmentu [Interdisciplinary dictionary of management] (2011). Za red. D. M. Chervan`ova, O. I. Zhy`lins`koyi. K.: Nichlava, 624 s.
7. Koveni, M. Gjenster, D. Hartlen, B. and King, D. (2016), “Strategic gap: Technologies for translating corporate strategy into reality”, Al'pina Biznes Buks, Moscow, Russia.
8. Aurelia, S. Cardonib, A. Baldoc, M. D. and Lombardid, R. (2018), “The balanced scorecard logic in the management control and reporting of small business company networks”, Journal of Accounting and Management Information Systems, vol. 17(2), pp. 191–214.
9. Gonzalez, A. Rodriguez, Y. and Sossa, A. (2017), “Leadership and Governance Decisions in Family Business Performance: An Application of Fuzzy Sets Logic”, Journal of Small Business Strategy, vol. 27(1), pp. 51–66.
10. Sitnicki, M. and Netreba, I. (2020), “Interdependence Assessing for Networked Readiness Index Economic and Social Informative Factors”, Baltic Journal of Economic Studies, vol. 6, no. 2, pp. 47–53.
11. The official site of SA Ubisoft (2020), “UBISOFT® REPORTS FULL-YEAR 2018-19 EARNINGS FIGURES” available at: https://ubistatic19-a.akamaihd.net/comsite_common/en-US/images/53ubisoft%20fy19%20earnings%20english%20final_tcm99-349883_tcm99-196733-32.pdf (Accessed 26 April 2020).

№ 5 2020

Дата публікації: 2020-05-28

Кількість переглядів: 206

Відомості про авторів

М. В. Ситницький

д. е. н., доцент, доцент кафедри менеджменту інноваційної та інвестиційної діяльності, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, м. Київ

M. Sitnicki

Doctor of Economic Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Management of Innovation and Investment activities DepartmentTaras Svevchenko National University of Kyiv, Kyiv

ORCID:

0000-0002-0452-0404


К. В. Розбейко

студент другого року магістратури, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, м. Київ

K. Rozbeiko

Student on second year of master’s degree, Taras Svevchenko National University of Kyiv, Kyiv

ORCID:

0000-0002-7065-2632

Як цитувати статтю

Ситницький М. В., Розбейко К. В. Розробка методичного підходу до візуалізації результатів gap-аналізу стратегічного управління іт підприємств. Ефективна економіка. 2020. № 5. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7867 (дата звернення: 04.07.2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.5.10

Sitnicki, M. and Rozbeiko, K. (2020), “Developing methodical approach to the visualization of the results of the gap analysis of the strategic management of it enterprises”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 5, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7867 (Accessed 04 Jul 2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.5.10

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.