EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ АГРАРНОГО ПІДПРИЄМСТВА
І. Г. Кадирус, А. С. Донських, В. А. Терещенко

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.7.64

УДК: 631.15:339.138

І. Г. Кадирус, А. С. Донських, В. А. Терещенко

ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ АГРАРНОГО ПІДПРИЄМСТВА

Анотація

Досліджено теоретичні підходи до визначення сутності поняття «стратегія». На основі проведених досліджень, з огляду на перераховані позиції і думки різних авторів, сформовано власне визначення стратегії розвитку підприємства.
Визначено, що кожне підприємство повинно розробляти і реалізовувати власну стратегію, яка включає в себе запланований і продуманий план дій, а також своєчасно реагувати на зміни зовнішнього та внутрішнього середовища. Потреба в стратегічному плануванні викликана процесом економічного розвитку підприємства а також підвищенням його ефективності функціонування в ринкових умовах.
Зазначено, що на формування і реалізацію стратегії розвитку сільськогосподарського підприємства впивають особливості аграрної сфери виробництва.
Встановлено, що обираючи напрям стратегічного розвитку, аграрному підприємству необхідно враховувати ряд чинників зовнішнього та внутрішнього середовища підприємства. Здійснено аналіз впливу факторів зовнішнього та внутрішнього середовища на діяльність аграрного підприємства, що дозволило виокремити позитивний та негативний вплив зазначених чинників та встановити необхідність їх врахування при формування ефективної стратегії розвитку аграрного підприємства.

Ключові слова: стратегія; розвиток; аграрне підприємство; конкурентні переваги; потенціал; зовнішнє середовище; внутрішнє середовище; PEST-аналіз. Strategy; development; agricultural enterprise; competitive advantages; potential; external environment; internal environment; PEST-analysis.

Література

1. Ансофф И. Стратегическое управление / И. Ансофф; пер. с англ.; под ред. Л.И. Евенко. – М.: Экономика, 1989. – 519 с.
2 . Ажнюк М. О. Основи економічної теорії : навч. посіб. / М. О. Ажнюк, О. С. Передрій. - К.: Знання, 2008. - 365 с.
3. Берницька Д. Стратегічний аналіз зовнішнього середовища підприємства методом PEST/ STEP аналізу / Д. Берницька // Економічний аналіз. - 2012. - Т. 11(2).
4. Іванов Ю.Б. Теоретичні основи конкурентної стратегії підприємства: монографія/за заг. ред. Ю. Б. Іванов; ХНЕУ. – Х.: ВД «ІНЖЕК», 2006. – 383 с
5. Мізюк Б. М. Стратегічне управління [Текст] / Мізюк Б.М. – Львів: Магнолія, 2007. – 392 с.
6. Минцберг Г. Стратегический процесс / Минцберг Г., Куинн Дж., Гошал С. / Пер. с англ. под ред. Ю.Н. Каптуревского. ⎯ СПб: Питер, 2001. ⎯ 688 с.
7. Портер М. Конкурентная стратегия: Методика анализа отраслей и конкурентов. Пер. с англ. – М.: Альпина Бизнес Букс, 2005. – 234 с.
8. Томпсоц А.А., Стрикленд А. Дж. Стратегический менеджмент. Искусство разработки и реализации стратегии: Учебник для вузов/ Пер. с англ. под ред. Л.Г. Зайцева, М.И. Соколовой. — М: Банки и биржи, ЮНИТИ, 1998. - 576 с.

