EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ВПЛИВ КРИЗИ НА МАРКЕТИНГОВУ ДІЯЛЬНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВ
Ю. М. Тер-Карапетянц

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.6.62

УДК: 339.138

Ю. М. Тер-Карапетянц

ВПЛИВ КРИЗИ НА МАРКЕТИНГОВУ ДІЯЛЬНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВ

Анотація

В умовах кризи та невизначеності в усіх галузях економіки гостро постає питання переходу маркетингу на якісно новий рівень, пошуку та впровадження маркетингових інструментів, які сприятимуть безболісному і швидкому виходу з кризи. Починаючи з грудня 2019 року, світова спільнота знаходиться під впливом пандемії коронавірусу COVID-19, яка призвела до значних людських втрат, потужно вплинула на соціально-економічне життя населення та його споживчі звички, внесла корективи у маркетингову діяльність підприємств; кардинально змінила тренди глобальної економіки. В умовах невизначеності першорядне значення для виробників товарів набуває вивчення споживчих трендів та їх врахування при розробці комплексу маркетингових заходів. Нові споживчі тенденції, в свою чергу, впливають на розвиток окремих галузей промисловості, які потребують інвестиційної підтримки з боку держави та бізнесу.

Ключові слова: пандемія CoVID – 19; криза; споживчі тренди; напрями інвестування; маркетингова діяльність; маркетинговий бюджет; імідж бренду; соціальні мережі.

Література

1. Марущак О. Я., Косар Н. С., Кузьо Н. С. Вплив кризи на маркетингову діяльність підприємств та поведінку споживачів, Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку, 2010. № 691. С. 181-188. URL: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/8609/1/29.pdf (дата звернення 14.04.2020).
2. Suhrcke M., Rocco L., McKee M., Mazzuco S., Urban D., Steinherr A. Экономические последствия неинфекционных заболеваний и травм в Российской Федерации / Marc Suhrcke, Lorenzo Rocco, Martin McKee, Stefano Mazzuco, Dieter Urban, Alfred Steinherr. – Москва: Европейская обсерватория по системам и политике здравоохранения, 2008. 97 с. URL: http://www.euro.who.int/_data/assets/pdf_file/0006/74742/E89992R.pdf (дата звернення 15.04.2020).
3. Сайт sovnauka.com. Волгин Н.А., Зимин А.С. Негативы последствий чрезвычайных ситуаций в экономике, Москва, № 4, 2016. С. 52-54. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/negativy-posledstviy-chrezvychaynyh-situatsiy-v-ekonomike (дата звернення 15.04.2020).
4. Д. Кузнец URL: https://meduza.io/feature/2020/02/01/ne-zatyagivat-esli-epidemiya-zatyanetsya-mir-zhdet-novaya-velikaya-depressiya-no-dazhe-esli-vse-budet-ne-tak-ploho-koronavirus-vse-ravno-povliyaet-na-mirovuyu-ekonomiku (дата звернення 17.04.2020).
5. Сайт Міністерства фінансів України. Коронавірус: статистика по країнах URL: https://index.minfin.com.ua/reference/coronavirus/geography/ (дата звернення 07.06.2020).
6. Сайт Української правди. Хроніки кризи бізнесу: кого в Україні найбільше накриє шторм коронавірусу (19.03.2020) URL: https://www.epravda.com.ua/rus/publications/2020/03/19/658296/ (дата звернення 20.04.2020).
7. Aaker David. Three Priorities for Marketing In a Recession: Prophet / David Aaker, скороч. пер. Федорака Я., 2008. URL: http://www.management.com.ua/notes/marketing-priorities.html (дата звернення 22.04.2020).
8. Мельников М.А. Инструменты комплексного маркетинга в антикризисном управлении компанией Государственное управление. Электронный вестник, Москва: МГУ, №39, 2013. С. 31-48.
9. Сайт Асоціації ритейлерів України. Симоненко К. Рітейл та вірус: як COVID-19 впливає на топ-10 світових споживчих трендів в 2020 році (13.05.20) URL: https://rau.ua/analitika/covid-19-top-10-spozhyvchyh-trend/ (дата звернення 22.05.2020).
10. Авербух М. Вместо бункера-в онлайн. Как эпидемия коронавируса меняет мировую экономику // М. Авербух. Новая газета / № 29 (20.03.2020) URL: https://novayagazeta.ru/articles/2020/03/18/84374-vmesto-bunkera-v-onlayn (дата звернення 21.05.2020).
11. Кошельник Д. Приехал к теще и помог местным. Как в селе под Киевом перенесли рынок в онлайн (06.05.2020) URL: https://vctr.media/perenesli-runok-onlayn-41087/ (дата звернення 22.05.2020).
12. Дальська О. Прогнози розвитку digital-маркетингу в умовах кризи (01.01.2020) URL: https://sostav.ua/publication/prognozi-rozvitku-digital-marketingu-v-umovakh-krizi-84767.html (дата звернення 22.05.2020).
13. Офіційний сайт Асоціації рітейлерів України Результати дослідження компанії TNS (Nielsen Україна): ТОП-5 світових трендів споживання після COVID-19 (15.04.2020) URL: https://rau.ua/novyni/nielsen-top-5-trendiv-covid-19/ (дата звернення 22.05.2020).
14. Сердюк Я. Маркетинг в безумные времена (27.03.2020) URL: https://ain.ua/2020/03/27/yaroslav-serdyuk-o-marketinge-v-krizis/ (дата звернення 25.05.2020).
15. Заяць Н. Прививка бизнесу от коронавируса: толковый маркетинг в трудные времена (03.04.2020) URL: https://webpromoexperts.net/blog/kak-ispolzovat-seo-v-period-koronavirus/ (дата звернення 26.05.2020).

