EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ФІНАНСОВА МОДЕЛЬ РОЗВИТКУ СИСТЕМ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ ІНКЛЮЗИВНОГО ХАРАКТЕРУ
О. В. Гуріна, Н. О. Корнєва

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.5.19

УДК: 364.6

О. В. Гуріна, Н. О. Корнєва

ФІНАНСОВА МОДЕЛЬ РОЗВИТКУ СИСТЕМ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ ІНКЛЮЗИВНОГО ХАРАКТЕРУ

Анотація

З метою реалізації соціальних прав громадян держава створює комплекс економічних, правових та організаційних заходів, об’єднуючи це єдиним поняттям – соціальний захист, основним призначенням якого є мінімізація впливу чинників, що знижують якість життя населення. Захищаючи інтереси всіх соціальних суб’єктів, забезпечуючи рівний доступ до соціальних послуг, держава намагається максимально охопити всіх громадян, потребуючих соціального захисту.
Стаття висвітлює актуальні питання фінансування систем соціального захисту інклюзивного характеру. Визначено основні напрями і форми фінансування соціального захисту. Обґрунтовано систему заходів щодо розширення напрямків фінансування систем соціального захисту інклюзивного характеру, зокрема, за рахунок збільшення податкової бази, удосконалення якісної складової податкових надходжень, перерозподілу державних видатків, залучення бюджетних та валютних резервів, додаткового фінансування у вигляді внесків учасників. Досліджено можливості та запропоновано шляхи імплементації досвіду зарубіжних країн у вітчизняну фінансово-економічну практику.

Ключові слова: фінансова модель; соціальний захист; соціальне забезпечення; системи соціального захисту інклюзивного характеру; Зведений бюджет; видатки; сталий розвиток.

Література

1. Аналіз проєкту бюджету за видатками на 2019 рік. Офіс з фінансового та економічного аналізу у Верховній Раді України. URL: http://feao.org.ua/wp-content/uploads/2018/10/vydatky-derzhbjudzhetu-2019.pdf
2. Державна казначейська служба України. URL: http://treasury.gov.ua/ main/uk/index
3. Дюк А. А. Формування системи видатків державного бюджету та їх оптимізація. Ефективна економіка. 2018. № 3. URL: http://www.economy. nayka.com.ua/?op=1&z=6191 (дата звернення: 19.05.2020)
4. Лисяк Л.В. Фінансове забезпечення соціального захисту населення в Україні: проблеми та перспективи. Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Економіка». 2017. Т. 25. № 11(1). С. 23-30. URL: http://nbuv.gov.ua /UJRN/vdumov_2017_25_11(1)__6 (дата звернення: 17.05.2020)
5. Андрущенко В. Л. Імператив фіскальної солідарності. Економічний вісник. Серія: фінанси, облік, оподаткування. 2019. Вип. 3. С. 13-19. URL: http://ojs.nusta.edu.ua/index.php/ojs1/article/download/95/97 (дата звернення: 10.05.2020)
6. Степанова О.В. Фінансування соціального захисту в умовах децентралізації: зарубіжний досвід та національні реалії. Інвестиції: практика та досвід. 2016. № 22. С. 73-79. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ipd_2016_22_16 (дата звернення: 19.05.2020)
7. Гуріна О. В. Адаптивні моделі прогнозування фінансового забезпечення регіонального розвитку. Modern Economics. 2019. № 18. С. 31-35. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V18(2019)-05 (дата звернення: 19.05.2020).
8. The official site of the Organisation for Economic Co-operation and Development. URL: https://www.oecd.org/social/expenditure.htm
9. The official site of Eurostat. Government expenditure on social protection accounted for almost one fifth of GDP, 9 March 2018. URL: http://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/8725251/2-09032018-AP-EN.pdf/ c60aed76-c37b-413e-9f99-58a8370f0ea6.
10. The official site of Government of Mongolia: National Statistics Office. URL: https://www.en.nso.mn/
11. Ocampo, J.A. and N. Gomex Arteaga (2016). “Social Protection Systems in Latin America“. ILO ESS. Working Paper No. 52.
12. The official site of World Health Organization, Regional Office for South-East Asia, Tobacco Taxation and Innovative Health-care Financing (India, World Health Organization, Regional Office for South-East Asia, 2012).
13. Cichon, M. and Cichon D. (2016). “Financing of Social Protection for Informal Sector Workers in Asia”, in Social Protection for Informal Workers in Asia, Sri Wening Handayani, ed.
14. The official site of United Nations Ukraine [online]. URL: http://www.un.org.ua/ua/tsili-rozvytku-tysiacholittia/tsili-staloho-rozvytku.
15. Ortiz, I., Cummins, M. and Karunanethy K. (2017). “Fiscal Space for Social Protection and the SDGs: Options to Expand Social Investments in 187 Countries”, ESS Working Paper. No. 48, 2nd ed.
16. Cecchini, S. (2014), “Social protection, poverty and inequality: a comparative perspective”, Journal of Southeast Asian Economies, vol. 31, No. 1
17. The official site of United Nations. General Assembly. Addis Ababa Action Agenda of the Third International Conference on Financing for Development (Addis Ababa Action Agenda) [online]. URL: https://undocs.org/ru/A/RES/69/313
18. Grosh, M. and others (2008), “For Protection and Promotion“. The Design and Implementation of Effective Safety Nets, Washington, D.C., World Bank.
19. The official site of International Labour Organization (2009), “Extending Social Security to All. A review of challenges, present practice and strategic options“ (TMESSC/2009), Geneva.
20. The official site of European Commission (2017), “Social protection committee annual report 2017: Review of the social protection performance monitor and developments in social protection policies“. URL: https://op.europa.eu/en/ publication-detail//publication/9ebf0bf6-c439-11e7-9b01-01aa75ed71a1/language-en.
21. The official site of The World Bank (2017), “World development indicators“. URL: http://datatopics.worldbank.org/world-development-indicators/.
22. The official site of United Nations (2017), “World population prospects“. URL: https://population.un.org/wpp/DataQuery/.
23. The official site of International Labour Organization (2014), “World social protection report 2014-2015: Building economic recovery, inclusive development and social justice“. URL: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/documents/publication/wcms_245201.pdf.
24. The official site of International Labour Organization (2017), “World Social Protection Report 2017-2019“. URL: https://www.ilo.org/global/about-the-ilo/newsroom/news/WCMS_601903/lang--en/index.htm