I. Kadyrus, A. Donskykh, V. Tereshchenko

FORMATION OF A DEVELOPMENT STRATEGY FOR AGRICULTURAL ENTERPRISE

Summary

Theoretical approaches to defining the essence of the concept of "strategy" are investigated. On the basis of the conducted researches, taking into account the listed positions and opinions of various authors, own definition of strategy of development of the enterprise is formed. In our opinion, the strategy of enterprise development is a holistic set of interconnected strategic decisions that determine the priority areas of the enterprise to achieve its mission, goals and objectives in the long run.
It is established that each company must develop and implement its own strategy, which includes a planned and well-thought-out action plan, as well as timely response to changes in the external and internal environment. The need for strategic planning is caused by the process of economic development of the enterprise as well as increasing its efficiency in market conditions.
As for agricultural enterprises, it should be noted that in the agricultural sector only a small number of domestic enterprises engaged in the development and implementation of strategic plans are profitable and profitable. In most of them, it is not possible to set long-term development guidelines due to the lack of sufficient knowledge, skills and abilities in the field of strategic management.
It is noted that the peculiarities of the agricultural sphere of production, namely: seasonality of production, affect the formation and implementation of the strategy of agricultural enterprise development; restrictions on the choice of production of certain types of products by natural conditions and the specifics of the industry; the use of technical means that must be adapted to the specifics and peculiarities of the production of certain types of products; uneven distribution of work in agriculture during the year, etc.
It is established that when choosing the direction of strategic development, the agricultural enterprise must take into account a number of factors of the external and internal environment of the enterprise. The results of the analysis of the influence of external and internal factors on the activity of the enterprise are shown, which allowed to single out the positive and negative features of its strategic development and determine the need to take them into account when forming an effective strategy of agricultural enterprise development.

References

1. Ansoff, I. (1989), Strategicheskoe upravlenie [Strategic management], translation from English under ed. L.I. Evenko, Jekonomika, Moscow, Russia, P. 519.
2 . Azhniuk, M. O. and Peredrii, O. S. (2008), Osnovy ekonomichnoi teorii: navch. posib. [Fundamentals of economic theory: textbook], Znannia, Kyiv, Ukraine, P. 365 .
3. Bernytska, D. (2012), "Strategic analysis of the external environment of the enterprise by the method of PEST / STEP analysis", Ekonomichnyi analiz, vol. 11(2).
4. Ivanov, Yu.B. (2006), Teoretychni osnovy konkurentnoi stratehii pidpryiemstva [Theoretical bases of competitive strategy of the enterprise], VD «INZhEK», Kharkiv, P. 383.
5. Miziuk, B. M. (2007), Stratehichne upravlinnia [Strategic management], Mahnoliia, Lviv, Ukraine, P. 392.
6. Mincberg, G. Kuinn, Dzh. and Goshal, S. (2001), Strategicheskij process [Strategic process], Translated from English ed. Yu.N. Kapturevsky, Piter, SPb., P. 688.
7. Porter, M. (2005), Konkurentnaja strategija: Metodika analiza otraslej i konkurentov [Competitive strategy: Methodology for analyzing industries and competitors], Translated from English, Al'pina Biznes Buks, Moscow, P. 234.
8. Tompsoc, A.A. and Striklend, A. Dzh. (1998), Strategicheskij menedzhment. Iskusstvo razrabotki i realizacii strategii: Uchebnik dlja vuzov [Strategic management. The art of developing and implementing a strategy: Textbook for universities], Translation from English ed. L.G. Zaitseva, M.I. Sokolova, Banki i birzhi, JuNITI, Moscow, Russia, P. 576.

№ 7 2020

Дата публікації: 2020-07-30

Кількість переглядів: 57

Відомості про авторів

І. Г. Кадирус

к. е. н., доцент, доцент кафедри маркетингу,Дніпровський державний аграрно-економічний університет, м. Дніпро

I. Kadyrus

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of Marketing Department, Dnipro State Agrarian and Economic University, Dnipro

ORCID:

0000-0002-5024-6549


А. С. Донських

к. е. н., доцент кафедри маркетингу,Дніпровський державний аграрно-економічний університет, м. Дніпро

A. Donskykh

PhD in Economics, Associate Professor of the Marketing Department, Dnipro State Agrarian and Economic University, Dnipro

ORCID:

0000-0001-8969-4819


В. А. Терещенко

аспірант,Дніпровський державний аграрно-економічний університет, м. Дніпро

V. Tereshchenko

Postgraduate student, Dnipro State Agrarian and Economic University, Dnipro

Як цитувати статтю

Кадирус І. Г., Донських А. С., Терещенко В. А. Формування стратегії розвитку аграрного підприємства. Ефективна економіка. 2020. № 7. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8063 (дата звернення: 15.08.2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.7.64

Kadyrus, I., Donskykh, A. and Tereshchenko, V. (2020), “Formation of a development strategy for agricultural enterprise”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 7, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8063 (Accessed 15 Aug 2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.7.64

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.