Y. Ter-Karapetyants

INFLUENCE OF THE CRISIS ON THE MARKETING ACTIVITIES OF ENTERPRISES

Summary

In the conditions of crisis and uncertainty in all sectors of the economy, the question arises of moving marketing to a whole new level - the search and implementation of marketing tools that will help to quickly and easily overcome the crisis. Since December 2019, the world community is influenced by the COVID-19 coronavirus pandemic, which caused significant casualties, significantly affected the socio-economic life of the population and its consumer habits, and also made adjustments to the marketing activities of enterprises; fundamentally changed the trends of the global economy. In such conditions of uncertainty, the study of consumer trends and their consideration in the development of a set of marketing activities is of paramount importance.
It should be noted that the pandemic had a significant impact on the emotional state of the consumer. Therefore, today it’s important for brands to continue to communicate with their audience, provide them with useful content, increase audience loyalty and develop the direction of online trading. According to a Nielsen study, while remaining self-isolating, 76% of consumers surveyed changed their hobbies and habits of consuming content: increased time for reading online books, chatting on social networks, watching videos, television programs, listening to music, etc. That is, for brands, the combined use of television and digital technology is becoming the cheapest and most effective way to contact the maximum audience.
Thus, in a crisis, enterprises should act actively, maintain their image, trying to win customer loyalty, using all possible marketing tools in combination and adapting classic marketing tools to new trends in consumer markets.
The article is devoted to identifying new trends in consumer markets in connection with COVID - 19, on which the priority areas for investing in industries, business strategies of enterprises directly depend; as well as the development of recommendations for identifying effective marketing tools to improve the efficiency of Ukrainian enterprises. To achieve this goal, the impact of the crisis on the marketing activities of enterprises was analyzed; identified its priorities in these conditions; investment directions of those sectors of the economy that are necessary for modern consumers are identified. Recommendations have been developed on improving marketing activities during the crisis period for domestic producers of goods andand services.

Keywords: pandemic CoVID - 19; crisis; consumer trends; investment directions; marketing activities; marketing budget; brand image; social networks.