O. Hurina, N. Kornіeva

THE FINANCIAL MODEL OF DEVELOPMENT OF INCLUSIVE SOCIAL PROTECTION SYSTEMS

Summary

The State creates a complex of economic, legal and organizational measures, combining this with a single concept – social protection in order to realize the social rights of citizens. Its main purpose is to minimize the impact of factors that reduce the quality of life.
Ensuring social protection is a priority task for any country and a key direction of the state's social policy. The function of social protection systems is to create decent living conditions for people, and the main task is to provide social protection to all categories of citizens without exception who need it.
In our opinion, the effectiveness of social protection systems is measured by at least two basic criteria: the scale and depth of social protection coverage of all categories of citizens in need of protection; the quality of social services and their financial solvency; and the ability to provide decent living conditions for socially vulnerable people.
By protecting the interests of all social actors and ensuring equal access to social services, the State tries to reach all citizens in need of social protection as much as possible. Inclusive social protection systems contribute to the implementation of these tasks.
The article considers topical issues of financing social protection systems of inclusive character, develops the main directions and forms of their financing.
With a view to reaching the most vulnerable groups and reducing social inequality, the State is constantly reviewing the standards for financing the social protection system by developing the various sources of its content.
The article substantiates the system of measures aimed at expanding the directions of financing social protection systems of inclusive character. In particular, by increasing the tax base, improving the qualitative component of tax revenues, redistribution of public expenditure, attracting tax, currency and budget reserves, additional funding in the form of contributions of the participants. The experience has been studied and the possibilities of its implementation in the domestic financial and economic practice have been identified.

Keywords: financial model; social protection; social securement; inclusive social protection systems; consolidated budget; expenditures; sustainable development.

