EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

РОЗВИТОК СОЦІАЛЬНОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА НА БАЗІ ТУРИСТИЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ УКРАЇНИ
О. В. Ярошевська, І. В. Кулько-Лабинцева

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.6.2

УДК: 338.482

О. В. Ярошевська, І. В. Кулько-Лабинцева

РОЗВИТОК СОЦІАЛЬНОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА НА БАЗІ ТУРИСТИЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ УКРАЇНИ

Анотація

В статті досліджено сучасні особливості формування соціального капіталу, розвитку соціального підприємництва на базі туристичних підприємств України. Доведено, що соціальне підприємництво є перспективним напрямком розвитку туристичних підприємств, та туристичної галузі країни в цілому. Визначено окремі риси соціального підприємництва та їх взаємодія із туристичними підприємствами країни. Виділено ознаки соціального підприємництва на туристичних підприємствах. Доведено важливість державного регулювання та залучення громадської ініціативи до формування соціального підприємництва на базі туристичних підприємств країни. Проаналізовано функції туристичних підприємств у розрізі їх соціальної складової. Запропоновано шляхи прискорення розвитку соціального підприємництва на базі туристичних підприємств України. Запропоновано використання краудфандингових платформ задля реалізації проектів соціального підприємництва на базі туристичних підприємств.

Ключові слова: туристичне підприємство; соціальне підприємництво; соціальний капітал; краудфандинг; інновації.

Література

1. Бондаренко М. П. Проблеми розвитку туристичних ринків. Інвестиції: практика та досвід. 2017. № 2. С. 87 ‒ 91.
2. Гессен А. Є. Формування соціальних програм підприємств на основі оцінки рівня корпоративної соціальної відповідальності. Стратегія і тактика державного управління. 2019. № 1 – 2. С. 35 – 39.
3. Звонар В. П. Соціальне підприємництво в контексті викликів довготривалого безробіття в Україні. Економіка та суспільство. 2016. № 5. С. 294–298.
4. Іванова З. О. Стратегічне управління підприємствами туристичної галузі. Вісник КНУТД. 2015. № 6 (93). С. 65-68.
5. Мальська М. П. Впровадження зарубіжного досвіду стратегічного управління розвитком туризму: можливості та перспективи для України. Економічний часопис-ХХІ. 2015. № 155. С. 78-81.
6. Масюк Ю. О. Стратегічне управління розвитком туризму в Україні: дис. на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук : 08.00.03 – економіка та управління національним господарством / Ю.О. Масюк; Міністерство освіти і науки України, Львівський національний університет імені Івана Франка. Львів, 2017. 318 с.
7. Наумова М. Сутність соціального підприємництва та його роль у соціально-економічному розвитку суспільства. Україна: аспекти праці. 2014. № 4. С. 34–39.
8. Сіренко Н. М. Соціальне підприємництво в Україні: основні аспекти. Сталий розвиток економіки. №1. 2016. С. 5-10
9. Sardak, S. Korneyev, M. Dzhyndzhoian, V. Fedotona, T. Tryfonova, O. (2018), “Current trends in global demographic processes”. Problems and Perspectives in Management, LLC “Consulting Publishing Company “Business Perspectives”, vol. 16, Is. 1, pp. 48–57.