References

1.Maruthak O.Ja., Коsаr N. S., Кuz’o N. S. (2010), “The impact of the crisis on the marketing activities of enterprises and consumer behavior”, Bulletin of the National University "Lviv Polytechnic". Management and entrepreneurship in Ukraine: stages of formation and problems of development, [Online], vol. 691, available at: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/8609/1/29.pdf (Accessed 14 Apr 2020).
2. Suhrcke M., Rocco L., McKee M., Mazzuco S., Urban D., Steinherr A. (2008), “Economic consequences of non-communicable diseases and injuries in the Russian Federation”, European Observatory on Health Systems and Policies, [Online], available at: http://www.euro.who.int/_data/assets/pdf_file/0006/74742/E89992R.pdf (Accessed 15 Apr 2020).
3. The official site of sovremennaja nauka (2016), Volgin N.A., Zimin A.S. (2016), “Negatives of the consequences of emergencies in the economy” Sovremennaja nauka. Economics and management of the national economy, [Online], vol. 4, Moskow, pp. 52-54, available at: https://cyberleninka.ru/article/n/negativy-posledstviy-chrezvychaynyh-situatsiy-v-ekonomike (Accessed 15 Apr 2020).
4.Kuznets D. (2020), available at: https://meduza.io/feature/2020/02/01/ne-zatyagivat-esli-epidemiya-zatyanetsya-mir-zhdet-novaya-velikaya-depressiya-no-dazhe-esli-vse-budet-ne-tak-ploho-koronavirus-vse-ravno-povliyaet-na-mirovuyu-ekonomiku (Accessed 17 Apr 2020).
5. Ministry of Finance of Ukraine (2020), “Coronavirus: statistics by country”, available at: https://index.minfin.com.ua/reference/coronavirus/geography/ (Accessed 07 June 2020).
6.The official site of Ukrainian Pravda (2020), “Chronicles of the business crisis: who will be most affected by the coronavirus storm in Ukraine”, available at: https://www.epravda.com.ua/rus/publications/2020/03/19/658296/ (Accessed 20 Apr 2020).
7. Aaker David (2008). “Three Priorities for Marketing In a Recession: Prophet”, abbr. trans. Jaroslav Fedorak available at: http://www.management.com.ua/notes/marketing-priorities.html (Accessed 22 Apr 2020).
8. Mel’nikov M. A. (2013), “Integrated marketing tools in crisis management of the company” Public administration. Electronic newsletter, vol.39, pp.31-48.
9. Website of the Ukrainian Retail Association (2020), Symonenko K. “Retail and the virus: how COVID-19 affects the top 10 global consumer trends in 2020”, available at: https://rau.ua/analitika/covid-19-top-10-spozhyvchyh-trend/ (Accessed 22 May 2020).
10.Averbux M. (2020), “Instead of a bunker-in online. How the coronavirus epidemic is changing the world economy”, Novaja gazeta, vol.29, available at: https://novayagazeta.ru/articles/2020/03/18/84374-vmesto-bunkera-v-onlayn (Accessed 21 May 2020).
11. Koshel’nik D. (2020) “Came to my mother-in-law and helped the locals. As in the village near Kiev moved the market online”, available at: https://vctr.media/perenesli-runok-onlayn-41087/ (Accessed 22 May 2020).
12. Dal’s’ka O. (2020) “Forecasts of digital marketing in a crisis” available at: https://sostav.ua/publication/prognozi-rozvitku-digital-marketingu-v-umovakh-krizi-84767.html (Accessed 22 May 2020).
13. The official site of the Retail Association of Ukraine (2020), “The results of the study by TNS (Nielsen Ukraine): TOP-5 global consumption trends after COVID-19”. available at: https://rau.ua/novyni/nielsen-top-5-trendiv-covid-19/ (Accessed 24 May 2020).
14. Serdjuk Ja. (2020), “Marketing in crazy times”, available at:
https://ain.ua/2020/03/27/yaroslav-serdyuk-o-marketinge-v-krizis/ (Accessed 25 May 2020).
15.Zajats N. (2020), “Vaccination of business against coronavirus: sensible marketing in difficult times”, available at: https://webpromoexperts.net/blog/kak-ispolzovat-seo-v-period-koronavirus/ (Accessed 26 May 2020).

№ 6 2020

Дата публікації: 2020-06-30

Кількість переглядів: 24

Відомості про авторів

Ю. М. Тер-Карапетянц

викладач кафедри економіки і маркетингу,Харківський національний економічний університет ім. С. Кузнеця, Україна

Y. Ter-Karapetyants

Lecture of the Department of Economics and Marketing,Simon Kuznets Kharkov National University of Economics, Ukraine

ORCID:

0000-0001-9641-1725

Як цитувати статтю

Тер-Карапетянц Ю. М. Вплив кризи на маркетингову діяльність підприємств. Ефективна економіка. 2020. № 6. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7976 (дата звернення: 04.07.2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.6.62

Ter-Karapetyants, Y. (2020), “Influence of the crisis on the marketing activities of enterprises”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 6, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7976 (Accessed 04 Jul 2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.6.62

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.