EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ВПЛИВ ВІДНОВЛЕННЯ ПОВНОЦІННОГО ФУНКЦІОНУВАННЯ ІНДУСТРІЇ ГОСТИННОСТІ НА ШВИДКЕ ПОДОЛАННЯ СВІТОВОЇ ЕКОНОМІЧНОЇ КРИЗИ
Г. М. Тарасюк, А. О. Чагайда, О. М. Тищенко

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.5.13

УДК: 640.41

Г. М. Тарасюк, А. О. Чагайда, О. М. Тищенко

ВПЛИВ ВІДНОВЛЕННЯ ПОВНОЦІННОГО ФУНКЦІОНУВАННЯ ІНДУСТРІЇ ГОСТИННОСТІ НА ШВИДКЕ ПОДОЛАННЯ СВІТОВОЇ ЕКОНОМІЧНОЇ КРИЗИ

Анотація

Обмеження на подорожі і закриття кордонів, введені державами через спалах коронавірусу, призвели до практично повної зупинки надання послуг у багатьох сегментах сфери індустрії гостинності. Сучасний стан індустрії фіксує скорочення авіарейсів у світі на 80%, у галузі розміщення заповнюваність знаходиться в межах 20% і лише один з п’яти власників закладів ресторанного господарства впевнений, що зможе пережити кризу, викликану COVID-19. Разом із тим, внесок індустрії гостинності у світовий ВВП до кризи складав 10,3% і у різних галузях сфери надання послуг працювало 330 млн. осіб, тому звільнення великої кількості співробітників та зменшення відрахувань до бюджетів країн погіршить і так непросту ситуацію в економіці. Держави мають докласти значно більше зусиль для підтримки усіх галузей сфери гостинності, особливо десятків тисяч власників малого бізнесу, швидке відновлення роботи яких дозволить знову наймати та утримувати мільйони співробітників.

Ключові слова: індустрія гостинності; туризм; подорожі; готельні бренди; коронавірус; медична безпека; споживачі послуг; робочі місця.

Література

1. Economic Impact Report [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://wttc.org/Research/Economic-Impact.
2. COVID – 19. Related travel restrictions a global review for tourism. First report as of 16 April 2020 [Електронний ресурс] // World Tourism Organization’s (UNWTO). – 2020. – Режим доступу : https://webunwto.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/2020-04/TravelRestrictions.pdf.
3. COVID-19 Puts Over Half of 2020 Passenger Revenues at Risk [Електронний ресурс] // International Air Transport Association (IATA). – 2020. – Режим доступу : https://www.iata.org/en/pressroom/pr/2020-04-14-01.
4. U.S. hotel industry reported significant year-over-year declines, says STR [Електронний ресурс] // TravelDailyNews International. – 2020. – Режим доступу : https://www.traveldailynews.com/post/us-hotel-industry-reported-significant-year-over-year-declines-says-str.
5. COVID-19 cuts traditional adspend by 39%, digital by 33% [Електронний ресурс] // WARC. – 2020. – Режим доступу : https://www.warc.com/content/paywall/article/warc-datapoints/covid-19-cuts-traditional-adspend-by-39-digital-by-33/132169.
6. These Are the Most Trusted Hotel Brands From Around the World. Hotel Trust Index [Електронний ресурс] // Hotelfollower.com. – 2020. – Режим доступу : http://www.hotelfollower.com/hotel-trust-index.
7. Портер Е. Майкл. Конкурентная стратегия: Методика анализа отраслей и конкурентов / Майкл Е. Портер; Пер. с англ. – М.: Альпина Бизнес Букс, 2005. – 454 с.
8. Flight plan 2020: 8 ways travel will be different a few months from now [Електронний ресурс]. – 2020. – Режим доступу : https://www.ideaworkscompany.com/wp-content/uploads/2020/04/Flight-Plan-2020-How-Travel-Will-Be-Different-2.pdf.
9. Hong Kong’s first hospitality group to adopt nano-photocatalyst technology [Електронний ресурс] // TravelDailyNews International. – 2020. – Режим доступу : https://www.traveldailynews.com/post/hong-kongs-first-hospitality-group-to-adopt-nano-photocatalyst-technology.
10. Biel Alex. Advertising during a recession [Електронний ресурс] / Alex Biel, Stephen King // NTC Publications. – 1999. – Режим доступу : https://www.warc.com/Content/29e262c8-2714-4dec-b902-b204fb044bea.

