EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ІДЕНТИФІКАЦІЯ ІННОВАЦІЙНОЇ СТРАТЕГІЇ ТА ЇЇ МІСЦЕ У ЗАГАЛЬНІЙ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА
С. О. Єрмак, І. М. Бойко

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.8.48

УДК: 658:586

С. О. Єрмак, І. М. Бойко

ІДЕНТИФІКАЦІЯ ІННОВАЦІЙНОЇ СТРАТЕГІЇ ТА ЇЇ МІСЦЕ У ЗАГАЛЬНІЙ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА

Анотація

У статті розглянуто та проаналізовано наукові погляди вітчизняних і зарубіжних вчених щодо визначення сутності понять «стратегія» й «інноваційна стратегія». Наведено найпоширеніші погляди дослідників на визначення сутності стратегії; проведено порівняльний аналіз сутності поняття «інноваційна стратегія» й запропоновано авторське бачення цієї дефініції. Визначено, що інноваційна стратегія займає центральне місце у загальній стратегії розвитку підприємства та доповнює інші типи функціональних стратегій підприємства. Побудовано ієрархічну структуру формування інноваційних стратегій із виділенням трьох стратегічних рівнів їх розробки: макрорівня, мезорівня і мікрорівня. Виділено основні завдання та рівні реалізації інноваційних стратегій на підприємстві. Досліджено, що функціонування підприємств в наукових і технічних напрямках, які відповідають світовим тенденціям інноваційного розвитку пов’язане із розробкою і реалізацією інноваційної стратегії підприємств, яка безпосередньо чи опосередковано формується в силу цих тенденцій.

Ключові слова: стратегія; інноваційна стратегія; інновації; інноваційна діяльність; конкурентоспроможність; стратегія розвитку підприємства.

Література

1. Cooper R.G., Edgett S.J. Developing a Product Innovation and Technology Strategy for Your Business. Research-Technology Management. May–June, 2010.
2. Ансофф И. Стратегическое управление. М.: Экономика, 1989. 303 с.
3. Великий Ю.В. Формування стратегії інноваційного розвитку підприємств машинобудування. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. 2011. Вип. 19. С. 114-120.
4. Гудзинський О.Д. Організаційно-регулятивна функція в управлінні стратегічним розвитком підприємства. Ринок праці та зайнятість населення. 2009. № 1. С. 50-52.
5. Довбня С.Б., Найдовська А.О., Хитько М.М. Стратегія підприємства : навч. посіб. Дніпропетровськ: НМетаАУ, 2011. 71 с.
6. Євтушевська О.О. Інноваційна стратегія як генеральний план дій у сфері інноваційної діяльності підприємства Економіка харчової промисловості. 2013. № 1(17). С. 34-36.
7. Зянько В. В., Єпіфанова І. Ю., Зянько В. В. Інноваційна діяльність підприємств та її фінансове забезпечення в умовах трансформаційних змін економіки України. Вінниця : ВНТУ, 2015. 172 с.
8. Капреева Є.Г., Тюріна В.Ю. Аналіз європейського досвіду вимірювання інноваційної активності національних інноваційних систем. Інноваційна діяльність. 2011. № 4. С.18-24.
9. Касьян З.Е. Оцінювання ефективності реалізації інноваційної стратегії промислових підприємств. Наукова-технічна інформація. 2012. № 3. С.24-27.
10. Дж. О'Шонесси. Конкурентный маркетинг: стратегический подход. 2-е изд.: Питер, 2002. 857с.
11. Фаейя Л., Ренделл Р. Курс МВА зі стратегічного менеджменту. Москва: Альпіна Бізнес Букс, 2007. 608 с.
12. Луцяк В.В., Попеляр А.В. Інноваційна стратегія виробничого підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. 2011. №6 Т.2 Економічні науки. С. 18-21.
13. Саломатін Н.А., Акбердин Р.З. Менеджмент організації: навч. посіб. Москва: ИНФА-М, 1995. 103 с.
14. Мескон М., Альберт М., Хедоурі Ф. М. Основи менеджменту: навч. посіб. Москва: Справа, 1997. 704 с.
15. Небава М.І., Ратушняк О.Г. Менеджмент організацій і адміністрування: навч. посіб. Вінниця: ВНТУ, 2012. 108 с.
16. Ковтун О.І. Інноваційні стратегії підприємств: теоретико-методологічні засади. Управління економікою: теорія і практика «Економіка України». 2013. № 4 (617). С.44-56.
17. Стратегічне управління і планування. URL: http://www.stplan.ru/articles/theory/strategy.htm (дата звернення: 19.04.2019).
18. Санто Б. Инновация как способ экономического развития: Учебник: Москва: Прогрес, 2005. 376 с.
19. Фатхутдинов Р.А. Стратегический менеджмент: науч. пособ. 7-е изд., исп. і доп. Москва: Дело 2005. 448 с.
20. Терьошкіна Н.Є. Інноваційна стратегія в системі управління національно. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2014. №2. С. 151-161.
21. Томпсон А.А, Стрикленд А. Дж. Статегический менеджмент: концепции и ситуации для анализа: учеб. для вуз 12-е изд. Москва- Киев: Вильямс, 2006. 926 с.
22. Юринець З.В. Формування інноваційних стратегій: теорія, методологія, практика: монографія. Львів: СПОЛОМ, 2016. 421 с.
23. Шафієва Л.Г. Особливості формування стратегії інноваційного розвитку підприємства в умовах невизначеності зовнішнього середовища. Наук. вісн. Міжнарод. гуманітар. ун-ту. Серія : Економіка і менеджмент. 2015. №13. С.123-126.
24. Шершньова З.Є. Стратегічне управління: підручник 2-ге вид., перероб. і доп. Київ: КНЕУ, 2004. 699 с.
25. Шишкова Л.В., Швець Г.О. Особливості управління інноваційної діяльності на підприємстві. Економіка і організація управління. 2014. № 3 (19) – 4 (20).

