DOI: 10.32702/2307-2105-2020.7.21
УДК: 005:332:331.101
JEL: M540
А. Д. Чикуркова, Ю. М. Грей
МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ТРУДОВОЇ МОТИВАЦІЇ В СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ ПІДПРИЄМСТВОМ
Анотація
Стаття присвячена дослідженню теоретичних та методологічних положень і практичних рекомендацій щодо формування трудової мотивації в системі управління розвитком сільськогосподарських підприємств. Розкрито поняття трудової мотивації, охарактеризовано систему та концептуальні характеристики існуючих моделей трудової мотивації. Наведена авторська позиція стосовно набору вимог, на яких повинна базуватися система трудової мотивації на рівні підприємства. Зазначено, що в ринкових умовах особливо важливими є підприємницькі вміння і мотивація підприємців, яка має свої специфічні особливості. Наведена характеристика системи зовнішніх і внутрішніх зв’язків мотивації, їх особливостей, що дозволило запропонувати етапи формування трудової мотивації та сформувати стратегію підвищення мотивації персоналу і конкретизувати її положення в тактичному аспекті. Доведено, що мотивування трудової активності персоналу та стратегічної активності підприємства нерозривно пов‘язані між собою та здійснюють значний вплив на активність та результативність діяльності підприємства в цілому. За результатами проведених досліджень обґрунтовано матрицю мотиваційного механізму управління розвитком сільськогосподарського підприємства.
Ключові слова: трудова мотивація; управління; розвиток; матриця; мотиваційний механізм; стратегія.
Література
1. Дмитренко Г. А. Мотивация и оценка персонала. К. : МАУП, 2002. 248 с.
2. Співак В.В. Мотивація як засіб ефективного менеджменту персоналу підприємств. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2010. №6, Т.2. С. 178-181.
3. Markina I., Chykurkova A., Pokataieva O., Semenov A., Hreі Yu. Innovative methods of enterprise personnel motivation. International Journal of Management and Business Research. 2019. Vol. 9. No. 4. pp. 215-226.
4. Чикуркова А.Д. Проблеми формування і використання робочої сили в аграрному секторі. Кам'янець-Подільський: Абетка, 2003. 260 с.
5. Рябцева О.Е. Формирование и внедрение мотивационного механизма на предприятии. Экономика и социум. 2014. № 1. С. 62-72.
6. Шапиро С.А. Мотивация и стимулирование персонала. М.: ГроссМедиа, 2005. 224 с.
7. Бєлко І.А. Обгрунтування стратегії розвитку сучасного аграрного підприємства. Збірник наукових праць подільського державного аграрно-технічного університету. 2015. Т. 1. № 23. С. 354-365.
8. Дергачова В.В., Сімченко Н.О., Бояринова К.О. Конкурентні домінанти стратегічного розвитку підприємств. Черкаси. Видавець Чабаненко Ю.А., 2013. С. 340 - 353.
9. Червінська Л.П. Мотивація трудової діяльності в аграрній сфері. К.: ПАРАПАН, 2003. 322 с.
10. Вечеря С. В. Організаційно-методологічні основи формування мотиваційного механізму на сільськогосподарських підприємствах. Вісник Черкаського університету. Серія Економічні науки. 2014. № 37 (330). С. 44–50.
11. Доманчук Д.П., Лучик С.Д., Чикуркова А.Д. Економіка праці. Кам’янець-Подільський: Абетка, 2004. 332 с.
