EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

АНАЛІЗ ТУРИСТИЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ СОЦІАЛЬНИХ ФУНКЦІЙ
В. В. Джинджоян

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.5.75

УДК: 338.22

В. В. Джинджоян

АНАЛІЗ ТУРИСТИЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ СОЦІАЛЬНИХ ФУНКЦІЙ

Анотація

У статті виділено основні види підприємств туристичної галузі України щодо виконання своїх соціальних функцій. Удосконалено їх класифікацію за підходами до реалізації своїх соціальних функцій. В рамках проведення кластерного аналізу розроблено ряд практичних положень які мають високий рівень новизни з огляду на відсутність суміжних розробок та оглядів. Доведено, що серед аналізованих підприємств туристичної галузі України тільки незначна їх кількість орієнтуються в своїй діяльності на задоволення соціальних потреб населення. Виявлено номінальність реалізації соціальних функцій більшості аналізованих підприємств. Доведено, що серед аналізованих підприємств існує колізія щодо реалізації внутрішніх соціальних функцій. Більша частина аналізованих підприємств не реалізовує взагалі ніяких внутрішніх соціальних функцій по відношенню до своїх співробітників, в той час коли приблизно 20% з аналізованих підприємств, досить активно застосовують цей напрям реалізації соціальних функцій та запевняють про вплив цього підходу на покращення основних показників діяльності підприємств.

Ключові слова: кластерний аналіз; соціальна реальність; туристичні підприємства; туризм; туристичні послуги; соціальні функції; наукові підходи.

Література

1. Васюта В.Б., Васюта В.В. Теоретичні аспекти економічного та соціального розвитку підприємства. Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. «Сучасні проблеми формування, розвитку і використання ресурсного потенціалу АПК» (30 березня 2017 р.), Полтава: ПДААУ. – с. 152-156.
2. Гросул В. А., Шимановська-Діанич Л.М. Соціальні функції підприємств та організацій споживчої кооперації. Науковий вісник PUET: Economic Sciences. – 2016. – №3(75). – с. 59-69.
3. Міца В. В. Малий бізнес у сучасних ринкових умовах (соціальний аспект). Економіка та держава. – 2017. – №8. – с. 95-98.
4. Пуригіна О.Г. Маркетинг : навч. посібник. / О.Г. Пуригіна, С.Е. Сардак, В.В. Джинджоян. – Дніпропетровськ: Інновація, 2010. – 241 с.
5. Сазонець О. М., Ганкіна М. С. Шляхи реалізації соціально-комунікативної функції підприємств міжнародного туризму в практичній діяльності. Інвестиції: практика та досвід. – 2017. – №11. – с. 38-42.
6. Сардак С.Е. Маркетинг : навч. посіб. / С.Е. Сардак, В.В. Джинджоян. – Дніпро: ДГУ, 2018. – 242 с.
7. Сардак С.Е. Науково-методичні основи управління розвитком виробництва у національній економіці: Монографія / С.Е. Сардак, В.В. Джинджоян. – Д.: Видавництво «Інновація», 2010. – 175 с.
8. Шарко М. В., Мєшкова-Кравченко Н. В. Соціальні аспекти діяльності підприємства. Економічний вісник Запорізької державної інженерної академії. – 2018. – №6. – с. 183-187.
9. Ganguli Subhadra, Ahmed Husain Ebrahim. A qualitative analysis of Singapore's medical tourism competitiveness. Tourism Management Perspectives. – 2017. – №21. – рр. 74-84.
10. Han Heesup, Jinsoo Hwang. Growing competition in the health care tourism market customer retention in medical clinics: New experienced travelers. Current Issuesin Tourism. – 2018. – 21. – рр. 680-702.
11. Ile Florența Larisa, Gabriela Țigu. Medical tourism market trends-an exploratory research. Proceedings of the International Conference on Business Excellence. Sciendo. – 2017. – Vol. 11. – No. 1.