S. Yermak, I. Boiko

IDENTIFICATION OF THE INNOVATION STRATEGY AND ITS PLACE IN THE GENERAL ENTERPRISE DEVELOPMENT STRATEGY

Summary

In modern business conditions, enterprises need to develop and develop an appropriate strategy in order to gain sustainable competitive advantages and increase their financial results. One that would ensure not only the stable operation of the enterprise, but also a high level of its competitiveness, which is maintained for a long time. Increasing the competitiveness of both individual enterprises and countries in general is impossible without increasing the innovation component in economic development. In modern conditions, the main means of increasing the competitiveness of goods and services, maintaining high rates of development and the level of profitability for the company is the introduction of innovations. Thus, it becomes necessary to rationally choose the strategy of innovative development of the enterprise.
The purpose of this article is to study the definition of "innovation strategy" and clarify its role in the overall strategy of enterprise development. To achieve this goal, general and special research methods were used in the work: structural-logical analysis, theoretical generalization, comparison and systematization, grouping, analysis and synthesis, graphic method.
The article considers and analyzes the scientific views of domestic and foreign scientists to define the essence of the concepts of "strategy" and "innovation strategy". The most common views of researchers on the definition of the essence of the strategy are given; a comparative analysis of the essence of the definition of "innovation strategy" and the author's vision of this concept is proposed. It is determined that the innovation strategy occupies a central place in the overall strategy of enterprise development and complements other types of functional strategies of the enterprise. The hierarchical structure of formation of innovative strategies with allocation of three strategic levels of their development is constructed: macro-level, meso-level and micro-level. The main tasks and levels of implementation of innovation strategies at the enterprise are highlighted. It is studied that the functioning of enterprises in scientific and technical areas that meet global trends in innovation is associated with the development and implementation of innovation strategy of enterprises, which is directly or indirectly formed by these trends.

Keywords: strategy; innovation strategy; innovations; innovation activity; competitiveness; enterprise development strategy.