O. Yaroshevska, I. Kulko-Labyntseva

DEVELOPMENT OF SOCIAL ENTREPRENEURSHIP ON THE BASIS OF TOURIST ENTERPRISES OF UKRAINE

Summary

The article examines the modern features of the formation of social capital, the development of social entrepreneurship on the basis of tourist enterprises of Ukraine. It is proved that social entrepreneurship is a promising area of development of tourism enterprises and the tourism industry as a whole. It has been proved that the tourism industry is a promising source of filling the country’s budget if the state status of social enterprises, the program of development of domestic state tourism, the program of protection of natural monuments, the tax status of enterprises with social capital are revised at the state level. By developing the tourism industry, the state will be able to increase its socio-economic status. But now, under conditions of political and financial instability of social processes, tourist enterprises are almost deprived of state support and work at their own risk. Some features of social entrepreneurship and their interaction with tourist enterprises of the country are determined. Signs of social entrepreneurship at tourist enterprises are highlighted. The importance of state regulation and involvement of public initiative in the formation of social entrepreneurship on the basis of tourist enterprises of the country is proved. The functions of tourist enterprises in the context of their social component are analyzed. Ways to accelerate the development of social entrepreneurship on the basis of tourist enterprises of Ukraine are proposed. The social component of tourism enterprises, as well as social entrepreneurship in general, in our opinion, have not been sufficiently studied by domestic and foreign scientists, as the branch of social entrepreneurship is formed, sustainable development, modified, according to domestic changes. Methodological and applied aspects of this issue need further research. This is directly influenced by the development of social policy of the state, its compliance, complementarity with the social policies of other states. Development of social cooperation between states at the legal and diplomatic levels, contribute to the development and accumulation of social capital of the country. The use of crowdfunding platforms for the implementation of social entrepreneurship projects on the basis of tourism enterprises is proposed.

Keywords: tourist enterprise; social entrepreneurship; social capital; crowdfunding; innovation.

References

1. Bondarenko M (2017) “Problems of development of tourist markets”, Investments: practice and experience, vol. 2, pp. 87 – 91.
2. Hesse A (2019) “Formation of social programs of enterprises based on the assessment of the level of corporate social responsibility”. Strategy and tactics of public administration, vol. 1 – 2, pp. 35 – 39.
3. Zvonar V (2016) “Social entrepreneurship in the context of long-term unemployment challenges in Ukraine”. Economy and society, vol. 5, pp. 294–298.
4. Ivanova Z (2015) “Strategic management of tourism enterprises”. Bulletin of KNUTD, vol. 6 (93), pp. 65-68.
5. Malskaya M (2015) “Introduction of foreign experience of strategic management of tourism development: opportunities and prospects for Ukraine”. Economic Journal-XXI, vol. 155, pp. 78–81.
6. Masyuk Y. (2017) “Strategic management of tourism development in Ukraine”: dis. for the degree of candidate of economic sciences: 08.00.03 - economics and management of the national economy. Lviv, 318 p.
7. Naumova M. (2014) “The essence of social entrepreneurship and its role in socio-economic development of society”. Ukraine: aspects of work, vol 4, pp. 34–39.
8. Sirenko N (2016) “Social entrepreneurship in Ukraine: main aspects”. Sustainable economic development, vol. 1, pp. 5–10.
9. Sardak, S. Korneyev, M. Dzhyndzhoian, V. Fedotona, T. Tryfonova, O. (2018), “Current trends in global demographic processes”. Problems and Perspectives in Management, LLC “Consulting Publishing Company “Business Perspectives”, vol. 16, Is. 1, pp. 48–57.

№ 6 2020

Дата публікації: 2020-06-30

Кількість переглядів: 44

Відомості про авторів

О. В. Ярошевська

д. е. н., доцент, професор кафедри економіки,Класичний приватний університет, Запоріжжя

O. Yaroshevska

Doctor of Economic Sciences, Associate Professor, Professor of the Department of Economics of the Classical Private University, Zaporizhzhia

ORCID:

0000-0003-3569-8763


І. В. Кулько-Лабинцева

к. е. н., доцент кафедри економіки,Класичний приватний університет, Запоріжжя

I. Kulko-Labyntseva

PhD in Economics, Associate Professor, Professor of the Department of Economics of the Classical Private University, Zaporizhzhia

ORCID:

0000-0002-8491-0655

Як цитувати статтю

Ярошевська О. В., Кулько-Лабинцева І. В. Розвиток соціального підприємництва на базі туристичних підприємств України. Ефективна економіка. 2020. № 6. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7938 (дата звернення: 04.07.2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.6.2

Yaroshevska, O. and Kulko-Labyntseva, I. (2020), “Development of social entrepreneurship on the basis of tourist enterprises of Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 6, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7938 (Accessed 04 Jul 2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.6.2

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.