References

1. Financial and Economic Analysis Office in the VRU (2018), “Analysis of the draft budget by expenditures for 2019”, available at: http://feao.org.ua/wp-content/uploads/2018/10/vydatky-derzhbjudzhetu-2019.pdf (Accessed 10 May 2020).
2. State Treasury Service of Ukraine (2020), available at: http://treasury.gov.ua/main/uk/index (Accessed 10 May 2020).
3. Diuk, A. A. (2018), “Formation of the system of state budget expenditures and their optimization”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 3, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6191 (Accessed 19 May 2020).
4. Lysiak, L.V. (2017), “Financial provision of social protection of the population in Ukraine: problems and prospects”, Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu, Seriia: Ekonomika, vol. 11(1), pp. 23-30, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdumov_2017_25_11(1)__6 (Accessed 17 May 2020).
5. Andruschenko, V. L. (2019), “The imperative of fiscal solidarity”, Ekonomichnyj visnyk. Seriia: finansy, oblik, opodatkuvannia. vol. 3, pp. 13-19, available at: http://ojs.nusta.edu.ua/index.php/ojs1/article/download/95/97 (Accessed 10 May 2020).
6. Stepanova, O.V. (2016) “ Financing of social protection in the context of decentralization: foreign experience and national realities”, Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 22, pp. 73-79, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ipd_2016_22_16 (Accessed 19 May 2020).
7. Hurina, O. (2019). “Adaptive models for forecasting the financial support of regional development”, Modern Economics, vol. 18, рр. 31-35. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V18(2019)-05.
8. The official site of the Organisation for Economic Co-operation and Development (2019), “Social Expenditure Database/OEСD”, available at: https://www.oecd.org/social/expenditure.htm (Accessed 4 May 2020).
9. The official site of Eurostat (2018), “Government expenditure on social protection accounted for almost one fifth of GDP”, available at: http://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/8725251/2-09032018-AP-EN.pdf /c60aed76-c37b-413e-9f99-58a8370f0ea6 (Accessed 6 May 2020).
10. The official site of Government of Mongolia: National Statistics Office (2020), available at: https://www.en.nso.mn/ (Accessed 11 May 2020).
11. Ocampo, J.A. and N. Gomex Arteaga (2016), “Social Protection Systems in Latin America”, ILO ESS. Working Paper, vol. 52.
12. The official site of World Health Organization, Regional Office for South-East Asia (‎2012), “Tobacco taxation and innovative health-care financing“. WHO Regional Office for South-East Asia, available at: https://apps.who.int/iris/handle/10665/206014 (Accessed 6 May 2020).
13. Cichon, M. and Cichon, D. (2016), “Financing of Social Protection for Informal Sector Workers in Asia”, Social Protection for Informal Workers in Asia, Asian Development Bank, Mandaluyong City, Philippines.
14. The official site of United Nations Ukraine (2020), [online], available at: http://www.un.org.ua/ua/tsili-rozvytku-tysiacholittia/tsili-staloho-rozvytku (Accessed 6 May 2020).
15. Ortiz, I. Cummins, M. and Karunanethy, K. (2017). “Fiscal Space for Social Protection and the SDGs: Options to Expand Social Investments in 187 Countries”, ESS Working Paper. vol. 48, 2nd ed.
16. Cecchini, S. (2014), “Social protection, poverty and inequality: a comparative perspective”, Journal of Southeast Asian Economies, vol. 31, No. 1
17. The official site of United Nations. General Assembly (2015) “Addis Ababa Action Agenda of the Third International Conference on Financing for Development (Addis Ababa Action Agenda)”,[online], available at: https://undocs.org/ru/A/RES/69/313 (Accessed 4 May 2020).
18. Grosh, M. (2008), For Protection and Promotion. The Design and Implementation of Effective Safety Nets, World Bank, Washington, D.C., USA.
19. The official site of International Labour Organization (2009), “Extending Social Security to All. A review of challenges, present practice and strategic options“, available at: https://www.social-protection.org/gimi/ShowRessource.do;jsessionid =WqoYFfAQDE7kjqG8Qj5-tDBNWnwcErO0gBxkwKXvHa8mn-t2SV6x!2417962 69?id=13116 (Accessed 4 March 2020).
20. The official site of European Commission (2017), “Social protection committee annual report 2017: Review of the social protection performance monitor and developments in social protection policies“, available at: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/9ebf0bf6-c439-11e7-9b01-01aa75ed71a1/language-en (Accessed 12 March 2020).
21. The official site of The World Bank (2017), “World development indicators“, available at: http://datatopics.worldbank.org/world-development-indicators/ (Accessed 19 March 2020).
22. The official site of United Nations (2017), “World population prospects“, available at: https://population.un.org/wpp/DataQuery/ (Accessed 5 May 2020).
23. The official site of International Labour Organization (2014), “World social protection report 2014-2015: Building economic recovery, inclusive development and social justice“, available at: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/documents/publication/wcms_245201.pdf (Accessed 12 May 2020).
24. The official site of International Labour Organization (2017), “World Social Protection Report 2017-2019“, available at: https://www.ilo.org/global/about-the-ilo/newsroom/news/WCMS_601903/lang--en/index.htm (Accessed 7 May 2020).

№ 5 2020

Дата публікації: 2020-05-28

Кількість переглядів: 11145

Відомості про авторів

О. В. Гуріна

д. е. н., доцент, завідувач кафедри фінансів та обліку, Миколаївський національний університет імені В.О. Сухомлинського, м. Миколаїв, Україна

O. Hurina

Doctor of Economic Sciences, Associate Professor, Head of Department of Finance and Accounting, V.O. Sukhomlynsky Mykolaiv National University, Mykolaiv, Ukraine

ORCID:

0000-0002-6315-6067


Н. О. Корнєва

к. е. н., доцент, доцент кафедри фінансів та обліку, Миколаївський національний університет імені В.О. Сухомлинського, м. Миколаїв, Україна

N. Kornіeva

PhD in Economics, Associate Professor, Associate professor at the Department of Finance and Accounting, V.O. Sukhomlynsky Mykolaiv National University, Mykolaiv, Ukraine

ORCID:

0000-0002-7309-8673

Як цитувати статтю

Гуріна О. В., Корнєва Н. О. Фінансова модель розвитку систем соціального захисту інклюзивного характеру. Ефективна економіка. 2020. № 5. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7890 (дата звернення: 13.09.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.5.19

Hurina, O. and Kornіeva, N. (2020), “The financial model of development of inclusive social protection systems”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 5, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7890 (Accessed 13 Sep 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.5.19

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.