EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СУЧАСНИЙ СТАН СИСТЕМИ ДЕРЖАВНОГО ФІНАНСОВОГО КОНТРОЛЮ
Л. М. Борисенко

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.7.202

УДК: 336.1

Л. М. Борисенко

СУЧАСНИЙ СТАН СИСТЕМИ ДЕРЖАВНОГО ФІНАНСОВОГО КОНТРОЛЮ

Анотація

У статті проаналізовано аналіз чинної системи державного фінансового контролю, окреслено її наявну структуру в Україні, що має вигляд трирівневої моделі: зовнішній державний контроль, фінансовий контроль (аудит) за управлінням державними (місцевими) ресурсами та їх використанням, внутрішній державних контроль (аудит). Побудовано та описано динаміку основних показників, що характеризують діяльність Рахункової палати України. Визначено низку проблемних аспектів, зокрема недосконалість чинного законодавства. Наголошено на тому, що формування чіткої системи державного фінансового контролю здатне забезпечити законність фінансової діяльності держави та оцінити її ефективність та доцільність. Відсутність системного підходу до вирішення проблемних питань пов’язана з тим, що в сучасних умовах немає дієвого управлінського впливу держави на сам процесс фінансового контролю.

Ключові слова: державний фінансовий контроль; державний аудит; державний внутрішній контроль; аудит ефективності; інспектування; ревізія; ризики.

Література

1. Титенко Л.В., Богдан С.В. Управлінський внутрішній контроль в системі забезпечення економічної безпеки підприємства. Економіка та суспільство. 2018. Вип. 19. С. 1358-1363
2. Про рахункову палату України: Закон України від 02.07.2015 № 576-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/576-19#n25 (дата звернення: 01.06.2020)
3. Про затвердження Положення про Державну аудиторську службу України: Постанова Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 № 43. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/43-2016-%D0%BF(дата звернення: 01.06.2020)
4. Річні звіти. Рахункова палата України: офіційний сайт. URL: https://rp.gov.ua/Activity/Reports(дата звернення: 01.06.2020)
5. Бюджетний кодекс України: Кодекс від 08.07.2010 № 2456-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#n527 (дата звернення: 01.06.2020)
6. Піхоцький В.Ф., Рисін В.В. Ефективність фінансового контролю та державного аудиту для забезпечення фінансово-економічної стійкості держави. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії і практики. 2019. № 28. Том 1. С .205-215
7. Про рахункову палату України: Закон України від 02.07.2015 № 576-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/576-19#n25(дата звернення: 01.06.2020)
8. Лімська декларація керівних принципів контролю: міжнародний документ від 01. 01. 1977. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/604_001 (дата звернення: 01.06.2020)
9. Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність: Закон України від 21.12.2017 № 2258-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2258-19 (дата звернення: 01.06.2020)
10. Міжнародна організація вищих органів фінансового контролю: офіційний сайт. URL: https://www.intosai.org (дата звернення: 01.06.2020)

L. Borysenko

CURRENT STATE OF THE STATE FINANCIAL CONTROL SYSTEM

Summary

The article analyzes the analysis of the current system of public financial control, outlines its current structure in Ukraine, which has the form of a three-tier model: external state control, financial control (audit) for management of state (local) resources and their use, internal state control (audit). The dynamics of the main indicators characterizing the activity of the Accounting Chamber of Ukraine is constructed and described. It is emphasized that the formation of a clear system of public financial control can ensure the legitimacy of financial activities of the state and assess its effectiveness and feasibility. The lack of a systematic approach to solving problems is due to the fact that in modern conditions there is no effective managerial influence of the state on the process of financial control.
The system of financial control bodies in Ukraine is described, which consists of a large number of state institutions that have control powers in one or another sphere. There is no established mechanism for interaction and exchange of information between them. The functions of many subjects of financial control are limited to only one or two areas of public finance. At the same time, the main controlling structures are the State Audit Office, the State Tax Service, the State Customs Service, the Accounting Chamber, the State Financial Monitoring Service, the State Treasury Service, the National Bank of Ukraine.
Each of these control bodies has its own specific type of activity, in which control is not always given priority. In addition, in the structure of public financial control bodies of Ukraine there is no financial control body, whose role would be to coordinate, plan and evaluate the effectiveness of the entire system of public financial control.
The author schematically depicts the system of elements of public financial control and emphasizes the characteristic feature of this system that financial and economic relations is an opportunity to identify and realistically assess the state of the main transformation of budgetary and market elements, the relationship of the new socio-economic system and find ways to more effectively interact.
The system of public financial control is an open system that responds to the influence of the external environment, but at the same time remains stable and adaptive.

Keywords: state financial control; public audit; internal state control; performance audit; inspection; audit; risks.

References

1. Tytenko, L.V. and Bohdan, S.V. (2018), "Management internal control in the system of economic security of the enterprise", Ekonomika ta suspilstvo, vol. 19, pp. 1358-1363
2. The Verkhovna Rada of Ukraine (2015), The Law of Ukraine "On the Accounting Chamber of Ukraine", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/576-19#n25 (Accessed 01 June 2020).
3. Cabinet of Ministers of Ukraine (2016), Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine " On approval of the Regulation on the State Audit Service of Ukraine", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/43-2016-%D0%BF (Accessed 01 June 2020).
4. Accounting Chamber of Ukraine, Annual reports, available at: https://rp.gov.ua/Activity/Reports (Accessed 01 June 2020).
5. The Verkhovna Rada of Ukraine (2010), The Law of Ukraine "Budget Code of Ukraine", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#n527 (Accessed 01 June 2020).
6. Pikhotskyi, V.F. and Rysin, V.V. (2019), "Effectiveness of financial control and state audit to ensure the financial and economic stability of the state", Finansovo-kredytna diialnist: problemy teorii i praktyky, issue 28, vol. 1, pp.205-215.
7. The Verkhovna Rada of Ukraine (2015), The Law of Ukraine "On the Accounting Chamber of Ukraine", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/576-19#n25 (Accessed 01 June 2020).
8. Lima Declaration of Control Guidelines: International document dated 01.01.1977, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/604_001 (Accessed 01 June 2020).
9. The Verkhovna Rada of Ukraine (2017), The Law of Ukraine "On the audit of financial statements and auditing activities", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2258-19 (Accessed 01 June 2020).
10. International Organization of Supreme Audit Institutions, available at: https://www.intosai.org (Accessed 01 June 2020).

№ 7 2020

Дата публікації: 2020-07-30

Кількість переглядів: 9894

Відомості про авторів

Л. М. Борисенко

аспірант, ПВНЗ «Європейський університет»

L. Borysenko

Postgraduate student of «European University», Higher private educational institution

ORCID:

0000-0002-9789-9256

Як цитувати статтю

Борисенко Л. М. Сучасний стан системи державного фінансового контролю. Ефективна економіка. 2020. № 7. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8071 (дата звернення: 24.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.7.202

Borysenko, L. (2020), “Current state of the state financial control system”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 7, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8071 (Accessed 24 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.7.202

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.