H. Tarasiuk, A. Chahaida, O. Tyshchenko

THE IMPACT OF THE FULL RECOVERY OF THE HOSPITALITY INDUSTRY ON THE RAPID OVERCOMING OF THE GLOBAL ECONOMIC CRISIS

Summary

The travel restrictions and border closures imposed by states due to the coronavirus outbreak have led to almost complete cessation of services in many segments of the hospitality industry. The current state of the industry is recording an 80% reduction in global flights (90 countries have completely closed their borders to foreign travellers, and 44 have imposed restrictions on travellers from certain countries), the occupancy rate is within 20% and only one in five restaurant owners is confident that they will be able to survive the crisis caused by COVID-19. The impact of the COVID-19 pandemic on the hotel industry (aggregate data for the 25 largest markets) is reflected in a significant deterioration in three key performance indexes: occupancy has fallen by 75.1% (to 19.6%), the average daily rate (ADR) has fallen by 51.7 % (to $81.58), and revenue per available room (RevPAR) has decreased by 88.0% (to$ 16.01), respectively.
At the same time, the contribution of the hospitality industry to world GDP before the crisis was 10.3% and 330 million people worked in various sectors of services, so the dismissal many employees and reduced contributions to budgets will worsen the already difficult economic situation. States need to do much more to support all hospitality industry sectors, especially the tens of thousands of small business owners, whose rapid resumption will allow them to re-employ and retain millions of employees.
The article deals with analysis of various aspects of the impact of the hospitality industry on the world GDP and the prospects of its development in the global economic crisis. The influence of traditional and digital advertising on the recognisability of the hotel brand has been studied. Results of analysis of the hotel brands in the world for the number of social media users and Google search statistics are presented. Strategies for the recovery of hotel enterprises after the removal of quarantine restrictions to increase the energy efficiency, reduce the cost of hotel services, improve the financial performance of facilities and competitiveness in general have been viewed. Developing a strategy to recovery the hospitality industry will minimize the negative economic impact of the pandemic and introduce new protocols for providing safe services to hotel guests.

Keywords: hospitality industry; tourism; travel; hotel brands; coronavirus; medical safety; service consumers; workplaces.

References

1. World Travel & Tourism Council (2020), “Economic Impact Report”, available at: https://wttc.org/Research/Economic-Impact (Accessed 24 April 2020).
2. World Tourism Organization’s (UNWTO) (2020), “COVID – 19. Related travel restrictions a global review for tourism. First report as of 16 April 2020”, available at: https://webunwto.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/2020-04/TravelRestrictions.pdf (Accessed 24 April 2020).
3. International Air Transport Association (IATA) (2020), “COVID-19 Puts Over Half of 2020 Passenger Revenues at Risk”, available at: https://www.iata.org/en/pressroom/pr/2020-04-14-01 (Accessed 28 April 2020).
4. TravelDailyNews International (2020), “U.S. hotel industry reported significant year-over-year declines, says STR”, available at: https://www.iata.org/en/pressroom/pr/2020-04-14-01 (Accessed 28 April 2020).
5. WARC (2020), “COVID-19 cuts traditional adspend by 39%, digital by 33%”, available at: https://www.warc.com/content/paywall/article/warc-datapoints/covid-19-cuts-traditional-adspend-by-39-digital-by-33/132169 (Accessed 29 April 2020).
6. Hotelfollower.com (2020), “These Are the Most Trusted Hotel Brands From Around the World. Hotel Trust Index”, available at: http://www.hotelfollower.com/hotel-trust-index (Accessed 30 April 2020).
7. Porter, E. M. (2005), Konkurentnaia strategiia: Metodika analiza otraslei i konkurentov [Competitive Strategy: Methodology for Analysis of Industries and Competitors], Al'pina Biznes Buks, Moscow, Russia.
8. World Travel & Tourism Council (2020), “Flight plan 2020: 8 ways travel will be different a few months from now”, available at: https://wttc.org/Research/Economic-Impact (Accessed 30 April 2020).
9. TravelDailyNews International (2020), “Hong Kong’s first hospitality group to adopt nano-photocatalyst technology”, available at: https://www.traveldailynews.com/post/hong-kongs-first-hospitality-group-to-adopt-nano-photocatalyst-technology (Accessed 30 April 2020).
10. Biel, A. and King, S. (1999), “Advertising during a recession” , NTC Publications, [Online], available at: https://www.warc.com/Content/29e262c8-2714-4dec-b902-b204fb044bea (Accessed 30 April 2020).

№ 5 2020

Дата публікації: 2020-05-28

Кількість переглядів: 249

Відомості про авторів

Г. М. Тарасюк

д. е. н., професор, декан факультету бізнесу та сфери обслуговування, Державний університет «Житомирська політехніка», м. Житомир

H. Tarasiuk

Doctor of Economic Sciences, Professor, Dean of the Faculty of Business and Services, Zhytomyr Polytechnic State University, (Zhytomyr), Ukraine

ORCID:

0000-0001-5112-102X


А. О. Чагайда

к. т. н., доцент, доцент кафедри туризму та готельно-ресторанної справи, Державний університет «Житомирська політехніка», м. Житомир

A. Chahaida

PhD in Technical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Tourism and Hotel and Restaurant Business,Zhytomyr Polytechnic State University, (Zhytomyr), Ukraine

ORCID:

0000-0003-1826-9545


О. М. Тищенко

старший викладач кафедри готельно-ресторанної справи, Національний університет харчових технологій, м. Київ

O. Tyshchenko

Senior Lecturer of the Department of Hotel and Restaurant Business, National University of Food Technologies, (Kyiv), Ukraine

ORCID:

0000-0001-9383-1898

Як цитувати статтю

Тарасюк Г. М., Чагайда А. О., Тищенко О. М. Вплив відновлення повноцінного функціонування індустрії гостинності на швидке подолання світової економічної кризи. Ефективна економіка. 2020. № 5. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7870 (дата звернення: 10.07.2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.5.13

Tarasiuk, H., Chahaida, A. and Tyshchenko, O. (2020), “The impact of the full recovery of the hospitality industry on the rapid overcoming of the global economic crisis”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 5, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7870 (Accessed 10 Jul 2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.5.13

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.