V. Dzhyndzhoian

ANALYSIS OF TOURIST ENTERPRISES OF UKRAINE IN THE CONTEXT OF IMPLEMENTATION OF SOCIAL FUNCTIONS

Summary

The article highlights the main types of enterprises in the tourism industry of Ukraine to perform their social functions. Based on the cluster analysis of modern tourist enterprises of Ukraine by types and programs of their social activities, their classification by approaches to the implementation of their social functions was improved. Thus, according to the approaches of the analyzed enterprises of the tourism industry of Ukraine to perform their social functions, their main types should be distinguished: functionally oriented enterprises, which in their activities focus on a certain aspect of social functions; formally oriented enterprises, which in their activities are guided by a high level of market coverage through the diversification of their products, but do not provide specialized services that are important for the social sphere; socially oriented enterprises that in their activities are aimed at meeting the social needs of the most vulnerable layers. As part of the cluster analysis, a number of practical provisions were developed that have a high level of novelty due to the lack of related developments and reviews. Thus, in the process of the author's research it is proved that among the analyzed enterprises of the tourism industry of Ukraine only a small number of them focus in their activities on meeting the social needs of the population. The largest operators of the market of tourist services in Ukraine, as a rule, sell only mass standardized services that have little correlation with the satisfaction of social needs. In contrast, only one third of the analyzed enterprises implement their social functions in full. This indicates the current state of implementation of the social paradigm, which is in the process of formation. Among the analyzed enterprises there is a conflict regarding the implementation of internal social functions. Most of the analyzed enterprises do not implement any internal social functions in relation to their employees, while about 20% of the analyzed enterprises actively use this direction of social functions and claim the impact of this approach on improving key performance indicators. This aspect creates the need for further analysis of such a conflict. The nominal value of the implementation of social functions of most of the analyzed enterprises is revealed. As already mentioned, the largest market operators, not surprisingly, do not have high social performance of their products, but focus on meeting social needs through standardized products. However, it is these enterprises that receive certain preferences from the state within the framework of the latest concepts and policies of social development. That is, paradoxically, those enterprises that have the least positive impact on the improvement of the social sphere receive more preferences from the state and have a brighter image and reputation of institutions that solve this problem. In such circumstances, it is of considerable theoretical interest to determine the impact of the implementation of internal social functions on the performance of the main activity, as it will clearly determine whether this is a beneficial approach for both parties to this process. Further research is needed to determine the impact of the tourism industry of Ukraine on the situation in the social sphere as it will determine whether to support and develop this concept of social paradigm by the state in relation to tourism enterprises.

Keywords: cluster analysis; social reality; tourism enterprises; tourism; tourism services; social functions; scientific approaches.

References

1. Vasyuta, V.B. and Vasyuta, V.V. (2017), “Theoretical aspects of economic and social development of the enterprise”, Materialy mizhnar. nauk.-prakt. konf. “Suchasni problemy formuvannia, rozvytku i vykorystannia resursnoho potentsialu APK”. [International materials. scientific-practical conf. "Modern problems of formation, development and use of resource potential of agro-industrial complex"], Poltava, Ukraine, 30 March, pp. 152-156.
2. Grosul, V.A. and Szymanowska-Dianich, L.M. (2016), “Social functions of enterprises and organizations of consumer cooperation”, Naukovyj visnyk PUET: Economic Sciences, vol.3(75), pp. 59-69.
3. Mitsa, V.V. (2017), “Small business in modern market conditions (social aspect)”, Ekonomika ta derzhava, vol.8, pp. 95-98.
4. Puryhina, O. Sardak, S. and Dzhyndzhoian, V. (2010), Marketynh [Marketing], Innovation, Dnepropetrovsk, Ukraine.
5. Sazonets, O.M. and Gankina, M.S. (2017), “Ways of realization of social and communicative function of the enterprises of international tourism in practical activity”, Investytsii: praktyka ta dosvid, vol.11, pp. 38-42.
6. Sardak, S. and Dzhyndzhoian, V. (2018), Marketynh [Marketing], Innovation, Dnipro, Ukraine.
7. Sardak, S. and Dzhyndzhoyan, V. (2010), Naukovo-metodychni osnovy upravlinnia rozvytkom vyrobnytstva u natsional'nij ekonomitsi [Scientific and methodological bases of the development of production management in the national economy], Innovatsiia, Dnipropetrovsk, Ukraine.
8. Sharko, M.V. and Meshkova-Kravchenko, N.V. (2018), “Social aspects of enterprise activity”, Ekonomichnyj visnyk Zaporiz'koi derzhavnoi inzhenernoi akademii, vol.6. pp. 183-187.
9. Ganguli, Subhadra and Ahmed, Husain Ebrahim (2017), “A qualitative analysis of Singapore's medical tourism competitiveness”, Tourism Management Perspectives, vol.21, рр. 74-84.
10. Han, H. and Jinsoo, H. (2018), “Growing competition in the health care tourism market customer retention in medical clinics: New experienced travelers”, Current Issues in Tourism, vol.21, рр. 680-702.
11. Ile, F. L. and Țigu, G. (2017), “Medical tourism market trends-an exploratory research”, Proceedings of the International Conference on Business Excellence, Sciendo, Vol. 11, No. 1.

№ 5 2020

Дата публікації: 2020-05-28

Кількість переглядів: 196

Відомості про авторів

В. В. Джинджоян

к. е. н., доцент, завідувач кафедри економіки та менеджменту туристичної діяльності,ВНПЗ «Дніпровський гуманітарний університет»

V. Dzhyndzhoian

PhD in Economics, Associate Professor, Head of Department of Economics and Management of Tourism, Dnipro University of the Humanities

ORCID:

0000-0003-0296-4092

Як цитувати статтю

Джинджоян В. В. Аналіз туристичних підприємств України в контексті реалізації соціальних функцій. Ефективна економіка. 2020. № 5. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7897 (дата звернення: 10.07.2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.5.75

Dzhyndzhoian, V. (2020), “Analysis of tourist enterprises of Ukraine in the context of implementation of social functions”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 5, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7897 (Accessed 10 Jul 2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.5.75

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.