References

1. Cooper, R.G. and Edgett, S.J. (2010), “Developing a Product Innovation and Technology Strategy for Your Business”, Research-Technology Management, vol. May-June.
2. Ansoff, I. (1989), Strategicheskoe upravlenie [Strategic management], Economics, Мoscow, Russia.
3. Velyky, Yu.V. (2011), “Formation of strategy of innovative development of machine-building enterprises”, Scientific works of Kirovograd National Technical University. Economic Sciences, vol. 19, pp. 114-120.
4.. Gudzinsky, O.D. (2009), “Organizational and regulatory function in the management of strategic development of the enterprise”, Labor market and employment, vol. 1, pp. 50–52.
5. Dovbnya, S.B. Naidovska, A.O. and Khitko, M.M. (2011), “”, Stratehiia pidpryiemstva [Enterprise strategy], NMetaAU, Dnipropetrovsk, Ukraine.
6. Yevtushevskaya, O.O. (2013), “Innovation strategy as a general action plan in the field of innovation of the enterprise”, Economics of the food industry, vol. 1 (17), pp. 34-36.
7. Zyanko, V.V. Epifanova, I.Yu. and Zyanko, V.V. (2015), Innovatsijna diial'nist' pidpryiemstv ta ii finansove zabezpechennia v umovakh transformatsijnykh zmin ekonomiky Ukrainy [Innovative activity of enterprises and its financial support in the conditions of transformational changes of economy of Ukraine], VNTU,Vinnytsia, Ukraine.
8. Kapreeva, E.G. and Tyurina, V.Y. (2011), “Analysis of European experience in measuring the innovation activity of national innovation systems”, Innovative activity, vol. 4, pp.18-24.
9. Kasyan, Z.E. (2012), “Evaluation of the effectiveness of the implementation of the innovation strategy of industrial enterprises”, Scientific and technical information, vol. 3, pp.24-27.
10. O'Shaughnessy, J. (2002), Konkurentnyj marketynh: stratehichnyj pidkhid [Competitive marketing: a strategic approach], 2nd ed., Piter, St.Petersburg, Russia.
11. Faeya, L. and Randall, R. (2007), Kurs MVA zi stratehichnoho menedzhmentu [MBA course in strategic management], Alpina Business Books, Moscow, Russia.
12. Lutsyak, V.V. and Popelyar, A.V. (2011), “Innovative strategy of a production enterprise”, Bulletin of Khmelnytsky National University. Economic Sciences, vol. 6, no.2, pp. 18-21.
13. Salomatin, N.A. and Akberdin, R.Z. (1995), Menedzhment orhanizatsii [Management of the organization], INFA-M, Moscow, Russia.
14. Mescon, M. Albert M. and Hedouri, F.M. (1997), Osnovy menedzhmentu [Fundamentals of Management], Sprava, Moscow, Russia.
15. Nebava, M.I. and Ratushnyak, O.G. (2012), Menedzhment orhanizatsij i administruvannia [Management of organizations and administration], VNTU, Vinnytsia, Ukraine.
16. Kovtun, O.I. (2013), “Innovative strategies of enterprises: theoretical and methodological principles”, Economic management: theory and practice "Economy of Ukraine", vol. 4 (617).
17. Stplan (2019), “Strategic management and planning”, available at: http://www.stplan.ru/articles/theory/strategy.htm (Accessed 19 April 2019).
18. Santo, B. (2005), Innovatsiia iak zasib ekonomichnoho rozvytku [Innovation as a means of economic development], Progress, Moscow, R ussia.
19. Fatkhutdinov, R. A. (2005), Stratehichnyj menedzhment [Strategic management], 7th ed., Sprava, Moscow, R ussia.
20. Teryoshkina, N.E. (2014), “Innovation strategy in the national management system”, Marketing and innovation management, vol. 2, pp. 151-161.
21. Thompson, A.A. and Strickland A.J. (2006), Stratehichnyj menedzhment: kontseptsii i sytuatsii dlia analizu [Strategic management: concepts and situations for analysis], 12th ed., Williams, Moscow- Kyiv.
22. Yurynets, Z.V. (2016), Formuvannia innovatsijnykh stratehi:teoriia, metodolohiia, praktyka [Formation of innovative strategies: theory, methodology, practice], SPOLOM, Lviv, Ukraine.
23. Shafieva, L.G. (2015), “Features of formation of strategy of innovative development of the enterprise in the conditions of uncertainty of external environment”, Science. spring International Humanities. un-tu. Series: Economics and Management, vol. 13, pp.123-126.
24. Shershneva, Z.E. (2004), Stratehichne upravlinnia [Strategic Management], 2nd ed., Revised. and ext., KNEU, Kyiv, Ukraine.
25. Shishkova, L.V. and Shvets, G.O. (2014), “Features of innovation management at the enterprise”, Economics and organization of management, vol. 3(19)-4(20), pp.35-43.

№ 8 2019

Дата публікації: 2019-08-30

Кількість переглядів: 10343

Відомості про авторів

С. О. Єрмак

к. е. н., доцент кафедри підприємництва і торгівлі, Одеський національний політехнічний університет

S. Yermak

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Entrepreneurship and Trade, Odessa National Polytechnic University

ORCID:

0000-0001-5232-6406


І. М. Бойко

аспірант кафедри економіки підприємств, Одеський національний політехнічний університет

I. Boiko

Postgraduate student of the Department of Enterprises Economics, Odessa National Polytechnic University

ORCID:

0000-0001-6876-526X

Як цитувати статтю

Єрмак С. О., Бойко І. М. Ідентифікація інноваційної стратегії та її місце у загальній стратегії розвитку підприємства. Ефективна економіка. 2019. № 8. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8013 (дата звернення: 19.04.2025). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.8.48

Yermak, S. and Boiko, I. (2019), “Identification of the innovation strategy and its place in the general enterprise development strategy”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 8, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8013 (Accessed 19 Apr 2025). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.8.48

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.