12. Грей Ю. Удосконалення мотиваційного механізму в системі управління розвитком сільськогосподарських підприємств. Електронний журнал «Ефективна економіка». 2020. №6. Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7990
A. Chykurkova, Y. Hreі
METHODOLOGICAL PRINCIPLES OF FORMATION OF WORK MOTIVATION IN THE DEVELOPMENT MANAGEMENT SYSTEM OF THE ENTERPRISE
Summary
The article is devoted to the study of theoretical and methodological provisions and practical recommendations for the formation of labor motivation in the management system of agricultural enterprises. The concept of work motivation is revealed, the system and conceptual characteristics of existing models of work motivation are characterized. The author's position on the set of requirements on which the system of labor motivation at the enterprise level should be based is given. It is determined that with the dominant role of socio-economic conditions, the basis of any model of work motivation is based primarily on psychological aspects. It is revealed that among the main theoretical and applied problems today a prominent place belongs to the creation of an effective motivational mechanism for managing the development of enterprises. It is determined that the most significant positive motivating factor is the result of work, while the official reward does not perform a motivational function. It is noted that in market conditions especially important entrepreneurial skills and motivation of entrepreneurs, which has its own specific features. Based on the analysis of the situation and prospects for its development, the main factors that will soon have a significant impact on management, as well as personal qualities of the leader, which reduce the negative impact of these factors. It is proved that the concept of forming an effective system of work motivation at the enterprise involves analysis of the existing system to identify its defects and purposefully correct them, and the system of effective work motivation at the enterprise should include a range of measures - from motivation policy to individual ways of motivating managers. The characteristics of the system of external and internal connections of motivation, their features, which allowed to suggest the stages of formation of work motivation and to form a strategy to increase staff motivation and specify its position in the tactical aspect. It is emphasized that the current system of remuneration needs to be reformed as a matter of priority, as it does not take into account the basic provisions of the theory of motivation. It is determined that the existing system of remuneration in enterprises is focused not on meeting the needs of workers and taking into account their potential creative potential, but on minimizing the share of that cost item in the cost of production and reducing contributions to the budget. It is proved that the motivation of labor activity and strategic activity of the enterprise are inextricably linked and have a significant impact on the activity and efficiency of the enterprise as a whole. It was found that the motivation of labor activity and strategic activity of the enterprise are inextricably linked and have a significant impact on the activity and efficiency of the enterprise as a whole. Based on the results of the research, the matrix of the motivational mechanism of agricultural enterprise development management is substantiated, which makes it possible to identify the main indicators of enterprise activity to assess the effectiveness of the motivational mechanism of agricultural enterprise development management.
Keywords: labor motivation; management; development; matrix; motivational mechanism; strategy.
References
1. Dmytrenko, H.A. (2002), Motyvatsyia y otsenka personala [Motivation and evaluation of staff], MAUP, Kyiv, Ukraine.
2. Spivak, V.V. (2010), “Motivation as a means of effective personnel management of enterprises”, Visnyk Khmel'nyts'koho natsional'noho universytetu. Ekonomichni nauky, vol. 6, no. 2, pp. 178-181.
3. Markina, I. Chykurkova, A. Pokataieva, O. Semenov, A. and Hrei, Yu. (2019), “Innovative methods of enterprise personnel motivation”, International Journal of Management and Business Research, vol. 9, no. 4, pp. 215-226.
4. Chykurkova, A.D. (2003), Problemy formuvannia i vykorystannia robochoi syly v ahrarnomu sektori [Problems of formation and use of labor in the agricultural sector], Abetka, Kam'ianets'-Podil's'kyj, Ukraine.
5. Riabtseva, O.E. (2014), “Formation and implementation of a motivational mechanism at the enterprise”, Ekonomyka y sotsyum, vol. 1, pp. 62-72.
6. Shapyro S.A. (2005), Motyvatsyia y stymulyrovanye personala [Motivation and incentives for staff], HrossMedya, Moscow, Russia.
7. Bielko, I.A. (2015), “Rationale for the development strategy of a modern agricultural enterprise”, Zbirnyk naukovykh prats' podil's'koho derzhavnoho ahrarno-tekhnichnoho universytetu, vol. 1, no. 23, pp. 354-365.
8. Derhachova, V.V. Simchenko, N.O. and Boiarynova, K.O. (2013), Konkurentni dominanty stratehichnoho rozvytku pidpryiemstv [Competitive dominants of strategic development of enterprises], Vydavets Chabanenko Yu.A., Cherkasy, Ukraine, pp. 340-353.
9. Chervins'ka, L.P. (2003), Motyvatsiia trudovoi diial'nosti v ahrarnij sferi [Motivation of labor activity in the agricultural sphere], PARAPAN, Kyiv, Ukraine.
10. Vecheria, S.V. (2014), "Organizational and methodological bases of formation of the motivational mechanism at the agricultural enterprises", Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia Ekonomichni nauky, vol. 37 (330), pp. 44-50.
11. Domanchuk, D.P. Luchyk, S.D. and Chykurkova, A.D. (2004), Ekonomika pratsi [Labor economics], Abetka, Kam'ianets'-Podil's'kyj, Ukraine.
12. Gray, Yu. (2020), “Improvement of the motivational mechanism in the system of management of agricultural enterprises development”, Efektyvna ekonomika, vol. 6, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7990 (Accessed 19 Jul 2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.6.201
№ 7 2020
Дата публікації: 2020-07-30
Кількість переглядів: 12502